Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav mikael » 2012-02-19 11:33:14

Jag har klinkat lite på piano, samt gittar.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav marxisten » 2012-02-19 13:22:36

Inte jag. Jag spelar tre instrument. :)

Gitarr, trummor och bas. Gitarr har jag spelat sen barnsben ungefär, och började väl i musikskolan när jag var så ung man kan vara där.

På högstadiet blev det musikklass med 4 musiklektioner i veckan under 3 års tid. Bästa valet jag gjort. :)
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav Kahlokatt » 2012-02-19 14:12:48

Jag spelar piano; tog lektioner från nio till femton års ålder. Kan också några gitarrackord.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav marxisten » 2012-02-19 14:23:57

Kahlokatt skrev:Jag spelar piano; tog lektioner från nio till femton års ålder. Kan också några gitarrackord.


Ett enkelt tips: Lär dig barréackord så kan du snabbt hela skalan. :)

Plus: du lär dig grundtonerna för bas-spel.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav Kahlokatt » 2012-02-19 14:37:23

marxisten skrev:
Kahlokatt skrev:Jag spelar piano; tog lektioner från nio till femton års ålder. Kan också några gitarrackord.


Ett enkelt tips: Lär dig barréackord så kan du snabbt hela skalan. :)

Plus: du lär dig grundtonerna för bas-spel.


Har för fumliga fingrar. Bjäbbmonstret har lärt mig spela ett tretaktskomp, men barré känns omöjligt att klara av. Skulle vilja ta lektioner, men gitarrlektioner ges alltid i grupp, och jag gillar inte några andra gruppaktiviteter än teater (för där har man bestämda roller och bestämda repliker).
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav marxisten » 2012-02-19 14:45:25

Kahlokatt skrev:
marxisten skrev:
Kahlokatt skrev:Jag spelar piano; tog lektioner från nio till femton års ålder. Kan också några gitarrackord.


Ett enkelt tips: Lär dig barréackord så kan du snabbt hela skalan. :)

Plus: du lär dig grundtonerna för bas-spel.


Har för fumliga fingrar. Bjäbbmonstret har lärt mig spela ett tretaktskomp, men barré känns omöjligt att klara av. Skulle vilja ta lektioner, men gitarrlektioner ges alltid i grupp, och jag gillar inte några andra gruppaktiviteter än teater (för där har man bestämda roller och bestämda repliker).


Barré är ganska enkelt, de är inte ens jobbigt, och man behöver ingen styrka. Det enda som gäller är att trycka rätt och ha fingret på rätt plats jämfört med bandet de ska ligga mot.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav kullan » 2012-02-19 15:27:18

Jag spelade blockflöjt på mellanstadiet och det lät för jävligt. Så jag la av. Det ska ni nog va tacksamma för. Numera är mitt instrument Stereo.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav barracuber » 2012-02-19 15:42:18

Började spela piano när jag var sex, först klassiskt, i 12-årsåldern upptäckte jag pop, rock och jazz, spelar idag i de flesta stilar. Äger en bra men omodern 90-talssynt (Ensoniq) och har ägt ett Fender Rhodes (kungen bland elpianon).

Spelar även blockflöjt, tvärflöjt, bas och trummor (på knäna). Lite gitarr men fixar inte barré.

marxisten skrev:Barré är ganska enkelt, de är inte ens jobbigt, och man behöver ingen styrka. Det enda som gäller är att trycka rätt och ha fingret på rätt plats jämfört med bandet de ska ligga mot.


Beror inte det på vilken gitarr man har? Jag har bara ägt billiga akustiska där det ofta är långt mellan strängarna och halsen. Har aldrig testat på en elgitarr men det borde rimligen vara mycket enklare där, akustisk kräver väl mer kraft? För att vara man har jag väldigt klena armar och handleder vilket kanske spelar in? Men jag ska kolla upp dina tips, det vore coolt att kunna barre´! 8)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-19 15:49:14

Fiol, akustisk gitarr, elgitarr och en smula tvärflöjt.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav Zombie » 2012-02-19 15:53:42

Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav Björne » 2012-02-19 15:55:00

Barracuder, det beror på ifall du är klenare än en fyraårig nordkoreansk flicka? :)



Hon i mitten tar flera barréackord och långa sträckningar.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav mikael » 2012-02-19 15:56:23

Zombie skrev:Kompletterande tråd.

Gärna fler liknade trådar :-)Happy
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav thefairy » 2012-02-19 15:56:36

tvärflöjt,piano och trumpet...sen har jag spelat lite saxofon också!!
thefairy
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-04-25
Ort: skåneland

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav barracuber » 2012-02-19 16:20:34

Björne skrev:Barracuder, det beror på ifall du är klenare än en fyraårig nordkoreansk flicka? :)


Barracuber, tack, du är inte den förste :)

http://www.youtube.com/watch?v=gSedE5sU ... re=related

Hon i mitten tar flera barréackord och långa sträckningar.[/quote]

Tack för klippet, snacka om sanslöst begåvade barn :-)005

Jo här och där tar hon en del breda ackord och på ett par ställen även barré (min amatördefinition på barré är "hela pekfingret på alla banden"). Sedan tror jag inte deras gitarrer är köpta på Andreássons musik i Alingås för 500 kronor direkt! :lol:

Dessutom spelade hon på slutet precis som en bassist med pek- och långfingret! :) Genom hela låten ligger en basstämma och jag försökte komma på vem som spelar den, men antingen är den förinspelad eller också så bytte de "roller" under låten..
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav marxisten » 2012-02-20 0:17:01

barracuber skrev:, akustisk kräver väl mer kraft?


Beror på som alltid. Min YAMAHA gitarr är jävligt enkel att spela på. Fast jag spelar bara stålsträngar vilket betyder något mer kraft men bättre ljud.

Men längden till banden är inte så viktig som tjocklek på strängar och så. Allt beror på vad du gillar.

Elgitarr är enkel att spela barré på men det gör man sällan, då elgitarrer sällan används till plock och rena ackord på samma sätt. När man spelar dist använder man oftast enbart två strängar, alt. spelar man tabulatur/solon och då är de ofta en sträng som gäller. Men visst är elgitarr många ggr enklare att spela, pga. de smala stängarna.

Många säger nylon är bra att spela på, men jag hatar det. Dels är halsen grövre, dels är de sämre ljud och strängarna för chocka. Men avståndet mellan hals och sträng är inte allt, utan allt beror på personlig smak.

Man måste lära sig sin gitarr och man måste spela in den. Alla gitarrer har sin egna personlighet som man måste värna om. Gitarr är inget man precis köper nytt för man vill ha en ny, utan snarare för den går sönder, och man kan tom. laga gitarrer av sämre märken. Pga. att en redigt nedsliten gitarr slår alltid en ny gitarr. En gitarr du "känner" är alltid att föredra. Och för att känna den väl så måste du spela mycket på den.

Alla gitarrer går att spela på, men det är långt från alla som är bra för just dig. Bara plocka upp en gitarr du aldrig rört innan och spela på är ofta svårt, om det inte är en kompis eller något som har samma smak som du. Ex. kan jag spela på farsans gitarr utan problem och han kan spela på min för vi föredrar liknande modell. Är ju i.of. uppväxt med han gitarr men.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav Toftafelle » 2012-02-20 9:46:35

Jag spelar munspel, ett underbart instrument, att man kan få ut ett så kraftfullt och känslosamt ljud ur ett så till synes obetydligt instrument ! :D

Long live the blues !
Toftafelle
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2011-10-29
Ort: Skellefteå

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav Alyana » 2012-02-20 9:57:09

kullan skrev:Jag spelade blockflöjt på mellanstadiet och det lät för jävligt. Så jag la av. Det ska ni nog va tacksamma för. Numera är mitt instrument Stereo.
:mrgreen:
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav Alyana » 2012-02-20 9:58:05

Toftafelle skrev:Jag spelar munspel, ett underbart instrument, att man kan få ut ett så kraftfullt och känslosamt ljud ur ett så till synes obetydligt instrument ! :D

Long live the blues !

Kul med nån som spelar munspel! :-)Happy
Är du bra? :wink:
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav Kromatik » 2012-02-20 10:51:19

Jag spelar piano ca fyra timmar om dagen. Jag kan också spela gitarr, bas, trummor och några melodier på fiol.
Kromatik
 
Inlägg: 135
Anslöt: 2011-09-18

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav treeman » 2012-02-20 13:49:36

Har senaste åren varit flitig lirare av skinnbanjo.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav kullan » 2012-02-20 13:52:42

treeman skrev:Har senaste åren varit flitig lirare av skinnbanjo.


Finns det nåt smakprov inspelat så man kan höra. :wink:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav mikael » 2012-02-20 13:54:05

Kromatik skrev:Jag spelar piano ca fyra timmar om dagen. Jag kan också spela gitarr, bas, trummor och några melodier på fiol.

Himmel och pannkaka du är ju en hel orkester :o :? :-)Happy
Är du sing och sång skrivare även?
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav Zombie » 2012-02-20 13:59:29

treeman skrev:Har senaste åren varit flitig lirare av skinnbanjo.

Trodde inte det fanns banjor utan skinn. Annat än trasiga då, och om man inte vill kalla plastskinn för "skinn". :wink:
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Hur många av er spelar ett musikinstrument?

Inläggav Kromatik » 2012-02-20 15:10:46

mikael skrev:
Kromatik skrev:Jag spelar piano ca fyra timmar om dagen. Jag kan också spela gitarr, bas, trummor och några melodier på fiol.

Himmel och pannkaka du är ju en hel orkester :o :? :-)Happy
Är du sing och sång skrivare även?


Sjunger gör jag inte. Jag vet inte om man kan säga att jag skriver låtar, för det gör jag inte riktigt. Jag improviserar bara. Kan ej läsa noter och ackord är jag inte särskilt bra på heller.
Kromatik
 
Inlägg: 135
Anslöt: 2011-09-18

Återgå till Intressanta intressen



Logga in