Hur tänker ni om kramar, när är det ok m m?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur tänker ni om kramar, när är det ok m m?

Inläggav Jonmpa » 2015-08-02 22:05:10

DIProgan skrev:Kramar ska göras pga. varma känslor du har och så länge du inte fått en klar indikation på att det inte är välkommet kan det därför inte vara fel. Finns alltså ingen anledning att analysera sönder situationen och känslorna utan låt andra stå för sin del bara istället och följ dina känslor. Förvarna möjligen om det är plötsligt.
exakt så kramar är ett jättefint sätt att visa sina bästa och finaste känslor
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Hur tänker ni om kramar, när är det ok m m?

Inläggav tunga moln » 2015-08-02 22:43:18

Folk har i stort sett inget annat val än att krama mig. Det är rätt underbart. Jag kan även komma och krama folk bakifrån. ^^
tunga moln
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2014-09-02
Ort: Uppe bland molnen.

Hur tänker ni om kramar, när är det ok m m?

Inläggav Jonmpa » 2015-08-02 22:45:36

tunga moln skrev:Folk har i stort sett inget annat val än att krama mig. Det är rätt underbart. Jag kan även komma och krama folk bakifrån. ^^
Du har en sund inställning till kramizar det är fint det
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Hur tänker ni om kramar, när är det ok m m?

Inläggav colaflaska » 2015-08-02 23:21:09

Jonmpa skrev:
tunga moln skrev:Folk har i stort sett inget annat val än att krama mig. Det är rätt underbart. Jag kan även komma och krama folk bakifrån. ^^
Du har en sund inställning till kramizar det är fint det

Herregud människa, går du i mellanstadiet?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Hur tänker ni om kramar, när är det ok m m?

Inläggav Elize » 2015-08-02 23:58:54

Det finns helt klart olika "kram-kulturer" i olika familjer.
Jag är uppfostrad att krama föräldrar/syskon och utöver det ta i hand. Fatta chocken när en släkting gifte sig med en fransyska och halva hennes släkt kom på besök! Jag var nog kring 6 år och inom de 5 min som det tog för alla att komma innanför dörren hos min mormor, så hade jag fått ca 30 pussar då de hälsade! Jag var helt förfärad och gick in på toa och grät - snacka om traumatiserad uber-svensk flicka. :-)002

När jag sen träffade min mans släkt för första gången (svenskar), så kramade alla mig och det blir så sjukt pinsamt för jag räcker alltid fram handen och så typ "tacklade de mig" med en kram! Jag hade ALDRIG träffat dem innan!

O well.. Jag älskar att kramas med mina barn, det är det bästa som finns och jag är så glad att vi gjort dem så "kramiga" och kärleksfulla för det värmer upp hela hjärtat när de kommer med utsträckta armar och säger "mamma kram!". :-)173
Finner även kärlek och trygghet i min mans kramar.

Jag är ju som sagt NT, men jag fattar INTE poängen med att krama okända. Ska man presentera sig så tar man väl i hand??
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Hur tänker ni om kramar, när är det ok m m?

Inläggav tunga moln » 2015-08-03 0:30:14

Det är rätt så kul att överraska nya människor med en kram då de tror en tänker skaka hand. Det krävs dock att man är uppmärksam på om de tycker det är okej. Oftast går det väldigt bra. ^^
tunga moln
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2014-09-02
Ort: Uppe bland molnen.

Hur tänker ni om kramar, när är det ok m m?

Inläggav plåtmonster » 2015-08-03 0:31:50

Elize skrev:Jag är ju som sagt NT, men jag fattar INTE poängen med att krama okända. Ska man presentera sig så tar man väl i hand??

Du får väl utropa i lokalen, "alla som vill hångla kan visa intresse genom att krama mig!" så får du iaf vara ifred för en del ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur tänker ni om kramar, när är det ok m m?

Inläggav Elize » 2015-08-03 1:05:24

plåtmonster skrev:
Elize skrev:Jag är ju som sagt NT, men jag fattar INTE poängen med att krama okända. Ska man presentera sig så tar man väl i hand??

Du får väl utropa i lokalen, "alla som vill hångla kan visa intresse genom att krama mig!" så får du iaf vara ifred för en del ;)


Då hade varenda jäkel velat krama mig.. :mrgreen:
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Hur tänker ni om kramar, när är det ok m m?

Inläggav Elize » 2015-08-03 1:08:11

tunga moln skrev:Det är rätt så kul att överraska nya människor med en kram då de tror en tänker skaka hand. Det krävs dock att man är uppmärksam på om de tycker det är okej. Oftast går det väldigt bra. ^^


Jo fast man känner ju sig lite dum när man kör en hand rakt in i magen på dem för att de envisas med att kramas istället.. Men men.. det är ju inte hela världen.. behöver någon en kram så delar jag gärna med mig av en, tycker bara det är skumt att hälsa så på någon okänd.
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Hur tänker ni om kramar, när är det ok m m?

Inläggav plåtmonster » 2015-08-03 1:35:00

Elize skrev:Då hade varenda jäkel velat krama mig.. :mrgreen:

Du behöver bara göra det klart att kram innebär implicit mycket mer, gärna då något som kramarna inte vill. På det sättet kan du undvika kramattackerna om du vill och har lite mod och fräckhet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur tänker ni om kramar, när är det ok m m?

Inläggav Elize » 2015-08-03 2:19:51

plåtmonster skrev:
Elize skrev:Då hade varenda jäkel velat krama mig.. :mrgreen:

Du behöver bara göra det klart att kram innebär implicit mycket mer, gärna då något som kramarna inte vill. På det sättet kan du undvika kramattackerna om du vill och har lite mod och fräckhet.


Nu blir jag ju sjukt nyfiken över, varför du förutsätter att jag ser ut som en rugguggla? Tänk om folk blir jätteglada om jag säger att en kram ger mycket mer än en kram? :P Hur gör vi då? :mrgreen:
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Hur tänker ni om kramar, när är det ok m m?

Inläggav plåtmonster » 2015-08-03 3:55:32

"Alla som kramar mig måste hjälpa till att bära ut alla stolarna efter festen" eller så. Då minskar intresset alldeles oavsett attraktivitet :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur tänker ni om kramar, när är det ok m m?

Inläggav Elize » 2015-08-03 7:28:01

plåtmonster skrev:"Alla som kramar mig måste hjälpa till att bära ut alla stolarna efter festen" eller så. Då minskar intresset alldeles oavsett attraktivitet :P


Bra ide där haha - subtilt! :wink:
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in