Hur mycket kostar en diagnos?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav BunnyBuns » 2014-04-14 9:18:54

Jag är nu vuxen och kan därför inte gå till BUP (säger ju sig själv)
Jag är då 22 år och inte längre ett barn, vilket gör att jag måste vända mig till vuxen-psykiatrin. Jag har haft diagnosen Aspergers sen jag var 14-15, men jag känner att det är inte allt. Jag tror även att jag har adhd, alt add, och om så är fallet, så är det ju en lättnad att få det fastställt.
Jag undrar då hur mycket det skulle kosta för att få en diagnos, om det är bestämt antal möten eller tester som krävs. Jag kommer tyvärr inte ihåg så mycket av min tid runt den åldern då jag fick AS faställt, och även om, så tvivlar jag på att jag skulle bli behandlad på samma sätt nu som när jag var "barn".

Hur mycket kostade era diagnoser, ni som fått gå igenom vuxen-psyk för dem?
Även, vem borde jag vända mig till om jag önskar få de anteckningar som de skrev för mig under tiden jag samtalade med dem på BUP, både ang testen för AS och div andra samtal?

(ursäkta om frågan ställts tidigare)
BunnyBuns
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2014-03-26
Ort: Någonstans i Skåne

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav antonius » 2014-04-14 9:28:58

Det kostar väl inte mer än att gå till vilken doktor som helst, bara patientavgiften. Åtminstone betalade inte jag nått annat, men det var ju ett tag sen. Man kan väl gå privat men då lär det bli ett helt annat pris :-)063
antonius
 
Inlägg: 21795
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav Koboshi » 2014-04-14 9:29:45

Eller vill TS veta om det krävs mutor?
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav SoulPain » 2014-04-14 9:35:00

Kostar inget, på sin höjd runt 1000kr i besöksavgifter.
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav antonius » 2014-04-14 9:36:29

BunnyBuns skrev:Hur mycket kostade era diagnoser, ni som fått gå igenom vuxen-psyk för dem?
Även, vem borde jag vända mig till om jag önskar få de anteckningar som de skrev för mig under tiden jag samtalade med dem på BUP, både ang testen för AS och div andra samtal?


Beställa ut journaler gör man där du vart diagnostiserad, vad jag vet, om det nu är det du menar :-)063
antonius
 
Inlägg: 21795
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-14 9:47:58

Dette gjelder Norge så det er vel ikke så interessant for svensker, men det kostet meg 1200-1300.- kroner. Det var det jeg betalte for de første timene også fikk jeg et `frikort` så resten var gratis.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav antonius » 2014-04-14 9:56:13

Jeopardy Lane skrev:Dette gjelder Norge så det er vel ikke så interessant for svensker, men det kostet meg 1200-1300.- kroner. Det var det jeg betalte for de første timene også fikk jeg et `frikort` så resten var gratis.


Ja det är nått liknande här :-)063
antonius
 
Inlägg: 21795
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav BunnyBuns » 2014-04-14 10:07:29

Jag tänkte typ, de som fått sin diagnos i vuxen ålder, ungefär vad betalade ni, hur många besök det krävdes och så.

Mutor tror jag inte hjälper, iallafall inte om man vill få rätt svar.
Men tack för svaren :)
BunnyBuns
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2014-03-26
Ort: Någonstans i Skåne

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav Hettan » 2014-04-14 10:28:36

Ca 1000 kr för alla besök för att man kommer ju upp i högkostnadsskyddet till slut :)
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-14 11:07:34

BunnyBuns skrev:Jag tänkte typ, de som fått sin diagnos i vuxen ålder, ungefär vad betalade ni, hur många besök det krävdes och så.

Mutor tror jag inte hjälper, iallafall inte om man vill få rätt svar.
Men tack för svaren :)



Jeg var over 30 år når jeg fikk diagnosen, brukte 10 timer på å gjøre ferdig utredningen. Også 25 timer til etterpå men det hadde egentlig ikke noe direkte med AS utredningen å gjøre. Det var først utredning også litt oppfølging som jeg valgte selv.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav Miche » 2014-04-14 11:25:17

Jag var drygt 40 år, gjorde utredningen via landstinget (Neuropsykiatrisk mottagning) och den tog rätt många veckor (minns inte hur många besök) och ytterligare två månader innan jag fick diagnosen på papper.

Det var en av ytterst få gånger som jag kom upp i högkostnadsskyddet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav MissN » 2014-04-14 12:04:15

Allt som allt från utredning till diagnos landade det nog på 2000-3000. Tog nämligen väldigt lång tid att få den eftersom de drog ut på tiden så mycket de kunde så hann få några frikort. :P

Påbörjade utredningen 2011, fick diagnosen 2013.
MissN
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2014-03-18
Ort: Värmland

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav earlydayminer » 2014-04-14 12:09:03

Fick privat NPF-utredning. Har ingen aning om vad den kostade, det var staten som anlitade teamet.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav Huggorm » 2014-04-14 14:17:10

Men är det bara för vem som helst att begära att få bli utredd?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav slackern » 2014-04-14 14:23:22

Huggorm skrev:Men är det bara för vem som helst att begära att få bli utredd?


Du träffar en psykiatriker som avgör om du har sådana problem att det är värt att utreda dig. Sedan får du träffa en psykolog som gör en screening om du har nämnda problematik. Tycker psykologen att du har problematik som kan förklaras utav en diagnos så gör dom en utredning. Eller så var det när jag genomgick min utredning.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav Huggorm » 2014-04-14 14:49:57

Så om man är en aspergare som lyckats få vardagen att fungera och har det ganska bra får man ingen utredning? Ungefär som jag fått uppfattningen att det var alltså
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav antonius » 2014-04-14 15:51:25

Huggorm skrev:Så om man är en aspergare som lyckats få vardagen att fungera och har det ganska bra får man ingen utredning? Ungefär som jag fått uppfattningen att det var alltså


Men går man till sin VC och begär att bli utredd för man har haft problem i sitt liv, så har man tagit ett steg, man vill förstå, vad är det för fel på mig, varför passar jag inte in osv. Då är det troligt att man blir föremål för en utredning. Det kanske bara är du som tycker att du klarar dig själv. Finns dom som lever i total misär och tycker dom inte har problem. Men undrar man inte och klarar sig, behöver man inte begära någon, har du däremot tvivel och kanske mår dåligt, så är det ett sätt att förstå mer. :-)063
antonius
 
Inlägg: 21795
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav slackern » 2014-04-14 15:52:16

Huggorm skrev:Så om man är en aspergare som lyckats få vardagen att fungera och har det ganska bra får man ingen utredning? Ungefär som jag fått uppfattningen att det var alltså


Får man vardagen att fungera relativt bra har man ingen funktionsnedsättning som krävs för att få en diagnos. Eller funktionsnedsättning är en del utav diagnoskriterierna.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav antonius » 2014-04-14 16:03:29

slackern skrev:Får man vardagen att fungera relativt bra har man ingen funktionsnedsättning som krävs för att få en diagnos. Eller funktionsnedsättning är en del utav diagnoskriterierna.


Jamen bara för att man klarar att äta skita sova och jobba, behöver inte betyda att man har livskvalité man kanske felar på allt annat, kriterierna är en så diffus bedömnings sak så det beror nog på var man begär en utredning, misstänker att på förmögnare landsting är det annars, på fattigare ställen blir man knappt sjukskiven om man har huvet under armen, men jag hoppas jag har fel... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21795
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav slackern » 2014-04-14 16:07:03

antonius skrev:
slackern skrev:Får man vardagen att fungera relativt bra har man ingen funktionsnedsättning som krävs för att få en diagnos. Eller funktionsnedsättning är en del utav diagnoskriterierna.


Jamen bara för att man klarar att äta skita sova och jobba, behöver inte betyda att man har livskvalité man kanske felar på allt annat, kriterierna är en så diffus bedömnings sak så det beror nog på var man begär en utredning, misstänker att på förmögnare landsting är det annars, på fattigare ställen blir man knappt sjukskiven om man har huvet under armen, men jag hoppas jag har fel... :-)063


Fast då fungerar ju inte vardagen och då har man en funktionsnedsättning.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav Utmattad » 2014-04-14 16:14:34

Förstod inte riktigt om du "vill ha" en diagnos eller vad? Tänk på att en diagnos kan kosta dig väldigt mycket i form utav bristande respekt, att instanser som fk och af ser ner på dig, behandlar dig kränkande och som att du är utvecklingsstörd och inkompetent.... Att de många gånger inte tar dig på allvar, för om du har en diagnos som säger ett eller annat, så pekar de ofta på det.... Om du står på dig så är du mest jobbig och då ger det motsatt effekt....

Så många gånger man varit på dessa möten och så börjar af tanten med att säga "ooo kalle, det var bra att du tog dig hit, det var duktigt av dig, det ska du ha en stor eloge för, för det är många som inte orkar det...." och då känner jag för att säga likadant till henne. "åååå arbetsförmedlingskärring, vad duktig du är som klarade av att ta dig till jobbet idag, det är ju jätte många som inte orkar det...."
Utmattad
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2014-04-09

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav rdos » 2014-04-14 16:25:43

Beror på om man går den vanliga vägen eller via privata aktörer. När dottern fick diagnos för ett antal år sedan kostade den 6000-7000. Då behövde vi iofs inga remisser eller sånt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav antonius » 2014-04-14 16:31:13

slackern skrev:Fast då fungerar ju inte vardagen och då har man en funktionsnedsättning.


Ja precis, det kan ju öppna dörrar och att man tar sig vidare i livet med lite mer självinsikt om man fått en diagnos... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21795
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur mycket kostar en diagnos?

Inläggav kapuni » 2014-04-14 17:19:28

BunnyBuns skrev:Hur mycket kostade era diagnoser, ni som fått gå igenom vuxen-psyk för dem?
Även, vem borde jag vända mig till om jag önskar få de anteckningar som de skrev för mig under tiden jag samtalade med dem på BUP, både ang testen för AS och div andra samtal?

Beroende på vilket land jag befann mig i men i Sverige hade jag högkostnadsskydd redan innan utredningen för Aspergers. Men jag tror inte det kostar något för utredning om sjukvården anser att man är i behov av en sådan.

Om det är journaler du menar så kontaktar du den mottagningen där de finns. Men det kostar att få ut dem.

Min aspergerutredning tog 3-4 månader har jag för mig.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Återgå till Aspergare och vården



Logga in