Idag har jag fått diagnos!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Idag har jag fått diagnos!

Inläggav Marabou » 2011-03-17 22:03:59

Idag har jag äntligen fått resultatet av min utredning! Jag fick diagnoserna AS och DCD (Developmental Coordination Disorder) vilket inte var särskilt förvånande.

Jag har länge känt av att jag haft en väldigt ojämn begåvningsprofil men att den var SÅ ojämn hade jag ingen aning om. WAIS-testet visade att jag på en verbala/språkliga delen ligger en bra bit över genomsnittet, medan jag i performancedelen ligger LÅNGT under genomsnittet. Bara ca fem procent ligger lägre än vad jag gör där. Detta drog förstås ner mitt totala IQ rejält men jag ligger ändå inom normalzonen på ca 90-95.

Enligt psykologen är min begåvningskurva ovanlig och en förklarar varför jag har så svårt för de enklare delarna på en arbetsplats medan jag kan klara lite svårare saker alldeles utmärkt. Att börja från botten är alltid ett helvete. I min värld får jag börja med det svåraste.

Nu vet jag i alla fall varför jag fungerar som jag gör och det känns verkligen som om en tung sten förvandlats till luft och flugit iväg :D
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Laika » 2011-03-17 22:13:03

Grattis! Jag fick min diagnos för någon månad sedan och förstår hur lättad du måste känna dig.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Inläggav Gafsan » 2011-03-17 22:19:23

Grattis! Visst är det häftigt att äntligen få en bekräftelse på att man inte bara inbillar sig, utan att det faktiskt finns orsaker till att man funkar som man gör!

Själv har jag fått en muntlig diagnos (AS) för någon månad sen, men jag väntar fortfarande på det skriftliga utlåtandet. Jag hade också ojämn intelligens fast inte så extremt. Tror att det skiljde ca två-tre standardavvikelser mellan högsta och lägsta vilket innebar att jag låg högt upp på vissa och straxt under medel på andra saker tror jag, fast nu minns jag inte vad som var vad. Fick även göra RCFT och där låg jag bland de 10-25% svagaste.

Det är så himla skönt att äntligen fatta hur det går ihop, hur man kan vara såpass smart och ändå så totalt bortkommen som jag är i många sammanhang.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Inläggav Chrilleb » 2011-03-18 11:02:09

Hej !


Vad bra för dig. Vad innebär DCD ? Koordinations-svårigheter nånting...
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re: Idag har jag fått diagnos!

Inläggav Safek » 2011-03-18 11:09:48

Marabou skrev:Idag har jag äntligen fått resultatet av min utredning! Jag fick diagnoserna AS och DCD (Developmental Coordination Disorder) vilket inte var särskilt förvånande.

Jag har länge känt av att jag haft en väldigt ojämn begåvningsprofil men att den var SÅ ojämn hade jag ingen aning om. WAIS-testet visade att jag på en verbala/språkliga delen ligger en bra bit över genomsnittet, medan jag i performancedelen ligger LÅNGT under genomsnittet. Bara ca fem procent ligger lägre än vad jag gör där. Detta drog förstås ner mitt totala IQ rejält men jag ligger ändå inom normalzonen på ca 90-95.

Enligt psykologen är min begåvningskurva ovanlig och en förklarar varför jag har så svårt för de enklare delarna på en arbetsplats medan jag kan klara lite svårare saker alldeles utmärkt. Att börja från botten är alltid ett helvete. I min värld får jag börja med det svåraste.

Nu vet jag i alla fall varför jag fungerar som jag gör och det känns verkligen som om en tung sten förvandlats till luft och flugit iväg :D


Välkommen! :D

OCh "WAIS-testet visade att jag på en verbala/språkliga delen ligger en bra bit över genomsnittet, medan jag i performancedelen ligger LÅNGT under genomsnittet" - precis så fick jag också.
Safek
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-09-10
Ort: Lund

Inläggav barracuber » 2011-03-18 11:19:58

Grattis Marabou eller vad man ska säga...

Jag fick mina diagnoser i december 2010 men har inte kommit lika långt i insikter och slutsatser som du (och andra i tråden) gjort.

Det jag minns just nu: Jag låg högt på visuellt, mönster, ganska högt på verbalt, allmänbildning och ordförståelse. Jag låg lägre på planering, problemlösning, strategi. Min IQ blev 117 :roll:.

Somt sagt - behöver smälta det mera, hur det nu ska gå till.

En sak som jag skjutit upp är att kontakta Habiliteringen. Vore bra att få veta vad de kan erbjuda. Skulle nog behöva samtalskontakt. Min psykiater är bra men räcker inte riktigt.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-03-18 12:02:15

Grattis! Själv fick jag diagnos i måndags. Jag hade svårt att riktigt ta in allt de sade om habilitering och kontakter hit och dit, väntar fortfarande på det skriftliga. Just nu känner jag dock att jag mår bättre bara av att ha fått diagnos - just detta att faktiskt få svart på vitt att jag inte bara är lat eller så.

För övrigt känner jag igen mig väl i att det svåra är lätt och det lätta svårt, eller vad man skall säga. Det är väl egentligen för väl - då kompletterar ju vi människor varandra, om vi har vett att ta till vara på det.

Jättekul att du blev så glad av din diagnos Marabou!
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Idag har jag fått diagnos!

Inläggav Marabou » 2011-03-18 18:00:49

Safek skrev:
Marabou skrev:Idag har jag äntligen fått resultatet av min utredning! Jag fick diagnoserna AS och DCD (Developmental Coordination Disorder) vilket inte var särskilt förvånande.

Jag har länge känt av att jag haft en väldigt ojämn begåvningsprofil men att den var SÅ ojämn hade jag ingen aning om. WAIS-testet visade att jag på en verbala/språkliga delen ligger en bra bit över genomsnittet, medan jag i performancedelen ligger LÅNGT under genomsnittet. Bara ca fem procent ligger lägre än vad jag gör där. Detta drog förstås ner mitt totala IQ rejält men jag ligger ändå inom normalzonen på ca 90-95.

Enligt psykologen är min begåvningskurva ovanlig och en förklarar varför jag har så svårt för de enklare delarna på en arbetsplats medan jag kan klara lite svårare saker alldeles utmärkt. Att börja från botten är alltid ett helvete. I min värld får jag börja med det svåraste.

Nu vet jag i alla fall varför jag fungerar som jag gör och det känns verkligen som om en tung sten förvandlats till luft och flugit iväg :D


Välkommen! :D

OCh "WAIS-testet visade att jag på en verbala/språkliga delen ligger en bra bit över genomsnittet, medan jag i performancedelen ligger LÅNGT under genomsnittet" - precis så fick jag också.


Jaha! Där ser man :)
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Marabou » 2011-03-18 18:09:37

Tintomara Ariadne skrev:Grattis! Själv fick jag diagnos i måndags. Jag hade svårt att riktigt ta in allt de sade om habilitering och kontakter hit och dit, väntar fortfarande på det skriftliga. Just nu känner jag dock att jag mår bättre bara av att ha fått diagnos - just detta att faktiskt få svart på vitt att jag inte bara är lat eller så.

För övrigt känner jag igen mig väl i att det svåra är lätt och det lätta svårt, eller vad man skall säga. Det är väl egentligen för väl - då kompletterar ju vi människor varandra, om vi har vett att ta till vara på det.

Jättekul att du blev så glad av din diagnos Marabou!


Grattis även till din diagnos :)

Ja, det var mycket information att ta in. Jag fick webbadressen till habiliteringen så att jag själv kan kolla vad de har att erbjuda och ta del av det som skulle kunna vara intressant. Jag fick också förklarat för mig att utlåtandet både kommer att skickas hem till mig och till min vanliga öppenpsykiatriska mottagning som kommer att hjälpa mig vidare om jag exempelvis vill ansöka om aktivitetsersättning, behöver särskilda läkarintyg etc.

Jag mår också bättre av att ha fått diagnos. Nu vet jag varför jag fungerar som jag gör!
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Marabou » 2011-03-18 18:13:40

barracuber skrev:Grattis Marabou eller vad man ska säga...

Jag fick mina diagnoser i december 2010 men har inte kommit lika långt i insikter och slutsatser som du (och andra i tråden) gjort.

Det jag minns just nu: Jag låg högt på visuellt, mönster, ganska högt på verbalt, allmänbildning och ordförståelse. Jag låg lägre på planering, problemlösning, strategi. Min IQ blev 117 :roll:.

Somt sagt - behöver smälta det mera, hur det nu ska gå till.

En sak som jag skjutit upp är att kontakta Habiliteringen. Vore bra att få veta vad de kan erbjuda. Skulle nog behöva samtalskontakt. Min psykiater är bra men räcker inte riktigt.


Tack, tack :)

Habiliteringen har jag höga förväntningar på. Jag skulle också behöva en samtalskontakt och kanske en arbetsterapeut som kan ge mig tips om hur jag kan utföra vissa vardagssysslor för att det ska gå enklare, och kanske också träna lite på min motorik, i den mån det går med tanke på DCD-diagnosen.

Här i Stockholm har habiliteringen en särskild webbsida och där finns en massa information om vad de kan erbjuda. Väldigt smidigt och bra!
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Marabou » 2011-03-18 18:19:39

Chrilleb skrev:Hej !


Vad bra för dig. Vad innebär DCD ? Koordinations-svårigheter nånting...


DCD står för Developmental Coordination Disorder och innebär att man har störningar i motorik, koordination och perception. DCD är även samma sak som dyspraxi: http://www.dyspraxiafoundation.org.uk/s ... mptoms.php

DCD/dyspraxi har även en del ADHD-liknande symtom, vilket gör att man lätt kan bli feldiagnosticerad.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Bali » 2011-03-18 19:23:59

Hej på dig Marabou!

Även lilla jag ber att få sälla mig till de övriga som redan besvarat dig här, "grattis" alltså, även om det känns mer än konstigt att skriva så. :?

(-Har precis fått diagnosen cancer... -Vad bra, grattis!)

Visst förstår jag (eller på mitt sätt då) din lättnad att få en bekräftelse, men lyckönskningar känns ändå bara så fel, vill hellre sända styrketankar/kramar efter en sådan diagnos, för fy för den lede var ensam man ändå är där ute hos de "andra".

Väntar fortfarande på min "diagnos", och den lär väl komma i brevlådan om nå´n vecka eller så och de antydningar jag har fått så här långt gör mig bara helt vilse i pannkakan...jag finns antagligen inte alls och lika bra det kanske. :wink:

Sorry, för svammlet, men mår inte så bra, men sänder ändå iväg en lyckönskning till dig, Marabou, och jag hoppas verkligen att det även kommer att lösa sig med den ekonomiska biten framöver! (mår fortfarande bara så dåligt över mitt "spydiga" inlägg i din tråd om hjälp med hyran :oops: !)

Ta så väl hand om dig som du bara kan!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Marabou » 2011-03-18 20:55:16

Hej bali!

Jag kände nog snarare att grattis passade rätt bra :wink: Att få diagnosen kändes lite som att få ett pris faktiskt. Lite som "du listade ut vilket syndrom du har och du hade rätt så här får du bekräftelsen". Typ.

Jag känner mig inte så ensam faktiskt. Kanske beror det på att jag har ett rikt socialt liv och vänner som accepterar mig som jag är, plus att flera av dem själva har diagnoser av olika slag. Så att få en diagnos kändes enbart positivt för nu kan jag få hjälp att lära mig leva med de svårigheter jag har. Att de inte går att "bota" har jag för längesen accepterat.

Jag upplevde inte att ditt inlägg i min hyrestråd var spydigt alls. Och det kommer att lösa sig med den ekonomiska biten. Nu får jag hjälp av familjen igen. Den där plötsliga krisen var ytterst tillfällig. Men jag är fortfarande tacksam gentemot alla som hjälpte mig och som kom med tips.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Chrilleb » 2011-03-18 21:14:30

Marabou: Tack då vet jag d :) Dyspraxi har jag hört talas om , nu när jag tänker efter.
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav NoteToSelf » 2011-03-18 23:46:07

Fick min diagnos idag! :D
Efter 5 år har BUP äntligen kommit fram till vad som får mig att må så dåligt. Känner en otrolig lättnad, speciellt när jag tänker på alla gånger jag inte blivit trodd eller tagen på allvar. Ouf.

Gratulerar alla andra också!
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav ragnevi » 2011-03-19 3:22:12

Fanns det en speciell orsak till att de satte DCD som en egen diagnos? Enligt ICD-10 så är motorisk klumpighet är vanligt, men inget krav för diagnos. Jag har tidigare bara sett att personer med ADHD fått tilläggsdiagnosen DCD.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Marabou » 2011-03-19 11:53:41

ragnevi skrev:Fanns det en speciell orsak till att de satte DCD som en egen diagnos? Enligt ICD-10 så är motorisk klumpighet är vanligt, men inget krav för diagnos. Jag har tidigare bara sett att personer med ADHD fått tilläggsdiagnosen DCD.


Jag har så pass nedsatt motorik och koordination (ligger inom ramen för utvecklingsstörning på just de delarna) att det ständigt bromsar mig i mitt dagliga liv. Att jag inte kan sminka mig, göra fina håruppsättningar, skära grönsaker snyggt och prydligt eller bli bra på att rida har jag accepterat och det kan jag leva med. Men svårigheterna med motorik och koordination får också stora konsekvenser i arbetslivet :( Jag blir väldigt långsam och hindras att utföra vissa arbetsuppgifter.

Sen är ett av mina största problem att jag har extremt svårt att se hur saker och ting ska vara (här talar vi enbart om praktiska, rent konkreta saker) vilket brukar ställa till en hel del oreda för mig och för andra. Det kan t.ex. vara helt omöjligt för mig att se hur jag ska öppna ett skåp, hantera en kaffebryggare eller systematisera något. Jag ser heller inte alltid när jag gjort fel.

Eftersom dessa problem är bland de största, snudd på större än de problem som AS ställer till med, och i och med att de är så pass handikappande för mig, så fick jag DCD som en egen diagnos.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Marabou » 2011-03-19 11:55:57

NoteToSelf skrev:Fick min diagnos idag! :D
Efter 5 år har BUP äntligen kommit fram till vad som får mig att må så dåligt. Känner en otrolig lättnad, speciellt när jag tänker på alla gånger jag inte blivit trodd eller tagen på allvar. Ouf.

Gratulerar alla andra också!


Grattis!!! :D

Härligt att du äntligen fått svar! Jag förstår precis hur lättad du känner dig. Det är samma här.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Bali » 2011-03-19 18:53:44

Marabou skrev:Hej bali!

Jag kände nog snarare att grattis passade rätt bra :wink: Att få diagnosen kändes lite som att få ett pris faktiskt. Lite som "du listade ut vilket syndrom du har och du hade rätt så här får du bekräftelsen". Typ.

Jag känner mig inte så ensam faktiskt. Kanske beror det på att jag har ett rikt socialt liv och vänner som accepterar mig som jag är, plus att flera av dem själva har diagnoser av olika slag. Så att få en diagnos kändes enbart positivt för nu kan jag få hjälp att lära mig leva med de svårigheter jag har. Att de inte går att "bota" har jag för längesen accepterat.

Bara så "gött" att höra Marabou, så här sändes ett mer klockrent grattis till dig!

Det är ju detta med att få en bekräftelse på att man över huvudtaget "finns" iaf jag så gärna skulle vilja stöta på någonstans, eller det gör jag ju förstås hos de få vårdgivare jag träffar, men ändå inte ... det fattas ändå alltid en pusselbit eller två och så kommer det antagligen alltid att vara, för det finns ju bara en superduperknepig Bali på denna planet. :wink:

Jag har tyvärr inte genomgått en utredning som din, men så är det ju i detta land har jag förstått, det verkar som man behöver ha en sjuhelsikes tur för att "få tillgång" till en bra utredning, men samtidigt borde jag ju vara så van vid att bli "illa behandlad" av psykiatrin att jag inte ens borde reagera längre.

Nu lägger visst över fokus på mig, och det var inte meningen :oops: , så grattis igen alltså!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Marabou » 2011-03-19 20:59:14

Tack igen :)

Tråkigt att du har så dåliga erfarenheter av psykiatrin men det är ju tyvärr inte helt ovanligt :( Det är helt sjukt att alla som vill inte får göra en utredning och jag undrar om det verkligen FÅR vara så?? Hoppas verkligen att du får bli utredd till sist!
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Bali » 2011-03-20 7:48:31

:oops: Nu har jag visst strulat till det lite igen, för jag har ju precis genomgått en utredning alltså, men är då inte direkt nöjd med den, för att uttrycka mig milt.

Efter alla turer som har utspelat sig sedan slutet av november, då utredningen påbörjades, kan jag nu tyvärr inte känna så mycket förtroende för den utredande psykologen längre.

Jag mår alltså ganska dåligt av att vänta på luntan som ska komma med posten vad lider, eftersom jag inte alls vet vad som kommer att stå i den.

Ja, ja, den som lever får se...kanske finns jag trots allt!? :wink:
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Marabou » 2011-03-20 12:39:23

Bali skrev::oops: Nu har jag visst strulat till det lite igen, för jag har ju precis genomgått en utredning alltså, men är då inte direkt nöjd med den, för att uttrycka mig milt.

Efter alla turer som har utspelat sig sedan slutet av november, då utredningen påbörjades, kan jag nu tyvärr inte känna så mycket förtroende för den utredande psykologen längre.

Jag mår alltså ganska dåligt av att vänta på luntan som ska komma med posten vad lider, eftersom jag inte alls vet vad som kommer att stå i den.

Ja, ja, den som lever får se...kanske finns jag trots allt!? :wink:


Oj, det låter som att din utredning var väldigt rörig?

Hade du inget samtal med psykologen efter utredningen, där ni gick igenom allt och där du fick eventuella diagnoser muntligt? Det hade jag och då fick jag också läsa igenom utlåtandet för att se om jag tyckte att psykologen hade fått med allting eller om där stod något som inte kändes bra. Sen får jag utlåtandet med posten.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav ragnevi » 2011-03-20 16:20:40

Jag har dålig finmotorik på det sätt att jag inte klarar av att skriva med fingersättningen på tangentbord. (Men jag är väldigt duktig på att skriva med bara pekfingrarna, är väldigt imponerad över hur jag kan träffa rätt utan att ens titta på tangentbordet och bara använder fingrarna, det är ju bara en kvadratcentimeter ungefär att träffa rätt på.)
Sedan fixar jag inte att spela gitarr, även enklare former som guitar hero med fler än fyra knappar blir jobbigt.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Zombie » 2011-03-20 16:56:40

Säger grattis jag också till Marabou, Gafsan, NoteToSelf och om det är fler, och håller tummarna för Bali.


(Varför jag säger just "grattis" torde framgå av respektive persons inlägg; de jag vet finns, som menar att det är att "säga grattis till ett handikapp, som om man vore bättre än andra", har alltså fel.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in