Hur klarar ni med sömnstörningar av föräldrarollen?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur klarar ni med sömnstörningar av föräldrarollen?

Inläggav missbutterfly » 2009-01-04 2:54:15

Det har inte undgått mig att det finns fler här än jag på detta forum som lider av sömnstörningar (oregelbunden sömn/ svårt att somna i tid/ orolig sömn etc.)

Detta har, för mig, varit ett väldigt handikapp i föräldrarollen.
När man bara har sig själv att tänka på så kan man ju acceptera sin dygnsrytm, men det går ju liksom inte lika bra om man har ett litet barn att ta hand om på dagarna.

Ni andra AS-föräldrar; hur har detta fungerat för er?
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 17:20:46, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav nano » 2009-01-04 4:52:33

Såg någon sömforskare eller om det var en sömnläkare som sade att powernaps kunde vara en ersättning för sömn som är förlorad i slutet av sömncykeln, dvs vanligen det man sover på morgonen.
Antar att förebyggande powernaps inte blir samma sak men det vet jag inte.
Är man trött så kan man gott sova tycker jag :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:20:46, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Chilehead » 2009-01-04 5:27:15

Vi har löst det så att jag är uppe på nätterna och min fru på dagarna och när hon är på jobbet och dottern på dagis sover jag
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 17:20:47, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav barracuber » 2009-01-04 11:00:48

Chilehead skrev:Vi har löst det så att jag är uppe på nätterna och min fru på dagarna och när hon är på jobbet och dottern på dagis sover jag


Så hade jag velat ha det. Men min fru hade aldrig gått med på det. Hon hade sagt "då träffas man ju aldrig", "då är det ingen mening att man är gift", "det blir som ett hotell", "hur går det med samlivet?".

@miss butterfly

Om jag mår bra klarar jag det. Om inte mina egna problem och oro för framtiden tynger ner mig har jag energi att fungera hyfsat på dagarna och i familjelivet.

(just nu är en tung period dock och då sover jag sämre och orkar ingenting på dagarna.)

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 17:20:47, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav tahlia » 2009-01-04 13:51:11

Ja du.. önskar jag hade något bra att komma med. För egen del funkar sömnen oftast bra nu för tiden utan hjälp, men mitt sömnbehov är ganska stort (ca 10-12 timmar för att känna mig utvilad som omväxling) och det leder till att jag ändå är trött för det mesta.

Min undran är lite tvärtom. Hur gör man för att orka med när ens barn har sömnstörningar? Dottern somnar kring 4 på morgonen nu, och sedan ska jag upp 6 med yngsta dottern. Det bjuder på vissa problem.

Men, vad gör man? Såhär är det just nu. Förhoppningsvis blir det bättre sedan.

Jag hoppas att det finns en lösning för er som lider av detta, för jag är fullt medveten om hur oerhört påfrestande det kan vara för kropp och själ att inte få sin sömn.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:20:47, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav geocache » 2009-01-04 14:40:56

Hej missbutterfly!

Nu är mina bägge grabbar 20 år fyllda, men det var inga problem alls för mig med min dygnsrytm när de var små. Jag har alltid varit väldigt mycket "nattmänniska", och jag har alltid kunnat vila effektivt. Och de var dessutom väldigt "lättsomnade", var inte vakna länge alls på nätterna efter att de fått sin välling och blivit bytta på.

De där sömnstörningarna jag får då och då nuförtiden är av andra orsaker, som då så klart inte har med mina grabbar att göra.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in