Hur mycket terapi kan man få inom landsting? (SLL)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur mycket terapi kan man få inom landsting? (SLL)

Inläggav Sarah1 » 2016-12-13 22:48:47

Jag går i en terapi sen ett år tillbaka och har väl nästan från början varit tveksam till terapeuten. Jag gick i samma typ av terapi längre tillbaka och det var då betydligt mer givande och jag vet att det är kemin mellan mig och terapeuten samt hennes metoder som nu gör att jag efter ett år mår minst lika dåligt som när jag började.

Jag undrar om någon vet hur mycket terapi man kan få inom landsting? Jag har hört att det på vissa ställen är så att man kan få max 50 sessioner och om man vill byta, ja då räknas tidigare terapi av. Har man då gått t ex ett år så räknas dessa gånger av.

Jag är också rädd att inte få någon mer psykodynamisk terapi då den enligt Socialstyrelsen inte är rekommenderad för personer med PDD NOS. Att jag kommer att stå helt utan vård om jag nu väljer att avsluta med den terapeut jag har. Det hänger inte på att ta upp det här med terapeuten, vi har diskuterat liknande saker tidigare och det är fortfarande lika dåligt när det kommer till resultat osv.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Hur mycket terapi kan man få inom landsting? (SLL)

Inläggav Eeira » 2016-12-14 0:25:06

Som jag har förstått det har du rätt att byta terapeut om du känner att det inte funkar mellan er, men sannolikt måste du räkna med en viss väntetid tills någon annan terapeut har en plats ledig.

Det ska vara behovet som avgör vilket stöd du kan få och inte hur mycket hjälp du tidigare har fått. I teorin ska det m a o inte finnas någon begränsning av antalet tillfällen, men verkligheten ser ju annorlunda ut med personalbrist och mängder av folk i kö.

Någonstans måste landstingen sätta en gräns, men jag har svårt att tänka mig att den gränsen går vid ett exakt antal tillfällen. Resultatet måste vara avgörande; antingen genom att patienten blivit bättre eller genom att samarbetet stagnerat.

Jag tycker att du ska prata med din nuvarande terapeut och ta upp de frågor du har ställt här. Om du mår lika dåligt efter ett års terapi borde hon inse att någonting behöver förändras och kunna ge dig råd om hur du bäst går vidare.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Hur mycket terapi kan man få inom landsting? (SLL)

Inläggav Sarah1 » 2016-12-19 1:29:08

Tack för svar!

Ja, det är så att när jag tidigare var tveksam till just den terapeut jag går hos menade hon att alternativet var att söka privat terapi. Såklart är inte det ett alternativ, jag skulle inte ha råd. På mottagningen sa de också att de inte samarbetar med andra mottagningar så om jag vill byta terapeut så står jag alltså ensam. Det är ju så att en viss mottagning inte har någon skydlighet att se till att en fd patient får terapi någon annanstans och därmed känns det som att man blir väldigt utlämnad om man väljer att själv avbryta en terapi.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Hur mycket terapi kan man få inom landsting? (SLL)

Inläggav kiddie » 2016-12-19 10:38:42

Vad är det du tycker om i den psykodynamiska terapin?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in