Hur kommer mitt liv bli?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur kommer mitt liv bli?

Inläggav laladada » 2010-10-31 15:38:42

Varför får man asperger?
Kommer jag kunna göra allt jag vill när jag blir större?
Kommer jag ha massor av hinder framför mig bara för jag har en diagnos?
Kommer jag kunna resa själv?
Kommer jag kunna uppfylla mina drömmar?
Kommer jag kunna leva själv?
Kommer jag kunna skaffa familj?

Jag är så rädd för framtiden. Jag är så himla rädd och igår natt fick jag panik när jag skulle sova; vad händer i framtiden?
laladada
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2010-08-18

Inläggav nano » 2010-10-31 18:15:06

Jag tror att du kommer att ha tillräckliga mentala förmågor för de byggs vanligen ut alteftersom man får intresse för saker av vad jag märkt.
Familj vet jag att andra AS-människor skaffat.
Det torde gå o leva själv med.
Tror inte att någon uppfyller alla sina drömmar just för att det går så lätt att skapa fler och mer omfattande o tidskrävande drömmar om så bara för närmsta dygnet så att man inte hinner med dem på ett dygn.
Tror man får göra det man inte vill motstå att göra och som är juste :)

Framtiden kan man göra bra saker med, man kan ändra framtiden :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Deadly_Nightshade » 2010-10-31 19:10:02

Hur gammal är du?
Framtidsångest är extremt vanligt från högstadiet fram tills man är i 20-25års åldern.

Varför får man asperger?
Genetiska eller miljömässiga faktorer. Ingen vet riktigt.

Kommer jag kunna göra allt jag vill när jag blir större?
Det kan jag inte svara på, eftersom det beror på vad du vill göra när du blir större.

Kommer jag ha massor av hinder framför mig bara för jag har en diagnos?
Nej, snarare tvärtom. Arbetsgivare etc kommer inte ha någon som helst tillgång till din "diagnos" om inte du själv väljer att upplysa dom om det. Anledningen till att du får en diagnos är för att du lättare ska kunna få hjälp samt förstå dina problem.

Kommer jag kunna resa själv?
Ja

Kommer jag kunna uppfylla mina drömmar?
Det kan jag inte svara på, vad har du för drömmar?

Kommer jag kunna leva själv?
Absolut! Ingen tvekan om det. Däremot kan du behöva hjälp med vissa vardagssaker. Jag lever själv och har med största sanorlikhet AS (utreds just nu)-

Kommer jag kunna skaffa familj?
Det kan jag inte svara på. Det finns många med AS som är föräldrar eller som bor ihop med en partner. Men å andra sidan finns det också många som inte gör det. Jag själv är 25 år och har aldrig haft en flickvän t.ex - fast jag har ett relativt fördelaktigt utseende och en avslappnad personlighet. Antar att "social weirdness" aldrig är särskilt attraktivt, iaf inte hos kvinnor.

Vad händer i framtiden?
Ingen vet, så oroa dig inte över det (det är slöseri med energi och drar bara ner dig) - oroa dig över problem du har NU. Problem du haft eller som du "kanske" kommer få i framtiden är inte lika viktigt att tänka på.
En sak jag kan säga om att växa upp är iaf att man blir mer självsäker, orädd och stabil. Vet inte om det är någon generell grej men jag var ofta rädd för nya upplevelser/situationer som barn och ungdom till sådan grad att jag faktiskt trodde jag hade neofobi.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Hur kommer mitt liv bli?

Inläggav hangwithmeifyourforreal » 2010-10-31 22:31:59

allt kan du lära dig, om du inte redan kan det.

du kanske blir tröttare än andra när du gör vissa saker, men du kanske är bättre på vissa saker också.

men allt går, om du bara vill, men kanske inte varje dag, det kanske du inte orkar.

@du som inte har en tjej: du kan om du vill, frågan är bara om du tycker det är värt det i slut ändan. och även om du inte tycker det till en början så kanske du kommer ändra uppfattning sen.
hangwithmeifyourforreal
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2010-10-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in