Informationsfilm om autismspektrumet. Vad i helvete?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Informationsfilm om autismspektra. Vad i helvete?

Inläggav Pemer » 2011-04-08 0:06:37

KaosPrinsessa skrev:Jag måste vara konstig isf för jag har alltid haft första dejten hemma hos någon utav oss.


Jag med, ska väl erkännas, jag har haft flera förstadejter hemma hos någon av oss. Men det är bland det vanligaste som brukar understrykas när det gäller nätdejting. Första IRL-träff bland folk ute på stan.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Informationsfilm om autismspektrumet. Vad i helvete?

Inläggav Zic » 2011-04-08 11:27:41

Haha, detta är ju en underbar film på det sättet att huvudpersonernas möte verkligen visar vad som händer när man försöker vara normal. Deras möte hade antagligen gått alldeles förträffligt från första början om de inte hade varit så fokuserade på att göra rätt och agera "som sig bör".
Detta kände jag igen mig extremt mycket i faktiskt, jag har själv t.o.m. hamnat i situationen nu att jag märker att jag försöker spela normal och göra rätt, fast jag själv inte ens vet varför jag försöker. Då blir det bara ännu mer uppfuckat.

Egentligen är det mycket lättare på alla plan att vara sig själv bara, och om människor inte tycker om det kan de dra åt helvete, för då omger man sig bara med människor som man aldrig behöver spela normal inför. Mycket lättare. ...Fast ganska svårt att leva efter.

Annars tyckte jag att de problem som människorna i filmen hade var ganska milda, och på väldigt märkliga sätt.
Oj aj, fan, om filmen enligt er andra (eller vissa av er) är överdriven så måste jag ha väldigt grav AS, eftersom jag tyckte att den snarare underdrev problematik.
Dags att låsas in eller? :-)095 :-)097 :-)142

:lol:
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Re: Informationsfilm om autismspektra. Vad i helvete?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-04-08 14:30:41

Pemer skrev:
KaosPrinsessa skrev:Jag måste vara konstig isf för jag har alltid haft första dejten hemma hos någon utav oss.


Jag med, ska väl erkännas, jag har haft flera förstadejter hemma hos någon av oss. Men det är bland det vanligaste som brukar understrykas när det gäller nätdejting. Första IRL-träff bland folk ute på stan.


Hmm ja dejter har det väl inte riktigt varit för mig. Har alltid träffat folk från långt bort och jag har antingen sovit hos de en helg eller de hos mig en helg första gången vi träffats. Sen efter det har vi oftasts blivit ihop :oops:
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Informationsfilm om autismspektrumet. Vad i helvete?

Inläggav lar66 » 2011-04-14 14:12:16

Jag ska försöka stå ut med att titta lite mer ikväll. Finns det något program som kan filtrera bort musiken och höja tempot lite? Förmedlar filmen något vettigt (i "vanligt folks" ögon) eller kommer det att fortsätta som en retarded komedi??
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

Re: Informationsfilm om autismspektrumet. Vad i helvete?

Inläggav prodge64 » 2011-04-14 14:41:12

lar66 skrev:Jag ska försöka stå ut med att titta lite mer ikväll. Finns det något program som kan filtrera bort musiken och höja tempot lite?

Inte automatiskt, tyvärr.

lar66 skrev:Förmedlar filmen något vettigt (i "vanligt folks" ögon) eller kommer det att fortsätta som en retarded komedi??

Hehe, jag såg hela filmen till slut och jag fattar vad du menar. Dessvärre tror jag att den största anledningen som gör att filmen framstår på det viset beror på bristande mediakunskap.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: Informationsfilm om autismspektrumet. Vad i helvete?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-04-14 16:20:34

lar66 skrev:Jag ska försöka stå ut med att titta lite mer ikväll. Finns det något program som kan filtrera bort musiken och höja tempot lite? Förmedlar filmen något vettigt (i "vanligt folks" ögon) eller kommer det att fortsätta som en retarded komedi??


Jag har faktiskt länkat den till folk som typ inte kan nått i ämnet och de har fått ut nått utav det och förstår mer av ämnet i fråga nu. Så filmen verkar ju funka iaf.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Informationsfilm om autismspektrumet. Vad i helvete?

Inläggav snuggelhund » 2011-04-14 20:55:49

Jag tycker infofilmen var OK, det är väl den sortens problem som en hel del med AS har ? Om än något komprimerat, generaliserande och överpedagogiskt.

Någon som framstår som helt hjärndöd i filmen är killens boendestöd, oh my god !
Hoppas att det inte säger allt för mycket om hur det ser ut i verkligheten. :-)006
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Återgå till Aspergare och vården



Logga in