Hur gör man saker tydligt?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur gör man saker tydligt?

Inläggav rodluvan » 2012-07-26 9:17:35

Min anhörig har As-diagnos sen före sommaren, vi har vetat länge men inte fått hjälp. Nu är Hab inkopplad också och vi har haft 1 träff och ska fortsätta.

Men nu är det extremt stora problem med hans jobb, han vill jobba och säger själv att om han blir sjukskriven och måste gå hemma så blir han galen. Jag pratade med hans chef igår, jag vill inte blanda mig i men det var totalt kaos där företaget, sambons pappa, af och habiliteringen pratade om varandra och ingen pratade direkt med sambon. Han orkade inte ta någon konflikt heller och gjorde inget.

I alla fall så finns det många problem men 2 stora. Det ena är att han inte kommer i tid till jobbet. De har haft flextid men nu har chefen sagt att alla ska vara där kl9, så mellan 8-9 kan man flexa. Det är för att de har möten vid 9 och samtidigt så måste de veta att alla är på plats. Svårt att ha ett litet företag utan några anställda på plats som jobbar. Min sambo kan flexa till 16-17 i hans värld.

Sambons kommentar på det hela var att man inte får ändra arbetstider utan att ha sagt till 2 veckor innan. Jag försökte förklara för honom varför jag trodde chefen ändrat men det tog han inte till sig.

Hur förklarar man en sån sak? Han verkar tro att det är en sak chefen gör för att vara elak. Jag pratade med chefen om detta och precis som jag misstänkte så vill han att alla är där 9 så de är samlade och kan börja dagen och ha möten osv.


Andra stora biten är att sambon inte hör av sig när han inte kommer, det är därför de ändrat så ingen får flexa till efter 9. Är han trött och hängig så sover han vidare istället för att höra av sig. Han skickar inte ens mail eller sms om att "jag är trött idag så jag tar en sovmorgon kommer in 12" utan han skiter i det och ibland dyker han upp senare men ofta så sover han resten av dagen. Så var det på de 2 förra ställena också och det var en orsak till att han fick sparken på första stället.

De gånger jag har "tjatat" på honom att han måste höra av sig och att han i alla fall kan öppna ena ögat och skicka ett sms då blir han arg och förbannad på mig.

Men hur når man fram, hur förklarar man att det han gör eller inte gör påverkar andra omkring honom och att många börjar tröttna. Jag förstår att det är endel i hans funktionshinder men på något sätt kan man väl få honom att förstå eller? Han förstår andra händelsekedjor tex. du slår mig- jag får ont, du säger elaka saker- jag blir ledsen.

Nästa vecka ska företaget, sambon, af och hab ha möte så jag hoppas det kan bli något bra, tyvärr är jag bortrest då så han måste klara sig själv, men jag ska be hab skicka en sammanfattnig av vad som är sagt, är så svårt att stötta hemmifrån när jag inte vet vad det är som bestäms eller sägs. Förstår att mycket av det min sambo kommer hem och säger är missförstånd, han har inte tagit in allt som sagts.

Han har tydligen fått flera muntliga varningar men jag har inte hört om något alls, frågar man hur det går på jobbet så är allt jättebra, när jag pratade med chefen så var det nästan som han började gråta för han var så trött och vet inte vad han ska göra åt sambon längre. De har inte samma uppfattning av den situationen.
rodluvan
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-05-02

Re: Hur gör man saker tydligt?

Inläggav Kostymhippie » 2012-07-26 10:45:15

Det jag direkt reagerar på är att din sambo inte verkar ha några rutiner alls när det gäller sitt jobb, utan försöker göra som nt, inte konstigt att det blir kaos då. När man har asperger så behöver mer rutiner och ordning, eftersom man inte har samma möjlighet att automatiskt förstå vad som händer och intuitivt göra det som är rätt och riktigt. Din sambo behöver ha väckning med väckarklocka en speciell tid varje vardag och en strikt rutin för att komma igång. Den rutinen kan t.ex vara:
- Gå upp ur sängen
- Duscha, raka sej och ta på rakvatten/rakbalsam, deodorant och ev. parfym
- Äta frukost
Om han efter frukosten känner "fy fan, orkar inte jobba idag" ska han direkt:
- Sms:a eller e-posta sin chef och tala om läget (ringa kan vara jobbigt för en person med asperger och speciellt om man är trött och känner sej låg).
Om han däremot känner sej OK behöver han direkt:
- Klä på sej
- Kolla så han har allt med sej
- Åka till jobbet
Ovanstående ordning är bara ett exempel, men det är den sortens strikta rutiner som behövs för en aspie när det är segt att komma igång med jobb och liknande. Ang. väckningstiden kan det vara bra med en ganska udda tid, t.ex 6:05 eller 5:55 istället för 6:00, då man lättare kommer ihåg en lite ovanlig tidsangivelse.

Sen det här andra, med att chefen ändrat arbetstiderna.
Där gäller det att vara konkret, spela mindre på känslor utan ta bara upp praktiska orsaker.
"Arbetstiderna har ändrats därför att det är möte kl 9 nästan varje dag och då måste alla va med därför att alla behöver veta vad som sägs på mötet och ha möjlighet att ställa frågor" funkar mycket bättre än att bara förklara att det blir jobbigt för andra om man kommer för sent. Eftersom man som aspie ofta har svårt för att förstå hur andra människor tänker och fungerar kan det vara så att man helt enkelt inte bryr sej om det förutom i enkla och uppenbara fall liknande dom du redan tagit upp. Detta leder också till att om man inte får någon praktisk förklaring på varför chefen ändrar arbetstiden så blir det enda man har att gå på att chefen gör det för sitt eget nöjes skull, därför att han är en elak jävel. Att din sambo säger att det går bra på jobbet behöver inte heller betyda att han faktiskt tycker att det går bra, det kan vara så att han inte vet att han faktiskt kan säga till dej som sambo att det faktiskt går dåligt och är jobbigt ibland, eller så vet han bara inte hur han ska uttrycka det.

Jag hoppas det löser sej för dej och din sambo.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in