Hur hanterar ni situationer då ni ej får vara ifred?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur hanterar ni situationer då ni ej får vara ifred?

Inläggav barracuber » 2012-12-23 19:02:38

minni skrev:Jag blir inspirerad av den här föreläsningen av Susan Cain, som handlar om introverta personer, den stärker mig:
http://www.youtube.com/watch?v=c0KYU2j0TM4

Kanske nåt att visa för släkten?

Borde alla se. Hon är en bra talare med viktigt innehåll. Vid 16:30 kommer hennes tre brandfacklor, "three calls for action":

1. Stop the madness for constant groupwork! - ger applåder. Gäller båda skolan och arbetsplatsen. Även extroverter har nytta av egen tid. Ofta en förutsättning för kreativitet.
2. Gör som Buddha, gå ut i vildmarken och ta kontakt med dig själv
3. Titta noga på vad du brukar packa i din väska och visa din väska för andra, oavsett om det är böcker eller dykutrustning. Detta borde både extroverta och introverta göra

Jag blev rörd på slutet.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Hur hanterar ni situationer då ni ej får vara ifred?

Inläggav plåtmonster » 2012-12-24 9:37:32

barracuber skrev:3. Titta noga på vad du brukar packa i din väska och visa din väska för andra, oavsett om det är böcker eller dykutrustning. Detta borde både extroverta och introverta göra

Kan du utveckla detta? varför skulle man vilja visa sin väska oavsett?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur hanterar ni situationer då ni ej får vara ifred?

Inläggav Angerboda » 2012-12-28 23:19:11

Hur går det?
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

Hur hanterar ni situationer då ni ej får vara ifred?

Inläggav Neutrino » 2012-12-29 7:17:27

Angerboda skrev:Hur går det?


Ärligt? Inte så väl.

Jag tycker om min familj och min pojkvän väldigt mycket och det är trevligt att se dem men det här är väldigt jobbigt. Jag får inte vara själv och jag hamnar i konflikter med mina föräldrar för att de inte förstår min situation. De klagar på mitt beteende. De klagar på att jag har en tendens till att rätta folk när de säger fel, de klagar på att jag alltid måste fixa saker som ser "fel" ut (till exempel spelkort som ligger i "fel" vinklar), de klagar på att jag inte har koll på mina studier (har inte ens berättat för dem att jag får stöd i studierna för att det går dåligt på grund av mina problem), de klagar på att jag blir arg och/eller tillbakadragen av för mycket ljud osv. De är inte elaka, ok? De förstår bara inte.

Åker hem om fyra dagar. Det hade jag nog kunnat stå ut med om det inte vore för en sak som hänt. Min pojkvän har fått jobb. Vi har kört långdistans ett tag men nu har han fått jobb och han måste bo hos mig tills att han hittar något eget ställe att bo på. Han ska alltså bo med mig i mitt studentrum. Det betyder att jag inte kommer få vara själv på jag vet inte hur länge. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det ger mig fruktansvärd ångest.

Långt svar på kort fråga. Sorry.

Rant over.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Hur hanterar ni situationer då ni ej får vara ifred?

Inläggav Colours » 2012-12-29 12:50:15

Att vara ifred är bara att vara ifred. Lämna bara allting och var bara ifred och ställ int till med tråkigheter! :)
Colours
Inaktiv
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2012-09-06

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in