Hur orkar ni med detta liv?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur orkar ni med detta liv?

Inläggav internetforum » 2009-12-07 3:35:53

Jag tror att många härinne skulle må bra av att slappna av lite och tänka efter vad ni vill göra av livet. Har läst litegrann här nu, och ni klagar ganska så mycket, vem är er klagan riktad åt egentligen? Om ni istället står på er och inte låter er bli hunsad med så löser sig mycket automatiskt. Ni pratar om vården ofta som om den vore dålig, javisst, det tycker jag också men då gäller deta att nån gång i livet inte bara följa med, vara en ynkrygg och bara bli att klaga. Gå ifrån vården istället, vad fasiken ska ni ha med dom att göra och en person med era problem kommer aldrig få nån respekt av samhället, sålänge som ni inte kan luta er tillbaka och ta livet som en lek. Livet är en lek, det är inget allvar, det gäller att förstå det. Men för den sakens skull så sitter man inte och skriver strunt på Internet. Jag är imponerad av att ni orkar, ni missar så mycket, bara så att ni vet.

Jag har ett tips att börja med, döp om forumet till nåt mer neutralt, skippa det där snacket som vården har tutat i er. Döp om det till, "stresskänsliga forumet" el. nåt sånt. Eller ännu bättre, släng ut era datorer, dom mår ändå inget bra av
Senast redigerad av internetforum 2011-05-04 23:12:10, redigerad totalt 1 gång.
internetforum
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2009-12-04

Re: Hur orkar ni med detta liv?

Inläggav Alexandra » 2009-12-07 4:05:43

internetforum skrev:Jag tror att många härinne skulle må bra av att slappna av lite och tänka efter vad ni vill göra av livet.

Då många här är beroende av stödinsatser från samhället, men inte får dessa, i vissa fall tom riskerar att bli utförsäkrade från Försäkringskassan och tvingas söka socialbidrag i fortsättningen, så har åtminstone jag full förståelse för att dessa personer har svårt att slappna av. Många här är redan i dagsläget hänvisade till socialen för att klara sin försörjning.

Har läst litegrann här nu, och ni klagar ganska så mycket, vem är er klagan riktad åt egentligen?

Vad tycker du själv att du sysslar med? Jag upplever ditt inlägg som just "klagande".

Om ni istället står på er och inte låter er bli hunsad med så löser sig mycket automatiskt.

Det är just däri funktionshindret för många av oss består; vi har svårt för kommunikation, många här lider av social fobi. Många har blivit hunsade sen barnsben, för många började detta redan i skolan. Ofta har såväl lärare som skolkamrater varit delaktiga i att trakassera eller stöta ut AS-personen. Mot den bakgrunden är det inte svårt - för den medkännande individen - att förstå att många AS-personer har svårt att säga ifrån.

Ni pratar om vården ofta som om den vore dålig, javisst, det tycker jag också men då gäller deta att nån gång i livet inte bara följa med, vara en ynkrygg och bara bli att klaga. Gå ifrån vården istället, vad fasiken ska ni ha med dom att göra och en person med era problem kommer aldrig få nån respekt av samhället, sålänge som ni inte kan luta er tillbaka och ta livet som en lek. Livet är en lek, det är inget allvar, det gäller att förstå det. Men för den sakens skull så sitter man inte och skriver strunt på Internet. Jag är imponerad av att ni orkar, ni missar så mycket, bara så att ni vet.[...]


Tänk att jag upplever det precis tvärtom - jag går i KBT-terapi och upplever det som väldigt positivt. Vad detta med att skriva strunt på internet beträffar, så tycker jag att det du skriver är fruktansvärt respektlöst mot forumets medlemmar.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 23:12:10, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-07 4:09:27

Tack! Jag ska inte vara sämre:

Lösningen på Dina problem är ett par hål i nacken. Tänk så enkelt olika sorters problem kan lösas! Wow! *trött på förenklingsidioter*
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:12:10, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Re: Hur orkar ni med detta liv?

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-07 4:10:53

Alexandra skrev:Vad detta med att skriva strunt på internet beträffar, så tycker jag att det du skriver är fruktansvärt respektlöst mot forumets medlemmar.


Du skrev det jag inte hade ork nog att skriva, utan uttryckte mig mer drastiskt. Tycker dock att den lösningen är likartad den som TS ger oss.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:12:10, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Inger » 2009-12-07 5:51:18

Å, är det Dunderbar som är tillbaka och predikar? :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:12:10, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav sgtbaker » 2009-12-07 6:19:16

Men om vi alla sätter oss i en ring, håller händer och sjunger "We shall overcome...", så känns nog allting mycket bättre efteråt.

Nå, vad säger ni? :wink:
Senast redigerad av sgtbaker 2011-05-04 23:12:10, redigerad totalt 1 gång.
sgtbaker
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2009-10-04
Ort: Stockholm

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-07 6:39:34

sgtbaker skrev:Men om vi alla sätter oss i en ring, håller händer och sjunger "We shall overcome...", så känns nog allting mycket bättre efteråt.

Nå, vad säger ni? :wink:


Tycker jag låter som en underbaaaaaaaaaaar idé.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:12:10, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Altus » 2009-12-07 6:51:57

:lol:, TSs inlägg är en fin liten trave med idiotiska klichéer. Känns som om det skulle kunna vara en coach som är ute och predikar.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 23:12:10, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-07 6:58:02

Altus skrev::lol:, TSs inlägg är en fin liten trave med idiotiska klichéer. Känns som om det skulle kunna vara en coach som är ute och predikar.


Ja, eller ett troll som vill ha uppmärksamhet.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:12:10, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Re: Hur orkar ni med detta liv?

Inläggav sugrövmanövern » 2009-12-07 10:18:14

internetforum skrev:Om ni istället står på er och inte låter er bli hunsad med så löser sig mycket automatiskt.
Jag vill slå dig. Hårt Bild.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 23:12:11, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Hur orkar ni med detta liv?

Inläggav geocache » 2009-12-07 10:22:45

internetforum skrev:Livet är en lek, det är inget allvar, det gäller att förstå det. Men för den sakens skull så sitter man inte och skriver strunt på Internet. Jag är imponerad av att ni orkar, ni missar så mycket, bara så att ni vet.

Jag har ett tips att börja med, döp om forumet till nåt mer neutralt, skippa det där snacket som vården har tutat i er. Döp om det till, "stresskänsliga forumet" el. nåt sånt. Eller ännu bättre, släng ut era datorer, dom mår ändå inget bra av


"Livet är en lek"... är det till att vara "född med silversked i munnen"?

Du har kanske ingen aning om hur det känns, och är, att inte ha tillgång till sina egna pengar, bli utelåst från sin egen bostad, inte ha råd att äta sig mätt varje dag, hur det är att bli fråntagen umgänget med sina barn utan annan orsak än mammans rädsla, inte tillåtas ha någon som helst kontakt med släkt och vänner...?

Ja, jag har egen erfarenhet av allt det, från mitt förra äktenskap.


Och hur menar du att jag, utifrån att jag har social fobi, skulle lösa problematiken med att hålla kontakten med mina vänner på olika diskussionsforum och på chatten, om jag gjorde mig av med min dator? Gå till biblioteket och använda datorerna där, bland folk som rör sig, omgiven av ljud jag inte kan ha kontroll över? Och dessutom stå i kö för att kunna använda en dator 15 minuter eller en timme?
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 23:12:11, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Hur orkar ni med detta liv?

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-07 10:38:47

sugrövmanövern skrev:
internetforum skrev:Om ni istället står på er och inte låter er bli hunsad med så löser sig mycket automatiskt.
Jag vill slå dig. Hårt Bild.


Jag kanske borde satsa pengarna som jag har i överflöd i knölpåksindustrin.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:12:12, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Flia » 2009-12-07 13:04:30

Lite ödmjukhet lär man sig kanske med tiden. TS kanske är en ung skitunge som inte sett livet ännu.

Nu ska jag, som vet bättre, försöka vara ödmjuk mot TS......*tar iiiiii*....
Nä det gick inte :)

Nån som anmält TS till granskning ännu?
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 23:12:12, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav sugrövmanövern » 2009-12-07 13:18:22

Bild
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 23:12:13, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Hur orkar ni med detta liv?

Inläggav Glimma » 2009-12-07 13:23:27

internetforum skrev:Jag tror att många härinne skulle må bra av att slappna av lite och tänka efter vad ni vill göra av livet. Har läst litegrann här nu, och ni klagar ganska så mycket, vem är er klagan riktad åt egentligen? Om ni istället står på er och inte låter er bli hunsad med så löser sig mycket automatiskt. Ni pratar om vården ofta som om den vore dålig, javisst, det tycker jag också men då gäller deta att nån gång i livet inte bara följa med, vara en ynkrygg och bara bli att klaga. Gå ifrån vården istället, vad fasiken ska ni ha med dom att göra och en person med era problem kommer aldrig få nån respekt av samhället, sålänge som ni inte kan luta er tillbaka och ta livet som en lek. Livet är en lek, det är inget allvar, det gäller att förstå det. Men för den sakens skull så sitter man inte och skriver strunt på Internet. Jag är imponerad av att ni orkar, ni missar så mycket, bara så att ni vet.

Jag har ett tips att börja med, döp om forumet till nåt mer neutralt, skippa det där snacket som vården har tutat i er. Döp om det till, "stresskänsliga forumet" el. nåt sånt. Eller ännu bättre, släng ut era datorer, dom mår ändå inget bra av



Suck! Snacka om att ha grävt sig själv en rejält djup grov. Helt i onödan. Jag vill också slå.... megahårt. Fundera ett tag på vad du egentligen har skrivit. Ett enda långt klagomålsbrev så du är inte ett dugg bättre än oss andra i så fall....... blir bara så tröööötttt på sådana här inlägg.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 23:12:13, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav weasley » 2009-12-07 13:58:53

Liljencroowna skrev:Tack! Jag ska inte vara sämre:

Lösningen på Dina problem är ett par hål i nacken. Tänk så enkelt olika sorters problem kan lösas! Wow! *trött på förenklingsidioter*


Även om du är trött på förenklingsidioter berättigar det inte till sådana här uttalanden. Detta är klart över gränsen och du får en rejäl tillsägelse för detta. Meddelas även i PM.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 23:12:13, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2009-12-07 13:59:35

Tråden låses då den påminner alltför mycket om ett flertal tidigare trådar som inte bidragit till några som helst konstruktiva diskussioner.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in