Inlagd på psykosavd.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inlagd på psykosavd.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-06-14 13:02:32

Hur är det med att vara religiös när du är i kontakt med vården? Har det betydelse för hur de behandlar dig i samband med dina psykoser?
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inlagd på psykosavd.

Inläggav notwoodstock » 2019-06-15 7:58:34

Bjäbbmonstret skrev:Hur är det med att vara religiös när du är i kontakt med vården? Har det betydelse för hur de behandlar dig i samband med dina psykoser?

Jag brukar inte diskutera tro och andliga upplevelser, nämner dock ibland att inre röster är lite som spiritism.

Jag är akademiker, så jag upplever att jag möts med respekt, lite.
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inlagd på psykosavd.

Inläggav notwoodstock » 2019-08-29 3:46:42

Jag håller på att hamna på psykosavdelning igen.

Jag har varit inlagd för några månader sedan, men nu är psykosproblemen överhängande. Själv har jag en kristen tro, och är rädd för andevärlden. "Du är ju frisk" sade dom i baptistförsamlingen som jag blev troendedöpt i, för 12 år sedan.

Men läkaren på avdelningen säger att jag inte har schizofreni, fast jag har praktiskt taget alla schizofrenisymtomen. Och han är övertygad om att det är AS, fast jag har ganska lite Asperger. Datatesten jag gjorde innan jag fick diagnosen sade "borderline Asperger" (kommer med 60-80% sannolikhet få en Aspergerdiagnos). Och en enklare test nyligen placerade mig exakt på siffran för gränsen till Asperger.

Däremot hittade jag en väldigt intressant sak nyligen, mina föräldrar borde ha fått veta om diagnosen.

T.ex: http://blogs.psychcentral.com/childhood-neglect/2017/07/7-signs-you-grew-up-with-childhood-emotional-neglect/

Är förtvivlad över hur pressad jag är här hemma. Och söker inte hjälp gärna, vet efter mer än 30 år med psykosproblematik inte vart jag skall vända mig längre.

Och mina föräldrar: https://blogs.psychcentral.com/childhood-neglect/2018/09/which-type-of-emotionally-neglectful-parents-raised-you-17-signs-to-look-for/
notwoodstock

Inlagd på psykosavd.

Inläggav antonius » 2019-08-29 8:21:29

Jaa du, vet inte vad jag ska säga @notwoodstock, vi får hoppas det ordnar sig på ngt sätt, även om det är mörkt just nu. Så krya på dig... :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inlagd på psykosavd.

Inläggav notwoodstock » 2019-08-29 9:00:14

antonius skrev:Jaa du, vet inte vad jag ska säga @notwoodstock, vi får hoppas det ordnar sig på ngt sätt, även om det är mörkt just nu. Så krya på dig... :-)063

Tack, jag använde ordningstalet 2, och kom in på schizofreniservern Viska.
notwoodstock

Inlagd på psykosavd.

Inläggav notwoodstock » 2019-08-30 5:25:20

Jag är vaken på natten av okänd orsak. Tack, Gud och Anden, om ni väckte mig!

Det är ju också så att jag har en tänd lampa, men jag sov ju sött ett antal timmar innan jag behövde gå upp på toaletten.

Nu har jag haft det bra en stund, men vill meddela mig med omvärlden. Mina pengar jag skall betala räkningar med, befinner sig i cyberrymden, för första gången. Ser inte var dom är.

Jag inser att jag upplever frestelser som anden strider med köttet om, som jag inte direkt klarar. För jag förstår efteråt att jag kände något litet i samvetet, det att jag borde ha låtit bli. Så jag skall inte skriva så mycket noggrannt här på AF, när jag inte känner den nogranna Anden ta befälet.

För då blir det istället, t.ex som nu, en massa detaljer. Men utan en riktigt vettig sammanhållande linje.

Men summa summarum, jag är inte inlagd än. :-)Happy
notwoodstock

Återgå till Aspergare och vården

Logga in