Hur vill ni få instruktioner?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur vill ni få instruktioner?

Inläggav Marabou » 2011-02-15 0:16:17

Det här med instruktioner är ett av mina stora bekymmer så därför är jag nyfiken på hur ni andra vill få instruktioner, exempelvis på arbetsplatsen?

Jag vill helst ha någon som sätter sig ner tillsammans med mig och i lugn takt går igenom VAD som ska göras, HUR det ska göras, I VILKEN ORDNING det ska göras och NÄR det ska göras. Om jag samtidigt får allting skriftligt också så går det bra med flera instruktioner samtidigt, annars vill jag helst ha en i taget för att jag inte ska röra till det.

Jag vill absolut INTE få nya instruktioner när jag håller på med något annat, då blir jag förvirrad och riskerar att klanta till det. Jag vill heller inte få muntliga instruktioner för fort eller av någon som är på språng.

I övrigt vill jag helst få veta hur lång tid jag har på mig för varje uppgift.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav maxholm » 2011-02-15 0:26:28

Jag har eget och trivs jätte bra med det.

:)
maxholm
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2007-02-18
Ort: gnosjö

Inläggav Marabou » 2011-02-15 0:32:50

maxholm skrev:Jag har eget och trivs jätte bra med det.

:)


Samma här just nu, frilansar 25% som journalist vilket funkar bra. Hoppas dock kunna återuppta min praktik inom TV-branschen så att jag kan jobba åtminstone halvtid där så småningom. Men då vill det till att allt det där med instruktioner osv funkar, annars kommer det att bli tokigt :P
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav chibibotto » 2011-02-15 4:33:31

lugnt och stilla och sen nerskrivet precis vad som ska göras på papper, annars glömmer jag det, och det blir inte gjort alls.
chibibotto
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2011-01-25

Re: Hur vill ni få instruktioner?

Inläggav gemini » 2011-02-15 9:55:06

Marabou skrev:Jag vill helst ha någon som sätter sig ner tillsammans med mig och i lugn takt går igenom VAD som ska göras, HUR det ska göras, I VILKEN ORDNING det ska göras och NÄR det ska göras. Om jag samtidigt får allting skriftligt också så går det bra med flera instruktioner samtidigt, annars vill jag helst ha en i taget för att jag inte ska röra till det.

Jag vill absolut INTE få nya instruktioner när jag håller på med något annat, då blir jag förvirrad och riskerar att klanta till det. Jag vill heller inte få muntliga instruktioner för fort eller av någon som är på språng.

I övrigt vill jag helst få veta hur lång tid jag har på mig för varje uppgift.


Vill ha det precis likadant. Det är väldigt sällan jag förstår direkt hur en uppgift ska utföras. Oftast blir jag tvungen att grubbla över det vilket tar massa tid och antingen lyckas jag klura ut det så det blir rätt eller så kommer jag på min egna "smarta" lösning, vilket brukar resultera i att det blir helt fel. Ibland händer det dock att jag går och frågar ett otal gånger om jag verkligen inte fattar överhuvudtaget.

Problemet är väl egentligen att jag har så svårt för att be om hjälp eller erkänna att jag inte fattar.

Ibland känner man sig som ett jävla mongo.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Inläggav atoms » 2011-02-15 10:13:37

- Skriftligt.
- Kortfattat.
- Punktvis.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-02-15 10:28:21

atoms skrev:- Skriftligt.
- Kortfattat.
- Punktvis.


Exakt. Gärna med prioritet också, om vissa saker är viktigare.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Miche » 2011-02-15 12:08:26

Angelic Fruitcake skrev:
atoms skrev:- Skriftligt.
- Kortfattat.
- Punktvis.

Exakt. Gärna med prioritet också, om vissa saker är viktigare.

Kunde inte skrivit det bättre själv!

Dock när det gäller mitt professionella specialintresse (programmering) så brukar jag kunna hantera det mesta själv (gärna med en extra knorr som gör slutresultatet bättre för kunden och mitt jobb roligare/mer utmanande).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Banzai » 2011-02-15 14:00:50

atoms skrev:- Skriftligt.
- Kortfattat.
- Punktvis.

+1
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Hur vill ni få instruktioner?

Inläggav Marabou » 2011-02-15 14:11:10

gemini skrev:Problemet är väl egentligen att jag har så svårt för att be om hjälp eller erkänna att jag inte fattar.

Ibland känner man sig som ett jävla mongo.


Känner igen mig fullständigt. Jag brukar också dra mig för att be om hjälp eftersom jag ofta fattar att "det här förväntas att jag ska begripa direkt och om jag frågar uppfattas jag som trög eller att inte ha lyssnat".

Till slut blir det antingen fel eller så måste jag fråga flera gånger om olika saker i en uppgift. Kontentan blir ändå densamma: folk blir irriterade.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Arkimedes » 2011-02-15 14:36:32

Jag vill ha konkreta instruktioner.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Flawed » 2011-02-15 17:13:30

Ärligt talat vill jag inte ha instruktioner,jag skulle mycket hellre föredra att ha enväldigt världsherravälde och att alla borde följa mina instruktioner.

Annars kortfattat eftersom korttidsminnet/arbetsminnet inte är tillräckligt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav earlydayminer » 2011-02-15 17:22:38

Jag vill ha ramar, mönster att följa. Antar att en form av ordkarta (välgjord och strukturerad) är bäst, och inga uppgifter i sifferordning för då måste jag göra dem i sifferordning - det är krävande för min vilja fungerar så här: svårast (eller mest krävande) först, enklast (eller minst krävande) sist. Metoden man fick lära sig som liten, och den har visat sig fungera väldigt bra och ge en härlig belöning som ökar min motivation. Kan alltid sortera in i sifferordning, men jag tycker inte jättemycket om det. Kör helst med bokstavsordning, men det kan leda till omotivation det med. Punktlista är bäst, så jag ser vad som behövs/förväntas.

Helst av allt vill jag veta exakt vad jag ska göra. Låt oss säga att jag ska kopiera ett ex antal kopior av något, då behöver jag veta minimum. Att höra "gör så många du kan" är bland det värsta jag vet.

Jag tycker inte om deadlines, och det kan ge mig prestationsångest.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Marabou » 2011-02-15 17:28:59

earlydayminer skrev:Helst av allt vill jag veta exakt vad jag ska göra. Låt oss säga att jag ska kopiera ett ex antal kopior av något, då behöver jag veta minimum. Att höra "gör så många du kan" är bland det värsta jag vet.

Jag tycker inte om deadlines, och det kan ge mig prestationsångest.


Ja, usch. "Gör så många du kan" är vidrigt att få höra. Likaså "lite lagom", "några stycken" och andra såna där uttryck. Jag behöver klara besked, eller åtminstone halvklara. "Kopiera 5-10 stycken" är helt okej för då vet jag vilka ramar jag har att hålla mig inom. Ramar är viktigt, såna behöver jag för att inte bli helt lost.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav sugrövmanövern » 2011-02-15 17:35:00

Det spelade ingen roll, för jag saknar i princip arbetsminne och förmåga att förstå instruktioner och strukturera dem. Jag skulle behöva en speakerröst hela tiden som påminner mig och styr mig.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Mellanvärld » 2011-02-15 18:09:52

earlydayminer skrev:Jag vill ha ramar, mönster att följa. Antar att en form av ordkarta (välgjord och strukturerad) är bäst, och inga uppgifter i sifferordning för då måste jag göra dem i sifferordning - det är krävande för min vilja fungerar så här: svårast (eller mest krävande) först, enklast (eller minst krävande) sist. Metoden man fick lära sig som liten, och den har visat sig fungera väldigt bra och ge en härlig belöning som ökar min motivation. Kan alltid sortera in i sifferordning, men jag tycker inte jättemycket om det. Kör helst med bokstavsordning, men det kan leda till omotivation det med. Punktlista är bäst, så jag ser vad som behövs/förväntas.
Jag vill definitivt ha instruktionerna i "kartform", måste veta hur delarna hänger ihop; sekvenslistor gör mig mest förvirrad.

earlydayminer skrev:Helst av allt vill jag veta exakt vad jag ska göra. Låt oss säga att jag ska kopiera ett ex antal kopior av något, då behöver jag veta minimum. Att höra "gör så många du kan" är bland det värsta jag vet.

Jag tycker inte om deadlines, och det kan ge mig prestationsångest.
+1
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Hur vill ni få instruktioner?

Inläggav Gafsan » 2011-02-15 22:22:50

Marabou skrev:Det här med instruktioner är ett av mina stora bekymmer så därför är jag nyfiken på hur ni andra vill få instruktioner, exempelvis på arbetsplatsen?

Jag vill helst ha någon som sätter sig ner tillsammans med mig och i lugn takt går igenom VAD som ska göras, HUR det ska göras, I VILKEN ORDNING det ska göras och NÄR det ska göras. Om jag samtidigt får allting skriftligt också så går det bra med flera instruktioner samtidigt, annars vill jag helst ha en i taget för att jag inte ska röra till det.

Jag vill absolut INTE få nya instruktioner när jag håller på med något annat, då blir jag förvirrad och riskerar att klanta till det. Jag vill heller inte få muntliga instruktioner för fort eller av någon som är på språng.

I övrigt vill jag helst få veta hur lång tid jag har på mig för varje uppgift.


+1
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Inläggav Kimmelie » 2011-02-15 23:36:38

Jag vill helst att nån sitter bredvid de första 1-2 gångerna jag ska göra en ny arbetsuppgift, så jag får vägledning medan jag gör. Sen kan jag klara att göra på samma sätt själv. Om jag bara får en massa instruktioner i förväg spelar det ingen roll hur utförliga de är eller på vilket sätt de framförs - när som helst under arbetets gång kan det dyka upp nån liten detalj, som andra inte ens tänker på, men som är ett jättehinder för mig...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Solitaria » 2011-02-16 13:19:20

atoms skrev:- Skriftligt.
- Kortfattat.
- Punktvis.


Håller med helt och hållet. Gärna också med en förklaring till varför man ska göra det man gör, om det inte är logiskt att förstå det ändå. Tyvärr får man väl oftast muntliga instruktioner på arbetsplater och liknande, enligt min erfarenhet. Jag har ägnat mycket tid åt att själv sammanfatta och skriva ner de muntliga instruktionerna för att ha det som en egen lista.

Därefter vill jag jobba självständigt, klarar inte av att någon är bredvid mig och kollar när jag ska göra något.

Det värsta är flera muntliga instruktioner på samma gång, "nu ska vi göra det och det och det, och sedan gör vi så".

Tydlighet är också viktigt. Och att saker blir kallade vid sitt rätta namn. När jag jobbade inom vården smörjde jag in en tant med salva på fel ställe tre morgnar i rad, eftersom hon som instruerade mig sa ljumskarna istället för snippan :roll: .
Solitaria
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-05

Inläggav Marabou » 2011-02-17 15:50:53

Kimmelie skrev:Jag vill helst att nån sitter bredvid de första 1-2 gångerna jag ska göra en ny arbetsuppgift, så jag får vägledning medan jag gör. Sen kan jag klara att göra på samma sätt själv. Om jag bara får en massa instruktioner i förväg spelar det ingen roll hur utförliga de är eller på vilket sätt de framförs - när som helst under arbetets gång kan det dyka upp nån liten detalj, som andra inte ens tänker på, men som är ett jättehinder för mig...


Håller med. Att någon är med de första gångerna känns viktigt och tryggt för mig.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Marabou » 2011-02-17 16:03:32

Något annat jag inte gillar är odetaljerade instruktioner av typen "du kan väl lämna det här pappret till Johan" och sen springer personen ifråga iväg någon annanstans. Kvar sitter då jag med följdfrågorna.

1. Var är Johan?

2. Ska jag lämna pappret nu genast eller bör jag först göra klart det jag håller på med? När är det isåfall lämpligt att lämna pappret till Johan?

3. Om jag ser att Johan & Co behöver hjälp, ska jag då erbjuda mig att hjälpa till eller bör jag återgå till det jag höll på med innan jag gick för att lämna pappret till Johan?

Istället för "du kan väl lämna det här pappret till Johan" så vore den optimala instruktionen följande:

"Du kan väl lämna det här pappret till Johan. Han är i studion. Om de säger att de behöver hjälp så kan de ringa Jessica. När du har lämnat pappret kan du fortsätta med det du håller på med."

Varför ska det vara så fruktansvärt svårt att få en sån instruktion??
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2011-02-17 16:41:07

För stressande att ens tänka på. Deadlines har jag nog blivit allergisk mot, samtidigt som inget blir gjort utan. :( Men lyckas jag krångla mig mellan de blindskären kan väl följande vara ett bra grundtips:
Angelic Fruitcake skrev:
atoms skrev:- Skriftligt.
- Kortfattat.
- Punktvis.


Exakt. Gärna med prioritet också, om vissa saker är viktigare.

Men det beror mycket på andra omständigheter också. Som hur stressande situationen är i övriga avseenden och hurpass väl en (skriftlig eller muntlig) instruktör lyckas med den mycket svåra konsten att i rätt proportioner förutsätta att man är okunnig men inte dum. Extra stressallergiskt arbetsminne och aspiga svårigheter med helhetsgrepp underlättar inte heller.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav prodge64 » 2011-02-17 16:55:55

Marabou skrev:Något annat jag inte gillar är odetaljerade instruktioner av typen "du kan väl lämna det här pappret till Johan" och sen springer personen ifråga iväg någon annanstans. Kvar sitter då jag med följdfrågorna.

1. Var är Johan?

2. Ska jag lämna pappret nu genast eller bör jag först göra klart det jag håller på med? När är det isåfall lämpligt att lämna pappret till Johan?

3. Om jag ser att Johan & Co behöver hjälp, ska jag då erbjuda mig att hjälpa till eller bör jag återgå till det jag höll på med innan jag gick för att lämna pappret till Johan?

Istället för "du kan väl lämna det här pappret till Johan" så vore den optimala instruktionen följande:

"Du kan väl lämna det här pappret till Johan. Han är i studion. Om de säger att de behöver hjälp så kan de ringa Jessica. När du har lämnat pappret kan du fortsätta med det du håller på med."

Varför ska det vara så fruktansvärt svårt att få en sån instruktion??

+1

...Dock har jag oftast inga problem med sådana här saker, eftersom jag har lärt mig att fråga om sådana saker som när det ska göras osv.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Marabou » 2011-02-17 17:21:55

Jag brukar också fråga men jag har märkt att folk brukar bli väldigt stressade och irriterade då, vilket oftast gör att jag får än mer förvirrade instruktioner, plus att jag då blir stressad själv och känner mig illa till mods.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in