Ibland klarar jag inte av triviala saker. Varför?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ibland klarar jag inte av triviala saker. Varför?

Inläggav Neutrino » 2013-01-24 9:30:46

Igår var en lång och tröttsam dag. Jag var på universitetet mellan kl 08-17 och jag hade en av mina "tysta episoder" under min biologilektion (vilket innebär att jag hade så mycket ångest inför gruppdiskussionen att jag i princip inte kunde prata). Efter mina studier träffade jag en bekant och tillsammans gick vi på en föreläsning om Asperger. Det var en bra föreläsning och jag kunde relatera till väldigt mycket av vad psykologen berättade.

Hursomhelst, när vi kom till stället där föreläsningen skulle hållas hittade vi platser där vi kunde sitta. Jag var helt slut eftersom jag hade varit på universitetet så länge, varit runt folk, haft en "tyst episod" osv. Ibland (och inte bara när jag är trött) så tycker jag det är väldigt svårt att göra vissa saker. Igår till exempel så tyckte jag det var väldigt svårt att veta vad jag skulle göra med mina saker innan jag satte mig ner på min plats. Låt mig förklara. Igår hade jag på mig en jacka, en halsduk, en ryggsäck och jag hade ett äpple samt en liten plastpåse i handen. När jag skulle sätta mig ner på min plats var det som att min hjärna låste sig och jag visste då inte riktigt i vilken ordning och hur jag skulle göra saker. Var skulle jag lägga mitt äpple medan jag tog av mig jackan? Var skulle jag lägga min ryggsäck? Det låg ett papper på min stol som jag ville ha bort därifrån vilket innebar att det var ytterligare en sak jag behövde ta hand om. Jag visste inte hur. Så jag bara stod där och stirrade, ganska överväldigad. Personen jag var med såg detta och guidade mig igenom det hela vilket var bra för jag visste inte riktigt hur jag skulle lösa situationen.

Vet inte om jag beskrev vad som hände på ett adekvat sätt men jag hoppas ni förstår ändå.

Liknande saker händer ibland när jag till exempel sitter på bussen och har varit och handlat mat. Då har jag alltså en påse med mat med mig. Jag måste då medvetet försöka lista ut hur jag ska få med mig påsen med mat samt min ryggsäck när jag går av bussen. Min hjärna låser sig och jag blir överväldigad. I de situationerna kan jag inte lyssna på musik (vilket är lite jobbigt eftersom jag behöver musik för att inte bli helt överväldigad av ljud osv på bussen). Musik adderar till känslan av att bli överväldigad i de fallen.

Jag vaknade för ett tag sedan och idag har jag verkligen ont i huvudet. Det är ganska vanligt för mig. Att jag får huvudvärk när jag blir överväldigad och att den håller i sig till nästa dag.

Kan någon relatera till dessa saker? Är det "aspigt"? Vad orsakar det? Jag förstår inte riktigt varför sådana triviala och simpla saker är så svåra för mig ibland.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Ibland klarar jag inte av triviala saker. Varför?

Inläggav earlydayminer » 2013-01-24 9:41:34

Beror på vilken sak som är först. Min halsduk är innanför min rock, så jag tar naturligtvis av mig rocken först. Sätter på mig halsduken innan rocken. Vantar åker av innan rocken och på efter rocken. Jag äter inte på bussen. Behöver tvätta händerna först. Jag tar med mig allt ut om jag "somnat till" eller hängt upp mig på något när min hållplats är alltför nära för att hinna packa. Kan packa utanför bussen, mindre tidspress.

Allt möjligt kan orsaka det. Allt från depression till alkoholmissbruk till ADHD till att man "bara är trött".

Ibland får folk ont i huvudet, orsakerna är inte alltid samma och varierar både tidsmässigt och i intensitet.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Ibland klarar jag inte av triviala saker. Varför?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-24 9:47:05

Låter som att du haft det rörigt omkring dig med mycket sinnesintryck. Känner igen problematiken, man blir blockerad i tankarna och kan inte prestera lika bra som under lugnare omständigheter.
Exakt likadant för mig när jag provade universitetet; skallen kändes som en burk rårörda lingon efter en dags korridorspring, informationshämtning, broschyrer till förbannelse och åter korridorspring. Med tvärgruppsredovisningar, surr, sk stora, fräscha lokaler och åter broschyrer i kontinuerligt olika lokaler ovanpå det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ibland klarar jag inte av triviala saker. Varför?

Inläggav plåtmonster » 2013-01-24 17:49:24

Gör lista på vad som ska göras. Plocka bort intryck från din vardag som du inte måste utsätta dig för. Om det ändå inträffar så sätt dig ner och ta det lungt. Och stör någon dig så be de att gå någon annanstans tillsvidare. Så..

* Lista
* Reducering
* Sätt dig ner och lugna ner
* Avvisa störningar
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ibland klarar jag inte av triviala saker. Varför?

Inläggav Dotse » 2013-01-24 22:43:41

Jag är precis likadan. Om jag är överväldigad och stressad så kan jag bli totalt blockerad och vet inte hur jag ska göra extremt enkla saker.
Dotse
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-09-29
Ort: Linköping

Ibland klarar jag inte av triviala saker. Varför?

Inläggav ZeldAlice » 2013-01-24 23:05:02

Håller med Dotse ovan mig samt kunde inte sagt det bättre själv. Under press och stress samt överväldigande situationer och sånt, så blir det som ett slags blockage i hjärnan och man vet inte vad man ska göra. Har också hänt mig då och då och det har också mycket med och göra hur en situation ser ut för mig och också hur stressad och pressad jag känner mig för tillfället.
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Ibland klarar jag inte av triviala saker. Varför?

Inläggav kapuni » 2013-01-25 1:00:34

Jag känner också igen mig. Det intressanta är att samtidigt som jag har svårt för triviala saker klarar jag av mer avancerat arbete inom samma kategori. T. ex. när jag läste matte blev jag knappt godkänd men min lärare förundrades över hur jag kunde lösa de svåraste uppgifterna samtidigt som jag inte klarade av de lättare. Även sudoku gäller samma sak.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Ibland klarar jag inte av triviala saker. Varför?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-25 8:12:20

Frågan är om det öht går att studera på universitetsnivå med min problematik. Sist gick det inte alls. Ovanpå aspergerproblematiken kring rörighet och intryck är jag döv på ena örat vilket skapar anspänning, irritation och huvudvärk i många sammanhang. Det gör att aspergerdragen förstärks. Kan heller inte filtrera bort eller ignorera ljud.

Planerar att diskutera igenom hur möjligheterna ser ut med berörda myndigheter, men för att göra det måste jag först veta exakt vad jag behöver och inte behöver.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ibland klarar jag inte av triviala saker. Varför?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-26 19:10:54

Neutrino jag tycker att det låter som en fullkomlig naturlig låsning vid hög stress. En hel dag på högskolan orsakar antagligen den stressnivån hos dig.

Men du Krigis, distanskurs via chatt då? Eller en kvällskurs? På kvällarna brukar det vara lugnare på högskolan. Man kan leta upp en kurs som inte har så många sökande så blir det inte så stor grupp.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Ibland klarar jag inte av triviala saker. Varför?

Inläggav TORatANDET » 2013-01-27 20:43:22

Överbelastning. Vilket ger starkt sänkt funktionsförmåga.
Om man är medveten om vad som kostar "mental energi" och ger återhämtning, samt känner igen sina signaler, kan man hantera det lite bättre.

"Ojämn funktionsprofil över tiden" är ett annat sätt beskriva det.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Ibland klarar jag inte av triviala saker. Varför?

Inläggav Someone » 2013-01-28 11:57:22

Händer mig samma sak, att lägga ner saker går fort, men kommer ofta inte ihåg vart jag lägger dem. Måste fokusera ordentligt på allt, annars ser jag bara "vitt" eller hur man ska beskriva det, varken tänker eller ser. Har gjort att jag åkt för långt på bussar och tunnelbana fler gånger än jag kan räkna, att jag förlorat flera timmar vid datorn utan att tänka på det eller kunna förklara vad jag gjorde dagen innan mer än äta, spela och gå på toa.

Blivit bättre med åren dock, ingen som märker av mina koncentrations svårigheter längre tror jag.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Ibland klarar jag inte av triviala saker. Varför?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-29 9:32:30

Bjäbbmonstret skrev:Neutrino jag tycker att det låter som en fullkomlig naturlig låsning vid hög stress. En hel dag på högskolan orsakar antagligen den stressnivån hos dig.

Men du Krigis, distanskurs via chatt då? Eller en kvällskurs? På kvällarna brukar det vara lugnare på högskolan. Man kan leta upp en kurs som inte har så många sökande så blir det inte så stor grupp.

Jag får ta med det när jag tar upp diskussionen igen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ibland klarar jag inte av triviala saker. Varför?

Inläggav slackern » 2013-01-29 14:39:39

Det där låter helt klart som att du har problem med exekutiva funktioner. Ganska så vanligt vid NPF. Jag har det garanterat står i min utredning att jag har exekutiva funktionshinder.

Här har du en länk som du kan läsa vidare om som förklarar det.

http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... unktioner/
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ibland klarar jag inte av triviala saker. Varför?

Inläggav TORatANDET » 2013-02-01 12:14:31

KrigarSjäl skrev:Frågan är om det öht går att studera på universitetsnivå med min problematik. Sist gick det inte alls. Ovanpå aspergerproblematiken kring rörighet och intryck är jag döv på ena örat vilket skapar anspänning, irritation och huvudvärk i många sammanhang. Det gör att aspergerdragen förstärks. Kan heller inte filtrera bort eller ignorera ljud.

Planerar att diskutera igenom hur möjligheterna ser ut med berörda myndigheter, men för att göra det måste jag först veta exakt vad jag behöver och inte behöver.

Du och andra som inte klarar högskola än kan kanske åtminstone testa de fyra punkter jag ger i min vita grundbok, och sen berätta hur det gick när ni följde dem.
1. Läs i förväg
2. Läs tentainriktat. (Ej pärm till pärm!)
3. Prioritera ett (1) mål. (Ta poängen. Inte att ha kul.)
4. Räkna med att det kommer hinder. (Så det inte får en ur spår.)

Utifrån målet (punkt 3) tillkommer sen småtekniker (som perceptionshantering), men det har man utrymme att fixa efterhand iom att man läst in ämnet i förväg (punkt 1-2). Punkt 4 är nödvändig för att punkt 3 inte skall falla.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in