Hur representativ är du för din diagnosis?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav rapchic » 2015-07-20 18:43:22

slackern skrev:
rapchic skrev:Sen undrar jag varför man skulle vilja bluffa till sig en diagnos som försvårar för en när man tex vill skaffa jobb eller barn.


Varför skulle det försvåra när man skaffar barn?

Är man ofrivilligt barnlös så måste det utredas om man en får IVF, adoption är det också svårare att genomföra om man har sjukdom el funktionshinder.

Dessutom så vill folk tex taNTer även få en att göra abort eller liknande om man kan få egna barn.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav slackern » 2015-07-20 19:07:00

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:Sen undrar jag varför man skulle vilja bluffa till sig en diagnos som försvårar för en när man tex vill skaffa jobb eller barn.


Varför skulle det försvåra när man skaffar barn?

Är man ofrivilligt barnlös så måste det utredas om man en får IVF, adoption är det också svårare att genomföra om man har sjukdom el funktionshinder.

Dessutom så vill folk tex taNTer även få en att göra abort eller liknande om man kan få egna barn.


OK själv fick jag barn på det traditionella sättet, hade i och för sig inga diagnoser då, var i och för sig sjukskriven för PTSD eller om det var ångest med inslag utav PTSD. Men ingen som föreslog abort, var väl bara en barnmorska som frågade vid första besöket vid mödravårdscentralen som frågade mitt ex om hon skulle behålla barnet hon var rätt ung då runt 21-22 år någonting.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav rapchic » 2015-07-20 19:27:54

slackern skrev:
OK själv fick jag barn på det traditionella sättet, hade i och för sig inga diagnoser då, var i och för sig sjukskriven för PTSD eller om det var ångest med inslag utav PTSD. Men ingen som föreslog abort, var väl bara en barnmorska som frågade vid första besöket vid mödravårdscentralen som frågade mitt ex om hon skulle behålla barnet hon var rätt ung då runt 21-22 år någonting.

Vi var ofrivilligt barnlösa i 3 år innan jag lyckades bli gravid så vi hade hunnit vara på utredning (men eftersom vi var så unga så skulle vi komma tillbaka efter att vi hade försökt i 3 år) det var då jag fick reda på att om det skulle behövas IVF så var jag tvungen att utredas för att kunna få det.

Därför kollade vi upp alternativ lite löst och kom fram till att adoption antagligen inte är ett alternativ heller. Vår plan var IVF i Danmark.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav River » 2015-07-21 10:59:01

Vet ikke om det ble en litt dum tråd egentlig, men at mennesker med diagnosen Aspergers syndrom kan være utadvente og sosiale, ha venner og kjærester, er noe jeg ikke kan forstå.

Er vel kanskje ikke akkurat de omtalte mennesker jeg er irritert på heller, men mer diagnosen, som jeg ikke kan forstå og synes er en tullediagnose.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav bardamu » 2015-07-21 11:02:10

Jag ska representera asperger på mässan i Stockholm. Jag ska vara utklädd till General Lee.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in