Hur ljudkänslig är du? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur ljudkänslig är du?

Jag är känslig för höga ljud och buller
74
38%
Jag är känslig för låga ljud, men tycker om höga
13
7%
Jag är känslig för alla typer av ljud
88
45%
Jag är inte mer ljudkänslig än vad som kan anses normalt
19
10%
 
Antal röster : 194

Hur ljudkänslig är du? (Omröstning)

Inläggav Lilla Gumman » 2009-06-26 20:53:50

Hej!

Jag har fått för mig att ljudkänslighet kan vara vanligt vid AS. Kan också vara ute och snurra. Men en omröstning vore intressant.

En del blir mycket irriterade över låga ljud, som när någon visslar svagt i tunnelbanan, trummar med fingrarna mot bordet eller tappar en sticka som faller med ett klirr i golvet. Samtidigt kan de gilla höga ljud, som rockmusik på hög volym eller ett jetplan som dundrar förbi.

Andra gillar inte höga ljud och buller. De blir trötta i huvudet av hög ljudvolym på ett disco eller folk som samtalar högt och tycker det är obehagligt med höga ljud som flygplansljud eller tågets dunkande. Låga ljud stör dem mindre än höga.

Så finns det de som är känsliga för alla typer av ljud. De mår bäst när det är tyst omkring dem, och blir trötta och irriterade av för mycket ljud oavsett vilka ljud.

Sen är det klart att det finns de som inte är mer ljudkänsliga än vem som helst. De kan hålla för öronen eller bli trötta i huvudet av det som NT-människorna betraktar som buller, men inte mer än vad som kan räknas som normalt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 20:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Alexandra » 2009-06-26 21:12:24

Nä, du är inte ute och snurrar, Lilla Gumman, vi är uppenbarligen många som har problem med detta. Riktigt känslig började jag bli först hösten - 05, då jag hamnade i en riktigt bullrig arbetsmiljö (detta skulle alltså föreställa rehabilitering) på ett lager. Sen har det bara blivit värre. Mest känslig är jag för höga ljud, bland det värsta jag vet är visslingar. Har oftast öronproppar när jag åker tunnelbana.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Selma » 2009-06-26 21:38:30

Svarat " alla typer av ljud " , de andra alternativen stämde ännu sämre.

Jag kan bli väldigt irriterad över ett monotont , svagt susande. Kan inte tänka då. Tål inte gälla , högfrekventa ljud. Det spelar då ingen roll hur många dB det rör sig om.

Föredrar dovt muller. V6- eller V8-motorer. Diskmaskinen låter ljuvligt. Låter nästan som när man åker tåg (åtminstone förr). Dovt dunkande.

Gillar rockmusik och har inga problem att gå på rockkonsert.

Har problem med att hitta en tillräckligt tyst väckarklocka. Har blivit utskrattad när jag frågat efter en sådan. Förstod inte varför det skulle vara så konstigt , inte förrän jag i samband med utredningen läste om en kille med AS som efterfrågat samma sak.
Senast redigerad av Selma 2011-05-04 20:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Inläggav Alexandra » 2009-06-26 21:44:35

Selma skrev:Har problem med att hitta en tillräckligt tyst väckarklocka. Har blivit utskrattad när jag frågat efter en sådan. Förstod inte varför det skulle vara så konstigt , inte förrän jag i samband med utredningen läste om en kille med AS som efterfrågat samma sak.


Jag har funderat på att köpa en sån där grej som gör att det blir gradvis ljusare i rummet, när det är dags att vakna. Jag lider verkligen av väckarklockssignaler.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav MsTibbs » 2009-06-26 21:47:16

Jag är känslig för höga ljud och buller

I synnerhet dammsugare tycker jag illa om.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:13:41, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Selma » 2009-06-26 21:54:56

MsTibbs skrev:I synnerhet dammsugare tycker jag illa om.

Jag tycker inte heller om dammsugare ,
men det är inte enbart pga ljudet... :)
Senast redigerad av Selma 2011-05-04 20:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Inläggav Alexis » 2009-06-26 22:08:21

Det pågår sedan ungefär en månad tillbaka en typ av bygge utanför min arbetsplats. Jag kan stå ut med buller och dova dunkanden från maskinparken utanför mitt fönster. Men ibland börjar någonting där att pipa, egentligen väldigt, väldigt svagt, men ihållande och mycket högt, och då känner jag mig smått panikslagen inuti och kommer av mig och "fångas upp" av det där ljudet.

Blir också distraherad av en kopiator ett par rum bort som när som helst under dagen plötsligt ger ifrån sig ett ihållande, högt pipande ljud. Jag upphör med vad jag än gör, t ex pratar med någon, då jag hör det där ljudet. Jag tror dock inte att alla på arbetsplatsen ens har lagt märke till det där ljudet, fast jag påpekar det (ständigt och jämt :roll: ).

Jag tål heller inte (ljudet av) dammsugare eller tickande klockor, men dem lyckas jag i allmänhet undvika. :)
Senast redigerad av Alexis 2011-05-04 20:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Alexis
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2009-02-26

Inläggav earlydayminer » 2009-06-26 22:08:45

Jag använder sopborste p g a jag hatar dammsugare. Allt beror på hur intensivt det är, det värsta är för ljusa eller för mörka ljud. Det måste vara mitte mellan eller dämpat av något som sänker intensitet och styrka.

För ljust = Smärta, som att örat skall spricka.
För mörkt = Mycket obehag, som att något allvarligt just inträffat.

Jag hatar för mycket skräpljud, om det inte är något jag själv spelat in, för då kan jag samtidigt "höra" idén.

Jag gillar i princip inga trafikljud (nu på sommaren har jag dock öppet överallt för att släppa in luft, TYVÄRR). Det går en jävla bilväg precis utanför där jag bor och det ligger en mack 75 meter utanför. Jag tycker inte om när ett fordon accelererar eller retarderar. Jag tycker inte om plötsliga ljud.

Jag tycker inte om ljud som upprepar sig, om det inte är en musikalisk ton.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 20:13:41, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Kahlokatt » 2009-06-26 22:19:11

Jag har i hela mitt liv varit känslig för höga, skärande ljud. Får fortfarande ångest (jo!) av elgitarrsolon. Om det spelas blueslåtar på gymet måste jag gå ut därifrån, t.o.m. dansband är bättre än ylgitarr.
Som barn skrek jag hysteriskt när "Hesa Fredrik" gick och var paniskt rädd för att smälla ballonger och för sådana där "flärpor" som man blåser i på fest. Jag har fortfarande panik för smällare/fyrverkerier och kan t.o.m. drömma mardrömmar om hur folk kastar smällare efter mig och allt börjar brinna... :shock:
Min lillebror som har ADD klarar inte ens av när bussen "niger" med ett "pussssh" utan att han får ont i öronen.
När någon gnisslade med en stol i klassrummet kunde jag börja gråta av ren chock. För andra var det väl så här:
Tystnad-tystnad-gnissel-tystnad.
För mig var det så här:
Helt tyst-helt tyst-GNISSEEEEELLLL-chockvåg.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 20:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav lson » 2009-06-26 22:30:05

Tycker inte om höga eller dova vibrerande ljud, andra ljud såsom gnissel är jag faktiskt mindre känslig mot än de flesta människor jag känner.
Senast redigerad av lson 2011-05-04 20:13:41, redigerad totalt 1 gång.
lson
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2008-05-06
Ort: Kalmar

Inläggav Lakrits » 2009-06-26 22:50:06

Jag är väldigt ljudkänslig, något som hör ihop med den lilla "äktautistiska" sidan hos mig. Jag kan helt enkelt inte sortera sinnesintryck, utan tar in allt. Det gäller framför allt hörseln, men även syn och känsel. I en (ur min synvinkel) råddig miljö, blir jag först förvirrad och tappar förmågan att skilja olika ljud ifrån varandra (köksklockans tickande överröstar den jag sitter och samtalar med), sedan följer en period av intensivt obehag för alla ljud, allt som inte är stilla och all slags beröring. Fortsätter jag att bli utsatt blir jag "stum" i hela kroppen och dödstrött, för att slutligen hamna i det jag och min familj kallar för "bubblan". När jag är där är jag i det närmaste okontaktbar, alla yttre ljud skallar som brustna högtalare på full volym, medan mitt eget tal låter svagt och som om min mun är på en armlängds avstånd. Om jag inte får vila mig ur bubblan, så tappar jag till slut all kontakt med omvärlden.

När folk frågar vad som sker när jag påverkas så starkt, brukar jag beskriva det som att mitt sinnesintag i hjärnan är som ett kaffefilter: Stor öppning i toppen och ett litet avrinningshål i botten. Om jag är i en miljö där påfyllningen går snabbare än avrinningen, så flödar det snart över. Det enda sättet för mig att bli av med överskottet är att sätta/lägga mig ner, blunda och hålla för öronen/sätta in öronproppar. Sedan sitter jag där och väntar på att allting i filtret skall rinna igenom. Jag har alltid en liten burk med två par öronproppar i fickan om jag går hemifrån (Apotekets orange är bäst i mitt tycke).

Känsligheten varierar med dagsformen. Det finns ställen jag alltid blir dålig på, t.ex. vid den s.k. spottkoppen på Stockholms centralstation, men de allra flesta platser i världen klarar jag av om jag inte har en dipp den dagen. Men jag klarar sällan mer än en timme utan att behöva låta filtret tömmas (en eufemism som jag med glädje och helt gratis kan tänka mig att dela med alla äldre män med prostataförstoring).

EDIT: Jag ser nu hur mitt inlägg framstår som en litania. Det är det inte tänkt som. Om ni mot all förmodan har börjat rikta ert medlidande åt mitt håll, så går det bra att ställa om det till de som behöver det bättre än jag. :)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav alfapetsmamma » 2009-06-26 23:13:23

Fast jag riktar gärna mitt medlidande åt ditt håll, bland annat för att jag är likadan, och jag är tacksam för din ypperliga beskrivning!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:13:41, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav earlydayminer » 2009-06-26 23:21:49

T o m musik kan bli för påfrestande.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 20:13:41, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Lilla Gumman » 2009-06-26 23:36:36

Hej!

Jag ogillar borrmaskiner och liknande. Har nästan alltid hörselkåpor även när maken använder borrmaskinen.

I övrigt är jag inte särskilt ljudkänslig. Men i stökiga miljöer kan jag bli trött efter ett tag, gillar dock att tjåla med folk så jag lider inte så mycket av det.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 20:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Alexandra » 2009-06-26 23:36:39

earlydayminer skrev:T o m musik kan bli för påfrestande.


Särskilt (skval)musik kan bli för påfrestande.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Micke » 2009-06-27 0:03:01

Jag har alltid bomull i öronen vilket troligen ger mig en hyfsat normal hörsel. Synd att det tog så många år innan jag började med detta.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 20:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Debbido » 2009-06-27 0:31:46

Micke skrev:Jag har alltid bomull i öronen vilket troligen ger mig en hyfsat normal hörsel. Synd att det tog så många år innan jag började med detta.


Jag använder ibland apotekets musiköronproppar, de som ser ut som julgranar, eftersom de ska släppa igenom lagom med ljud. Om jag är helt slut använder jag deras sim-öronproppar i silkion. Supereffektiva!
Bisons gamla bomullsöronproppar har slutat tillverkas, katastrof!

Har Hyperakusis, skada på öronnerven från 1995, men har efter diagnsoen undrat över hur stor del av problemen som har med AS att göra. Kan inte lyssna på en person om det är stimmigt omkring. Ögonen far hit och dit.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 20:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav HISOKA » 2009-06-27 2:46:47

Jag har inga större bekymmer med ljud omkring mig, oavsett typen, mängden eller ljudvolymen och jag har i regel ganska lätt för att koppla bort ljud som är irrelevanta. Vissa ljud i övre diskantområdet kan vara rent fysiskt smärtsamt i öronen vid högre ljudnivåer.

Musikälskare till trots kan jag ha svårt med väldigt monoton och förutsägbar musik, typ vissa schlager-eurodisco grejer (och större delen av radio rix reportoar :roll: ) och återkommande sommarplågor av Thomas Ledin och Lasse Berghagen. Blir störd av musik i allmänhet om jag utför ett arbete som kräver stor tankeverksamhet- då riktas större delen av uppmärksamheten dit istället
Senast redigerad av HISOKA 2011-05-04 20:13:41, redigerad totalt 1 gång.
HISOKA
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2009-06-12

Inläggav Kikarn » 2009-06-27 11:27:56

Jag är situationsbunden. Har tidigare inte varit såå ljudkänslig men det har ökat mycket markant med åren.

Får jag lyssna på MIN musik så kan den få vara på så hög volym som möjligt, så länge det är njutningsfullt. Skall jag städa MÅSTE jag ha mycket dunk och volym annars kommer jag inte igång.

Ungarnas musik kan driva mig till vansinne även om jag tycker att den är bra och även när vi defakto delar musiksmak, vilket vi ofta gör. Men tillfället kan göra det ohållbart för mig.

Teven, ser jag på den skall det vara så hög volym att jag hör allt. Annars driver teveljud mig till vansinne.

Allt som händer i lägenheten bredvid är störande och frustrerande. Speciellt efter att vi gått och lagt oss eller innan vi gått upp då vi inte har "distraheringsljud" hos oss själva.

Ofta vill jag bara ha tyst, och klarar inte att flera pratar i mun på varandra, flera pratar med mig samtidigt, någon står och vill säga något och väntar på att någon annan pratar klart. Damsuger jag själv går det bra, damsugar någon annan är det olidligt. Vet inte varför det är så? Jag kan vänja mig vid vissa irritationsljud så att jag inte ens hör det, ett exempel var min dator som hade en trasig fläkt, den levde jag med i flera år: andra vänjer jag mig aldrig vid.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 20:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav alfapetsmamma » 2009-06-27 11:49:01

Oj Kikarn, vad vi låter lika!

Jag insåg för ett tag sen att många av mina sistlidna flyttar har berott på störande ljud från grannarna, som karaoke morgon middag kväll, jättemånga katter som far runt och har ner grejer i golvet, festande med gap skrik och dunkande bas, slagsmål mellan makar som regel mer än undantag, en galning som skrek Jag hatar kvinnor, jag ska döda er era hyndor osv osv.

När jag påtalat problemet och inget händer, trots påstötningar hos hyresvärden, så har jag flyttat. Undrar hur vanligt det är. Hade aldrig en tanke på - då- att det kunde finnas nåt som hette neuropsykiatriskt relaterade perceptionsstörningar, som hyperakusi, och att det var det jag har.

Och som sagt, även jag har de facto samma musiksmak som ungarna på det hela taget (vilket är hemskt roligt), men inte hjälper det. Jag tycker inte ens om att höra min egenvalda musik mer än ibland. Och att teven låter så mycket högre när man själv inte tittar, vad fanken beror det på?? Så många frågor jag inte får svar på.

Så småningom ska jag be läkaren skicka remiss till audionom för en riktig undersökning av det här. Det ska finnas saker man kan göra åt det. Vad vet jag dock inte riktigt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:13:42, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav earlydayminer » 2009-06-27 15:36:28

Det här vore underbart att få som julklapp:
Ingen dokumenterat botande behandling finns. Men kognitiv beteendeterapi, eventuellt också »tinnitus retraining therapy« med brusgenerator, kan minska besvären.

http://www.lakartidningen.se/includes/0 ... cleId=2392

Allvarligt talat, med min personligt valda musik i lurarna känns livet som en film. Mycket av min oro, ångest och rädsla försvinner. När jag tittar på människor som också tittar på mig blir det som ett "moment". Förstår ni? Jag vet inte, det kanske låter lite skumt. :-)063
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 20:13:42, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav KrigarSjäl » 2009-06-27 15:48:44

Jag har svårt för ljudet av gurglande grov skånska framförd av halvdebila bonnkärringar med lätt handikappat ordförråd.

Då är borrmaskiner & dammsugare att föredra.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:13:42, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sommar » 2009-06-27 17:21:10

Röstade på alternativ 4. Jag har varken mer eller mindre problem än gemene man vad gäller ljudkänslighet.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:13:42, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Lakrits » 2009-06-27 18:17:19

När jag var yngre, så funderade jag inte så mycket på sinneskänsligheten. Det är nu när jag är äldre som jag kan avundas mina vänner när de gör något som jag inte skulle orka med. Men det beror nog mest på att jag var så sanslöst långt efter, socialt sett, när jag var ung. Numera är jag, åtminstone när det gäller några av de sociala färdigheterna, på samma nivå som de flesta andra. Det gör att jag faktiskt inser vad andra sysslar med och att jag går miste om någonting, och har därmed vett nog att bli avundsjuk.

Det är iallafall tur att denna min sinneskänslighet hör ihop med autismjaget. Om jag hade tyckt att discodans och annan social samvaro var roligt, så hade jag gått och varit frustrerad från 1985 och femton år framåt...
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:13:42, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in