Hur pass isolerad är du? Fobisk?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav alfapetsmamma » 2008-07-04 23:59:23

Mats skrev:
alfapetsmamma skrev:Ha kvinna, det låter som ha hund eller ha bil...

Fast man säger ju ha fru, eller ha barn. Hmm. Märkligt att det låter så illa med just "ha kvinna"..

Jag reagerade inte alls på det utan tyckte det var ett neutralt uttryck. Hur tycker du att "ha en man" låter? *undrar*


Den där artikeln EN gör det på nåt sätt bättre, men fråga mig inte varför. Och jag vet att det inte var du som sa så... Jag reagerade bara på uttrycket, väl medveten om att det var nån annan som använt det. :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:32:35, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Debbido » 2008-07-05 1:06:17

Mardröm skrev:
Debbido skrev:
Mardröm skrev:TYcker de flesta här verkar ha sug efter umgänge. Jag söker det inte alls.


Får jag fråga hur du får tiden att gå? Om man är fördjupad i vissa intressen kan tiden försvinna, men annars?
Numer är det tiufft men jag påtvingas väl en del vård, och sen har jag kvinna och några vänner, få, de flesta skulle jag gladeligen ha på 10 mils avstånd. Sen läser jag mest.
Och majoriteten av tiden funderar ja g på hur f-n jag ska få ett liv.

hm...mjo.

Jaha, gratulerar - till kvinnan! Närkontakt är väldigt ångestdämpande. Läsning kan ju uppta mycket av ens tid. Och så har du kanske något besök från kommunen? Förlåt, nu var jag kanske påflugen. Vill bara jämföra min egen situation med andras. Ja, att få ett meningsfullt liv kan vara riktigt svårt, eftersom vi har våra begränsningar.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:32:35, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2008-07-05 1:13:43

Ett skäl till isolering som kommit upp är svårigheten som vissa av oss har med att planera. Att bestämma något flera dagar i förväg kan fälla vissa sjuka.

När jag var yngre hade jag inte det här problemet och då var ett socialt liv mera möjligt än idag.

Jag känner en manodepressiv person som absolut aldrig kan eller vill planera något i förtid. Han vägrar, har lagt ned själva idén.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:32:35, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav manne » 2008-07-05 1:33:43

är fett skönt att bo stjälv i egen lägenhet skulle inte palla att bo under samma tak med en massa andra dårar som beter sig svinigt och så vidare. :twisted:

så gruppboende och så vidare har aldrig varit min grej direkt..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:32:35, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav sommar » 2008-07-05 9:38:25

Efter vad jag förstått på forumet så har många med AS. svårt för planering långt i förväg. Jag är precis tvärtom. Dock tror jag det beror på mitt ADHD-drag. Har nämligen en liten släng av det. Därav är jag väldigt impulsiv emellanåt vad gäller vissa saker. Dock förlorar jag sällan kontrollen tack & lov.

Social av mig är jag trots AS. men ha folk för tätt in på mig för länge har jag svårt att orka med. tex. gruppboende, kollektiv o. dyl. o. umgås non-stopp flera dagar i rad med vissa undantag.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:32:35, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Parvlon » 2008-07-05 9:43:11

Sommar:
Det finns medecin för ADHD.

Menar du då att med denna medecin så kommer du få fler problem än vad du hade innan?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:32:35, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav sommar » 2008-07-05 9:49:16

Parvlon skrev:Sommar:
Det finns medecin för ADHD.

Menar du då att med denna medecin så kommer du få fler problem än vad du hade innan?


Jag vet att det finns medicin mot ADHD men jag har så pass lite ADHD att medicin inte behövs. Jag undviker medicin om det inte absolut behövs o. jag klarar mig helt klart väldigt bra utan medicin. Medicin kan förvärra saken. o. löser inte alla ens problem. Dock är det bra att det finns för de som verkligen behöver men jag tror det överdoseras en del med medicin överlag i dagens samhälle.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:32:38, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Mats » 2008-07-05 10:19:56

sommar skrev:Efter vad jag förstått på forumet så har många med AS. svårt för planering långt i förväg. Jag är precis tvärtom. Dock tror jag det beror på mitt ADHD-drag. Har nämligen en liten släng av det. Därav är jag väldigt impulsiv emellanåt vad gäller vissa saker. Dock förlorar jag sällan kontrollen tack & lov.

Jag har inte heller några problem med att planera långt i förväg. Tydligen är det ett AS-relaterat problem som jag inte är drabbad av, tack och lov. Eftersom jag inte har några tecken på ADHD tror jag inte att god planeringsförmåga har med ADHD att göra. Det kan förstås vara så i ditt fall, sommar, men inte i mitt fall.


sommar skrev:Social av mig är jag trots AS. men ha folk för tätt in på mig för länge har jag svårt att orka med. tex. gruppboende, kollektiv o. dyl. o. umgås non-stopp flera dagar i rad med vissa undantag.

Ja, du verkar vara betydligt mer social än vad jag är.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:32:38, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav sommar » 2008-07-05 10:34:43

Mats skrev:
sommar skrev:Efter vad jag förstått på forumet så har många med AS. svårt för planering långt i förväg. Jag är precis tvärtom. Dock tror jag det beror på mitt ADHD-drag. Har nämligen en liten släng av det. Därav är jag väldigt impulsiv emellanåt vad gäller vissa saker. Dock förlorar jag sällan kontrollen tack & lov.

Jag har inte heller några problem med att planera långt i förväg. Tydligen är det ett AS-relaterat problem som jag inte är drabbad av, tack och lov. Eftersom jag inte har några tecken på ADHD tror jag inte att god planeringsförmåga har med ADHD att göra. Det kan förstås vara så i ditt fall, sommar, men inte i mitt fall.


sommar skrev:Social av mig är jag trots AS. men ha folk för tätt in på mig för länge har jag svårt att orka med. tex. gruppboende, kollektiv o. dyl. o. umgås non-stopp flera dagar i rad med vissa undantag.

Ja, du verkar vara betydligt mer social än vad jag är.


Anledningen till att jag vill planera i god tid är för att jag vill få saker & ting avklarade. Jag har svårt att vänta på beslut o. besked/dåligt tålamod o. det tror jag har med mitt ADHD-drag att göra. Jag tror inte heller god planeringsförmåga har med ADHD att göra. Fel uttryckt av mig. Tvärtom att har man riktig ADHD kan man nog snarare ha problem att planera tom. mer än om man har AS. generellt sett.

Skillnaden mellan mig o. många andra med AS. ang planera i förväg är att jag vet att jag förmår att komma iväg men många med AS vet inte det pga. att de har större sociala problem än jag, kanske inte vågar (det problemet hade jag lite som yngre) o. mår kanske dåligt oxå.

Aha. Nu blev jag nyfiken. Hur menar du? Du jobbar ju det gör inte jag. Det kräver mkt. socialt av en. Beror lite på vad man jobbar med men kräver gör det på gott & ont.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:32:38, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Kvasir » 2008-07-05 11:19:31

sommar skrev:Efter vad jag förstått på forumet så har många med AS. svårt för planering långt i förväg. Jag är precis tvärtom. Dock tror jag det beror på mitt ADHD-drag. Har nämligen en liten släng av det. Därav är jag väldigt impulsiv emellanåt vad gäller vissa saker. Dock förlorar jag sällan kontrollen tack & lov.


Jag tycker impulsiv och planerande samtidigt låter som en motsägelse.

Jag hör till dem som inte gillar att planera och låsa upp mig mera än nödvändigt, om det inte gäller saker jag väldigt gärna vill göra och som måste planeras för att kunna göras. Men det beror i alla fall delvis på att jag vill ha flexibiliteten att kunna göra vad jag vill göra för stunden och att inte vilja vara uppbokad ifall det dyker upp något som jag gärna vill göra. Sedan har utbrändheten förstås gjort att det tillkommer ytterligare komplikationer med planering.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:32:38, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav sommar » 2008-07-05 11:28:13

Kvasir skrev:
sommar skrev:Efter vad jag förstått på forumet så har många med AS. svårt för planering långt i förväg. Jag är precis tvärtom. Dock tror jag det beror på mitt ADHD-drag. Har nämligen en liten släng av det. Därav är jag väldigt impulsiv emellanåt vad gäller vissa saker. Dock förlorar jag sällan kontrollen tack & lov.


Jag tycker impulsiv och planerande samtidigt låter som en motsägelse.


Det tycker jag oxå o. försökte få fram det i mitt senaste inlägg i tråden.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:32:38, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Mats » 2008-07-05 11:39:20

sommar skrev:Skillnaden mellan mig o. många andra med AS. ang planera i förväg är att jag vet att jag förmår att komma iväg men många med AS vet inte det pga. att de har större sociala problem än jag, kanske inte vågar (det problemet hade jag lite som yngre) o. mår kanske dåligt oxå.

Det här låter som en förklaring som stämmer in på mig också. Jag har inte problem med plötslig ångest eller annat som skulle göra att jag kan tvingas ändra mig i sista stund. Det är klart att ångest är ett socialt problem så det är ju tur att jag inte har alla sociala problem som finns. Det räcker liksom med dem jag har...


sommar skrev:Aha. Nu blev jag nyfiken. Hur menar du? Du jobbar ju det gör inte jag. Det kräver mkt. socialt av en. Beror lite på vad man jobbar med men kräver gör det på gott & ont.

Jag tror helt enkelt att att jag har haft tur som har hittat ett jobb där jag passar in. Jag skulle inte ha en chans att klara ett jobb t.ex. i kassan på ICA, på ett dagis eller inom vården. Jobbet på en IT-avdelning kräver inte alls lika mycket socialt. Jag sitter rätt mycket för mig själv när jag jobbar. Dessutom är fler än jag på IT mer eller mindre aspiga så det finns en ganska stor acceptans mot "osocialt" beteende så länge man sköter sitt jobb. Vår VD har sagt att IT-folk verkar vara från en annan planet, att det inte går att förstå dem (oss) men att de ju gör sitt jobb och gör det bra så det är väl bara att acceptera dem som de är...

Utanför jobbet har jag inget socialt liv alls :(. Sitter bara i min lägenhet och vet inte vad jag ska hitta på för att träffa andra. Därför tycker jag att jag är mer osocial än du.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:32:38, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Inger » 2008-07-05 12:24:10

Du går väl ut när det är medeltidsveckan?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:32:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav sommar » 2008-07-05 12:36:19

Mats skrev:
sommar skrev:Skillnaden mellan mig o. många andra med AS. ang planera i förväg är att jag vet att jag förmår att komma iväg men många med AS vet inte det pga. att de har större sociala problem än jag, kanske inte vågar (det problemet hade jag lite som yngre) o. mår kanske dåligt oxå.

Det här låter som en förklaring som stämmer in på mig också. Jag har inte problem med plötslig ångest eller annat som skulle göra att jag kan tvingas ändra mig i sista stund. Det är klart att ångest är ett socialt problem så det är ju tur att jag inte har alla sociala problem som finns. Det räcker liksom med dem jag har...


sommar skrev:Aha. Nu blev jag nyfiken. Hur menar du? Du jobbar ju det gör inte jag. Det kräver mkt. socialt av en. Beror lite på vad man jobbar med men kräver gör det på gott & ont.

Jag tror helt enkelt att att jag har haft tur som har hittat ett jobb där jag passar in. Jag skulle inte ha en chans att klara ett jobb t.ex. i kassan på ICA, på ett dagis eller inom vården. Jobbet på en IT-avdelning kräver inte alls lika mycket socialt. Jag sitter rätt mycket för mig själv när jag jobbar. Dessutom är fler än jag på IT mer eller mindre aspiga så det finns en ganska stor acceptans mot "osocialt" beteende så länge man sköter sitt jobb. Vår VD har sagt att IT-folk verkar vara från en annan planet, att det inte går att förstå dem (oss) men att de ju gör sitt jobb och gör det bra så det är väl bara att acceptera dem som de är...

Utanför jobbet har jag inget socialt liv alls :(. Sitter bara i min lägenhet och vet inte vad jag ska hitta på för att träffa andra. Därför tycker jag att jag är mer osocial än du.


Ja, du har nog haft tur o. VD`n verkar ju förstå att ni gör ett bra jobb, vilket ju är tur! Jag klarade i längden inte av jobba på förskola, så nu vill jag jobba inom kontor/adm.

Ok. Mer socialt utåtriktad kan man nog säga att jag är på saken att döma om man nu ska jämföra. Eg. är sig själv den ende man kan jämföra sig rättvist med.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:32:38, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-07-05 12:55:33

Mats skrev:
sommar skrev:Efter vad jag förstått på forumet så har många med AS. svårt för planering långt i förväg. Jag är precis tvärtom. Dock tror jag det beror på mitt ADHD-drag. Har nämligen en liten släng av det. Därav är jag väldigt impulsiv emellanåt vad gäller vissa saker. Dock förlorar jag sällan kontrollen tack & lov.

Jag har inte heller några problem med att planera långt i förväg. Tydligen är det ett AS-relaterat problem som jag inte är drabbad av, tack och lov. Eftersom jag inte har några tecken på ADHD tror jag inte att god planeringsförmåga har med ADHD att göra. Det kan förstås vara så i ditt fall, sommar, men inte i mitt fall.


Det där låter intressant. Skulle oförmåga att planera långt i förväg vara AS-relaterat trots att personer med AS ofta har behov av att veta hur en situation är innan de går in i den. (Vilken mat serveras på sammankomsten och ska man göra något annat efteråt osv.)

Jag får inte riktigt ihop det även om jag kan förstå förklaringen med social ångest. Men ADHD:are är väl betydligt mer impulsera och har därför svårare att planera i förväg trodde jag?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:32:38, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Kvasir » 2008-07-05 12:57:42

Bjäbbmonstret skrev:Det där låter intressant. Skulle oförmåga att planera långt i förväg vara AS-relaterat trots att personer med AS ofta har behov av att veta hur en situation är innan de går in i den. (Vilken mat serveras på sammankomsten och ska man göra något annat efteråt osv.)


Frågan är hur många AS som har det där behovet att veta saker i förväg? Vissa har det uppenbart, men är det ens en majoritet?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:32:38, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Mats » 2008-07-05 13:07:08

Inger skrev:Du går väl ut när det är medeltidsveckan?

Joo... alltså... jag skulle gärna gå ut om jag hade sällskap. Men som det är nu... Massor med folk överallt och ingen jag känner. Om jag går ut i folkvimlet utan sällskap blir det att jag går där för mig själv som en zombie. Jag vet inte hur jag ska få kontakt med andra. Det är precis lika ensamt som i lägenheten men lägenheten är inte lika stressande.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:32:38, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav sommar » 2008-07-05 13:17:17

Jag tror o. har försökt få fram att; människor med ADHD verkar ha svårare att planera än människor med AS. genrellt sett. Sedan är vi ju individer som alla andra.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:32:38, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-07-05 13:20:16

Mats skrev:
Inger skrev:Du går väl ut när det är medeltidsveckan?

Joo... alltså... jag skulle gärna gå ut om jag hade sällskap. Men som det är nu... Massor med folk överallt och ingen jag känner. Om jag går ut i folkvimlet utan sällskap blir det att jag går där för mig själv som en zombie. Jag vet inte hur jag ska få kontakt med andra. Det är precis lika ensamt som i lägenheten men lägenheten är inte lika stressande.


Jo det är jobbigt att gå ut och vara ensam i folkvimlet. Man känner sig jättedum. Men man får tänka att man går på evenemang för sin egen skull och ta eventuell kommunikation med andra som en bonus.
Vet inte så mycket om medeltidsveckan men det måste ju finnas ett program. Välj ut en sak, gå på den och gå tillbaka. Det kanske gör stressen hanterbar? Då har du dessutom skaffat dig en referensram och ett samtalsämne om du får chansen att prata med någon om det.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:32:38, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Inger » 2008-07-05 14:27:08

Mats skrev:
Inger skrev:Du går väl ut när det är medeltidsveckan?

Joo... alltså... jag skulle gärna gå ut om jag hade sällskap. Men som det är nu... Massor med folk överallt och ingen jag känner. Om jag går ut i folkvimlet utan sällskap blir det att jag går där för mig själv som en zombie. Jag vet inte hur jag ska få kontakt med andra. Det är precis lika ensamt som i lägenheten men lägenheten är inte lika stressande.

Jo, jag vet. Kan du inte ordna en mini-träff på Gotland då och se om nån har lust att ta sig en sväng dit? Kanske just i samband med medeltidsveckan så du får sällskap i vimlet? Vilken vecka är det?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:32:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav MsTibbs » 2008-07-05 14:49:58

Kvasir skrev:
sommar skrev:Efter vad jag förstått på forumet så har många med AS. svårt för planering långt i förväg. Jag är precis tvärtom. Dock tror jag det beror på mitt ADHD-drag. Har nämligen en liten släng av det. Därav är jag väldigt impulsiv emellanåt vad gäller vissa saker. Dock förlorar jag sällan kontrollen tack & lov.


Jag tycker impulsiv och planerande samtidigt låter som en motsägelse.

Jag hör till dem som inte gillar att planera och låsa upp mig mera än nödvändigt, om det inte gäller saker jag väldigt gärna vill göra och som måste planeras för att kunna göras. Men det beror i alla fall delvis på att jag vill ha flexibiliteten att kunna göra vad jag vill göra för stunden och att inte vilja vara uppbokad ifall det dyker upp något som jag gärna vill göra. Sedan har utbrändheten förstås gjort att det tillkommer ytterligare komplikationer med planering.


Jag är nog både impulsiv och planerande. Jag vill veta allt som skall hända helst in i minsta detalj, dock är det inte alls säkert att jag förjer det jag planerat när jag väl kommer till kritan... :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:32:38, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav sommar » 2008-07-05 14:54:03

MsTibbs skrev:
Kvasir skrev:
sommar skrev:Efter vad jag förstått på forumet så har många med AS. svårt för planering långt i förväg. Jag är precis tvärtom. Dock tror jag det beror på mitt ADHD-drag. Har nämligen en liten släng av det. Därav är jag väldigt impulsiv emellanåt vad gäller vissa saker. Dock förlorar jag sällan kontrollen tack & lov.


Jag tycker impulsiv och planerande samtidigt låter som en motsägelse.

Jag hör till dem som inte gillar att planera och låsa upp mig mera än nödvändigt, om det inte gäller saker jag väldigt gärna vill göra och som måste planeras för att kunna göras. Men det beror i alla fall delvis på att jag vill ha flexibiliteten att kunna göra vad jag vill göra för stunden och att inte vilja vara uppbokad ifall det dyker upp något som jag gärna vill göra. Sedan har utbrändheten förstås gjort att det tillkommer ytterligare komplikationer med planering.


Jag är nog både impulsiv och planerande. Jag vill veta allt som skall hända helst in i minsta detalj, dock är det inte alls säkert att jag förjer det jag planerat när jag väl kommer till kritan... :)


Liksom jag då.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:32:38, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Mats » 2008-07-05 14:59:22

Inger skrev:Jo, jag vet. Kan du inte ordna en mini-träff på Gotland då och se om nån har lust att ta sig en sväng dit? Kanske just i samband med medeltidsveckan så du får sällskap i vimlet? Vilken vecka är det?

Om jag försöker ordna en mini-träff på Gotland kommer den med all sannolikhet att bli väldigt mini. Det kommer att bli en deltagare och det är jag. :roll:

Medeltidsveckan är vecka 32. Om någon tänker ta sig till Gotland den veckan får ni gärna höra av er. Jag är ledig från jobbet då.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:32:38, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-07-05 15:02:15

Inger skrev:Jo, jag vet. Kan du inte ordna en mini-träff på Gotland då och se om nån har lust att ta sig en sväng dit? Kanske just i samband med medeltidsveckan så du får sällskap i vimlet? Vilken vecka är det?


Medeltidsveckan är vecka 32 den 3-10 augusti. Har inte varit på Gotland sedan 1981. Det är ju inget ställe man åker till spontant eftersom det kostar såpass mycket att ta sig över... :(
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:32:38, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in