Illusionist ändrar Stevens personlighet....

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Illusionist ändrar Stevens personlighet....

Inläggav Ganesh » 2013-05-02 16:44:08

... väl? Eller gör han något annat? Indoktronering? Hur som helst, dessa två videosar handlar om beteenden, vanor och personlighet, och i fall de kan ändras. Väcker en massa frågor. I alla fall hos mig.

Här är del 1. Och här del 2.

Är det ok att göra så här? Åck borde det i så fall vara en normal åtgärd snarare än ett TV-experiment?
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Illusionist ändrar Stevens personlighet....

Inläggav tahlia » 2013-05-02 19:45:43

Nja, jag tycker nog inte att det är ok att göra så här. Nu lyckades de hitta en person som kunde spela dem i händerna, så att säga, genom att reagera precis som de ville. Personligen tror jag inte alla människor skulle göra samma val som han gjorde och/eller reagera på samma vis eftersom vi på många sätt är olika i grunden. Om du ska kunna locka fram mod och medkänsla hos en människa gäller det ju att det redan finns en grund till det där inne någonstans.

Samtidigt kan jag ju undra just hur mycket självförtroende man skulle få när man, när det hela väl är genomlevt, får veta att allt alla gjorde och sa var för att man skulle välja specifika vägar. Blir man knuffad i en riktning så kan man ju aldrig själv veta om man verkligen skulle valt den vägen på egen hand varvid det borde som rasa av sig själv.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Illusionist ändrar Stevens personlighet....

Inläggav KrigarSjäl » 2013-05-02 20:37:27

Äh, mumbojumbo. Hypnotisörer och mentalister och kaffesumpsiare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in