Hur tacklar ni sömnproblem?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav Dusky » 2012-09-19 4:15:46

Hej, jag undrar om någon har något tips på hur man tacklar sömnproblem när sömntabletterna inte fungerar?

Det är andra dygnet som jag är vaken nu och även om jag kan klara två dygn till innan jag svimmar så börjar jag tappa orken - det spelar dessvärre ingen roll hur trött jag är - för jag är alldeles för stressad psykiskt för å kunna somna. Om det är någon annan här med liknande problem så skriv gärna om ni har något tips. Det vore jättesnällt isf för jag börjar bli riktigt trött på mig själv nu. Tack på förhand!
Dusky
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-10-17
Ort: Stockholm

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav permobil » 2012-09-19 5:23:17

Fortfarande vaken? Eller så väcker jag väl dig med att det plingar till i mobilen om att du har fått ett svar. Vad brukar du göra när du inte kan sova? Ligga kvar i sängen, sätta dig framför datorn etc?
permobil
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-09-19

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav 424stil » 2012-09-19 11:27:52

För mig hjälper sömntabletterna fortfarande som tur är.

Men gör något fysiskt under dagen, men inte för sent på kvällen. Ta en lång promenad på runt 2 timmar, det borde hjälpa!

Vad är det för sömntabletter du har? Propavan hjälper inget, det är en blufftablett. Imovan/Zopiklon eller Stilnoct måste det vara. Om du har dom och dom inte hjälper så låter det jobbigt.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-19 13:51:59

Jag har inga problem med att jag vaknar under natten men har insomningsproblem varenda kväll. Jag har väldigt svårt att somna vid normal tid. Helst vill jag lägga mig vid två på natten och gå upp vid tio eller elva, men det fungerar ju inte när man har barn att lämna på dagis och sysselsättning.

Det enda tips jag kan ge är att ligga på spikmatta och att göra avslappningsövningar. Det underlättar insomningen för mig, men som sagt är det svårt ändå. Jag har haft svårt att somna in sedan barndomen och tror att det helt enkelt är sådan jag är.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav Wine » 2012-09-19 14:28:16

424stil skrev:Propavan hjälper inget, det är en blufftablett.


Nej det håller jag nog inte med om eftersom jag har ätit dessa tabletter i många år och de hjälpte väldigt bra då.

Jesters Tear skrev:Jag har inga problem med att jag vaknar under natten men har insomningsproblem varenda kväll.


Det finns speciella glasögon som blockerar blått ljus som kallas blue-blockers. De blockerar det blå ljuset som finns runtomkring oss och som påverkar oss på så sätt att det hämmar kroppens naturliga tillverkning av melatonin.

Här är en tråd om sömnproblem:

Om mediciner/hjälpmedel vid sömnbesvär
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-19 15:09:34

Wine skrev:Det finns speciella glasögon som blockerar blått ljus som kallas blue-blockers. De blockerar det blå ljuset som finns runtomkring oss och som påverkar oss på så sätt att det hämmar kroppens naturliga tillverkning av melatonin.


Tack för tipset!
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav earlydayminer » 2012-09-20 3:49:40

Propavan är starkt och gift för mig. Jag blir sjukligt trött dagen efter.

Själv äter jag imovane, men just nu blir jag tillräckligt trött på mina lugnande. Onödigt att stoppa i mig insomningstablett då.

När jag hade en plan som gick bra livet så fann jag det bästa receptet för sömn:

* Motion: gärna cykling, löpning, skidåkning - men styrketräning går bra.
* Kost: skippa kolhydraterna mot kvällen, ät t ex tonfisksallad eller kycklingsallad.
* Dryck: Inget kaffe efter klockan 16 om jag ska sova vid 22-00.

Bättre att sitta vid TVn än datorn, av det enkla skälet att man sjunker in i soffan eller fåtöljen om man har det. Vid datorn är ljuset nära och man kan aktiveras av ett aktivt googlande eller forumanvändande. :D
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav geocache » 2012-09-20 4:55:18

Hej Dusky, och varmt välkommen till forumet!

Jag själv använder inte sömntabletter överhuvtaget, har lätt för att somna ändå (för lätt, eftersom jag gillar att ligga och läsa en stund på kvällarna innan jag somnar, men jag hinner inte ens läsa klart två sidor i boken innan jag somnar). Utom tre eller fyra dygn varje månad, innan det ska bli fullmåne. Då är det inte ens idé att jag lägger mig vid midnatt eller kanske någon timme senare.

De där "fullmånenätterna" sitter jag uppe och håller antingen på med korsordslösning eller modellbygge tills jag till slut är alldeles uttröttad av ofrivillig sömnbrist. Läsa någon bok eller tidning orkar jag överhuvudtaget inte.

Jag skickar massor av förståelse och omtanke till dig nu.

/geocache
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-20 6:21:45

Jag har testat glasögon som Wine skrev om. De fungerar faktiskt, men säkert olika för olika personer beroende på vilken typ av problem man har. Väl värda att prova.

Annars finns det ju såklart vanliga råd som att
- inte dricka kaffe eller svart te efter 18
- släcka ned så det blir mörkt på kvällen, helst inte kolla för mycket på skärmar (TV, dator)
- dricka något litet som gör en lite sömnig, typ varm mjölk, välling eller liknande
- lätt motion några timmar före
- inte för varmt eller kallt, gärna lite svalt

Läste om en metod för att lära kroppen vanan "somna när du lägger dig":

1. Ta reda på när du brukar somna. Gå nu och lägg dig vid den tiden, inte tidigare.
2. Kroppen kommer nu att vara så trött så den somnar direkt man lägger sig (kan handla om 02 eller så). Man kommer att bli extra trött den här tiden, så börja inte med metoden om du har något viktigt att göra den här perioden.
3. När det fungerar bra, gå och lägg dig en kvart tidigare. Utöka med en kvart varje vecka, eller mer än så (det måste fungera bra innan du utökar).

Till slut har man utökat till normal tid. Vet inte om det fungerar på NPF:are, eller om vi har för stora, mer medfödda problem. Intressant grej i alla fall. Det är samma sak som insomningstabletter ska användas för under kort tid: lära in vanan att somna när man lägger sig.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav earlydayminer » 2012-09-20 6:43:07

Det räcker med motion redan vid förmiddagen för att göra personen trött nog i slutet av dagen. Det beror givetvis på vilken typ av motion det är, men 3-4 mil av längdåkning/cykling sätter sina spår långt in på kvällen.

MTB i skog på 1½ timme får en att sova som en liten ängel.

Eller träna stora muskelgrupper: bröst, ben, rygg. Kroppsövningar hjälper mycket, push-ups, pull-ups/chin-ups och squats.

Annars kan man satsa på att försöka lägga mycket pussel, korsord, sudoku, shack.

Det finns många valmöjligheter. En kombination är naturligtvis jättebra.

Om det inte är stressigt, men uttröttande att vara bland människor - knalla runt på stan ett par timmar. Det ska inte vara stressigt, dock. Stress är inte bra.

---

Angående kaffe så skiftar det nog från person till person. Jag är en "better safe, than sorry"-typ av människor och väljer hellre en gräns för intag av kaffe vid 16 än vid 18. Detta beror också på när man ska sova, men kl 18 är förkväll och kl 16 är eftermiddag.

---

Det gäller att testa sig fram, men VAD man äter NÄR man äter det och MOTION är naturliga sätt att få kroppen i balans. Det TAR TID, man bör ha TÅLAMOD. Det är inte lätt att komma in i en träningsrutin som fungerar och man kan få många bakslag, men läser man mycket om träning och kost så har man en liten bas för att själv kunna göra ett eget upplägg.

Kost och motion är GRAVT underskattad. När man lider av stark ångest och stora sömnsvårigheter så kan det vara bra att intialt skriva ut något som lindrar bekymren, men i det stora hela så kommer en balanserad kost och regelbunden motion göra livet bättre. Jag satsar allt på det. Jag är övertygad. Innan min panikångest så tränade jag styrketräning. la ner mycket tid på kost och det gjorde stora förändring i mitt liv. Min fokus blev mycket bättre, min planeringsförmåga blev bättre - vilket tyder på att kognitiva funktioner (som är påverkade vid NPF) fått ett upplyft.

Men man behöver vara motiverade och inte djupt deprimerad eller lida av 3 olika tillstånd som innebär grav ångest i kombination med ytterliggare ångest. Även om det jag påstår kan hjälpa även i dessa fall så är det viktigt att ha läkarkontakt och kontakt med psykolog.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav earlydayminer » 2012-09-20 6:47:33

Vad gör jag vaken då? Hela natten som promotar allt detta. Hycklar jag?

Nej, jag har slutat med ett av mina sömnpreparat och vägrar ta det andra just nu. Har ett viktigt möte, men är rädd för att sova för länge så jag ska försöka få mig en 4-5 timmar sömn, göra havregrynsgröt med solrosfrön, bär och jordgubbsylt, fullkornsbröd med prästost, apelsinjuice och en halvliter vatten, sen dusch och in till arbetsförmedlingen.

Min dygnsrytm är upp och ner för att jag sänkt doser av min medicin ink slutat ta medicinen + inte cyklat på 1½ vecka p g a halsont.

OBS! Träna aldrig vid förkylning, infektioner, halsont eller feber. Vila järnet! Sov hellre dåligt då, men vila. Tror alla redan vet att det kan uppstå livshotande komplikationer om man anstränger sig vid feber och infektioner, men ville bara tillägga det eftersom jag tjatar om träning.


Så. Nu är jag klart. Natti. Typ. :)
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav Dusky » 2012-09-23 0:19:43

Tack allihopa för svaren! Jag äter just nu Miancerin, enligt min läkare är de antidpressiva men fungerar som sömntabletter också p.g.a. biverkningen att man blir trött av dom. Trött blir jag ju, men jag somnar inte för det.

När jag varit själv på nätterna är jag hyperaktiv och kan göra allt från att sitta framför datorn och försöka lösa olika problem och titta på tv, till att måla, skriva eller baka rågbröd eller hitta på nya bakverk eller sticka iväg och promenera med min kusin eller tjejkompis kl 2 på natten. Men när min pojkvän är här nu på senare tid så lägger jag mig tillsammans med honom och ligger klarvaken efter att han har somnat tills det är dags å gå upp.
...Jag försökte iaf ge mig ut och cykla idag för att träna lite. :-)231
Men nu ska jag enligt sömntabletterna ha somnat för en timme sen :-)198 ocn nu ligger jag och läser på detta forum på mobilen. som j brukar på nätterna.
Dusky
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-10-17
Ort: Stockholm

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav earlydayminer » 2012-09-23 0:26:35

Det var Mianserin jag åt, men som jag slutade med.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav Neutrino » 2012-09-23 2:35:20

Jag har en del sömnproblem som jag inte vet hur jag ska tackla (förlåt om detta inte är rätt ställe att skriva om dem). Jag går och lägger mig när jag blir trött (vilket ofta blir någon gång runt kl 22-23) och jag somnar oftast ganska snabbt (ikväll var det lite jobbigare och då tog det ungefär 45 min).

Mitt problem är att jag vaknar på nätterna. Minst en gång per natt (nu till exempel). Jag vaknar och är vaken en stund tills jag somnar om igen. Ibland somnar jag om ganska direkt men oftast tar det mellan 30 min och 2 timmar innan jag somnar om. Oavsett hur lång tid det tar så känner jag mig i princip aldrig utvilad när jag vaknar på morgonen. Jag har haft dessa sömnproblem i ca 7 månader (andra halvan av augusti tills för ett par veckor sedan var dock en lite bättre månad).

Är det detta som kallas för "middle insomnia" och vad ska jag ta mig till? Borde jag ta upp detta med en läkare?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav SoulPain » 2012-09-23 2:48:39

Meditationsmusik och då menar jag djup sådan utan text.

Denna är en av mina favoriter.

https://www.youtube.com/watch?v=g2Gyls0nek0

Har ni en gammal mobil ni inte använder och som kan spela upp mp3, sätt i laddare, lägg in några spellistor med riktigt lugn musik, lägg på nattduksbordet och spela på den svagaste volymen.
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav Wine » 2012-09-23 8:06:39

Neutrino skrev:Mitt problem är att jag vaknar på nätterna. Minst en gång per natt (nu till exempel). Jag vaknar och är vaken en stund tills jag somnar om igen. Ibland somnar jag om ganska direkt men oftast tar det mellan 30 min och 2 timmar innan jag somnar om. Oavsett hur lång tid det tar så känner jag mig i princip aldrig utvilad när jag vaknar på morgonen. Jag har haft dessa sömnproblem i ca 7 månader (andra halvan av augusti tills för ett par veckor sedan var dock en lite bättre månad).


Jag vaknar i princip varje natt någon gång under natten och ibland är det lättare att somna om och går snabbare men jag kan också ligga vaken länge om det är tankar som snurrar runt i huvudet. Det är ganska vanligt att man vaknar någon gång under natten men det kan också vara ett tecken på att man är deprimerad, speciellt om man inte har haft problem med det tidigare:

Depression.se
Ett vanligt symptom vid depression är svårighet att sova på nätterna. Detta inkluderar båda svårigheter att somna, och att vakna mitt i natten, eller vakna mycket tidigt på morgonen. Även koncentrationssvårigheter är vanligt. Det resulterar i att personer som lider av depression ofta har svårt att ta till sig information, samt att minnet blir dåligt. Deprimerade personer har även ofta svårt att ta beslut.


1177.se - Sömnsvårigheter
Psykisk ohälsa
Sömnproblem är vanliga när man mår psykiskt dåligt, till exempel om man har en depression eller ångest. Dessutom kan långvarig sömnbrist ge symtom som liknar depression. Eftersom sömnen är viktig för att man ska må bra psykiskt bör man söka läkare om man har långvariga sömnbesvär.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav Neutrino » 2012-09-23 9:16:17

Wine skrev:Jag vaknar i princip varje natt någon gång under natten och ibland är det lättare att somna om och går snabbare men jag kan också ligga vaken länge om det är tankar som snurrar runt i huvudet. Det är ganska vanligt att man vaknar någon gång under natten men det kan också vara ett tecken på att man är deprimerad, speciellt om man inte har haft problem med det tidigare:

Depression.se
Ett vanligt symptom vid depression är svårighet att sova på nätterna. Detta inkluderar båda svårigheter att somna, och att vakna mitt i natten, eller vakna mycket tidigt på morgonen. Även koncentrationssvårigheter är vanligt. Det resulterar i att personer som lider av depression ofta har svårt att ta till sig information, samt att minnet blir dåligt. Deprimerade personer har även ofta svårt att ta beslut.


1177.se - Sömnsvårigheter
Psykisk ohälsa
Sömnproblem är vanliga när man mår psykiskt dåligt, till exempel om man har en depression eller ångest. Dessutom kan långvarig sömnbrist ge symtom som liknar depression. Eftersom sömnen är viktig för att man ska må bra psykiskt bör man söka läkare om man har långvariga sömnbesvär.[/quote


Det där känns ganska sannolikt. Jag har haft långvarig ångest och långvarig nedstämdhet i många år nu, men i år har det blivit ännu värre. Då kom även sömnproblemen. Så jag antar att jag har någon slags sekundär insomnia. Ska på bedömning av min psykiska hälsa imorgon så jag tror att jag ska nämna sömnproblemen då med.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav Idiot » 2012-09-23 9:28:25

Hej och välkommen.

Någonting som brukar fungera vid insomningsproblem är att gå upp tidigt som tusan på morgonen, det kräver väldigt mycket självdisciplin och det kräver att man har lyckats somna dagen innan.
Men tillslut kommer du däcka hur du än gör..

Alltså, även om du inte lyckas somna fören runt 04.00, gå upp klockan 07.00 ändå för att få igång en "normal" dygnsrytm, då kommer du vara skit-trött runt kl. 22.00 på kvällen och gå och lägg dig direkt när du känner att du är trött.

Det är ingenting som ordnar sig efter 1 dag, man måste ligga i och försöka tvinga kroppen ställa in sig till de timmar man vill sova.


Någonting som folk ofta verkar vara ovetandes om är sk. "sömncykler", det finns perioder då din kropp har som störst chans att somna och om du inte somnar under denna period kommer du antagligen inte somna fören nästa period börjar.
Vanligast är att det är 30min man har på sig.

Vad detta betyder är att om du lägger dig för att sova när du är trött, men inte somnat inom 30min, är det onödigt att ligga kvar och kvida i sängen.
Det är även ca 30min mellan varje sömncykel - Och det är väldigt svårt att somna inom dessa 30min.


Så om du går och lägger dig:

Har det gått 30min utan sömn - Gå upp och ta ett glas vatten, stirra ut genom fönstret ett tag etc.
Men!
Kolla inte på Tv, mobil, dator eller någonting med lysande skärm, tänd heller inga lampor.

Detta är för att när din kropp utsätts för strålningen från skärmarna bildas
"Vaken-hormoner" och det är ju inte direkt optimalt om du vill sova. ;)

Sen är det bara att försöka igen.


Ligg dock inte och tänk "Shit jag måste somna, det har snart gått 30min", då blir du bara stressad.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-23 9:49:45

@Idiot: Jag har kört sömnreduceringsliknande metod i ett år. Endast enstaka nätter har jag (för att inte gå upp för sent, ta tupplurar på dagen, lägga mig för tidigt och bara ligga och vrida mig) sovit max 4-5 timmar per natt.

Fungerar inte så bra. Däckar inte alls till slut.

Jag har läst att sömncyklerna är 2 timmar. Vilket verkar stämma bättre för mig. Jag somnar oftast efter ca 2, 4 eller 6 timmar.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav Wine » 2012-09-23 10:04:57

Bror Duktig skrev:@Idiot: Jag har kört sömnreduceringsliknande metod i ett år. Endast enstaka nätter har jag (för att inte gå upp för sent, ta tupplurar på dagen, lägga mig för tidigt och bara ligga och vrida mig) sovit max 4-5 timmar per natt.

Fungerar inte så bra. Däckar inte alls till slut.


Samma här, det har inte fungerat för mig heller, trots att jag exempelvis under en period jobbade och gick upp tidigt på morgonen, samma tid varje morgon så blev det inte så att jag till slut fick ordning på sömnen, höll på i nästan ett helt år på det viset och då sov jag kanske 3-5 timmar ca på nätterna. Det som till slut fick ordning på sömnen var då att jag fick sömntabletter vilket jag inte tidigare hade tagit, Propavan som gjorde att det äntligen rättade till sig.

Idiot skrev:Någonting som brukar fungera vid insomningsproblem är att gå upp tidigt som tusan på morgonen, det kräver väldigt mycket självdisciplin och det kräver att man har lyckats somna dagen innan.
Men tillslut kommer du däcka hur du än gör..


Kan säkert vara individuellt hur väl det fungerar för jag har läst att det är en metod man kan prova om man har problem med insomning.

Sömncykler är det bra om man känner till, tror det är individuellt hur sömncykler ser ut, hur långa de är.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav Idiot » 2012-09-23 10:33:31

Det är såklart individuellt, ja.

Ang sömncykler kan det möjligtvis vara att de kan hålla upp till 2 timmar, det är ändå oftast ingen bra idé att ligga i sängen 2 timmar och försöka somna.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav Miche » 2012-09-23 11:52:34

För er som har smarta mobiler så finns det gratis appar som spelar upp ljud som kan underlätta sömnen, ex.vis havsvågor, vindbrus osv.

Här är en jag använt en del (finns länkar till fler).

Det går säkert även att hitta bra ljud att lägga in på en MP3/CD-spelare som man kan sätta på repeat...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-23 12:04:54

Jag brukar kunna somna till radio, men hittar ingen lösning. Ville ha en sådan där under kudden som de har på sjukhus, men hab är inte tillräckligt duktiga på att få fram sådana. De "har ingen aning" om var man köper (för det går ju inte att kontakta sjukhus och fråga).

De tipsade om någon abrovinsch från Claes Ohlsson. Lurar i öronen fungerar inte.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Hur tacklar ni sömnproblem?

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-23 12:06:50

Hämtar hem några sådana appar, Miche. Värt att testa. Särskilt som S3:an är ytterligt snål på batteri när den spelar upp ljud till skillnad från katastrofen SGS.

Kan man ställa in dem så de stänger sig efter några timmar?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in