Hur släpper man saker och slutar älta?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Hur släpper man saker och slutar älta?

Inläggav treeman » 2011-05-21 4:33:21

Man vägrar tänka.

Det går att bemästra.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Hur släpper man saker och slutar älta?

Inläggav kullan » 2011-05-21 10:13:51

treeman skrev:Man vägrar tänka.

Det går att bemästra.


ja det lät ju enkelt.får väl gå kurs hos dig kanske :wink:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur släpper man saker och slutar älta?

Inläggav Fighterbabe » 2011-05-21 11:14:57

Jag har fått lära mig att framrutan (vindrutan) alltid är större än backspegeln. Varför? Jo, för att man ska titta framåt och inte så mycket bakåt! :wink: Lägg mer energi på det du har framför dig än på sådant som redan har varit och som du ändå inte kan ändra på nu.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Hur släpper man saker och slutar älta?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-21 14:55:27

Fighterbabe skrev:Jag har fått lära mig att framrutan (vindrutan) alltid är större än backspegeln. Varför? Jo, för att man ska titta framåt och inte så mycket bakåt! :wink: Lägg mer energi på det du har framför dig än på sådant som redan har varit och som du ändå inte kan ändra på nu.


Det var bra tänkt! skall försöka lägga det på minnet.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Hur släpper man saker och slutar älta?

Inläggav LordNelson » 2011-05-21 20:05:41

Fighterbabe skrev:Jo, för att man ska titta framåt och inte så mycket bakåt! :wink: Lägg mer energi på det du har framför dig än på sådant som redan har varit och som du ändå inte kan ändra på nu.

De jävlarna som åt min tårta kan väl be om ursäkt och baka eller köpa en ny tårta åt mig. Hur svårt ska det vara att erkänna sina misstag och göra bot.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Re: Hur släpper man saker och slutar älta?

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-06-10 23:53:41

Truly skrev:Just det här att Aspergare har svårt att släppa saker som t.ex. kränkningar, och kan älta dem i tiotals år, beror enligt Tony Attwood på att de inte fått någon förklaring till varför de blivit kränkta. De/vi förstår inte varför vi blivit kränkta och ältar därför detta i våra tankar för att hitta en intellektuell förklaring (och det här känner jag igen mig oerhört mycket i).


Ska kolla upp exakt vad han skrev senare. Det här blev bara en liten snabb inflikning så här innan jag ska gå och lägga mig.


Har också svårt att släppa saker som har hänt i det förgångna. Känner igen mig precis i vad Attwood säger, vill desperat få svar på varför saker blev som de blev.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Re: Hur släpper man saker och slutar älta?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-11 11:34:40

De som är lika envisa med att inte bringa reda i saken är ju också på sätt och vis upphakade. Om de nu har så lätt för att släppa saker, varför kan de då inte släppa sitt förhållningssätt för att få saken utagerad en gång för alla?

LordNelson skrev:De jävlarna som åt min tårta kan väl be om ursäkt och baka eller köpa en ny tårta åt mig. Hur svårt ska det vara att erkänna sina misstag och göra bot.


Som t.ex. med den här tårtan. De kan väl vara lite storsinta och köpa en liten tårtbit då när det ju skulle betyda så mycket. Det borde väl inte vara någon big deal för dem? Men nej, de måste stå fast vid principen att det borde ha varit utagerat.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Hur släpper man saker och slutar älta?

Inläggav earlydayminer » 2011-06-11 11:58:01

Ska man torka med fukt får man skruva av det man ska torka. Inget händer om man är försiktig och eftertänksam.

Edit: Detta gäller inte allt. Ska man torka av sin TV-ram och baksida kan man från avstånd fukta med spray på en särskilt fiberduk som brukar följa med. Och det gäller att man är noggrann och försiktig med vatten i närheten av elektroniska förmål.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur släpper man saker och slutar älta?

Inläggav aycon » 2011-06-12 0:25:50

Det finns KBT-program som hjälper en hantera din slags oro/ältande. Den kan ju stjäla väldigt mycket tid som man kunde haft bättre användning för och de flesta mår ju inte speciellt bra av den sortens tankar heller.

www.livanda.se har internetbaserade KBT-program för ångest och oro bla. Men "vanliga" KBT-program hjälper inte alla med NPF-problematik utan det kan behövas ett personligt utformat program med hänsyn till asperger/ADHD/andra diagnoser.

Inte sällan så är det inte samma slags oro som neurotypiska människor har utan oron och ältandet är en del av eller ett direkt symptom på NPF-diagnosen och då måste man ju hantera det på helt andra sätt än vid vanlig ångest-KBT.

Det låter hur som helst hemskt jobbigt att oroa sig så mycket och att älta så länge.
aycon
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2005-10-14

Re: Hur släpper man saker och slutar älta?

Inläggav treeman » 2011-06-12 1:03:52

Bild

Testat?
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Hur släpper man saker och slutar älta?

Inläggav Miche » 2011-06-12 1:06:07

Att dränka sina sorger i sprit funkar inte, förutom att sorger är förbannat duktiga på att simma, så verkar de dessutom livnära sig på alkohol!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur släpper man saker och slutar älta?

Inläggav treeman » 2011-06-12 12:53:04

Miche skrev:Att dränka sina sorger i sprit funkar inte, förutom att sorger är förbannat duktiga på att simma, så verkar de dessutom livnära sig på alkohol!


Intelligent sagt.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Hur släpper man saker och slutar älta?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-13 16:43:15

Miche skrev:Att dränka sina sorger i sprit funkar inte, förutom att sorger är förbannat duktiga på att simma, så verkar de dessutom livnära sig på alkohol!


+100 :D
Ytterligare ett argument att ta till när man blir ifrågasatt om varför man inte dricker alkohol.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Hur släpper man saker och slutar älta?

Inläggav Miche » 2011-06-13 16:46:09

Fighterbabe skrev:
Miche skrev:Att dränka sina sorger i sprit funkar inte, förutom att sorger är förbannat duktiga på att simma, så verkar de dessutom livnära sig på alkohol!


+100 :D
Ytterligare ett argument att ta till när man blir ifrågasatt om varför man inte dricker alkohol.

Jag bjuder på det!

Jag tycker att det är förjävligt när människor ifrågasätter ett beslut om drogfrihet (alkohol, tobak mm)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur släpper man saker och slutar älta?

Inläggav litenhummer93 » 2011-06-13 17:25:18

Sveriges rättssystem är ju genomruttet. Inte typ, ALLA SKA DÖ MÖRDA ALLA MÖRDARE, utan att saker inte går rätt till. Mer Judge Judy, typ. Red ut saker, ffs. Det måste väl alla må bättre av?
litenhummer93
Får inte posta
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-06-04

Re: Hur släpper man saker och slutar älta?

Inläggav Dunderbar » 2011-06-13 19:18:59

Jag är väldigt duktig på att förstora saker.
Springer fem steg före på en stig.
Kan få oro för saker som inte har hänt,kanske inte ens kommer hända.
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Re: Hur släpper man saker och slutar älta?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-13 19:21:57

aycon skrev:Det finns KBT-program som hjälper en hantera din slags oro/ältande. Den kan ju stjäla väldigt mycket tid som man kunde haft bättre användning för och de flesta mår ju inte speciellt bra av den sortens tankar heller.

http://www.livanda.se har internetbaserade KBT-program för ångest och oro bla. Men "vanliga" KBT-program hjälper inte alla med NPF-problematik utan det kan behövas ett personligt utformat program med hänsyn till asperger/ADHD/andra diagnoser.

Inte sällan så är det inte samma slags oro som neurotypiska människor har utan oron och ältandet är en del av eller ett direkt symptom på NPF-diagnosen och då måste man ju hantera det på helt andra sätt än vid vanlig ångest-KBT.

Det låter hur som helst hemskt jobbigt att oroa sig så mycket och att älta så länge.

Varför länkar du till debiterande KBT-folk?
Är det inte bättre att tipsa om vad hemkommun kan erbjuda och vilka rättigheter man har?

Att pröjsa coacher & terapeuter skapar ju mer problem än det löser ---> jag blir fattigare och ingenting reellt har förändrats i mitt liv.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Hur släpper man saker och slutar älta?

Inläggav nallen » 2011-06-13 23:54:03

KrigarSjäl skrev:Att pröjsa coacher & terapeuter skapar ju mer problem än det löser ---> jag blir fattigare och ingenting reellt har förändrats i mitt liv.

+1

Tyvärr gäller ju det för "proffsen" i hem-landstinget också, fast man blir inte lika fattig.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in