Hur reagerar ni på oplanerade händelser?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur reagerar ni på oplanerade händelser?

Inläggav Tulltan » 2011-06-11 14:15:05

Jag undrar hur ni med AS (vet ej om även ni andra har samma problem....) reagerar med oplanerade händelser?
Jag är så här; Jag vill gärna ha långtidsplanering om det går för annars så skapar jag kaos i huvudet.Jag har en almanacka med mitt,sonens och särbons namn i rader samt en för gemensamma aktiviteter,kalas mm.
Jag är ju så här med att ha tex att ta hand om städning och storstädning planerad i 3 veckor.Då kommer pappas fru hit på oplanerat besök.Då faller hela min planering och jag måste "planera om" det jag skulle ha gjort.Och dagen blir förstörd....
Eller att sonen kommer hem efter skolan och frågar om vi inte kan övningsköra bara "si så där".
Det är otroligt jobbigt och väldigt frustrerande för mig att "bli avbruten" i det jag skall göra och så blir jag dödstrött och blir som förlamad i kroppen.
Men i en krissituation kan jag hålla igång tills allt är över och sedan faller jag som en fura och blir trött och kan bli liggande i dagar om inte veckor.



Moderator mnordgren: ändrade stavningen i rubriken.
Tulltan
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2010-01-10
Ort: Malmö

Re: Hur reagerar ni med oplanerade händelser?

Inläggav FaZeLuls » 2011-06-11 14:31:22

Blir trött, eller ÄR trött.
Om jag vet vad som kommer är det lättare att liksom "ladda upp" till det.
Men beror på vad det är.
FaZeLuls
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-06-11

Re: Hur reagerar ni med oplanerade händelser?

Inläggav Rabies » 2011-06-11 17:39:54

Jag blir arg och förvirrad och drar mig undan. Det är jättejobbigt. Det är något man får jobba med, antar jag.
Rabies
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-06-07

Re: Hur reagerar ni med oplanerade händelser?

Inläggav Dandelo » 2011-06-11 17:43:40

Oplanerade händelser vänder oftast upp och ned på allt.
Känns som en slags balans rubbas och jag bara stannar upp och sen kommer ångesten och allt känns fel.

Just de dagar då jag vilar upp mig blir det extra jobbigt.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Re: Hur reagerar ni med oplanerade händelser?

Inläggav Peace » 2011-06-11 17:45:43

Dandelo skrev:Oplanerade händelser vänder oftast upp och ned på allt.
Känns som en slags balans rubbas och jag bara stannar upp och sen kommer ångesten och allt känns fel.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Hur reagerar ni på oplanerade händelser?

Inläggav treeman » 2011-06-11 20:11:50

Reagerar bättre och bättre på dom när tiden går. Ju äldre jag blir. Så det går bättre och bättre och bättre.

Fast blir fortfarande "knäpp" ibland när nån planering skiter sig. Det händer ibland. Kan kännas lite som om världen rasar samman ungefär ibland.

crash
Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Hur reagerar ni på oplanerade händelser?

Inläggav kullan » 2011-06-11 20:19:19

Det beror på vad det handlar om. Inom en jobbsituation blir jag stressad och frustrerad.

Det kan fungera om det handlar om nåt på fritiden. Jag ogillar tex. oväntade besök hem till mig

Dom vill jag ha föranmälda. Annars blir det kaos i hjärnan.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur reagerar ni på oplanerade händelser?

Inläggav prick » 2011-06-11 20:24:05

Tulltan skrev:Jag undrar hur ni med AS (vet ej om även ni andra har samma problem....) reagerar med oplanerade händelser?
Jag är så här; Jag vill gärna ha långtidsplanering om det går för annars så skapar jag kaos i huvudet.Jag har en almanacka med mitt,sonens och särbons namn i rader samt en för gemensamma aktiviteter,kalas mm.
Jag är ju så här med att ha tex att ta hand om städning och storstädning planerad i 3 veckor.Då kommer pappas fru hit på oplanerat besök.Då faller hela min planering och jag måste "planera om" det jag skulle ha gjort.Och dagen blir förstörd....
Eller att sonen kommer hem efter skolan och frågar om vi inte kan övningsköra bara "si så där".
Det är otroligt jobbigt och väldigt frustrerande för mig att "bli avbruten" i det jag skall göra och så blir jag dödstrött och blir som förlamad i kroppen.
Men i en krissituation kan jag hålla igång tills allt är över och sedan faller jag som en fura och blir trött och kan bli liggande i dagar om inte veckor.



Moderator mnordgren: ändrade stavningen i rubriken.


jag känner igen mej i mycket av det du beskriver. orkar inte skriva mer än så just nu.
prick
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-08-29

Re: Hur reagerar ni på oplanerade händelser?

Inläggav carolina » 2011-06-11 21:49:32

Vill helst veta saker och ting i förväg, annars blir det lite jobbigt.Jag blir orolig och okoncentrerad när det blir ändrade planer men det beror även lite på situationen.
carolina
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-08-07
Ort: Jönköping

Re: Hur reagerar ni på oplanerade händelser?

Inläggav aycon » 2011-06-12 0:14:28

Som småbarnsförälder så planerar jag nu mer in oplanerade händelser 8) , de händer ju liksom garanterat flera gånger varje dag :lol: . Men oförutsedda händelser kan vara väldigt svårt! :|
aycon
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2005-10-14

Re: Hur reagerar ni på oplanerade händelser?

Inläggav geocache » 2011-06-12 0:19:19

Jag är för trött av oplanerade(!) händelser nu för att orka berätta/förklara mer än så här, men jag håller med er andra som svarat i tråden.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Hur reagerar ni på oplanerade händelser?

Inläggav Miche » 2011-06-12 0:34:13

Själv gillar jag inte att göra upp planer långt i förväg, jag gör dem helst så sent som möjligt men jag är oftast rätt snabb på att planera och kan planera om då det händer något som gör att den första/föregående planen inte gå i lås!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur reagerar ni på oplanerade händelser?

Inläggav Nefarious » 2011-06-12 0:47:58

Jag blir förfärligt irriterad när något oplanerat händer.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Hur reagerar ni på oplanerade händelser?

Inläggav MolkomAnnor » 2011-06-12 1:20:03

Jag ogillar starkt om planerade händelser, eller aktiviteter, ställs in med kort varsel. Och jag avskyr oväntade besök, så till den grad att jag kan få nervösa sammanbrott. Samtidigt har jag en dragning till att göra spontana saker, vilket är motsägelsefullt, och kräver en del stress.
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Re: Hur reagerar ni på oplanerade händelser?

Inläggav Rymdskepp » 2011-06-12 3:57:00

Jag blir väldigt irriterad, stressad och arg så fort planeringen blir fel. Allting havererar och jag vill helst bara dra mig undan för att vila upp mig så jag orkar resten av dagen ändå.
Rymdskepp
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2011-02-04

Re: Hur reagerar ni på oplanerade händelser?

Inläggav chibibotto » 2011-06-12 6:55:37

jag blir okoncentrerad, förvirrad och ängslig, och tror att allt kommer bli kaos. Sen blir jag trött för att jag försöker tänka ut nya planer, eller trött för att jag tänker för mycket på vilket kaos allt blir.
Egentligen gillar jag att hitta på saker spontant, men jag får ångest över att inte planera in exakt vad som händer. eller rättare sagt blir ängslig över att inte veta vad som kommer hända, eller hur jag tar mig till platser osv, tänk om jag åker vilse, hur ska jag hitta tillbaks då, osv.
chibibotto
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2011-01-25

Re: Hur reagerar ni på oplanerade händelser?

Inläggav earlydayminer » 2011-06-12 13:06:06

Kognitiv inflexibilitet intar position. Jag fastnar, blir omotiverad och fullständigt hatar situationen. Mycket svårt att ta mig vidare, men det blir allt bättre med åren.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur reagerar ni på oplanerade händelser?

Inläggav treeman » 2011-06-12 13:55:37

Det beror på vilken typ av händelse det är också.

Om tex månen ramlar ner kommer jag nog bara sprängas i bitar.

Bild

Komplex frågeställning i tråden.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Hur reagerar ni på oplanerade händelser?

Inläggav earlydayminer » 2011-06-12 15:05:03

Undra hur man skulle reagera om man ramlar så månen sprängs i bitar.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur reagerar ni på oplanerade händelser?

Inläggav treeman » 2011-06-12 15:33:32

earlydayminer skrev:Undra hur man skulle reagera om man ramlar så månen sprängs i bitar.


Det skulle för mig vara en ytterst "oplanerad händelse". Om det hände. Skulle nog bli ett steg närmre tvångströja för mig.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Hur reagerar ni på oplanerade händelser?

Inläggav Anna med fyra » 2011-06-12 15:36:22

Det stör mig ofta väldigt, jag blir stressad och tjurig. En bekant frågade häromdagen om vi ville följa med följande dag till Liseberg och jag kände hur obehaget och motståndet spred sig i kroppen. Som tur var så avskyr vår äldsta dotter (autism och adhd) Liseberg så vi kunde krångla oss ur situationen ganska lätt...
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Re: Hur reagerar ni på oplanerade händelser?

Inläggav earlydayminer » 2011-06-12 15:38:56

treeman skrev:
earlydayminer skrev:Undra hur man skulle reagera om man ramlar så månen sprängs i bitar.


Det skulle för mig vara en ytterst "oplanerad händelse". Om det hände. Skulle nog bli ett steg närmre tvångströja för mig.


Hehe. Jag tänker likadant. Skulle förmodligen bli övertygad att jag blivit spritt språngande galen. Nu tror jag bara att jag är lite knepig. :D
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur reagerar ni på oplanerade händelser?

Inläggav Fröken Svår » 2011-06-12 16:04:38

Jag blir väldigt arg och stressad om något oplanerat inträffar, och vill helst bara gå undan och slippa träffa någon alls resten av den dagen. Jag är så känslig att hela min dag lätt blir förstörd om det blir strul med något.
Fröken Svår
 
Inlägg: 234
Anslöt: 2011-03-14
Ort: På drift?

Re: Hur reagerar ni på oplanerade händelser?

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-06-13 23:35:15

Jag blir stressad trött och irriterad. Ändrade planer är nästan ännu värre då går jag från det planerade lugnet där jag vet vad som skall hända till oplanerat kaos. :-)200
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in