I sin egen lilla värld?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

I sin egen lilla värld?

Inläggav Baevern » 2008-11-20 18:10:01

Dom säger att flera med Asperger lever i sin egna lilla "värld".
Menar dom då att man skaffar som en låtsas kompis som dom pratar med i huvudet eller högt?
eller
Att dom tänker så mycket på småsaker som te.x hur många skor som befinner sig i samma rum så att dom ser lite borta ut..? (dåligt exempel).
eller
Att dom lever som i en helt annan värld i huvudet med olika karaktärer?
Hur menar dom egentligen?, Jag har aldrig fattat det ...

Och om dom menar ordagrant, "lever i sin egna värld" är det då som i ett spel/film, dom ser personerna ovanifrån/sidorna (Även sig själv) ??
Eller är det som i verkligheten?

hur tänker ni?
:roll:
Senast redigerad av Baevern 2011-05-04 16:40:34, redigerad totalt 1 gång.
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Inläggav Parvlon » 2008-11-20 18:12:07

Att man tänker själv. Det är inte så populärt i NT kretsar-
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 16:40:34, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Baevern » 2008-11-20 18:13:41

Antingen är det jag som är dum i huvudet, men hur menar du? XD
Senast redigerad av Baevern 2011-05-04 16:40:34, redigerad totalt 1 gång.
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Inläggav Parvlon » 2008-11-20 18:17:37

Jag svarade på frågan; "Hur menar dom egentligen?"..
Fast självklart är det inte alltid så..

Hmm.. men du kanske undrade vad ordet populärt betyder?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 16:40:34, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Alien » 2008-11-20 18:23:42

Jag levde rätt mycket i min egen värld när jag var barn/tonåring. Jag tänkte på personer och händelser jag läst om i böcker. Eller fantaiserade ihop egna berättelser.

Jag var naturligtvis medveten om omvärlden men den var ointressant el farlig, så jag föredrog min "egen värld".

Som vuxen kan jag också vara djupt försjunken i tankar så omvärlden hamnar i bakgrunden.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:40:34, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Baevern » 2008-11-20 18:27:29

Parvlon skrev:Jag svarade på frågan; "Hur menar dom egentligen?"..
Fast självklart är det inte alltid så..

Hmm.. men du kanske undrade vad ordet populärt betyder?



Jag är seriöst efterbliven, jag fattar fortfarande inte vad du menar :cry:
Senast redigerad av Baevern 2011-05-04 16:40:34, redigerad totalt 1 gång.
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Inläggav jonsch » 2008-11-20 18:28:38

Jag har som du tänkt att de måtte väl mena något så vad är det de menar? Numera vet jag att de flesta inte riktigt vet vad de menar när de säger en sådan sak, allt de är överens om är att personen de säger det om anses svår att kommunicera med.

Givetvis kan man gott och väl säga "hen lever i sin egen lilla värld" ifall en person envisas med att få telefonsladden att sluta sno sig innan vederbörande ringer SOS alarm (bara för att ta ett exempel), ifall vederbörande inte är medveten om att det är ett problem. Ifall den är medveten om det så så har personen ifråga kort och gott ett problem.

Alltså, när någon säger att "hen lever i sin egen lilla värld" så kan det utan vidare utläsas som "hen har problem och är inte medveten om det själv" men, återigen, när folk säger "hen lever i sin egen lilla värld" så brukar de inte veta så noga vad de menar. Återigen är de bara överens om att den de säger det om är svår för dem att kommunicera med.

Således kan man gott säga att de flesta gånger som de flesta använder det uttrycket så tyder det på att de själva har problem med språket och inte är medvetna om det; det tyder alltså på att de lever i sin egen lilla värld. 8)
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:40:34, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Parvlon » 2008-11-20 18:29:51

Baevern skrev:
Parvlon skrev:Jag svarade på frågan; "Hur menar dom egentligen?"..
Fast självklart är det inte alltid så..

Hmm.. men du kanske undrade vad ordet populärt betyder?


Jag är seriöst efterbliven, jag fattar fortfarande inte vad du menar :cry:

Ursäkta att jag läste din frågeställning lite hastigt.
Du antar alltså att det finns människor som lever inuti sina egna huvuden? Hur ser man ut då undrar jag? :lol:
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 16:40:34, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Baevern » 2008-11-20 19:12:57

Parvlon skrev:
Baevern skrev:
Parvlon skrev:Jag svarade på frågan; "Hur menar dom egentligen?"..
Fast självklart är det inte alltid så..

Hmm.. men du kanske undrade vad ordet populärt betyder?


Jag är seriöst efterbliven, jag fattar fortfarande inte vad du menar :cry:

Ursäkta att jag läste din frågeställning lite hastigt.
Du antar alltså att det finns människor som lever inuti sina egna huvuden? Hur ser man ut då undrar jag? :lol:


Alltså du förvirrar mig totalt, men dom säger ju lever i sin egna lilla värld ? :(
Så ska dom fanimej göra det också, annars ljuger dom ju ! :(
Hur vet jag hur du ser ut? , det skulle ju i så fall bero på dig själv :<
Senast redigerad av Baevern 2011-05-04 16:40:34, redigerad totalt 1 gång.
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Inläggav Baevern » 2008-11-20 19:14:46

jonsch du är då den enda som jag kan få ett riktigt bra svar av, tack :D :D
Senast redigerad av Baevern 2011-05-04 16:40:34, redigerad totalt 1 gång.
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Inläggav Malin L » 2008-11-20 19:32:28

Alien skrev:Jag levde rätt mycket i min egen värld när jag var barn/tonåring. Jag tänkte på personer och händelser jag läst om i böcker. Eller fantaiserade ihop egna berättelser.

Jag var naturligtvis medveten om omvärlden men den var ointressant el farlig, så jag föredrog min "egen värld".

Som vuxen kan jag också vara djupt försjunken i tankar så omvärlden hamnar i bakgrunden.


Såsom du beskriver att du var i tonåren är jag fortfarande, är snart 27.
Senast redigerad av Malin L 2011-05-04 16:40:34, redigerad totalt 1 gång.
Malin L
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2008-02-19

Inläggav jonsch » 2008-11-20 19:34:16

Hihi! Åt övriga trådskribenter kan jag bara infoga en :P och en 8)

Men, Baevern, så är det också en av mina käpphästar. Vi får väl vänta på någon mer av dem som åtminstone tycker att den här hästen är fin, även om de kanske inte har väldig lust att rida på den.

Sådär, där kanske jag också blev kryptisk? :wink:

-------------------------------------------------------------------------

Det är klart, Alien och Malin L. gör ju en fullt begriplig tolkning av frågan, de också, även om nu jag verkar ha råkat hitta något som ligger närmre den du försökte uttrycka.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:40:34, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav jonsch » 2008-11-20 20:09:32

Att jag inte tänkte så förut: Jag och Baevern lever i vår lilla värld oich Alien och kanske Malin L. i sin. Världar inom vilka man tycker sig kunna kommunicera hyfsat obehindrat med varandra

:-)047
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:40:34, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Kvasir » 2008-11-20 20:29:03

Jag har uppfattat att man menar det som att man är försjunken i tankar och inte så medveten om omvärlden, eller inte bryr sig så mycket om den, men att det inte i allmänhet har något med fantasivärldar eller fantasifigurer att göra.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 16:40:34, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav DC » 2008-11-20 20:32:15

Leva i sin egn lilla värld... Gå sina egna vägar, inte bry sig om vad andra tycker, göra det man själv trivs bäst med.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:40:34, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav weasley » 2008-11-20 21:03:12

Leva i min värld:

Försöka ha konsekvens, vara medveten, samtidigt kunna skärma av när det behövs. Ibland kan jag vara så djupt försjunken i något jag läser att jag inte hör att folk pratar med mej. Det har hänt några ggr att jag grubblat på problem så intensivt att samma sak inträffat.

Det har inget att göra med hallucinationer eller osynliga kompisar.

Det finns förvisso en annan sorts egen värld och det är ju rollspel och lajv. Det är mer konkreta egna världar. En och annan kan också skapa egna världar som tex Tolkien gjorde. Men jag är osäker på om de sistnämnda räknas av "förståsejpåarna" som egna världar.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:40:34, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav MsTibbs » 2008-11-20 21:22:09

Folk brukar säga att jag är i min egen värld när jag av nån anledning är avskärmad; exempelvis funderar på nått roligt, läser en kul bok, just hittat kul pryl eller spejar in främlingars bokhyllor innan jag kommer ihåg att skaka hand och sånt, inte i samband med hallucinationer som weasley sa. Tänk disträ professor. :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:40:34, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav HellviHumle » 2008-11-20 21:41:03

jonsch skrev:Jag har som du tänkt att de måtte väl mena något så vad är det de menar? Numera vet jag att de flesta inte riktigt vet vad de menar när de säger en sådan sak, allt de är överens om är att personen de säger det om anses svår att kommunicera med.

Givetvis kan man gott och väl säga "hen lever i sin egen lilla värld" ifall en person envisas med att få telefonsladden att sluta sno sig innan vederbörande ringer SOS alarm (bara för att ta ett exempel), ifall vederbörande inte är medveten om att det är ett problem. Ifall den är medveten om det så så har personen ifråga kort och gott ett problem.

Alltså, när någon säger att "hen lever i sin egen lilla värld" så kan det utan vidare utläsas som "hen har problem och är inte medveten om det själv" men, återigen, när folk säger "hen lever i sin egen lilla värld" så brukar de inte veta så noga vad de menar. Återigen är de bara överens om att den de säger det om är svår för dem att kommunicera med.

Således kan man gott säga att de flesta gånger som de flesta använder det uttrycket så tyder det på att de själva har problem med språket och inte är medvetna om det; det tyder alltså på att de lever i sin egen lilla värld. 8)


Jag tycker att du gjorde en utmärkt tolkning. Slutklämmen satt perfekt också! Det är bara det att deras "egen lilla värld" är mycket större än min "egen lilla värld". I alla fall till invånarantalet!
Att man är svår att kommunicera med är kanske inte så konstigt. I alla fall jag, använder ju samma ord som alla andra, men jag har i viss mån lite olika uppfattning om innebörden och "vikten" av orden. Det innebär att vi inte talar samma språk fast vi tror det.
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:40:34, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2008-09-24
Ort: Lärbro

Inläggav jonsch » 2008-11-20 21:58:23

Jag förkortar mitt citat.

HellviHumle skrev:
jonsch skrev:Alltså, när någon säger att "hen lever i sin egen lilla värld" så kan det utan vidare utläsas som "hen har problem och är inte medveten om det själv" men, återigen, när folk säger "hen lever i sin egen lilla värld" så brukar de inte veta så noga vad de menar. Återigen är de bara överens om att den de säger det om är svår för dem att kommunicera med.

Således kan man gott säga att de flesta gånger som de flesta använder det uttrycket så tyder det på att de själva har problem med språket och inte är medvetna om det; det tyder alltså på att de lever i sin egen lilla värld. 8)


Jag tycker att du gjorde en utmärkt tolkning. Slutklämmen satt perfekt också! Det är bara det att deras "egen lilla värld" är mycket större än min "egen lilla värld". I alla fall till invånarantalet!

Om man ska vara petig (och "svår att kommunicera med") så är det väl snarare så att alla (?) människor lever i sin egen lilla språkvärld men att entisar ofta tror att de lever i samma eller sällan bryr sig om att de lever i varsin.

Annars är det allt en minst lika god tolkning som Kvasir m.fl. har skrivit. Jag vill bara fortsätta att poängtera att man brukar vara mer eller mindre nedlåtande när man säger om en person att den "lever i sin egen lilla värld". Enda fullständiga botenjag kan hitta är insikten att alla (?) lever i varsin egen lilla värld.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:40:38, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: I sin egen lilla värld?

Inläggav Jack » 2008-11-20 22:09:17

Baevern skrev:Dom säger att flera med Asperger lever i sin egna lilla "värld".
Menar dom då att man skaffar som en låtsas kompis som dom pratar med i huvudet eller högt?
eller
Att dom tänker så mycket på småsaker som te.x hur många skor som befinner sig i samma rum så att dom ser lite borta ut..? (dåligt exempel).
eller
Att dom lever som i en helt annan värld i huvudet med olika karaktärer?
Hur menar dom egentligen?, Jag har aldrig fattat det ...

Och om dom menar ordagrant, "lever i sin egna värld" är det då som i ett spel/film, dom ser personerna ovanifrån/sidorna (Även sig själv) ??
Eller är det som i verkligheten?


hur tänker ni?
:roll:



Om du tänker dig en sammankomst med människor i ett stort rum och där en person sitter för sig själv och förstrött tittar liksom långt bort i fjärran som om han kunde se genom väggarna. Ibland vaknar han till och studerar människorna omkring sig lite närmare. Han ser vad dom gör och funderar på vad dom tänker och vad dom känner osv. Varför dom gör som dom gör.
Att leva i sin egen värld är, antar jag, att iaktta mer än att delta. Att kunna stå utanför och titta på men samtidigt vara mitt i själva händelsen.
Ibland försvinner man bort och kan fundera på något som hände för två timmar sedan eller kanske för två år sedan. Sen åter tillbaka till att iakttaga.
Så fungerar iaf jag i mångt och mycket.
Senast redigerad av Jack 2011-05-04 16:40:38, redigerad totalt 1 gång.
Jack
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2006-09-02

Inläggav HellviHumle » 2008-11-20 22:14:42

jonsch skrev:Jag förkortar mitt citat.

HellviHumle skrev:
jonsch skrev:Alltså, när någon säger att "hen lever i sin egen lilla värld" så kan det utan vidare utläsas som "hen har problem och är inte medveten om det själv" men, återigen, när folk säger "hen lever i sin egen lilla värld" så brukar de inte veta så noga vad de menar. Återigen är de bara överens om att den de säger det om är svår för dem att kommunicera med.

Således kan man gott säga att de flesta gånger som de flesta använder det uttrycket så tyder det på att de själva har problem med språket och inte är medvetna om det; det tyder alltså på att de lever i sin egen lilla värld. 8)


Jag tycker att du gjorde en utmärkt tolkning. Slutklämmen satt perfekt också! Det är bara det att deras "egen lilla värld" är mycket större än min "egen lilla värld". I alla fall till invånarantalet!

Om man ska vara petig (och "svår att kommunicera med") så är det väl snarare så att alla (?) människor lever i sin egen lilla språkvärld men att entisar ofta tror att de lever i samma eller sällan bryr sig om att de lever i varsin.

Annars är det allt en minst lika god tolkning som Kvasir m.fl. har skrivit. Jag vill bara fortsätta att poängtera att man brukar vara mer eller mindre nedlåtande när man säger om en person att den "lever i sin egen lilla värld". Enda fullständiga botenjag kan hitta är insikten att alla (?) lever i varsin egen lilla värld.

Jag skulle nog se det som att även om alla lever i sin egen lilla värld så är entisarnas världar mer lika varandras än min värld, som uppenbarligen står i en egen klass. Möjligen mer lik AS-världarna.
Det var inte meningen att dissa de andras förklaringar. Men din föll mig mer på läppen sas.
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:40:38, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2008-09-24
Ort: Lärbro

Inläggav Saninaé » 2008-11-21 3:33:58

Jag vill minnas att det har diskuterats tidigare på detta forum, och en forumot staterade ungefär: "Autister lever i sin egen värld. En aspie lever i 'alla andras' värld, men på sina vilkor."

Själv skulle jag definiera "sin egen värld" som att man ser världen på ett annat sätt än andra, t,ex en autist som tycker skyltfönster är tråkiga men tegelmurar anses jätte intressanta.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 16:40:38, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav Glimma » 2008-11-21 11:07:38

Alien skrev:Jag levde rätt mycket i min egen värld när jag var barn/tonåring. Jag tänkte på personer och händelser jag läst om i böcker. Eller fantaiserade ihop egna berättelser.

Jag var naturligtvis medveten om omvärlden men den var ointressant el farlig, så jag föredrog min "egen värld".

Som vuxen kan jag också vara djupt försjunken i tankar så omvärlden hamnar i bakgrunden.



Känner igen mig på pricken. Skönt att höra att det finns flera. Läsa böcker är mitt specialintresse, men jag minns att jag levde mig in lite för mkt i böckernas historier och blandade in dem i det verkliga livet på ngt konstigt sätt. Och stor förvirring kunde uppstå både för mig och de jag umgicks med. Fast egentligen vet jag inte om jag kan säga att jag varit ointresserad, det var liksom lättare attt leva i bok/film världen än i det verkliga livet.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:40:38, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-21 12:16:30

Saninaé skrev:Jag vill minnas att det har diskuterats tidigare på detta forum, och en forumot staterade ungefär: "Autister lever i sin egen värld. En aspie lever i 'alla andras' värld, men på sina vilkor."


Jag skrev PRECIS det där igår, men så hände nåt med datorn och inlägget försvann i sajbern. Tack till dig! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:40:38, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in