Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav Kanin » 2015-11-15 9:06:28

Athena skrev:Hittade för länge sedan en artikel om att Japaner hade 40% lägre fall av cancer, som man efter utredning ansåg bero på Japaner drack grönt te i stora mängder.
Huruvida antioxidanter i form av tabletter fungerar vet jag inte, att vitaminer i tablett eller pulverform dunstar och snabbt blir mindre verksamma är känt, och eventuell kontroll av torra vitaminer borde inte ge bra resultat.
Jag tror forskning om antioxidanter ligger i sin linda, men detta projekt skulle nog inte göras utan anledning.
http://www.forskning.se/nyheterfakta/ny ... 5d9cd.html

Enskilda studier har visat att grönt te kan minska risken för olika cancerformer, men sammantaget finns inga klara bevis. Studier har även viss en generellt minskad dödlighet vid dagligt intag av grönt te (4% reducerad risk för en kopp per dag). (Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Green_tea)

Det har gjorts otaliga studier på antioxidanter sedan lång tid tillbaka, men få har visat några positiva effekter (bortsett från minskad risk för grå starr) av att inta större mängder antioxidanter än vad som anges i allmänna kostråd.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav kiddie » 2015-11-16 0:38:09

plåtmonster skrev:Att "andra grönsaker" och fisk skulle vara inflammationsdrivande verkar gå emot gängse kunskap?


Antar bara att det är potatisväxter som avses. Där ingår potatis (nähä?), tomat, paprika, aubergine och tobak. De är fulla av allehanda naturliga gifter, antar att man menar att kroppen reagerar mot dessa.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav plåtmonster » 2015-11-16 4:38:00

Potatis är ju egentligen bundet socker så det är egentligen rätt naturligt att den skulle vara inflammationsdrivande. Frågan är då ifall detsamma gäller alla rotsaker som t.ex morot. De innehåller alla rätt mycket kolhydrater som är socker egentligen? Vad det är i tomat, paprika och aubergine som ger inflammationsdrivande effekt vore intressant att veta.

Tomat är för övrigt bär i botanisk mening.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav Wine » 2015-11-16 13:25:20

En del äter ju LCHF-diet som är en kolhydratrestriktiv diet av just den anledningen att den minskar inflammationer i kroppen och i och med detta minskar även obehag som exempelvis kronisk smärta.

Socker och stärkelse är också känt för att göda cancerceller och tumörer.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav kiddie » 2015-11-16 14:41:55

Fast det mesta köpeköttet är ju fullt av omega 6 som orsakar inflammation så jag vet inte.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav kiddie » 2015-11-16 15:07:59

Wine skrev:Socker och stärkelse är också känt för att göda cancerceller och tumörer.


http://www.hopkinsmedicine.org/news/med ... _free_diet

Där verkar de sockerhungriga tumörcellerna klara sig utan socker bara de har glutamin. Tyvärr verkar det inte som man äter glutamin, utan det kan tillverkas av kroppen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav Kanin » 2015-11-16 15:20:24

kiddie skrev:Fast det mesta köpeköttet är ju fullt av omega 6 som orsakar inflammation så jag vet inte.

Rött kött tycks vara inflammationsdrivande, men det är oklart om omega 6 är (enda) orsaken och om t.ex. gräsbeteskött eller viltkött är mycket bättre.

Det finns andra trovärdiga hypoteser för vad som gör att röd kött orsakar inflammation och cancer.
Se t.ex. "A red meat-derived glycan promotes inflammation and cancer progression" (http://www.pnas.org/content/112/2/542.short).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav elle » 2016-06-30 18:48:22

colaflaska skrev:
elle skrev:Har läst om ett experiment där en hund fick äta bara kött i en månad och den dog .

Länka gärna det experimentet. Naturligtvis är enbart kött skadligt för en hund, de behöver fett och ben också. Men om den dog beror det inte på köttet i sig, det beror på felutfodring. Eller menar du att alla som ger sina hundar och katter BARF (Biologisk anpassad rå föda, dvs rått kött) långsamt dödar dem?

Han som gjorde experiment heter F. Magendie, en fysiolog. Det handlade om processad socker, inte kött. Och inte en månad utan 8 dagar. Du hittar säkert på nätet om det intresserar dig.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav Flinta » 2016-07-01 7:09:28

tahlia skrev:Man ska inte bada i CocaCola, man ska dricka den. ;)
Bättre som rengöringsmedel att hälla i toaletter.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav notwoodstock » 2019-08-24 17:11:25

Athena skrev:...
och grapefrukt (det vita beska mellan skal och frukt innehåller naturligt kinin).
...


Schizofreniservern Viska hade inlägg om det, och jag kollade med min psykiater på mottagningen; man bör inte äta grapefrukt om man har psykofarmaka. Kanske påverkar den annat medicinintag också?!
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav elle » 2019-08-24 18:35:37

Man nästan skäms och känner sig lurad.. Antiinflammatorisk kost..

Finns antiinflammatorisk kost? Nej, inte utifrån forskningen, svarar näringsfysiolog Ingrid Larsson. ”Hitintills har det inte gått att bevisa att specifika livsmedel kan orsaka inflammation eller att enskilda livsmedel kan förvärra eller dämpa en redan etablerad inflammation.”


. Vi vet att grönsaker, frukt och bär är hälsosamt men inte att den ena grönsaken, frukten eller bäret är bättre för hälsan än den andra.

https://www.sahlgrenska.se/nyheter/nyhe ... gt-belagd/

Sluta lura olyckliga människor. Det skulle jag vilja säga till alla självutnämnda matguru i hälsotidningar/ bloggar/ vloggar osv.
Jag skriver inte detta för att provocera utan för att jag blir så arg när jag läser fantastiska påstående som exempelvis detta.

"Maria slapp ryggont – med antiinflammatorisk kost"
https://www.allas.se/halsa/maria-blev-a ... ddade-mig/

"Ät dig fri från artros med antiinflammatorisk kost! Artros kan orsaka svår smärta. Men det finns bot – rätt kost kan lindra det onda och i bästa fall göra dig smärtfri".
http://www.tidningenhalsa.se/artiklar/a ... an-artros/

Skulle vilja träffa jätte många personer som har ätit sig fri från artros med antiinflammatorisk kost.
Senast redigerad av elle 2019-08-24 18:49:04, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav ankhh » 2019-08-24 18:49:01

elle skrev:Man nästan skäms och känner sig lurad..

Det är dubbelt det där, tycker jag. Det är inte konstigt att man vill tro. Tänk att själv kunna ta kontrollen när man är handikappad av kronisk sjukdom, värk, etc. Inte dumt alls!

Å andra sidan är det en del av den nutida tendensen att skuldbelägga sjuka. "Jaså, du har ledvärk? Då har du nog inte ätit rätt/motionerat rätt/tänkt rätt..."

Så jag blir (också) glad när det kommer vetenskapliga bevis på att det inte går att äta eller tänka sig frisk. (Det är nog riktigt att det oftast är bra att röra på sig, lagom mycket, men det lär knappast bota sjukdomar det heller.) Och håller helt med om att matgurus (och andra gurus) ska ge katten i att lura lidande människor!
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav antonius » 2019-08-24 19:25:17

Artros är delvis genetiskt, så det är inget man kan göra ngt åt, i så fall får man Nobelpris, dessutom är det mest vi äldre (som moi) som drabbas så forskningen kring det är knappast högprioriterat... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav elle » 2019-08-25 11:39:51

Wine skrev:Socker och stärkelse är också känt för att göda cancerceller och tumörer.

Alla celler lever på socker. Varför vissa får cancer avgör en slump enligt min teori men det är en annan diskussion.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav kiddie » 2019-08-25 20:14:41

Tror att det är så att kommer det massa fejkförslag på vad man kan göra, så tar folk till sig dem och sedan tipsar vidare. För att då är de duktiga och goda människor. Och vill man inte ha det tipset så Nehej var sjuk då! och de "stöttande" blir sura. Deras image som duktiga och empatiska människor får sig en törn.

Man stöter på dem överallt på nätet om man nämner att man har det ena eller andra. Finns alltid något just då populärt man ska äta.

Just nu är depression en inflammationssjukdom. Jaha, och varför är jag deppig nu då? Mina inflammationsvärden är ovanligt låga för att vara mig.

Sedan är det en klassfråga med. Erkänner man att man äter billig mat (all billig mat anses ohälsosam nästan), så får man höra att OK visst det är dyrt men värt att satsa på din hälsa. Är inte din hälsa VÄÄÄRD att lägga pengar på? Jovisst, om man hade pengarna!! Det är som att peka finger för att man är fattig.

Det blir lite komiskt när man går tillbaka lite i tiden och ser vad som då var det mest hälsosamma som skulle bota allt. Ett tag var det gojibär. Det var fan boten för ALLT. Äckliga är de oxo. Kostar typ 4 kr bäret.

Jag har mätbara parametrar och inget jag ätit har gjort mig bättre. Förutom att jag verkar bli lite bättre av att äta just starkt processat kött... Ska vi köra det som nästa superdiet då? Bli friskare med hotdogs och hamburgare av maskinåtervunnet kött.

Sedan kan jag oxo mobba folk och säga att oj vad synd att du har en sjukdom, den botas lätt med lite hotdogs! Du bara VILL inte bli frisk!

Ja herregud...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav elle » 2019-08-26 6:59:55

@ kiddie,

Mycket bra skrivet! Skriver under dina ord. Så sant.

kiddie skrev:duktiga och empatiska människor
kiddie skrev:Man stöter på dem överallt på nätet

Dena exklusiva klubb omfattaar duktiga människor ibland kändisar vilket är extra plus och som kommer till den sjuka och olyckliga allmänheten med sitt nyfrälsta budskap: "se på mig, du kan också bli lika frisk/smal/lycklig/ vältränad/ snygg som jag om du äter/ lever som jag". I verkligheten fungerar det inte så men sjuka, desperata människor är beredda på mycket för att uppleva en dröm som säljs om hälsa på marknaden.

kiddie skrev:Just nu är depression en inflammationssjukdom

Ja, Det finns bot mot alla särskilt svåra att bota sjukdomar bara man äter och lever "rätt" och gör man inte det av olika skäl får man skylla sig själv och man är bara lat.

Depression
Inflammation
Demens
Cancer
Autism
ADHD/ADD
Mag-tarmsjukdomar
Hashimotos sjukdom
Artros
Fibromyalgi

kiddie skrev:visst det är dyrt men värt att satsa på din hälsa. Är inte din hälsa VÄÄÄRD att lägga pengar på?

Ja, ett populärt argument. För att ge människor dåligt samvete och motivera dem att spendera mer pengar på mat som de egentligen ofta inte har råd med. Om konventionella medicin inte kan bota kan säkert gojibär/ yoga/ andlighet/ bota din sjukdom (ironi).

kiddie skrev:Ett tag var det gojibär. Det var fan boten för ALLT. Äckliga är de oxo. Kostar typ 4 kr bäret.

Ja, Det finns hur mycket som helst. Bara välja och vraka. Tänk positivt och ät "rätt" och du blir frisk och lycklig på nytt. (ironi).

Ingefära
Kimchi
Gojibär
Sushi
Probiotika
Glutenfritt
Mjölkfritt
Chiafrö
Pumpakärnor
Rött vin
Osv.osv.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav Maggi » 2019-08-26 10:14:09

Ja motion och träningstjatet är tröttsamt, ge mig en primalgarderob!!

Det är STARKA instängda känslor bakom varje depression. Det är jag säker på :evil:
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in