Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Färdtjänst

Inläggav Levande » 2012-12-17 11:08:52

rapchic skrev:
Levande skrev:Om behovet är tillfälligt och speciellt riktat till de tillfällen du har kontakt med sjukvården så kan du få sjukresor.

Du behöver få ett sjukresekort beviljat från din vårdgivare på grund av medicinska besvär. De laddar sedan kortet med sjukresor till dina besök, om du talar om att du har ett sådant kort när du bokar.

Kostnaderna är lite annorlunda än för färdtjänst.
För Stockholm (vet ej om det är samma priser nationellt) kostar: enkel anslutningsresa till kollektivtrafik 50 kr och enkel resa till sjukvårdsinrättningen 140 kr. Högkostnadsskyddet är 1400 kr per år.

hoppas lite mer på färdtjänst kan jag säga då det där var dyrt, jag tjänar nästan mer på att ta det där *censur* skoterkörkortet och köra skoter ner till busshållplatsen :lol: (jag vet däremot inte hur lederna reagerar på att köra skoter, att köra skoter är tungt)


Jag förstår. Jag tycker också att det är orimligt dyrt, speciellt som de flesta påbörjar sina högkostnadsperioder under samma tillfälle under året.

Färdtjänst är dock sällan gratis. I Stockholms län kostar en enkel resa 70 kr upp till 490 kr i månaden. Det blir visserligen billigare på kort sikt men utslaget på ett år kan sjukresorna visa sig bli billigare.

Jag hoppas hur som helst att du får hjälp med att få ordnade resor. Det är inte meningen att man ska lida för att ta sig. Om du bestämmer dig för att söka färdtjänst så läs lagen och propositionerna innan du skriver din ansökan. Ofta vet man då mer än handläggarna och har lättare att få igenom sin ansökan på lagstiftarens intentioner snarare än landstingets tyckande.

Lycka till. :)
Levande
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-12-13

Färdtjänst

Inläggav rapchic » 2012-12-29 17:53:01

jag har nu iallafall skickat ett mejl ang färdtjänst till min lss kontakt (jag har ju telefobi så efter att jag "hade tännkt ringa" lite väl länge valde jag att mejla istället) hon är inte på jobbet än så jag kommer få problem nästa gång jag ska till stan men förhoppningsvis får jag hjälp snart.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Färdtjänst

Inläggav Flia » 2013-01-01 22:14:54

Färdtjänst för smärta söker du tillsammans med din behandlande läkare, eller husläkaren.

Sen är det kommunen som beviljar färdtjänsten, men alla blanketter finns hos din läkare och på kommunens hemsida.

All färdtjänst samordnas så att man ofta åker med andra, vilket förändrar tidsbilden och det kan ju bli jättejobbigt för en aspie. Även andra saker som att sitta nära främmande människor, vara tvungen att konversera främmande människor (en vanlig företeelse i färdtjänstbilarna) och sånt är jobbiga för aspies. Därför kan man söka ensamåkning, och då behövs ett intyg från LSS-handläggare, psykolog eller psykiatriker.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Färdtjänst

Inläggav rapchic » 2013-01-01 22:20:33

Flia skrev:Färdtjänst för smärta söker du tillsammans med din behandlande läkare, eller husläkaren.

Sen är det kommunen som beviljar färdtjänsten, men alla blanketter finns hos din läkare och på kommunens hemsida.

All färdtjänst samordnas så att man ofta åker med andra, vilket förändrar tidsbilden och det kan ju bli jättejobbigt för en aspie. Även andra saker som att sitta nära främmande människor, vara tvungen att konversera främmande människor (en vanlig företeelse i färdtjänstbilarna) och sånt är jobbiga för aspies. Därför kan man söka ensamåkning, och då behövs ett intyg från LSS-handläggare, psykolog eller psykiatriker.

jaha då måste jag hitta en läkare också (läkare gillar visst inte mig jag för ingen uppföljning på nått av allt jag har).
så mkt samåkning komme rdet nog inte bli däremot då jag bor så till att det inte riktigt finns andra som kan åka med (hade jag bott så hade jag ju kunna ta mig till bussen och då hade jag inte haft det problemet)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Färdtjänst

Inläggav Flia » 2013-01-01 22:23:37

rapchic skrev:
Flia skrev:Färdtjänst för smärta söker du tillsammans med din behandlande läkare, eller husläkaren.

Sen är det kommunen som beviljar färdtjänsten, men alla blanketter finns hos din läkare och på kommunens hemsida.

All färdtjänst samordnas så att man ofta åker med andra, vilket förändrar tidsbilden och det kan ju bli jättejobbigt för en aspie. Även andra saker som att sitta nära främmande människor, vara tvungen att konversera främmande människor (en vanlig företeelse i färdtjänstbilarna) och sånt är jobbiga för aspies. Därför kan man söka ensamåkning, och då behövs ett intyg från LSS-handläggare, psykolog eller psykiatriker.

jaha då måste jag hitta en läkare också (läkare gillar visst inte mig jag för ingen uppföljning på nått av allt jag har).
så mkt samåkning komme rdet nog inte bli däremot då jag bor så till att det inte riktigt finns andra som kan åka med (hade jag bott så hade jag ju kunna ta mig till bussen och då hade jag inte haft det problemet)


Men dit du ska finns det andra som åker. Eller i närheten. Det vanliga är att plockar upp en person på vägen som ska åt samma håll och liknande. Så samåkning kommer man aldrig ifrån om man inte har intyg.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Färdtjänst

Inläggav rapchic » 2013-01-01 22:30:06

Flia skrev:
rapchic skrev:
Flia skrev:Färdtjänst för smärta söker du tillsammans med din behandlande läkare, eller husläkaren.

Sen är det kommunen som beviljar färdtjänsten, men alla blanketter finns hos din läkare och på kommunens hemsida.

All färdtjänst samordnas så att man ofta åker med andra, vilket förändrar tidsbilden och det kan ju bli jättejobbigt för en aspie. Även andra saker som att sitta nära främmande människor, vara tvungen att konversera främmande människor (en vanlig företeelse i färdtjänstbilarna) och sånt är jobbiga för aspies. Därför kan man söka ensamåkning, och då behövs ett intyg från LSS-handläggare, psykolog eller psykiatriker.

jaha då måste jag hitta en läkare också (läkare gillar visst inte mig jag för ingen uppföljning på nått av allt jag har).
så mkt samåkning komme rdet nog inte bli däremot då jag bor så till att det inte riktigt finns andra som kan åka med (hade jag bott så hade jag ju kunna ta mig till bussen och då hade jag inte haft det problemet)


Men dit du ska finns det andra som åker. Eller i närheten. Det vanliga är att plockar upp en person på vägen som ska åt samma håll och liknande. Så samåkning kommer man aldrig ifrån om man inte har intyg.

jo men det blir nog antagligen endast i slutet (eller början ifall jag ska hem) dvs i stan (finns ju en liten risk innan men som sagt inte stor)
och om det blir samåkning blir det nog främst med äldre = dom enda som är roliga att prata med.

däremot kan jag inte ha så mkt "dötid" inne i stan för sånt får jag ont av men det borde nog "smärtläkaren" kunna skriva
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Färdtjänst

Inläggav Selma » 2013-01-02 22:06:10

rapchic skrev:då även om jag kommer att ha ledsmärtor resten av livet så är det värre på vintern och nästa vinter så kommer jag förhoppningsvis ha körkort så förhoppningsvis behöver jag det bara i vinter :?

Jag förstår inte riktigt vad du menar när du skriver om Raynauds och ledvärk, som att de hör ihop.

rapchic skrev:jo reynauds syndrom en lite allvarligare variant än den vanliga så

Allvarligare variant än den vanliga? Vilken är "den vanliga"?
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Färdtjänst

Inläggav rapchic » 2013-01-02 22:33:34

Selma skrev:
rapchic skrev:då även om jag kommer att ha ledsmärtor resten av livet så är det värre på vintern och nästa vinter så kommer jag förhoppningsvis ha körkort så förhoppningsvis behöver jag det bara i vinter :?

Jag förstår inte riktigt vad du menar när du skriver om Raynauds och ledvärk, som att de hör ihop.

rapchic skrev:jo reynauds syndrom en lite allvarligare variant än den vanliga så

Allvarligare variant än den vanliga? Vilken är "den vanliga"?

enligt läkaren är ledvärken pga reynauds och därför är det en allvarligare variant av den vanliga. den vanliga är ju att man "bara" får kramper i kapilärerna i fingrar, tår m.m. som ger vita fingrar, tår m.m.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Färdtjänst

Inläggav Gafsan » 2013-01-02 23:07:05

rapchic skrev:enligt läkaren är ledvärken pga reynauds


Är det inte snarare tvärtom? Primär raynauds syndrom är vanligt och ofarligt (och knappast berättigande till färdtjänst) medan sekundär raynauds syndrom är ett vanligt symptom vid t.ex. SLE eller sklerodermi (sjukdomar som även kan vara smärtsamma).
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Färdtjänst

Inläggav Selma » 2013-01-02 23:20:42

rapchic skrev:enligt läkaren är ledvärken pga reynauds och därför är det en allvarligare variant av den vanliga. den vanliga är ju att man "bara" får kramper i kapilärerna i fingrar, tår m.m. som ger vita fingrar, tår m.m.

Ledvärk pga Raynauds? Jag kan inte hitta något som styrker det. Det finns fortfarande en massa saker jag inte kan till fullo men tar alla chanser att förkovra mig.
Vid t ex SLE kan man ha Raynauds men det betyder inte att man får SLE av Raynauds. Vore intressant att höra exakt hur den där läkaren förklarade.

"...bara får kramper..." Inte så bara när man i en del fall tvingas till amputation.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Färdtjänst

Inläggav Uddaaspergare » 2013-01-03 4:33:14

Det har jag.. :lol: känns härligt att åka taxi..från port till port inte illa :P
Uddaaspergare
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2011-09-21

Färdtjänst

Inläggav sugrövmanövern » 2013-01-03 5:17:10

Uddaaspergare skrev:Det har jag.. :lol: känns härligt att åka taxi..från port till port inte illa :P
Verkar asjobbigt ju, hur vet man vilket nummer man ska ringa tex? Ska taxin beställas i förväg? Är det 100% säkert att man blir levererad till rätt adress?

Jag har blivit erbjuden färdtjänst men vet inte, verkar så osäkert och så har jag telefonfobi.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Färdtjänst

Inläggav rapchic » 2013-01-03 9:09:46

Selma skrev:
rapchic skrev:enligt läkaren är ledvärken pga reynauds och därför är det en allvarligare variant av den vanliga. den vanliga är ju att man "bara" får kramper i kapilärerna i fingrar, tår m.m. som ger vita fingrar, tår m.m.

Ledvärk pga Raynauds? Jag kan inte hitta något som styrker det. Det finns fortfarande en massa saker jag inte kan till fullo men tar alla chanser att förkovra mig.
Vid t ex SLE kan man ha Raynauds men det betyder inte att man får SLE av Raynauds. Vore intressant att höra exakt hur den där läkaren förklarade.

"...bara får kramper..." Inte så bara när man i en del fall tvingas till amputation.

ah, jo men vad jag förstått ät det ovanligt (i princip bara om man vägrar ta av sig ringar men det är vad jag förstått)

jag träffar inte läkaren mera (jag fick inte ens smärtstillande utskrivet)
men enligt honom var de "vita fingrarna", värken och "blåsorna" alla från reynauds och inget annat (som han förklarade det så var reynauds fenomen endast fingrar/tår, reynauds syndrom + värk och dyl och reynauds sjukdom då det hörde till nån sjukdom typ SLE)
annars hade jag väl fått veta det om jag hade SLE eller liknande?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Färdtjänst

Inläggav Flia » 2013-01-03 12:09:53

sugrövmanövern skrev:
Uddaaspergare skrev:Det har jag.. :lol: känns härligt att åka taxi..från port till port inte illa :P
Verkar asjobbigt ju, hur vet man vilket nummer man ska ringa tex? Ska taxin beställas i förväg? Är det 100% säkert att man blir levererad till rätt adress?

Jag har blivit erbjuden färdtjänst men vet inte, verkar så osäkert och så har jag telefonfobi.


De större kommunerna har internetbeställning. Stockholms län har till och med en app för Iphone och Android (det sista är bara nåt jag hört...).

Man blir levererad till rätt adress, och det är olika från kommun till kommun hur långt i förväg man måste ringa.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Har vi rätt till färdtjänst?

Inläggav vofff » 2016-07-30 11:22:38

I och med jag har alltid haft det svårt att åka buss och tåg med så många intryck från människor så dras det mycket energi, så utmattad alltid.

Många av oss har väl också problem med åkturer mitt bland folk väl?

Då undrar jag om man har rätt till färdtjänst även om man inte är fysiskt handikappad?

Har nån av er erfarenhet eller färdtjänst? Och är det svårt eller lätt att få det beviljat?

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om färdtjänst.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö


Har vi rätt till färdtjänst?

Inläggav Richard » 2016-07-31 14:53:53

Färdtjänst har jag aldrig haft, men en gång skadade jag mig själv mycket allvarligt (medvetet), inte för att ta livet av mig, var bara full. Fick i.a.f. blodförlust, ambulansen kom o körde mig till Helsingborg (från Ängelholm). Blev i.a.f. sydd o omhändertagen. Men till saken, jag fick en gratis taxi tillbaka till Ängelholm. Jag vet inte om det var färdtjänst, eller hur det var.

Sen kan jag nämna att taxin släppte av mig ca 10 m från min port o körde iväg. Efter 5 m svimmade jag på trottoaren i ca 5 min, sen kunde jag knappt ta mig upp själv. Det var mitt i natten så där var ingen. Men till slut kom jag in i.a.f.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav Alien » 2016-08-01 14:51:28

Taxi från sjukhuset (när man själv är patient) räknas som sjukresa. Sjukresor administreras av landstinget, färdtjänst administreras av kommunen.

Se även här: post610334.html#p610334
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav Lilla jag » 2016-09-17 16:34:25

Jag har både sjukresor och färdtjänst.
Lilla jag
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-12-10
Ort: Lerum, Västra Götaland

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav vofff » 2017-02-25 13:23:35

Min dagliga verksamhet är besvikna för jag har fått avslag från kommunen om färdtjänst.
Så de vill jag ska överklaga detta, och skicka om på nytt men denna gången med ett läkarintyg och underskrift från mig.
Men resten av alla jag känner från kuratorn till föräldrarna så tycker de jag behöver inte, för jag kan åka buss och ta tåget som alla andra. Men jag kan bli lätt aggressiv när det blir mycket buller och människor och dessutom är man helt utbränd efter en liten resa. Cykla är också jobbigt, för det är allt man ser och hör och så blir nära krockad i storstan.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav Chrilleb » 2017-02-25 13:29:59

Ja just d, det med färdtjänst ja. Jag har sjukresekort, och använder det ett par gånger i månaden ( brukar fylla på kortet med typ 8-10 resor, så jag har det bra så laddat ifall det är nåt ). Personal på mitt boende ( Serviceboende ) kan tycka att jag behöver färdtjänst t.om, så kan jag ta mit dit jag vill, och inte behöva ta tåg då jag ibland kan ha lite sämre ork.



Mvh
C
Chrilleb
 
Inlägg: 6393
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav Flinta » 2017-02-25 13:34:53

Hur mkt billigare är en sjukresa än en vanlig taxiresa till sjukhus? Jag har ett sjukresekort men minns inte hur det funkade eller vad det brukade stå på räkningarna jag fick hem efter att ha använt det för sjukresa.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav Modesty » 2017-02-26 17:40:40

Jag har färdtjänst.
Modesty
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2017-02-22
Ort: inuti hjärtat, utanför själen

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav vofff » 2017-05-13 12:37:52

Fick precis färdtjänst.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Återgå till Aspergare och vården



Logga in