Hur ofta ska man göra olika saker?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur ofta ska man göra olika saker?

Inläggav Abbreviation » 2011-01-05 13:43:08

Jag har problem med det här med rutiner. För att jag ska få saker gjorda behöver de vara planerade, jag är inte en sådan person som kan se att saker i hemmet behöver bli gjorda och bara ta tag i dem. För mig fungerar det att ha ett att göra-program på datorn där jag kan lägga in saker som måste göras varje dag, vecka, månad eller år, eller sådant som kanske bara behöver göras en gång.

Mitt problem är att jag inte vet vad som ska göras och hur ofta. Kan helt enkelt inte komma på vad jag ska skriva upp för saker. Kom gärna med tips på vad ni har för rutiner.

Hur ofta ska man till exempel byta sängkläder? Dammsuga? Skura golven?
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-05 13:50:28

Detta kan du mer fördel fråga habiliteringen om (om du inte får svar av andra som vet).

Svaren på golvgrejerna är att det beror på. Möjliga frågor som visar på komplexiteten: Har du barn? Hur många i så fall? Bor du vid markplan eller går man av sig skiten i trapphus? Har du hund? Fäller den mycket? Torkar du av dess tassar ordentligt efter promenad? Har du andra djur som fåglar?

Och så är det med allting. Sängkläderna: Svettas du mycket under natten? Bäddar du ihop sängen på dagen? Ligger en hund i den på natten? Hund p dagen i obäddad säng? O.s.v.

Någon kan hjälpa att tala om hur man ser när det är dags. Sedan kan du räkna ut hur ofta du bör städa. Kanske kan du följa en "grovinställning" först och justera frekvens allt eftersom du lär dig.

Det är med städning som med duschande. Hur ofta avgörs av en mängd faktorer.

Jag har lärt mig riktigt bra nu, men det var ett rent helvete i 20-årsåldern. Fattade ALDRIG hur ofta man skulle göra saker. Visste bara att jag dammade mitt rum varje vecka när jag bodde hemma, och hade därför som mål att göra allting varje vecka, vilket blev helt fel.

Jag har ett grovschema där allt står med. Inga exakta tider, utan det är väldigt flexibelt. Dagliga saker ska göras innan man lägger sig, veckosaker innan arbetsveckan är slut typ. Schemat är mest för att ge mig stöd i strukturen av sysslor.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nisse » 2011-01-05 13:51:37

Detta är också en frågeställning som jag har brottas med utan att komma fram till något svar. Jag brukar köpa gamla böcker i hem- och hushållskunskap för att finna vägledning. Tyvärr kommer jag mig inte för att läsa dem.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav Abbreviation » 2011-01-05 13:57:25

Bror Duktig skrev:Detta kan du mer fördel fråga habiliteringen om (om du inte får svar av andra som vet).

Jag har ingen kontakt med habiliteringen.

Bror Duktig skrev:Svaren på golvgrejerna är att det beror på. Möjliga frågor som visar på komplexiteten: Har du barn? Hur många i så fall? Bor du vid markplan eller går man av sig skiten i trapphus? Har du hund? Fäller den mycket? Torkar du av dess tassar ordentligt efter promenad? Har du andra djur som fåglar?

Inga barn, bor i hus. Har en långhårig katt som fäller ganska mycket.

Bror Duktig skrev:Och så är det med allting. Sängkläderna: Svettas du mycket under natten? Bäddar du ihop sängen på dagen? Ligger en hund i den på natten? Hund p dagen i obäddad säng? O.s.v.

Bäddar sängen, dock inget överkast. Katten sover där både natt och dag. Svettas inte mycket, tror jag.

Bror Duktig skrev:Någon kan hjälpa att tala om hur man ser när det är dags. Sedan kan du räkna ut hur ofta du bör städa. Kanske kan du följa en "grovinställning" först och justera frekvens allt eftersom du lär dig.

Bra tips. Nu har jag skrivit upp dusch en gång per dag och sängklädesbyte en gång per vecka.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Inläggav vallesmamma » 2011-01-05 14:09:11

Samma problem för mig.......................
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav Allanna » 2011-01-05 14:31:16

Vissa saker har jag lagt in i telefonen, så den piper när det är dags. Det fungerar nästan jämt, även om det händer att jag faktiskt glömmer trots påminnelsen. Jag kan t ex komma ihåg att sätta på tvättmaskinen men glömma att hänga upp den när den är klar (det är är så typiskt mig!!) och med min tur måste alltihop tvättas igen efter det... :!:

Önskar det funnes något smidigt sätt att lösa det.
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Inläggav Truly » 2011-01-05 14:59:47

Allanna skrev:Vissa saker har jag lagt in i telefonen, så den piper när det är dags. Det fungerar nästan jämt, även om det händer att jag faktiskt glömmer trots påminnelsen. Jag kan t ex komma ihåg att sätta på tvättmaskinen men glömma att hänga upp den när den är klar (det är är så typiskt mig!!) och med min tur måste alltihop tvättas igen efter det... :!:

Önskar det funnes något smidigt sätt att lösa det.


Det finns tvättmaskiner med alarm nu för tiden. Jag har en sådan. Mycket bra! Den piper i ca 1 minut när tvättprogrammet är över. Och det är så irriterande att jag inte orkar höra oljudet utan går direkt och hänger upp tvätten. Tyvärr kostar det ju en del att köpa ny tvättmaskin.

Visserligen kan man ju bara stänga av maskinen och ändå strunta i att hänga upp tvätten om man nu inte är på tvätthängningshumör. :wink:
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Allanna » 2011-01-05 15:10:13

Å jag önskar att jag hade råd med en sån! Det låter som en maskin gjord för mig!
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Inläggav Lilla Gumman » 2011-01-05 15:16:15

Hej!

Jag duschar eller badar ordentligt varannan dag, plus efter fysisk aktivitet eller när jag känner mig extra svettig.

Damma bruka man göra en gång i veckan. Dammsuga är väl normalt att göra två gånger i veckan om du har en katt. Skura golvet räcker en gång i veckan. Sen kan man få skura extra om katten har spytt på golvet, kissat bredvid lådan och sånt, men det säger sig ju självt.

Byta sängkläder gör vi en gång i veckan. Men det vanliga är väl att man byter efter max två eller tre veckor.

Dagliga rutiner är sådant som att diska, plocka undan efter sig, torka av köksbordet, torka av köksbänkar o.s.v. fast det kanske du begriper redan?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Abbreviation » 2011-01-05 15:54:32

Allanna skrev:Vissa saker har jag lagt in i telefonen, så den piper när det är dags. Det fungerar nästan jämt, även om det händer att jag faktiskt glömmer trots påminnelsen. Jag kan t ex komma ihåg att sätta på tvättmaskinen men glömma att hänga upp den när den är klar (det är är så typiskt mig!!) och med min tur måste alltihop tvättas igen efter det... :!:

Önskar det funnes något smidigt sätt att lösa det.

Varför ska du hänga upp tvättmaskinen?
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-05 15:56:59

Dammsuga när man har djur, kan man göra när det börjar ligga hår och annat på golvet. Och det kan vara allt från varje dag till varje vecka.

Ett tips är att dammsuga "fria ytor" oftast, och varannan/var tredje gång, eller kanske en gång per vecka om man dammsuger varje dag, göra mer noggrant under möbler och så.

Men det gäller att lära sig varje grej för sig. Sätt fokus på t.ex. dammsugandet och kolla av när det ser ut att börja bli dags. Det bör inte ligga synliga hårdammbollar överallt, men eftersom alla har en egen gräns för vad som är för skitigt, så är det svårt att säga generellt. Sedan räknar du ut hur ofta du ska dammsuga.

Försök att inte hålla koll på allt samtidigt,m utan följ en grovinställning och sätt fokus på en sak i taget för att finjustera den.

Jag kan tänka mig att du behöver dammsuga två gånger per vecka, kanske mer. Jag har hund, bor i hus, fler bor här. Jag måste egentligen dammsuga varje dag, men orkar oftast inte. Ibland blir det varje dag, ibland bara en gång per vecka, men då ser det inte trevligt ut. Det blir dock bollar med hår och damm varje dag.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Hur ofta ska man göra olika saker?

Inläggav effaL » 2011-01-05 17:07:15

Hej, nu vill jag skriva ett första inlägg här i forumet.

Rutiner och planering är bland det svåraste jag vet. Jag och min rumskamrat (han har ADHD, jag har troligen AS eller liknande) som delar på en trea har prövat ett antal system för att få ett fungerande hushåll. Nu har vi ett som vi tror funkar hyfsat bra:

Vi diskar varannan dag och på lördagar har vi en tid då vi samtidigt gör varsin nyttosyssla i lägenheten, typ städar vardagsrum, badrum, kök eller bär ut sopor etc. Det kan ju innebära att en del sysslor bara blir gjorda varannan vecka men det känns helt ok tycker vi. Badrummet vill jag dock ha städat varje vecka. Sen försöker jag också städa golvet i mitt rum och hälften av bokhyllorna varje vecka.

För att hålla rent på borden har vi precis infört ”litentolerans”, dvs att vi får ha varsin liten hög kvar på bordet när vi lämnar det. Det funkar; förut översvämmades det av tidningar, brev, papper, böcker, flingpaket mm, men inte nu. På samma sätt ser jag till att lämna allt på skrivbordet i en enda liten prydlig hög när jag är klar där.

Abbreviation skrev:För mig fungerar det att ha ett att göra-program på datorn där jag kan lägga in saker som måste göras varje dag, vecka, månad eller år, eller sådant som kanske bara behöver göras en gång.

Låter jättepraktiskt, vad är det för program? Var kan man få tag på det?
effaL
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2010-10-28
Ort: Stockholm

Inläggav Arkimedes » 2011-01-05 22:53:55

Jag har svårt för sådana instruktioner som med jämna mellanrum, lagom mycket, när det blir smutsigt osv. Jag behöver veta exakt vad som ska göras och hur ofta det ska göras!

För ett tag sedan kom jag på att det är bäst att diska varje dag så att det inte blir ett berg med disk. Jag vet att jag måste ha diskat senast innan jag går och lägger mig och det funkar för mig.

Jag har svårt för att lägga mig i sängen om jag känner mig skitig så jag duschar varje kväll.

Jag har svårare att få rutiner med städning och tvätt till exempel. Om jag t ex bestämmer mig för att tvätta en gång i veckan så kanske det inte alls har samlats mycket tvätt under en viss vecka och då blir jag helt ställd. Det där varierar ju så mycket.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-05 23:07:32

Arkimedes skrev:Jag har svårt för sådana instruktioner som med jämna mellanrum, lagom mycket, när det blir smutsigt osv. Jag behöver veta exakt vad som ska göras och hur ofta det ska göras!.

Jag har också jättesvårt för det.

Man får räkna fram vad som är lagom i stället för att försöka känna av det på något mystiskt sätt.

Nu är jag ju en del äldre än jag var när jag var ny med att bo själv, och nu tycker jag att jag kan se när golvet ser ut att behöva dammsugas. Men man ska ju inte gå efter exakt vad andra tycker, så om man själv faktiskt tycker att det blir för smutsigt vid en viss nivå, så kan man ju gå efter den. Kanske fråga andra om det verkar vara en rimlig nivå (ifall man avviker med vad man accepterar).

Men för att t.ex. jag skulle kunna säga exakt hur ofta du ska dammsuga t.ex. så skulle jag behöva bo med dig ett tag, samt även lära mig om du vill accepterar mer eller mindre skit på golven än jag. Jag vill egentligen inte ha någon skit alls, men har fått lära mig att acceptera en viss nivå, annars skulle jag behöva dammsuga så ofta att det inte skulle hålla utan att jag skulle sluta igen. Genom att fokusera på hur ofta saker bör göras, samt skapa schema, har jag löst mycket. Och så har jag boendestöd som hjälper mig att faktiskt få gjort saker och komma igång eftersom jag har sådana problem också.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Moggy » 2011-01-05 23:08:35

Lilla Gumman skrev:Damma bruka man göra en gång i veckan. Dammsuga är väl normalt att göra två gånger i veckan om du har en katt. Skura golvet räcker en gång i veckan.




Det där tycker jag låter som höga krav på ett välstädat hem.


Jag tror t.ex att det är få (AS eller ej) som skurar golvet en gång i veckan.

Samma sak med att damma, rätt vanligt att folk har tjockt med damm på bokhyllor, lampor etc.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-05 23:13:29

Moggy skrev:
Lilla Gumman skrev:Damma bruka man göra en gång i veckan. Dammsuga är väl normalt att göra två gånger i veckan om du har en katt. Skura golvet räcker en gång i veckan.




Det där tycker jag låter som höga krav på ett välstädat hem.


Jag tror t.ex att det är få (AS eller ej) som skurar golvet en gång i veckan.

Samma sak med att damma, rätt vanligt att folk har tjockt med damm på bokhyllor, lampor etc.

Och hellre att det blir smutsigare än man vill, än att man städar så ofta att schemat kollapsar.

Damma gör jag en gång varannan vecka i rummet med dator och bäddsoffa. Annars var femte vecka i alla de övriga rummen. Inte helt optimalt kanske, men det fungerar bra. Man kan damma oftare, men då blir det för jobbigt och risk att ... schemat kollapsar...

Diska en gång om dagen minst, tvätta rent toa, tvättställ och badkar en gång i veckan, stryka när strykhögen börjar närma sig det som jag har lärt mig börjar kännas jobbigt, vattna varje vecka, dra upp klockor varje vecka (lätt att räkna ut :D), hänga ut alla kläder för vädring varje påsk, städa i skåp när det börjar se äckligt ut (ja, det tog lång tid att fatta vad som var äckligt så att man inte tror att man ska städa oftare än man behöver, eller glömmer). Klippa klor och borsta hund varannan vecka. Men detta gäller för mig, kan vara helt annorlunda för andra.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Arkimedes » 2011-01-05 23:46:59

Bror Duktig skrev:Och hellre att det blir smutsigare än man vill, än att man städar så ofta att schemat kollapsar.

Damma gör jag en gång varannan vecka i rummet med dator och bäddsoffa. Annars var femte vecka i alla de övriga rummen. Inte helt optimalt kanske, men det fungerar bra. Man kan damma oftare, men då blir det för jobbigt och risk att ... schemat kollapsar...

Diska en gång om dagen minst, tvätta rent toa, tvättställ och badkar en gång i veckan, stryka när strykhögen börjar närma sig det som jag har lärt mig börjar kännas jobbigt, vattna varje vecka, dra upp klockor varje vecka (lätt att räkna ut :D), hänga ut alla kläder för vädring varje påsk, städa i skåp när det börjar se äckligt ut (ja, det tog lång tid att fatta vad som var äckligt så att man inte tror att man ska städa oftare än man behöver, eller glömmer). Klippa klor och borsta hund varannan vecka. Men detta gäller för mig, kan vara helt annorlunda för andra.

Hur håller man reda på allt? :shock: Har du allt uppskrivet på ett papper eller har du en väggalmanacka där du skriver upp allting?

Håller för övrigt med om att det är bättre att det blir lite skitigt emellanåt än att schemat kollapsar. Jag tar ofta i mer än det behövs, så när jag sätter igång att städa så sitter jag plötsligt och gnuggar bort minimala fläckar från golvlister. Fokuserar så mycket på detaljer att helheten inte blir färdig. Jag hinner tröttna innan jag blir färdig helt enkelt.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav geocache » 2011-01-06 0:29:19

Min princip är att städa undan/torka/dammsuga golv när det behövs, inte "en gång om dagen/i veckan/i månaden". Helt enkelt genom att jag anser det är bättre att ta bort det som är att ta bort genast, än att få lägga tio gånger så lång tid på det för att det inte är "rätt" dag.

Diska kan jag tillfälligt vänta med till nästa dags morgon/förmiddag, som längst, om jag av någon anledning är för psykiskt trött för att orka hålla på med disken någon eftermiddag/tidig kväll. Men bäst mår jag av att veta att det är tomt i diskhon och i vasken när jag lägger mig att sova och när jag vaknar på morgonen.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav AAA » 2011-01-06 0:48:08

Satan, vad ordningsamma vissa är... :-)103
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-06 17:49:21

Arkimedes skrev:
Bror Duktig skrev:Och hellre att det blir smutsigare än man vill, än att man städar så ofta att schemat kollapsar.

Damma gör jag en gång varannan vecka i rummet med dator och bäddsoffa. Annars var femte vecka i alla de övriga rummen. Inte helt optimalt kanske, men det fungerar bra. Man kan damma oftare, men då blir det för jobbigt och risk att ... schemat kollapsar...

Diska en gång om dagen minst, tvätta rent toa, tvättställ och badkar en gång i veckan, stryka när strykhögen börjar närma sig det som jag har lärt mig börjar kännas jobbigt, vattna varje vecka, dra upp klockor varje vecka (lätt att räkna ut :D), hänga ut alla kläder för vädring varje påsk, städa i skåp när det börjar se äckligt ut (ja, det tog lång tid att fatta vad som var äckligt så att man inte tror att man ska städa oftare än man behöver, eller glömmer). Klippa klor och borsta hund varannan vecka. Men detta gäller för mig, kan vara helt annorlunda för andra.

Hur håller man reda på allt? :shock: Har du allt uppskrivet på ett papper eller har du en väggalmanacka där du skriver upp allting?

Håller för övrigt med om att det är bättre att det blir lite skitigt emellanåt än att schemat kollapsar. Jag tar ofta i mer än det behövs, så när jag sätter igång att städa så sitter jag plötsligt och gnuggar bort minimala fläckar från golvlister. Fokuserar så mycket på detaljer att helheten inte blir färdig. Jag hinner tröttna innan jag blir färdig helt enkelt.

Ja, jag har det uppskrivet på papper och schema.

Om du har planerat in när du ska göra lite mer noggrann storstädning, så kan det hända att det blir mycket enklare att vardagsstäda utan att fastna på detaljer som fläckar på trösklarna. Jag har mycket lättare för sådant i alla fall, när jag vet att det kommer att "komma på schemat" så att säga.

För det är klart att man tröttnar när man fastnar på sådant hela tiden. Jag är också sådan i grunden.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Miche » 2011-01-07 0:59:15

Arkimedes skrev:Jag tar ofta i mer än det behövs, så när jag sätter igång att städa så sitter jag plötsligt och gnuggar bort minimala fläckar från golvlister. Fokuserar så mycket på detaljer att helheten inte blir färdig. Jag hinner tröttna innan jag blir färdig helt enkelt.

Jävlar vad jag känner igen det där, det tog tid för mig att lära mig att städa utan att göra för mycket (på den tiden städade jag ordentligt en gång om året, när det var dags att fira min födelsedag då det skulle komma gäster, däremellan ytterst sporadiskt eftersom det tog sån tid pga alla detaljer som jag inte kunde låta bli att göra...)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Abbreviation » 2011-01-07 11:16:45

Jag behöver också veta exakt vad som behöver göras. Annars fungerar det inte. Håller det helst rent som fan men om det börjar knaka i fogarna blir det kaos rätt snabbt.

Använder programmet Things. Vet inte om det finns motsvarande för PC.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Inläggav barracuber » 2011-01-07 11:24:27

Abbreviation skrev:Jag behöver också veta exakt vad som behöver göras. Annars fungerar det inte. Håller det helst rent som fan men om det börjar knaka i fogarna blir det kaos rätt snabbt.


Kaos vet jag inte om det blir i mitt fall. Om man inte räknar handlingsförlamning som kaos. Vilket man kanske borde.

Abbreviation skrev:Använder programmet Things. Vet inte om det finns motsvarande för PC.


Ingen direkt PC-version av Things, men massvis med appar för PC och webbtjänster för alla plattformar.

PC-användare - läs Recommendations for non-Mac users längst ned i artikeln.

Macprogrammet Things nämns i den här genomgången:
http://zenhabits.net/5-amazing-mac-apps ... ged-setup/
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Abbreviation » 2011-01-07 12:04:25

Ja, handlingsförlamad blir jag och det resulterar i fysiskt kaos i slutändan. Blir till slut väldigt stökigt.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in