Hur lite asperger kan man vara?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur lite asperger kan man vara?

Inläggav Zombie » 2012-09-07 21:58:28

Går ju inte att "diagnosticera" någon (till eller från) över nätet, som du förstår.

Men att aspergare måste ha svårt för det här:
Roffe333 skrev: jag tror inte jag kvalificerar för en Aspergerdiagnos när det gäller sånt som har med förutsägbarhet, ordning och reda att göra eftersom en smula oordning hela tiden finns i mitt liv. Jag gillar också oförutsägbarhet och att träffa nya månniskor. Dessutom har jag inga motoriska problem, förutom att jag inte gillar att dansa. Jag tycker eg. om att träffa folk. Men konstigt nog blir det så i det privata livet att det där inte funkar särskilt bra. Men det går alltid att hitta andra förklaringar, som iofs också är sanna.

kan jag säga på en gång är bara rykten. Florerar massor med sådana om oss – till och med bland dem som sätter diagnos, tyvärr. (Så vill man ha utredning är det bra om man kan kolla upp stället i förväg.)

De kriterier man måste uppfylla står här:
http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/aspergers_syndrom/
– och även de bör helst läsas med litet bakgrundskunskap, eftersom de är rätt gamla och inte återspeglar nyare forskning. Till exempel om hur AS hos kvinnor ofta yttrar sig på "mjukare" och mer "socialt maskerade" sätt.

Hoppas andra kan svara på mer av det du skrev.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Hur lite asperger kan man vara?

Inläggav Roffe333 » 2012-09-07 22:10:32

Upp

--------------------------------------------------------------------------------

Mitt svar/inlägg/fråga gäller de föregående inläggen från alfapetsmamma 2009.04.25 som handlar om svårigheter socialt, inget annat. Se de föregående inläggen från denna tidpunkt.




Re: Hur lite asperger kan man vara?

av Roffe333 » 2012-09-07 21:39:56

Hej!

Jag är ny här. Jag är kvinna. När jag läser de tio senaste kommentarerna känner jag igen mig väldigt, väldigt väl i det sociala tillkortakommandet.

Jag har inte gjort nån utredning men jag tror inte jag kvalificerar för en Aspergerdiagnos när det gäller sånt som har med förutsägbarhet, ordning och reda att göra eftersom en smula oordning hela tiden finns i mitt liv. Jag gillar också oförutsägbarhet och att träffa nya månniskor. Dessutom har jag inga motoriska problem, förutom att jag inte gillar att dansa. Jag tycker eg. om att träffa folk. Men konstigt nog blir det så i det privata livet att det där inte funkar särskilt bra. Men det går alltid att hitta andra förklaringar, som iofs också är sanna.

Jag har ett jobb där jag träffar mycket folk och jag tycker verkligen om det och har inga svårigheter med det. Men då är jag ju professionell. Utanför jobbet är jag rätt ensam.

Som ett exempel skulle förmodligen det jag skrivit nu fram till orden "mitt liv" generera den typen av socialt tillkortakommande som jag tycker är så plågsamt. Folk skulle tycka det var jättekul att höra att jag antagligen har en massa oordning omkring mig och så skulle de skratta.

Detta är verkligen ett problem. Ofta "råkar" jag säga sånt för att jag vill vara ärlig och berätta, eftersom jag anser att situationen kräver det.

På ett Aspergerforum bör man vara ärlig och tala om just det man har bekymmer med. Alltså berättar jag om det jag har bekymmer med. Hoppas min fråga "funkar". är det något som nån känner igen? Kanske har jag Asperger, eller ADHD eller nåt annat, eller båda? Jag är i det stadiet att jag verkligen behöver fatta problemet.

Jag har intressen, men de är inte det som en del människor kan kalla nördiga, de handlar inte om exakta iakttsgelser och är inte kopplade till memorering och jag blir inte knäckt om jag blir avbruten om jag håller på med nåt. Däremot är jag vimsig då, ibland väldigt vimsig. Jag kan inte alls koppla om snabbt till "ett nytt spår".

Jag gjorde ett intelligenstest som visade att jag har hög intelligens när det gäller typ matematiskt spatialt tänkande och över genomsnittet när det gäller den verbala delen.

Orkar nån svara blir jag glad. Eller borde jag starta en ny tråd?

Slänger ut detta i etern och är väldigt glad om nån har en kommentar.
Roffe333
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-09-07

Re: Hur lite asperger kan man vara?

Inläggav Roffe333 » 2012-09-07 22:15:41

Hej "Zombie" Ville bara säga att jag är jättetacksam för att du svarade. Jag ska kolla upp! Bara jag vet var. Tror inte att nån annans diagnos är intressant, men jag behöver självkännedom!
Roffe333
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-09-07

Re: Hur lite asperger kan man vara?

Inläggav Roffe333 » 2012-09-07 22:25:43

Hej "Zombie" Ville bara säga att jag är jättetacksam för att du svarade. Jag ska kolla upp! Bara jag vet var. Tror inte att nån annans diagnos är ointressant, men jag behöver självkännedom!

Jag skrev fel igen.

ADHD kanske..
Roffe333
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-09-07

Re: Hur lite asperger kan man vara?

Inläggav ElsaS » 2012-09-07 22:55:32

Duras skrev:Du skriver att du har "väldigt hög IQ" och det har jag också. Men vad hjälper det om man omedvetet använder IQ:n till att kompensera för bristande förmågor inom andra områden. Summan av 1+1 blir då MINDRE än 2.

För att verkligen kunna njuta av sin höga IQ krävs att den används på rätt sätt. Det krävs att man accepterar för sig själv att man kanske är en komplett jubelidiot inom det som inte har med IQ att göra.

Detta kanske inte alls stämmer in på dig men för mig är det så. Alltså att jag är en komplett jubelidiot inom vissa områden.


Tack Duras för dessa ord.
100% jag. Det värmde att läsa.
:)
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Re: Hur lite asperger kan man vara?

Inläggav Roffe333 » 2012-09-07 23:09:44

Svar till "Zombie"

Kollade kriterierna för Asperger på länken du skickade:

1.Allvarlig begränsning i förmågan till ömsesidigt socialt samspel.

Ja, privat, men jag vet ju inte om det är mig eller "de andra" det beror på. Om statistiken på "lyckade" sociala interaktioner får bestämma är det tyvärr mig.


2.Begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter

Nej, finns inte på minsta sätt, problemet är snarare det rakt motsatta.


Jag söker vidare efter gåtan med mig själv.
Roffe333
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-09-07

Hur lite asperger kan man vara?

Inläggav Roffe333 » 2012-09-14 21:46:03

.. Är det nån som har ett bra tips om var man kan hitta bra information om kvinnor med Asperger? Det verkar mycket svårare än att hitta forskning om män och pojkar med Asperger.
..Som om forskning bara är intressant om den görs på och för män... En intellektuell totalurspårning faktiskt, om man vill att människors hälsa ska omfattas av kunskap och forskning. Förutom att det leder till sämre hjälp för kvinnor än för män inom olika områden.
Roffe333
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-09-07

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in