Hur ser ni på magdans?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur ser ni på magdans?

Inläggav Autismsmurfen » 2012-11-07 10:06:16

De intressen jag har nu, som är att måla, skriva och bygga robotar, är väldigt stillasittande, och tänkte därför att det vore bra att börja med något fysiskt också, eftersom det inte är bra för kroppen att sitta mycket.

Har nu fallit lite för magdans, eftersom den ger bra träning, är vacker och tycker att jag kan uttrycka mig själv i den. Har dansat sedan jag var runt 7, och är därför hyfsat van vid några av rörelserna i den. Men det är något jag har funderat på, som ni kommer tycka är löjligt... Jag undrar hur andra ser på dansen, och om det ofta händer att de tror att den handlar om att få män att njuta och om många tycker den är lite "horig".

Detta vill jag mest veta för att jag, tyvärr, är en väldigt känslig person som skulle känna mig väldigt otrygg med att dansa en dans om jag inte vet om det finns en stor risk att folk ser ner på en. Dessutom vill jag inte gå in för något som i slutändan kommer leda till att folk ser mig som något sexuellt. Det finns annat jag vill uttrycka med dansen.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Hur ser ni på magdans?

Inläggav Gafsan » 2012-11-07 10:14:00

Magdans som träning och för att det är kul tycker inte jag verkar "horigt" alls. Det låter kul och nyttigt snarare.

Däremot magdans som underhållning förstår jag mig personligen inte på. Men så är det ju med de flesta träningsformer, de är roligare att utöva än att titta på. Generellt så har jag väldigt svårt för människor som är exhibitionistiska och "tvingar" en att se mer än vad man vill av deras kroppar, och för mig går magdansare på allmän plats helt klart över min personliga bekvämlighetsgräns. Inte för att de är "horiga" utan för att man förväntas sitta och glo på deras exponerade kroppar och det vill jag inte, jag känner mig utnyttjad helt enkelt.

Men kan du inte dansa för din egen skull, måste du använda dansen som uttrycksmedel gentemot andra?
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Hur ser ni på magdans?

Inläggav Autismsmurfen » 2012-11-07 11:01:08

Gafsan skrev:Men kan du inte dansa för din egen skull, måste du använda dansen som uttrycksmedel gentemot andra?


Att jag vill uttrycka mig själv är mest för min egen skull, för det är ett sätt att få ut mig själv på. Sedan brukar man ju oftast ha uppvisningar på dansställen.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Hur ser ni på magdans?

Inläggav Charlie72 » 2012-11-07 11:04:33

Har varit ihop med en magdanserska, kan vara väldigt sensuellt aqtt se på ;)
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Hur ser ni på magdans?

Inläggav Autismsmurfen » 2012-11-07 13:23:20

Charlie72 skrev:kan vara väldigt sensuellt aqtt se på ;)


På ett sätt som gör att man känner att man kan se ner på henne, eller är det bara attraktivt? :P
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Hur ser ni på magdans?

Inläggav radix » 2012-11-07 14:22:20

Autismsmurfen skrev:På ett sätt som gör att man känner att man kan se ner på henne, eller är det bara attraktivt?


Att vara vacker är en.. nästan stereotypiskt kvinnlig kvalité som jag ser det, att se på en vacker tjej som dansar sensuellt är en estetisk upplevelse, för mig som karl iaf, som pojkidolband är för tjejer antar jag.

En god egenskap ska man iaf inte kasta bort hur som helst, sen behöver man ju inte helt ignorera andra egenskaper och bli bimbo heller.


All dans är bra träning, och just magdans är lite speciellt med alla smårörelser, god övning i finmotorik. Kanske ett bra ställe, en sån där kurs, att hitta trevliga tjejer på också, såna tjejer som gillar mer ovanliga killar.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Hur ser ni på magdans?

Inläggav Mortalis » 2012-11-07 14:38:08

radix skrev:En god egenskap ska man iaf inte kasta bort hur som helst, sen behöver man ju inte helt ignorera andra egenskaper och bli bimbo heller.

Varför ska hon bry sig om hur du tycker tjejer ska vara?
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Hur ser ni på magdans?

Inläggav radix » 2012-11-07 14:41:27

Förstår inte din fråga riktigt.. vem, bimbon?

Alltså jag menade bara att alla sätt man kan göra sin ..partner glad på, eller ha roligt medan man utför på scen eller nåt, är väl bra?
Senast redigerad av radix 2012-11-07 14:43:54, redigerad totalt 1 gång.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Hur ser ni på magdans?

Inläggav Mortalis » 2012-11-07 14:43:45

radix skrev:Förstår inte din fråga riktigt.. vem, bimbon?

Nej, Autismsmurfen.

radix skrev:Alltså jag menade bara att alla sätt man kan göra sin ..partner glad på är väl bra?

Var har hon sagt att hon vill börja med magdans för att göra sin partner glad?
Senast redigerad av Mortalis 2012-11-07 14:49:03, redigerad totalt 1 gång.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Hur ser ni på magdans?

Inläggav radix » 2012-11-07 14:44:26

Oj, trodde hon var en han.. ursäkta så mycket.

Jag skulle inte 'se ner på' en tjej som dansade magdans och tyckte det var roligt iaf. (Tvärtom)
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Hur ser ni på magdans?

Inläggav Iridia » 2012-11-07 15:03:44

Hur jag ser på magdans? Med ögonen. :wink:

Men inte så ofta man ser tyvärr.

Låter som en utmärkt och ovanligt rolig motionsform. Bara att köra på, tycker jag. Fattar inte varför man skulle se ner på någon som dansar magdans, snarare tvärtom eftersom det är en konst.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Hur ser ni på magdans?

Inläggav earlydayminer » 2012-11-07 15:12:58

Sensuellt och vackert.

Inte ett dugg "horigt".

Go the distance.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Hur ser ni på magdans?

Inläggav DIProgan » 2012-11-07 15:27:02

Horigt för mig är när man gör något man egentligen inte gillar för pengar eller andra fördelar. Så gillar du magdans är du per automatik inte horig i mina ögon.

Sexuellt tändande är hur jag ser det för min egen del. Om du inte vill tända sexuella tankar hos andra blir det kanske klurigt men det är ju faktiskt deras ansvar vad de gör med de känslorna.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Hur ser ni på magdans?

Inläggav Zombie » 2012-11-07 17:15:44

Jag ser på magdans som en legitim konstform. Och motionsform, eller vad man nu vill ha den till. Skulle önska dig att söka ditt uttryck oavsett vad andra kan tänkas tycka.

Särskilt om det är folk du ändå inte håller med.

Folk som hittar förevändningar för att se ner på kvinnor som gör sig synliga kommer tyvärr att finnas under överskådlig tid. Folk som inte kan skilja mellan kvinnlighet och sexualitet eller mellan kvinnlig sexualitet och "hon är en hora" eller "jag har rätt till henne" kommer tyvärr också att finnas. Men som DIProgan säger, det är deras problem. Jag tillägger: det är de som har problem.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Hur ser ni på magdans?

Inläggav Svarta » 2012-11-07 20:18:08

Magdans är vackert att se på, och bra träning för den som utför det. Vissa män kommer säkert att tända på dig, men det finns det ju en risk för oavsett vad du gör, egentligen; så kör på, tycker jag!

Jag skulle själv vilja börja dansa magdans, och har det som ett framtidsprojekt. :-)Happy
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Hur ser ni på magdans?

Inläggav Charlie72 » 2012-11-07 20:19:17

Autismsmurfen skrev:
Charlie72 skrev:kan vara väldigt sensuellt aqtt se på ;)


På ett sätt som gör att man känner att man kan se ner på henne, eller är det bara attraktivt? :P


Fårstår inte varför man skulle se ner på nån som håller på med det där, eller har jag missat nåt???
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Hur ser ni på magdans?

Inläggav VeganGeekGirl » 2012-11-07 20:30:45

Jag skulle inte kunna göra det själv pga kroppskomplex och urdålig koordination, men jag skulle inte se ner på någon som danasade det som motion, eller i över huvudtaget någon som gjorde det.
Vill jag inte titta på magdans undviker jag ställen där sån dansas och det är så mycket här i världen jag inte begriper vilket på intet sätt behöver betyda att det är något fel på det.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Hur ser ni på magdans?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-07 21:49:43

Kör på och skit i vad andra kan tänkas tycka. Så gör jag med mina intressen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur ser ni på magdans?

Inläggav Parvlon » 2012-11-07 21:59:45

Inget fel på "horigt" men magdans är okay.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Hur ser ni på magdans?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-11-07 22:00:49

Autismsmurfen skrev:Jag undrar hur andra ser på dansen, och om det ofta händer att de tror att den handlar om att få män att njuta och om många tycker den är lite "horig".


Varför skulle den vara horig? Det är en gammal traditionell dansform från nordafrika och mellanöstern.

Dessutom är det vanligt med magdans när (heterosexuella) kvinnor samlas tillsammans vid ex. fest eller bröllop. Traditionell magdans har ingenting med sex att göra. Det vet merparten av de som är bekanta med dansen. Vad en möjlig liten avstickarprocent tror/tycker, är nog inget att bry sig om.

Magdans är vackert, uttrycksfullt och dessutom extremt tekniskt avancerat.

(dessutom har jag fått berättat för mig från div. olika källor, att den skall göra under för mensvärk, vilket bara är ett extra plus i kanten :D )
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Hur ser ni på magdans?

Inläggav ElsaS » 2012-11-07 22:05:04

Superträning för kvinnor!
Stärker mag och bäckenmuskulaturen och tränar upp samma efter barnafödande.
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Hur ser ni på magdans?

Inläggav slackern » 2012-11-07 22:09:08

Kör Tribal Fusion det är coolt.




http://en.wikipedia.org/wiki/Tribal_Fusion
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur ser ni på magdans?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-07 22:12:23

Kanske bör påpeka att kvinnlig magdans väcker sexuella emotioner hos många heterosexuella killar. Sedan kan man tycka vad man vill om det.
Men jag säger, tycker du det är kul, kör! ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur ser ni på magdans?

Inläggav Autismsmurfen » 2012-11-07 22:43:16

svarabhaktivokal skrev:
Autismsmurfen skrev:Jag undrar hur andra ser på dansen, och om det ofta händer att de tror att den handlar om att få män att njuta och om många tycker den är lite "horig".


Varför skulle den vara horig? Det är en gammal traditionell dansform från nordafrika och mellanöstern.

Dessutom är det vanligt med magdans när (heterosexuella) kvinnor samlas tillsammans vid ex. fest eller bröllop. Traditionell magdans har ingenting med sex att göra. Det vet merparten av de som är bekanta med dansen. Vad en möjlig liten avstickarprocent tror/tycker, är nog inget att bry sig om.

Magdans är vackert, uttrycksfullt och dessutom extremt tekniskt avancerat.

(dessutom har jag fått berättat för mig från div. olika källor, att den skall göra under för mensvärk, vilket bara är ett extra plus i kanten :D )


Äh, vet inte egentligen. Tycker själv att jag är löjlig som ställer den här frågan. Fick en känsla av att en del ser dansen på det sättet, så tänkte mest kolla om den stämde... Tycker som sagt själv inte att det är något fel på magdans, utan tycker att den är vacker, men en del andra människor får för sig lite konstiga saker ibland.

Målar ju en hel del också, och vet hur ångestfull man kan bli om andra inte lyckas se känslan man har förmedlat i bilden. Även om man lär sig utav det, känns det jobbigt eftersom konsten är så stark för en själv, på något sätt.

Har samma svar till andra med liknande frågor.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Återgå till Intressanta intressen



Logga in