Hur visar ni intresse?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur visar ni intresse?

Inläggav sussi83 » 2010-12-08 21:00:37

Jag har undrar länge vilka signaler man själv sänder ut när man är intresserad/kär i någon.
Jag hamnar nog i fegisfacket många gånger för att jag inte vågar eller vill inte riskera nobben. Och vågar jag visa så är jag rädd att det blir för mycket, sen kan det bli åt andra hållet också att man blir för kylig.

Vad är för mycker/för lite?

Kan ni komma på vad som "avslöjar" er?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav rdos » 2010-12-08 21:02:56

Nu hajar jag nog inte. Hur kan en tjej få nobben i det vanliga spelet? Eller är du kanske en sådan som själv vill ta initiativ? :wink:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav sussi83 » 2010-12-08 21:11:11

rdos skrev:Nu hajar jag nog inte. Hur kan en tjej få nobben i det vanliga spelet? Eller är du kanske en sådan som själv vill ta initiativ? :wink:


Alltså det är inte säkert att man vet från början om intresset är besvarat. Så frågan är hur man tar första steget ja.

Jag har varit för feg för det så söker tips så jag också kan...typ. :wink:
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav Parvlon » 2010-12-08 21:16:37

För mig att jag läst någonstans att de vanligaste signalerna är när tjejer drar sig i håret och killar rör sina höften så att det ser ut som att man juckar.

Edit: kanske det var de mest lyckade signalerna, möjligt att jag läst det i aftonbladet eller nån skit så det ska nog inte tas för seriöst
Senast redigerad av Parvlon 2010-12-08 21:20:47, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav rdos » 2010-12-08 21:20:44

sussi83 skrev:
rdos skrev:Nu hajar jag nog inte. Hur kan en tjej få nobben i det vanliga spelet? Eller är du kanske en sådan som själv vill ta initiativ? :wink:


Alltså det är inte säkert att man vet från början om intresset är besvarat. Så frågan är hur man tar första steget ja.

Jag har varit för feg för det så söker tips så jag också kan...typ. :wink:


I en typisk raggningssituation så visar tjejen bara intresse på olika sätt med kroppsspråk. Sedan ligger i princip hela kontaktsökandet på killen. Det är han som ska gå fram och prata, och ta andra initiativ.

Fast om man som tjej föredrar aspies, så funkar den passiva taktiken inte så bra, eftersom många aspiekillar varken klarar av att läsa av signalerna, eller vågar gå fram och prata. Då kan man som tjej vinna fördelar genom att själv ta kontakt eller hjälpa killen på traven genom att vara mer tydlig.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav prodge64 » 2010-12-08 21:25:10

Parvlon skrev:För mig att jag läst någonstans att de vanligaste signalerna är när tjejer drar sig i håret /.../

aka putsa fjädrarna, det händer att killar med gör. :)
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav pappan » 2010-12-08 21:28:13

För mig är det allt eller inget. anntingen pratar jag inte med personen och bara tittar och följer personen.

Eller pratar jag jätte mycket och ger personen massa komplimanger etc..

och vill umgås hela tiden.

Jag är dock kass på att avgöra om personen gillar mig tillbaka.. så kan bli lite overkill om jag redan fått personen på fall och fortsätter ändå.
pappan
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-12-26
Ort: Laholm

Inläggav Arkimedes » 2010-12-08 21:28:34

rdos skrev:Fast om man som tjej föredrar aspies, så funkar den passiva taktiken inte så bra, eftersom många aspiekillar varken klarar av att läsa av signalerna, eller vågar gå fram och prata. Då kan man som tjej vinna fördelar genom att själv ta kontakt eller hjälpa killen på traven genom att vara mer tydlig.

Hur gör man för att vara tydlig då?
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Re: Hur visar ni intresse?

Inläggav Arkimedes » 2010-12-08 21:32:44

sussi83 skrev:Kan ni komma på vad som "avslöjar" er?

Det som "avslöjar" mig skulle kunna vara att jag blir glad så fort jag ser personen, men alltså vete fan... Jag visar nog inte alltid det utåt. :?
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav rdos » 2010-12-08 21:34:34

Arkimedes skrev:
rdos skrev:Fast om man som tjej föredrar aspies, så funkar den passiva taktiken inte så bra, eftersom många aspiekillar varken klarar av att läsa av signalerna, eller vågar gå fram och prata. Då kan man som tjej vinna fördelar genom att själv ta kontakt eller hjälpa killen på traven genom att vara mer tydlig.

Hur gör man för att vara tydlig då?


Ojdå. Det varierar nog mellan olika personer, men mycket ögonkontakt är bra. Ett annat sätt är att hjälpa till att hålla igång en konversation (det är många aspies oxå dåliga på), kanske ge lite förslag till vad ni kan göra för något? Om man vill vara riktigt aktiv kan man be om att få träffas igen, fråga efter telefonnummer eller nåt sånt. :wink:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Hur visar ni intresse?

Inläggav rdos » 2010-12-08 21:37:40

Arkimedes skrev:
sussi83 skrev:Kan ni komma på vad som "avslöjar" er?

Det som "avslöjar" mig skulle kunna vara att jag blir glad så fort jag ser personen, men alltså vete fan... Jag visar nog inte alltid det utåt. :?


För mig var nog det enda jag förr reagerade på mycket ögonkontakt. Allt annat missade jag. En tjej bad t.o.m. om att få lifta, men den vinken missade jag oxå. :?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Hur visar ni intresse?

Inläggav Arkimedes » 2010-12-08 21:37:45

sussi83 skrev:Och vågar jag visa så är jag rädd att det blir för mycket, sen kan det bli åt andra hållet också att man blir för kylig.

Samma här, jag är så rädd för att det ska synas, så jag försöker "skärpa mig" och då slår det över åt andra hållet istället, så att jag blir helt kall utåt. Men det beror på hur kär jag är förstås. Ibland faller man så hårt att man inte kan spela kall hur man än försöker. :D
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-12-08 22:10:06

Jag får sämre ögonkontakt, dvs fladdrar en massa upp och ned med blicken, men tittar mycket i smyg. Med Animal var det extra mycket så för han har intensiv ögonkontakt. Och så pratade jag hysteriskt mycket och kunde inte hålla händerna stilla. Men detta är ju mer av nervositet än att försöka signalera.

Jag håller mig fysiskt närmare än normalt och snuddar vid personen då och då, tittar ned och sen snabbt upp med ett leende, tittar ur ögonvrån och håller kvar blicken en extra sekund. Sen brukar det bli uppvaktande SMS i efterhand.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Theone » 2010-12-08 22:35:22

Nja man får väl ta chansen när den finns och man känner för det, intresse ser man på olika sätt. Kollar man på ögonen så blir oftast pupillerna större. På kroppen så brukar det innebära att man lutar sig framåt visar handlederna och hals extra mycket. När det gäller de som inte visar så mycket på kroppen och som ständigt tittar åt andra håll får man försöka kolla på ökat blodflöde antar jag. Det är det ända som man vanligtvis inte kan kontrollera, det och pupillerna.

Passivt intresse och aktivt intresse reagerar man olika på. Jag brukar vara väldigt bra på att se sådant, eftersom det oftast är väldigt tydligt om man vet vad man ska kolla efter. Plötsliga förändringar i beteendet är oftast något som jag också lägger märke till väldigt väl, så oavsett vad det är man håller utkik efter reaktionen. Men vist det finns en gräns man själv måste passera också annars blir det svårt.

Mvh :)
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav sussi83 » 2010-12-08 22:35:53

Parvlon skrev:För mig att jag läst någonstans att de vanligaste signalerna är när tjejer drar sig i håret och killar rör sina höften så att det ser ut som att man juckar.

Edit: kanske det var de mest lyckade signalerna, möjligt att jag läst det i aftonbladet eller nån skit så det ska nog inte tas för seriöst


Meh det är dina egna erfarenheter jag vill höra. :)
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav sussi83 » 2010-12-08 22:50:48

Hur kan man aktivt framföra sitt intresse då? Om man utesluter kroppsspråket?...vad säger man som inte blir för påträngande? Vad skulle vara utlimat om man skulle ragga på en annan med AS? :wink:
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav Parvlon » 2010-12-08 22:55:12

sussi83 skrev:
Parvlon skrev:För mig att jag läst någonstans att de vanligaste signalerna är när tjejer drar sig i håret och killar rör sina höften så att det ser ut som att man juckar.

Edit: kanske det var de mest lyckade signalerna, möjligt att jag läst det i aftonbladet eller nån skit så det ska nog inte tas för seriöst


Meh det är dina egna erfarenheter jag vill höra. :)
Då blir det svårare, länge sedan jag var kär i någon.

Vet inte om jag brydde mig om vad det var som "avslöjade" mig direkt mycket, är van vid att göra bort mig. Edit: jo, att jag inte kan hålla minen är nog det vanligaste. Ser antagligen jävligt löjlig ut.

prodge64 skrev:aka putsa fjädrarna, det händer att killar med gör. :)
Tur att man går rakad då, slipper man hålla på att feminisera sig med håret.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav MsTibbs » 2010-12-08 23:29:31

Jag håller lite längre ögonkontakt och ser om jag får respons tillbaka, nästa steg kan vara att ställa sig lite-lite närmre och se om personen står kvar, närmar sig eller flyttar vikten till foten bortåt. Man kan fråga saker som om personen är singel, om hen skulle vilja gifta sig en dag, man kan säga att man gärna ses nån mer gång och lämna över bollen till dem att höra av sig... många små detaljer.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav rdos » 2010-12-08 23:37:03

Angelic Fruitcake skrev:men tittar mycket i smyg.


Jo, precis. Det ska vara i smyg, och ofta. Det är typiskt för intresse mellan aspies.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2010-12-08 23:41:59

sussi83 skrev:Hur kan man aktivt framföra sitt intresse då? Om man utesluter kroppsspråket?...vad säger man som inte blir för påträngande? Vad skulle vara utlimat om man skulle ragga på en annan med AS? :wink:


Vet man att det är en person som har svårt att ta kontakt med tjejer (och du själv är intresserad), så finns det egentligen inget "för mycket" så länge killen inte säger rakt ut att han inte är intresserad. Ögonkontakt i smyg är det bästa sättet att veta om intresse finns eller inte, fast det är inte säkert att alla aspies har det draget förstås, men om killen spelar med kan man vara väldigt säker på att det finns intresse.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Theone » 2010-12-08 23:45:57

sussi83 skrev:Hur kan man aktivt framföra sitt intresse då? Om man utesluter kroppsspråket?...vad säger man som inte blir för påträngande? Vad skulle vara utlimat om man skulle ragga på en annan med AS? :wink:


Man får anpassa det efter personen, men att vara extra tydlig och inte allt för påträngande, även om det säkert är fördelaktigt att vara rak när man väl säger något. Tror att man gör som vanligt man bjuder på sig själv och underhåller, det är som sagt en gräns som man måste passera tillfället man väljer är väldigt viktigt. Att ta upp sådant när humöret är på topp är oftast en bra idé, vanligtvis så speglar man, alltså härmar den andra försiktigt. När det gäller AS tror jag det gäller samma sak fast man är tydligare.

Är nog en bra idé att inte krångla till det för mycket. Själv har jag väldigt begränsad erfarenhet av att ragga på andra med AS, är van vid NT. Det ända jag varit med om i visat intresse var en som började fråga efter mig väldigt mycket till en kompis. Sedan när jag väl var där då stod hon i dörren och visade det ganska tydligt igenom att skratta extra mycket åt mig, och överhuvudtaget vissa ökat intresse när jag prata. Fråga efter en öl gjorde hon med och svepte hela ölen på några sekunder för att imponera, det är dock den ända erfarenheten jag har av att ragga på folk med diagnosen.

Mvh :)
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav prodge64 » 2010-12-09 0:29:37

MsTibbs skrev:Jag håller lite längre ögonkontakt och ser om jag får respons tillbaka, nästa steg kan vara att ställa sig lite-lite närmre och se om personen står kvar, närmar sig eller flyttar vikten till foten bortåt. Man kan fråga saker som om personen är singel, om hen skulle vilja gifta sig en dag, man kan säga att man gärna ses nån mer gång och lämna över bollen till dem att höra av sig... många små detaljer.


:shock:
När jag läste det där tolkade jag samtalet ungefär såhär:
X: (bla bla) Är du singel förresten?
Y: Ja.
X: Skulle du vilja gifta dig någon dag?
Y: (bla bla bla)
X: Bra, jag ses gärna mer. Du kan väl höra av dig!

Nu menar jag absolut inget illa mot det du skrev, det var bara så jag tolkade det när jag läste. Och jag kan förstås bara tala för mig själv när jag säger att jag hade inte hört av mig. Visserligen måste man vara tydlig mot mig i ett sånt läge, men snack om giftermål på direkten är det bästa sättet att skrämma bort just mig.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav emer2 » 2010-12-09 5:14:22

Efter en del iaktagande av andra (läs nt´s) så har jag nog hyfsad koll på hur man flörtar. Ge uppmärksamhet, blickar, komplimanger, försiktigt närmande o.s.v. Bra studietillfällen kan t.ex. vara cafe´er eller på fester.
Däremot är jag fortfarande helkass på att förstå när det gör verkan eller om någon uppvaktar mig. Trots att jag verkligen försöker förstå det här.
Erfarenheten säger dock att efter en lagom dos uppvaktning tar man chansen och frågar rent ut om personen är intresserad. Om jag ska förstå att någon är intresserad av mig får jag gärna det sagt rakt ut och tidigt, eftersom jag bara verkar bli förvirrad av "spelet" som nt´s använder.
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav John » 2010-12-09 9:48:14

Jag är med blyg som fan :( dock sitter jag och ögonflirtar med folk, men sen när dom kommer för nära och försöker med något så sticker jag, haha
finns det självförtroende i pillerform? ^_^
John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in