Hur hanterar du din ekonomi?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav QuinnaPåGlid » 2016-08-15 1:02:54

Detta är egentligen flera frågor i en, men jag blir jättetacksam för alla som svarar. Inget krav att svara på samtliga frågor alltså, utan endast det man kan, vill eller orkar svara på! :)

Första frågan är rent specifik:
OK, så jag har läst att många med AS ofta är hungriga och behöver äta mer och oftare än andra, som jag. Skönt att man inte är "konstig" då :)
Precis som jag läst att andra skrivit i olika forum på nätet så känner man att det kan vara rätt besvärligt, man behöver planera så mycket när man inte är hemma, får man inte mat regelbundet mår man dåligt fysiskt och psykiskt, andra fattar inte varför man måste ha mat inom en viss tid för "alla andra klarar ju av att vänta", det är risk att man blir ansedd som ett bortskämt & gnälligt matvrak utan karaktär.. Osv. Allt det där känner jag igen mig i.
MEN: varför är det aldrig någon som påpekar det faktum att det blir ju faktiskt även väldigt DYRT?!
Jag måste äta middag 2 gånger för att kroppen ska må bra, en gång tidigt (18-19) och en gång sent (21-23). För andra verkar det räcka med nån frukt och/eller en tallrik flingor etc. Men jag måste ha riktig lagad mat 2 ggr/kväll. Plus att jag äter riktig frukost och lunch samt flera frukter och kanske nån kexchoklad eller annat under dagen.
Jag har inga problem med vikten, och jag njuter av att äta. Det här skulle inte vara något problem för mig alls (nästan) om det inte vore för det att det går ut över ekonomin! Och det har alltid varit såhär, så det är inget tillfälligt.
Du som eventuellt känner igen dig, hur hanterar du detta rent ekonomiskt?

De andra frågorna är mer allmänna:
Hur hanterar du din ekonomi rent allmänt? Räcker dina pengar hela månaden? Om ja, hur gör du då?Känner du att du har råd med allt du behöver? Om nej, vad brukar du avstå ifrån? Vilka saker lägger du pengar på?
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav Huggorm » 2016-08-15 18:41:20

Men är det där verkligen ett symtom på asperger? Det låter snarare som om du har ineffektiv förbränning eller liknande, så att maten passerar systemet utan att tillräckligt mycket näring tas upp.

Jag köper precis vilken mat jag vill ha utan att tänka på priset, jag har rätt bra ekonomi. Men jag skulle säkert bli rädd om jag förde bok över matutgifter en vanlig månad och räknade ihop.
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav Toblerone » 2016-08-15 18:52:06

Håller med om att det inte är ett symptom på Asperger. Du har inte Prader-Willi-Syndrom? Då äter man ju okontrollerat och brukar också ligga nånstans på autism-spektrum. Jag äter nog normalt, lite för godissugen ibland, men det tänker jag först göra nåt åt ifall jag får mer än 10 kilo övervikt. :mrgreen: Ekonomiskt är det inget problem för mig, men jag har också haft mindre pengar tidigare, när jag pluggade. Då köper man förstås det som är billigt. Dvs. jag handlade i olika affärer, hade koll på vad som var billigast i vilken affär.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav alixha » 2016-08-15 19:48:10

Aldrig hört talas om att folk med just AS skulle behöva äta mer och ofta, låter mer som att något annat kan vara orsaken.
__________________________________________________________________

Ja, mina pengar räcker hela månaden.

Jag tar absolut INGENTING på avbetalning.

Jag har råd med allt jag behöver men inte allt jag vill ha ;)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav Richard » 2016-08-15 22:58:32

Jo, jag äter mycket...

Får ca 1 200 kr i veckan av min gode man till mat. Men eftersom jag är rökare o alkoholist, så går det mesta av pengarna till sån skit... :(
Richard
 
Inlägg: 3335
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav vofff » 2016-08-15 23:21:04

Jag har kört dieten 4:3 i några månader, och jag sparar 3/4 mer. Dessutom mår jag bra och kroppen är glad och frisk. Jag äter mest frukter och grönsaker och makrill i burk.
Jag äter långsamma kolhydrater som mannagryn, havregrynsgröt och bönor.
Jag dricker minst 2 liter vatten/dag, vatten och svart kaffe ger en mättnad känsla.
Jag handlar ca 200kr/veckan.
Mitt svar är att du kan äta i mindre portion, typ 5ggr/dag.
Och försök att avstå äta godis, kakor. Ersätt med t ex dadlar, fikon, russin.
Kålfrukter som potatis, rödbetor ger bra mättnadkänsla, nyttiga och är billigt.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav kiddie » 2016-08-16 17:23:02

Lägger väldigt lite pengar på mat och har inte ett stort kaloribehov. Tror vissa med AS eller ADD kan vara mer känsliga för svängningar i blodsocker och måste äta regelbundet för att inte bli arga, sura eller ledsna. Men tror det beror på att deras humör är lite instabilt i sig själv och så kommer ett blodsockerfall och drar ner deras humör. Alla med AS har dock inte detta. Jag verkar knappt behöva mat. Fast jag måste äta något sent, kan inte sova om jag bara har ätit tidigt på dagen, oberoende av mängd. Så jag är väl konstig på det viset.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav Cyan » 2016-08-17 0:58:05

Om man äter mindre och mer sällan så ökar chansen för att leva längre plus minskar risken för vissa sjukdomar har jag läst, till exempel hjärtsjukdomar och cancer. Sen spelar det ju förstås roll vad man äter också, då socker och rött kött till exempel ökar risken för cancer. Men finns ingen egentlig anledning att ens äta varenda dag för det är inga problem att klara sej utan mat i ett par dagar. Har till exempel inga problem med att vara ute och cykla i 4-5 timmar även om jag inte ätit något alls på 24 timmar.

Dessutom så blir man van med det och slutar att känna hunger annat än om kroppen verkligen är i behov av mat. Evolutionärt så är människan skapad för att kunna klara sej flera dagar i sträck utan att äta.

Vara undernärd är ju däremot negativt för hälsan, men så länge man bara håller sej ovan det så är det bara positivt att äta så lite som möjligt. Har själv ett BMI på runt 19.

Själv så sparar jag aldrig in på mat, för vad man äter är viktigt för ens hälsa, och spenderar runt 300-400 i veckan på det. Brukar förutom nån enstaka chipspåse/glass/blåbärspaj/etc enbart äta frukost och middag och hoppar även över middagen nån gång ibland. Den ekonomiska balansen brukar ligga på runt +3000 varenda månad, och dem spenderar jag aldrig på någonting, för tanken var att kunna bjuda en partner på resor jordenrunt och sånt när jag funderade på vad jag skulle vilja lägga pengar på, men det har jag aldrig haft möjlighet till.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav QuinnaPåGlid » 2016-08-17 8:39:27

Toblerone skrev:Håller med om att det inte är ett symptom på Asperger. Du har inte Prader-Willi-Syndrom? Då äter man ju okontrollerat och brukar också ligga nånstans på autism-spektrum. Jag äter nog normalt, lite för godissugen ibland, men det tänker jag först göra nåt åt ifall jag får mer än 10 kilo övervikt. :mrgreen: Ekonomiskt är det inget problem för mig, men jag har också haft mindre pengar tidigare, när jag pluggade. Då köper man förstås det som är billigt. Dvs. jag handlade i olika affärer, hade koll på vad som var billigast i vilken affär.


Nix, har inte Prader-Willis syndrom. Ett kännetecken för det är att man är väldigt kortvuxen, och jag är väldigt normallång/kort ;) Men visst har jag också undrat över just Prader-Willis, då min aptit alltid varit helt extrem! Fast om jag skulle haft det och det än idag, vid 36 års ålder, inte skulle ha upptäckts av nån läkare jag träffat..,???
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav QuinnaPåGlid » 2016-08-17 8:47:40

Jag har en medfödd, ärftlig njursjukdom; Polycystisk Njursjukdom. Det innebär cystor på njurarna och förhöjd risk för diabetes, högt blodtryck etc. (Mitt blodtryck är jättelågt trots medicinering med Elvanse mot min ADHD) Vet inte om denna sjukdom kan ha samband med att jag alltid varit så extremt hungrig..?
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav DIProgan » 2016-08-17 12:54:44

Köp begagnade saker. Gå aldrig på pub, restaurang, bio etc. Nyttja aldrig något som kan ses som droger. Skaffa bara bil om du bor ute på landet utan bra kommunikationer. Res aldrig i onödan, klumpa ihop flera ärenden samtidigt. Handla allting där det är billigt - gå aldrig in på en mack. Köp inte vatten i affärer. Skaffa inga husdjur, barn eller vänner som tycker om att utnyttja dig. Bor du i hus fokusera på att sänka dina elkostnader med saker som bättre vitvaror och bättre isolering.

Gör du allt det så finns det nästan ingen sorts ekonomi som inte tillåter dig att lägga ner en massa tid på billigare hobbies. Äter du två gånger om dagen så låter det nästan som en hobby i sig. För egen del vill jag ha så lite med ätande att göra då jag tycker annat är roligare.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav RapeRegs » 2016-08-17 13:10:13

DIProgan skrev:Köp begagnade saker. Gå aldrig på pub, restaurang, bio etc. Nyttja aldrig något som kan ses som droger. Skaffa bara bil om du bor ute på landet utan bra kommunikationer. Res aldrig i onödan, klumpa ihop flera ärenden samtidigt. Handla allting där det är billigt - gå aldrig in på en mack. Köp inte vatten i affärer. Skaffa inga husdjur, barn eller vänner


Låter ju som riktlinjer för ett väldigt begränsat och tråkigt liv. Ett bättre alternativ är att öka inkomsterna. Pengar är frihet.
RapeRegs
 
Inlägg: 1943
Anslöt: 2015-06-19

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav snuggelhund » 2016-08-17 15:34:17

RapeRegs skrev:
DIProgan skrev:Köp begagnade saker. Gå aldrig på pub, restaurang, bio etc. Nyttja aldrig något som kan ses som droger. Skaffa bara bil om du bor ute på landet utan bra kommunikationer. Res aldrig i onödan, klumpa ihop flera ärenden samtidigt. Handla allting där det är billigt - gå aldrig in på en mack. Köp inte vatten i affärer. Skaffa inga husdjur, barn eller vänner


Låter ju som riktlinjer för ett väldigt begränsat och tråkigt liv. Ett bättre alternativ är att öka inkomsterna. Pengar är frihet.


Det märks att du inte är sjukpensionär.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav Vaniljflickan » 2016-08-17 17:15:33

Jag misshandlar den, med nöje
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav kullan » 2016-08-17 17:25:51

Jag röker inte
Jag dricker inte alkohol
Brukar ej andra droger
Reser aldrig utomlands
Åker aldrig på kryssning
Handlar i första hand på rea
Går aldrig på krogen
Går aldrig på Bio
Äter aldrig ute på lokal
Sparar pengar på aparkonton
Handlar aldrig på kredit
Är skuldfri
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav nescio » 2016-08-17 17:36:54

kullan skrev:Jag röker inte
Jag dricker inte alkohol
Brukar ej andra droger
Reser aldrig utomlands
Åker aldrig på kryssning
Handlar i första hand på rea
Går aldrig på krogen
Går aldrig på Bio
Äter aldrig ute på lokal
Sparar pengar på aparkonton
Handlar aldrig på kredit
Är skuldfri
Jag med, utom:
Jag dricker alkohol om någon bjuder. Jag köper öl ibland.
Jag sparar inte pengar, utan tvärtom, jag lever på mina besparingar.
nescio
 
Inlägg: 3800
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav kiddie » 2016-08-17 18:56:36

Jag skulle aldrig lägga flera tusen i månaden på mat. Jag äter för att leva, lever inte för att äta. Min ekonomi är väldigt inriktad på det jag tycker är viktigt. Så det som inte är viktigt för mig spenderar jag så lite det bara går på.

För vissa är det viktigare att leva ett "normalt" liv, så då lägger de mer pengar på yta, vilket också är OK. Man gör sina egna val.

Men man ska veta att har man begränsad ekonomi så har man inte både råd med ett skitfint hem och äta ute för att det ska se bra ut PLUS specialintressen. Det bara är så.

Sedan så har många speciella behov också. Som inte täcks av några extrapengar. Behöver man äta mer än andra, ja då är det så. Man får ta pengar från annat. De mediciner jag måste ha som inte täcks av högkostnadsskyddet, de betalar jag naturligtvis med pengar jag annars lagt på annat. Sånt är livet. Det är en del av att vara vuxen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav Liljan » 2016-08-17 19:37:23

vofff skrev:Jag har kört dieten 4:3 i några månader, och jag sparar 3/4 mer. Dessutom mår jag bra och kroppen är glad och frisk. Jag äter mest frukter och grönsaker och makrill i burk.
Jag äter långsamma kolhydrater som mannagryn, havregrynsgröt och bönor.
Jag dricker minst 2 liter vatten/dag, vatten och svart kaffe ger en mättnad känsla.
Jag handlar ca 200kr/veckan.
Mitt svar är att du kan äta i mindre portion, typ 5ggr/dag.
Och försök att avstå äta godis, kakor. Ersätt med t ex dadlar, fikon, russin.
Kålfrukter som potatis, rödbetor ger bra mättnadkänsla, nyttiga och är billigt.

Fast dadlar, fikon och russin är ju precis lika dåligt som godis. Det är lika mycket kalorier och höjer blodsockret ännu mer.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav Huggorm » 2016-08-17 19:44:08

Ja, jag smakade färskt fikon en gång, som en granne odlat i sitt växthus. Det smakade bara socker, det var inte speciellt gott alls. Kan tänka mig att det är precis lika sött som vanligt godis.
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav Richard » 2016-09-09 16:40:28

Tiden innan jag fick en god man så hade jag raserat min ekonomi helt, struntade i att betala räkningar, så de bl.a. stängde av telefonen. Hade tagit SMS-lån för runt 50 000 kr. Först så sa min gode man att hon inte skulle klara av att ta hand om mig, med de skulderna, hade runt 60 000 i andra skulder också.

Men, min pappa var väldigt snäll o betalade av det värsta av skulderna, sen har det flutit på fint!
Richard
 
Inlägg: 3335
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav QuinnaPåGlid » 2016-09-11 2:53:05

Jag har haft 3 olika gode män, men jag tycker aldrig att det funkat. Vill inte att nån annan ska få min post hem till sig och inte att nån ska ha mina pengar. Jag vill ha hand om pengarna själv men ha nån som hjälper & stöttar mig med det. Har boendestöd, men tycker det går trögt att få hjälp av dem vad gäller sånt. Jag träffar dem bara 3 timmar i veckan och vi har massa annat att fixa. Dessutom är det sällan jag träffar dem just i samband med att pengarna kommer. Direkt när pengarna kommer måste jag handla mat, dasspapper, cigg och annat nödvändigt fort som fan efter att ha varit utan i många dar. Har inte tid att välja billigaste affären, och då går pengar åt snabbt!
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav QuinnaPåGlid » 2016-09-11 2:58:42

DIProgan skrev:Köp begagnade saker. Gå aldrig på pub, restaurang, bio etc. Nyttja aldrig något som kan ses som droger. Skaffa bara bil om du bor ute på landet utan bra kommunikationer. Res aldrig i onödan, klumpa ihop flera ärenden samtidigt. Handla allting där det är billigt - gå aldrig in på en mack. Köp inte vatten i affärer. Skaffa inga husdjur, barn eller vänner som tycker om att utnyttja dig. Bor du i hus fokusera på att sänka dina elkostnader med saker som bättre vitvaror och bättre isolering.

Gör du allt det så finns det nästan ingen sorts ekonomi som inte tillåter dig att lägga ner en massa tid på billigare hobbies. Äter du två gånger om dagen så låter det nästan som en hobby i sig. För egen del vill jag ha så lite med ätande att göra då jag tycker annat är roligare.


Jag äter inte 2 ggr om dagen för att det är roligt, utan för att jag är HUNGRIG!!
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav Fenren » 2016-09-11 6:48:38

QuinnaPåGlid skrev:Jag äter inte 2 ggr om dagen för att det är roligt, utan för att jag är HUNGRIG!!


Vad har hunger med att äta att göra?

Det ena är en känsla och det andra en medveten handling.

Den andra kommentaren är att om maten ses som dyr (vet inte vad du lägger på mat på en månad) så se över vad du äter.

Din kexchoklad räcker till två-tre kilo morötter eller äpplen när det är säsong. En falukorv räcker till sex kilo havregryn och så vidare.

Det är inget farligt i att vara hungrig. Större delen av alla som levat har nästan alltid varit hungriga.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hur hanterar du din ekonomi?

Inläggav nallen » 2016-09-11 13:45:56

QuinnaPåGlid skrev:[...] cigg och annat nödvändigt [...]

Cigaretter kan inte på några villkor klassas som "nödvändigt". Sluta röka!
nallen
 
Inlägg: 19413
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in