Hur hårt kan/ska man försöka?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur hårt kan/ska man försöka?

Inläggav rapchic » 2009-10-13 15:54:09

(från en annan tråd då man tycke jag skulle dela upp tråden)

Hur hårt kan man försöka bli bättre, när vet man att man tar i för mycket?
Jag försöker ju bli bättre som sagt också, dvs. också på det sociala, så när det är något jag inte förstår som fästmannen säger så frågar jag, frågar och frågar igen, vilket tyvärr brukar leda till bråk. då jag inte "ser" när han har fått nog och jag missar delar av diskussionen vilket gör att jag misstolkar och han knappt förstår vad jag menar då jag svarar/ kommer med en ny fråga.

Jag vet inte hur jag ska göra här, jag vill bli bättre men jag vill inte bråka och jag kan inte se när han "fått nog" och när jag vill få ett svar ger jag mig inte förens jag har fått ett. Någon som har tips om vad jag kan göra?


Jag har också problem med hemmet, jag är hemma till 100 % och fästmannen springvickar, så det är jag som ska "sköta hemmet". Jag förstår varför arbetsfördelningen är så då han är slut efter jobbet, men jag orkar inte.
jag har en arbetsterapeut som kommer 1-2 ggr/vecka men han brukar bara fråga vad jag vill göra för att det ska gå bättre, men jag vet ju inte det annars skulle jag ha gjort det.
det senaste vi har gjort är att han har tagit tid på hur lång tid olika saker tar (disk, städning etc.) eftersom jag har dålig tidsuppfattning. Men jag har också svårt att komma igång och att göra saker på ett sätt som inte tar så mycket energi. Men jag vet inte hur jag ska få hjälp med det.

min fästman tycker förövrigt att det är slöseri med tid med en arbetsterapeut då han inte kommer med förslag ens om vad man kan förändra till det bättre, men jag vill ju fortfarande bli bättre.

tack på förhand
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:01:16, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav earlydayminer » 2009-10-13 18:05:26

Fråga/be honom att lyssna och försöka hjälpa till trots att det strävar emot. Det är ändå något viktigt du ber honom lyssna på, det är en fundamental pjäs i vårt sätt att kommunicera med varandra.

Det andra problemet har jag själv problem med. Bor tillsammans med min moder, och ofta blir disken alldeles för stor och rörig. Det gör mig helt frusen, är det rörigt och kletigt så säger varenda cell i mig: "Nej! Inte en chans."

Men ibland har jag givit med. För att göra det hela roligare så sorterar jag disken, för då fungerar min hjärna. Att sortera och organisera saker är jag duktig på när jag vill. Men när det blir en höjd, klet och massa onödigt tjafs i slasken så stretar jag emot. Är allting i ordning, görs på rutin och fixat så går det bättre.

Dags att flytta snart, tycker jag. Har haft en plan på hur sysslor ska skötas sen jag var 14 år, men den fungerar inte i den här lägenheten med oss båda. Det blir för rörigt, får panik.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 22:01:16, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav sommar » 2009-10-13 18:05:43

Angående det sociala bör ni börja och fundera på om din fästman förstår din As-problematik och att du förstår hans ev. problem. Jag tycker du ska få fråga tills du förstått och sedan ska få ta nästa fråga för du behöver ju tydlighet = typiskt As. Jag brukar också fråga om och vissa människor blir irriterade men jag har delvis lärt mig att skärma av det. Vill han inte prata får han säga det alt. att han inte orkar svara på många frågor i rad men samtidigt kanske du inte kan ta all frågor på en gång om det är många.

Angående arbetserapeuten verkar han inte ha så mycket att komma med i nuläget. Givetvis ska han inte städa ditt hem men jag tycker han borde komma med förslag men samtidigt du måste vara tydlig med vara tydlig med vad du vill! Försök tänka ut och förklara vad du vill ska bli bättre, så bör han kunna rådge det muntligt och/eller skriftligt. Kanske finns det något hjälpmedel och/eller tips mot dålig tidsuppfattning som du kan använda för han kan ju inte vara där alltid. Fråga om du vill! Komihågklocka kan ske hjälper mot igångsättningssvårigheter. Du pratar in vad som ska göras och hur dags, så läser klockan upp det på tiderna du angett.
Förstår han a. terapeuten din As-problematik?

Arbetsterapeuten är nog inte rent slöseri med tid och kan även fylla en lite social funktion men det tror jag inte är huvudsyftet.

Jag fick prova en komihågklocka för att inte glömma göra vissa saker men den var totalt överflödig för mig. Då det inte handlade om glömska utan ingen lust att göra det tråkiga.

Jag hade en arbetsterapeut som kom hon hem till mig några gånger, och ibland var vi på hennes mottagning. En gång bakade jag bullar för att hon skulle se hur det var med koncetrationen och ev. mer. Jag bakade och hon tittade på men gav tips under tiden och då jag glömt köpa ägg att pensla bullarna med gjorde hon det för det var bråttom och jag stod mitt i baket men hon menade att jag egentligen skulle ordnat det själv men förstod min problematik pga min As. = missade saker ibland. För övrigt pratade vi mest för jag hade (nästan) enbart socialt behov men hon gav tips och hjälpte till med småsaker, vilket jag tycker en arbetsterapeut bör göra.

Din fästman bör göra vissa sysslor, tycker jag. Fast inte lika mycket eftersom han jobbar också och det blir man trött av. Ni kanske kan prata om hur ni ska dela upp det, ev. med hjälp av a.terapeuten?

Kommunikationen är viktig liksom earlydayminer var inne på.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:01:16, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav rapchic » 2009-10-13 18:46:30

fästmannen förstår vissa delar av AS och vissa inte, Nog för jag förstår ännu inte alla delar, men det är inge kul när det leder till bråk

jag träffade arbetsterapeuten för ett tag sen när vi skulle bestämma vad vi skulle göra efter "tidtagningen" och jag sa att jag ville ha hjälp med igångsättningssvårigheterna och lära mig lite mer ang ekonomi. däremot har han inte kommit med nått förslag än, jag ska skriva ner denna vecka när jag har igångsättningssvårigheter, tyvärr har jag svårt för sånt. när jag väl kommer ihåg att jag ska skriva ner det har jag glömt varför, + jag tror jag kan ha lite svårt att identifiera känslor.

nått hjälpmedel tror jag inte jag får då jag inte ens kan med min mobil och då sa han att det inte va någon ide att skaffa nått svårare. tyvärr glömmer kjag mina p-piller hela tiden vilket inte är bra men jag vet inte hur jag kan komma ihåg det då min fästman har sämre minne än jag så han kan inte hjälpa.

(ett av) probleme(n)t är att jag borde göra allt ineffektivt då det tar tid men jag vet inte vad jag gör fel, hur förklarar man det?
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:01:22, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav earlydayminer » 2009-10-13 18:48:38

Nej, det ska inte leda till bråk. Därför borde du be honom att försöka förstå ditt bekymmer och hjälpa dig med det du ber honom att hjälpa dig med. Det är en win-win situation. Varför gör han motstånd?
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 22:01:22, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav rapchic » 2009-10-13 18:50:44

han tycker (vilket jag med gör fast vi har nog olika tidsblan) att jag borde lära mig
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:01:22, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav sommar » 2009-10-13 18:56:46

rapchic skrev:han tycker (vilket jag med gör fast vi har nog olika tidsblan) att jag borde lära mig

Absolut, men du ska inte ställa för stora krav på dig och ingen annan heller. Visst ska din fästman kunna hjälpa dig men jag ser det snarare som att försöka kommunicera och stötta varandra men du behöver kanske lite mer hjälp och isåf. då får han försöka stå ut med det. Orkar du inte hjälpa honom vid ev. behov, så får är det inget att göra åt det men men försök iaf. tänka på att han kan vara trött ibland. Anhörigutbildning eller kunskap på annat sätt kan vara bra.

Arbetsterapeuten verkar tyvärr inte så hurtig. Han borde ju ha gett förslag för länge sedan för du har ju preciserat vad du vill ha hjälp med. Kanske du kan fråga igen? Jobbigt, jag vet men en del behöver en "spark i baken".

Komihågklocka är perfekt för att tex. komma i håg att ta sina mediciner. Kanske fråga a.terapeuten? Jag kom på nu att man kan få hjälp av tex. a - terapeut att programmera den (men jag klarade det själv). Kostnadsfritt för användaren!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:01:22, redigerad totalt 5 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav kakmonstret » 2009-10-13 19:01:58

rapchic:

Jag har också svårt att komma igång. Och jag kan inte förmå mig att göra saker på ett okomplicerat sätt. Inte vid första försöket men kanske efter några halvdana så utvecklar man ett rätt effektivt sätt. Det finns alltså en krångelfaktor i mig. Generellt så måste jag personligen acceptera faktum, att det är så.

Ibland kan man inte göra det omöjliga utan måste acceptera sina begränsningar men även sina styrkor! Vilka styrkor ser du hos dig själv?
Lär dig dina styrkor och använd dem.

Gör, gör om, gör om igen, gör rätt! :)

Din sambo ska ju visa respekt och förståelse men jobbar man mycket är man slut som sagt och då blir man frustrerad. Du kanske kunde fundera en stund innan du frågar och sedan på ett mindre besvärande sätt fråga?

Ibland kan man strunta i att fråga hur något ska gå till och göra som man tror är rätt. Sedan kanske din sambo blir arg men då säger du bara: Ja, jag vill att du visar mig hur du vill ha det här gjort jag är ingen tankeläsare! Föresten är vi två som bestämmer här hemma! :wink:

Du måste va lite tuff å inte skämma bort sambon. Ett hushåll sköter sig inte själv. Personligen ogillar jag en sådan arbetsfördelning i ett förhållande. Det är ju skittråkigt och jobbigt att sköta ett hem. Bara för att han jobbar kan han inte tro att han är på ett hotell.
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-04 22:01:22, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav rapchic » 2009-10-13 19:10:11

sommar: jag försökte googla men är trött just nu. vad är en komihågklocka?

ang arbetsfördelning hemma så har fästmannen börjat jobba mindre (sommarviket är över) så nu delar vi på jobbet. (+ han hjälpte ju till i sommras också, tex när han tyckte det var för mkt disk då han är mer pedantisk än mig däremot brukade jag få dåligt samvete då han mår dåligt av att jobba så mkt, jag brukar skämta och säga att han borde "skaffa" sig en diagnos, då han mår bäst av att jobba ca 50%)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:01:22, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav rapchic » 2009-10-13 19:13:03

styrkor har jag endel, ska tex hålla föreläsningar om te snart, är min mammas första svampplockar kompis efter att ha plockat dubbelt så mkt som hon först gången jag for ut för att plocka svamp (detaljseende)

ok vet jag har mer men är bara såå trött just nu (och jag som borde plugga på teföreläsningen :roll: )
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:01:22, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav sommar » 2009-10-13 19:16:42

Okej :)

http://www.falckigel.no/userfiles/20115 ... e_2005.pdf Hoppas detta hjälper! Annars kan du goggla på komihågklocka hjälpmedel. När jag gjorde det fick jag massor med träffar. :)
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:01:22, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav rapchic » 2009-10-13 19:24:12

sommar skrev:Okej :)

http://www.falckigel.no/userfiles/20115 ... e_2005.pdf Hoppas detta hjälper! Annars kan du goggla på komihågklocka hjälpmedel. När jag gjorde det fick jag massor med träffar. :)


he he he googlade bara på komihågklocka, det verkar vara ått för migskulle säkert hjälpa mig till att göra iordning mig till tex karaten så man inte märker 20 min innan det börjar (tar ca 2o min att ta sig dit) att karaten är snar, man får panikattak och kan inte gå :( samma med tvätttid etc. (och man aknske kommer över sitt ogillande för sin egen röst)

vad kostar den?
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:01:22, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav earlydayminer » 2009-10-13 19:32:34

Det är inte upp till honom hur fort du ska lära dig. Han får visa tålamod med dig, ni är ett lag. Varför han gör motstånd är fullständigt obegripligt. Om han hjälper dig när du ber honom, för att underlätta ditt sociala och er kommunikation, då är det en win-win situation. Vad är hans bekymmer? Man gör inte motstånd i en win-win situation som kan förenkla ens förhållande och samtidigt ge sin kära ett bredare perspektiv på hur det fungerar. :-)053

Jag menar inte att vara otrevlig eller fördömande.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 22:01:22, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav A » 2009-10-13 21:56:17

Det verkar som din AT inte alls vet vad man kan göra för att få vardagen att fungera bättre.

En väninnas man som har AS, kunde aldrig göra nåt på egen hand i hemmet.
Så hon gjorde ett veckoschema med alla veckans dagar och med klockslag angivna i kanten. Varje vecka skrev hon upp vad som skulle göras olika dagar, av vem, när och hur länge.
Det funkade bra för honom.
Han städade, lagade middag mm.
Han hade fått en särskild receptbok av sin AT på Hab, den var perfekt för honom.

Hon skrev också upp var hon fanns om hon inte var hemma och hur han skulle nå henne, det hjälpte honom att inte bli orolig över var hon var.
Det här är en trevlig och mycket intelligent man, men han hade svårt med sånt här.

Så föreslå din AT att ni gör veckoschema där det står för varje dag vad som ska göras, när det ska göras, av vem och hur länge. Lite som ett skolschema kan se ut men lite mer detaljerat kanske.

För de uppgifter som är svåra att komma igång med eller där du är osäker på vad du ska börja med o i vilken ordning, gör ni särskilda scheman som visar hur du börjar o hur du fortsätter, ibland också hur lång tid varje moment kan behöva ta.

Scheman och mer detaljerade anvisn kan sitta där de behövs, t ex i badrummet om hur man ska städa där, i köket om hur du gör olika arbetsmoment där osv. Fantasin får styra liksom behovet. Och din AT borde ju kunna sånt här!

De här metoderna använder man mycket för barn men de passar för folk i vilken ålder som helst.

Känner en tjej med AS+ADHD och 3 barn med npf, hon jobbar som hjälpmedelskonsult i egen firma och har massor av bra ideer om hur man kan göra. Hon använder t ex mycket färgmarkering för att strukturera upp. I hennes familj har var o en en egen färg, den finns i badrummet, i hallen, på köksbordet, i skåpet med porslin osv. Var o en har sitt eget porslin o bestick, ett av varje bara, och det ska diskas omg o sättas in igen på sin plats.
Bor du i Sthlm:strakten så kan du säkert få komma o få tips.

Jag har per telefon en gång guidat en tjej med AS som hade köket fullt av disk och inte visste hur hon skulle klara det.
DEt gick hur bra som helst, efter en timme ringde hon o var klar!

Att komma ihåg när något ska göras, eller när något ska vara klart, kan man rätt lätt ordna med hjälp av en klocka som man ställer på den tid som gäller, vanlig väckarklocka funkar, till korta tider går det bra med en äggklocka, sån man har i köket o som har en timmes gångtid.

Det finns också s k timstockar med färgade lampor som lyser o där en lampa i taget släcks var 15 minut, finns även med andra intervall. En sån borde du ju haft för länge sen och anvisn om hur du kan använda den.

Några jag tipsat har haft problem med hur länge de ska stå i duschen, hur länge man ska dammsuga ett rum mm. Då ställer man klockan när man börjar på en tid om man bestämt ska räcka, t ex 10 min i duschen. 15 min för att dammsuga rummet osv. Detta kan du o din AT prata om.

Visa din AT detta som jag har skrivit o be om att ni börjar göra lite av detta. Såhär jobbar alla specialpedagoger med barn t ex och flera AT jag känner till använder sig också av de här metoderna.

Och du! Det handlar ju INTE om att DU ska bli "bättre", det handlar om att du ska få hjälp att lägga upp strategier och bra metoder för hur saker ska göras eftersom det inte faller sig naturligt för dig!
Det är det du har din AT till!
Och som din fästman måste acceptera och förstå.
Senast redigerad av A 2011-05-04 22:01:22, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav rapchic » 2009-10-13 22:15:23

@ A: ursh för scheman, har testat och om jag råkar missa en liten sak (kan vara nått litet tex vattna blommorna) är hela dagen förstörd ibland hela veckan, jag kör med en lista som jag skriver varje kväll/morgon och det gör det lättare men jag har förtafarande svårt att komma igång...

... måste sova nu men skriver mer imorgon
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:01:22, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav AAA » 2009-10-13 22:25:17

A skrev:En väninnas man som har AS, kunde aldrig göra nåt på egen hand i hemmet.
Så hon gjorde ett veckoschema med alla veckans dagar och med klockslag angivna i kanten. Varje vecka skrev hon upp vad som skulle göras olika dagar, av vem, när och hur länge.
Det funkade bra för honom.
<...>
Och du! Det handlar ju INTE om att DU ska bli "bättre", det handlar om att du ska få hjälp att lägga upp strategier och bra metoder för hur saker ska göras eftersom det inte faller sig naturligt för dig!


Har du träffat min sambo??? ;-) Jag behöver inte ens schema längre, gör samma saker vid samma tidpunkter i veckorna. Nu kan jag till och med ÄNDRA ibland utan att det känns som om jag vill slå nåt hårt i huvudet på nån eller dra i mig en kvarting... Till min stora förvåning. Rätt skönt är det i alla fall att slippa de där värsta panikkänslorna.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 22:01:22, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav sommar » 2009-10-14 0:38:20

rapchic skrev:
sommar skrev:Okej :)

http://www.falckigel.no/userfiles/20115 ... e_2005.pdf Hoppas detta hjälper! Annars kan du goggla på komihågklocka hjälpmedel. När jag gjorde det fick jag massor med träffar. :)


he he he googlade bara på komihågklocka, det verkar vara ått för migskulle säkert hjälpa mig till att göra iordning mig till tex karaten så man inte märker 20 min innan det börjar (tar ca 2o min att ta sig dit) att karaten är snar, man får panikattak och kan inte gå :( samma med tvätttid etc. (och man aknske kommer över sitt ogillande för sin egen röst)

vad kostar den?


Så vitt jag vet är den gratis för användaren.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:01:23, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav rapchic » 2009-10-14 9:15:20

sommar skrev:
rapchic skrev:
sommar skrev:Okej :)

http://www.falckigel.no/userfiles/20115 ... e_2005.pdf Hoppas detta hjälper! Annars kan du goggla på komihågklocka hjälpmedel. När jag gjorde det fick jag massor med träffar. :)


he he he googlade bara på komihågklocka, det verkar vara ått för migskulle säkert hjälpa mig till att göra iordning mig till tex karaten så man inte märker 20 min innan det börjar (tar ca 2o min att ta sig dit) att karaten är snar, man får panikattak och kan inte gå :( samma med tvätttid etc. (och man aknske kommer över sitt ogillande för sin egen röst)

vad kostar den?


hoppas det hittade en som såldes över internet som kostade mer än 10 000 kr :shock:

Så vitt jag vet är den gratis för användaren.
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:01:23, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav rapchic » 2009-10-14 9:34:35

A skrev: ---klipp---

För de uppgifter som är svåra att komma igång med eller där du är osäker på vad du ska börja med o i vilken ordning, gör ni särskilda scheman som visar hur du börjar o hur du fortsätter, ibland också hur lång tid varje moment kan behöva ta.


har en "arbetsbok" redan där jag skriver ner tips ang olika "avdelningar" (städ, tvätt, disk, övrigt) ordningen har jag i huvudet för det mesta (tex indelar jag varje rum i olika "rutor" för dammsugning etc) där skriver jag också ner tiden jag har tagit på de olika sakerna med AT. så jag vet liksom vad jag ska göra men kommer ändå inte igång :oops:

A skrev:Scheman och mer detaljerade anvisn kan sitta där de behövs, t ex i badrummet om hur man ska städa där, i köket om hur du gör olika arbetsmoment där osv. Fantasin får styra liksom behovet. Och din AT borde ju kunna sånt här!


som sagt är jag inget "fan" av scheman men på listan jag skriver varje dag så har jag delat upp det, där jag förut skrev "diska" tex skriver jag nu "ta ur ren disk", "ställa in smutsig disk" och "handdiska"
(listan har jag på en Whiteboard längst till höger, till vänster har jag veckodagarna där jag skriver upp tex tider jag inte får missa, träningsschema etc ok ganska likt ett schema men jag kan inte ha vad jag "ska göra" på ett schema det funkar bara inte)

A skrev:---klipp---

Känner en tjej med AS+ADHD och 3 barn med npf, hon jobbar som hjälpmedelskonsult i egen firma och har massor av bra ideer om hur man kan göra. Hon använder t ex mycket färgmarkering för att strukturera upp. I hennes familj har var o en en egen färg, den finns i badrummet, i hallen, på köksbordet, i skåpet med porslin osv. Var o en har sitt eget porslin o bestick, ett av varje bara, och det ska diskas omg o sättas in igen på sin plats.
Bor du i Sthlm:strakten så kan du säkert få komma o få tips.


nej bor i lycksele (södra lappland), jag tänker inte färgkoda tallrikar m.m. sorry men mitt estetsinne gör uppror :wink:
och just nu så behövs inte det (bara jag och fästmannen i vår lilla familj) sen när man får barn kanske man gör nått (olika lådor i badrummet etc). bara jag kommer igång att diska kan jag det ju, däremot är det ingen ide att försöka göra det direkt efter maten för då får jag ont i magen :oops:

A skrev:---klipp---
Att komma ihåg när något ska göras, eller när något ska vara klart, kan man rätt lätt ordna med hjälp av en klocka som man ställer på den tid som gäller, vanlig väckarklocka funkar, till korta tider går det bra med en äggklocka, sån man har i köket o som har en timmes gångtid.

Det finns också s k timstockar med färgade lampor som lyser o där en lampa i taget släcks var 15 minut, finns även med andra intervall. En sån borde du ju haft för länge sen och anvisn om hur du kan använda den.


använder ibland äggklockor för att komma igång och är inne på nått med klockor

A skrev:Några jag tipsat har haft problem med hur länge de ska stå i duschen, hur länge man ska dammsuga ett rum mm. Då ställer man klockan när man börjar på en tid om man bestämt ska räcka, t ex 10 min i duschen. 15 min för att dammsuga rummet osv. Detta kan du o din AT prata om..

detta har jag full koll på jag dushar tills jag är klar :wink:

A skrev:---klipp---

Och du! Det handlar ju INTE om att DU ska bli "bättre", det handlar om att du ska få hjälp att lägga upp strategier och bra metoder för hur saker ska göras eftersom det inte faller sig naturligt för dig!
Det är det du har din AT till!
Och som din fästman måste acceptera och förstå.


både jag och min fästman försöker bli bättre, det finns alltid något att bli bättre, sen att det kanske tar lite länre tid för mig eller att jag måste göra på andra sätt det vet jag men jag tänker fortsätta att försöka bli bättre, bara i min takt.
(däremot kanske du och jag tycker att ordet bättre betyder olika saker)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:01:23, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav rapchic » 2009-10-14 10:02:29

däremot har vi nog snart bara en tallrik var då dom hamnar i golvet ofta (olyckshändelse) eller andra saker som glas, teglas :cry: , risskåler etc
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:01:23, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav regnif » 2009-10-14 10:22:39

Rörig och kletig disk .. :shock:
Samma här.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:01:23, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav rapchic » 2009-10-14 10:57:42

regnif skrev:Rörig och kletig disk .. :shock:
Samma här.


diskhandskar är underbara pga detta (särskilt om man har torrexem)

det är en sak som jag har i min "arbetsbok"
roliga diskhandskar för att göra disken roligare
typ sånahär http://www.bluebox.se/showinfo.asp?id=a00916&method=search fast jag har köpt mina på dollar (fast dom har slutat att sälja dom :cry: nu har jag diskhandskar i knalliga färger istället
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:01:23, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav rapchic » 2009-10-14 11:06:50

A skrev:---klipp---
Han hade fått en särskild receptbok av sin AT på Hab, den var perfekt för honom.

---klipp---.


ska kolla med AT:n om min fstman kan få en sådan bok då han inte ens kan göra omelett utan min hjälp :wink:

nä mat har jag koll på, ok kankse några praktiska saker jag skulle kunna behöva hjälp med och än en gång att komma igång.

men gör tex. min egen tofu, piroger, pizza, paj etc själv. nog för till vardags blir det oftast enklare tex, pastasåser, bönbiffar/bollar grytor etc. sånt som går snabbt och lätt.
äter inte ens ketchup (förutom de få gånger jag äter sojakorv m. bröd) utan gör egen tomatsås... däremot köper jag tomaterna krossade.

(ska faktiskt testa att göra min egen veggokorv.

allt självlärd också då min pappa inte lät nån annan komma in i köket eftersom han var kock
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:01:23, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav rapchic » 2009-10-14 11:18:10

däremot funderar jag på att skaffa en sådanhär [url]http://www.rawfoodshop.se/sojamjölk-kokare-soyabella-p-194.html[/url]
för att förenkla tofu/sojamjölksgörande men den är så dyr :cry:
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:01:23, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in