Hur gör man om man gillar någon?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur gör man om man gillar någon?

Inläggav Autismsmurfen » 2013-05-08 22:35:37

Jag tror jag har börjat gilla en kille i klassen, och vet inte vad jag skall göra. Han kommer alltid och sätter sig bredvid mig i mitt ensamma hörn i klassrummet och snackar, och förstår inte varför. Varför umgås han inte med sina vänner i stället?

Jag blir alltid deppig när jag börjar få känslor för någon, för jag blir så fylld med känslor och tror inte att personen skulle vilja ha mig. Vad kan jag göra? Det kommer bara bli problem. Hur blir jag av med känslorna?
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Hur gör man om man gillar någon?

Inläggav Moggy » 2013-05-08 23:29:08

Erbjud dig att bjuda honom på en glass nån dag när det är varmt ute efter skolan.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hur gör man om man gillar någon?

Inläggav Savanten Svante » 2013-05-08 23:34:21

Det är inte så dumt! Bjud på glass, och prata! Han gillar förmodligen dig också!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Hur gör man om man gillar någon?

Inläggav Dallas » 2013-05-09 7:26:59

Har precis samma problem! Förstår verkligen inte skillnaden på om nån gillar mig eller inte! Och vet heller inte hur jag själv ska göra när jag gillar nån. Så frustrerande!!
Dallas
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2012-08-28

Hur gör man om man gillar någon?

Inläggav Little J » 2013-05-09 10:05:18

Autismsmurfen skrev:Han kommer alltid och sätter sig bredvid mig i mitt ensamma hörn i klassrummet och snackar, och förstår inte varför. Varför umgås han inte med sina vänner i stället?


Om han alltid kommer och sätter sig bredvid dig och pratar med dig istället för med sina vänner så låter det som om han faktiskt kanske gillar dig. Så tolkar jag det i alla fall. Och tipset som du fått här ovan var väl ett väldigt bra tips. Eller fråga om ni ska gå på en promenad under en rast, och se vad som händer då.

Och ja jag känner också igen mig i att inte veta om en person tycker om mig eller inte, om inte annat så är det precis så här för mig med:
...tror inte att personen skulle vilja ha mig.
. Tyvärr har jag inte några bra tips för detta.

Lycka till i alla fall, hoppas att det löser sig för dig.
Little J
 
Inlägg: 361
Anslöt: 2013-03-18

Hur gör man om man gillar någon?

Inläggav Aspergerian » 2013-05-09 11:37:11

Play it cool. Nästa gång han sätter sig bredvid dig, luta ditt huvud lite tillbaka, nicka lite grann och säg "Zup?"

Eller om du vill att det ska gå någonstans, fråga om han vill ta en kaffe eller en glass.
Aspergerian
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2013-05-01

Hur gör man om man gillar någon?

Inläggav Zirre » 2013-05-09 11:39:27

Moggy skrev:Erbjud dig att bjuda honom på en glass nån dag när det är varmt ute efter skolan.

Viljen perfekt idé :-)Happy
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hur gör man om man gillar någon?

Inläggav mikael » 2013-05-09 13:35:13

Zirre skrev:
Moggy skrev:Erbjud dig att bjuda honom på en glass nån dag när det är varmt ute efter skolan.

Viljen perfekt idé :-)Happy


Det enkla är det bästa.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Hur gör man om man gillar någon?

Inläggav animal » 2013-05-09 18:34:34

Autismsmurfen skrev:Jag tror jag har börjat gilla en kille i klassen, och vet inte vad jag skall göra. Han kommer alltid och sätter sig bredvid mig i mitt ensamma hörn i klassrummet och snackar, och förstår inte varför. Varför umgås han inte med sina vänner i stället?

Jag blir alltid deppig när jag börjar få känslor för någon, för jag blir så fylld med känslor och tror inte att personen skulle vilja ha mig. Vad kan jag göra? Det kommer bara bli problem. Hur blir jag av med känslorna?

Du kan böra med att acceptera att dina känslor är ditt ansvar och under din kontroll – det är inte något magiskt "naturens under", inte mer än känslorna hos en löptik som vill bli "uppvaktad" (eufemism). Men till skillnad från löptiken kan du föra ett meta-resonemang – helt medvetet – kring vad som rör sig i dina tankar och vidta åtgärder för att förändra det oönskade tankeinnehållet (se kognitionspsykologi).

Att sluta (eller börja) gilla någon/något är bara en fråga om att, med övertygelse, vilja det tillräckligt starkt.

Ifall du, med frågan Hur blir jag av med känslorna?, egentligen menade att säga hjälp mig att "komma till" eller hur kan jag signalera mitt intresse till killen ifråga? så får du gärna posta ett förtydligande.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Hur gör man om man gillar någon?

Inläggav Kontrakt » 2013-05-12 6:34:33

animal skrev:egentligen menade att säga hjälp mig att "komma till"


Åtminstone jag skulle vilja höra svaret på den förfrågningen. 8)
Kontrakt
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2011-07-08
Ort: Östersund

Hur gör man om man gillar någon?

Inläggav Unib12 » 2013-05-12 8:51:31

Ge en komplimang!
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Hur gör man om man gillar någon?

Inläggav Nixer » 2013-05-12 15:05:57

Det svåraste är alltid att ta det första steget, dvs att ta aktiv kontakt med den som en är kär i. Har ni något gemensamt intresse? För om ni t.ex. skulle ha det, så är det ett perfekt start & kanske kan ni hitta på något inom det gemensamma intresset.
Nixer
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-01-18

Hur gör man om man gillar någon?

Inläggav atoms » 2013-05-14 1:47:31

atoms

Diskussionen om hur man kan reagera när någon gör slut återfinns nu i avdelningen, Aspergare Off-Google.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Hur gör man om man gillar någon?

Inläggav Ulfur » 2013-05-14 7:21:23

Autismsmurfen skrev:Jag tror jag har börjat gilla en kille i klassen, och vet inte vad jag skall göra. Han kommer alltid och sätter sig bredvid mig i mitt ensamma hörn i klassrummet och snackar, och förstår inte varför. Varför umgås han inte med sina vänner i stället?

Jag blir alltid deppig när jag börjar få känslor för någon, för jag blir så fylld med känslor och tror inte att personen skulle vilja ha mig. Vad kan jag göra? Det kommer bara bli problem. Hur blir jag av med känslorna?


Om han sätter sig hos dig och pratar så är han i varje fall intresserad av något. Vad han är intresserad av kan vara svårt att veta. Om man bara frågar rakt ut kan han säkert bli förvirrad om han är nt, men han kanske blir glad. Svårt att veta.

Om du vill ha ett tips så var bara dig själv. Om han inte gillar den du är och hur du beter dig så är han inget bra sällskap för dig endå.

Jag brukar lotsats att alla jag pratar med är mig själv, typ, hur man nu sak förklara det. Jag brukar tänka att vad skulle jag säga om personen jag pratar med var mig själv, för då beter jag mig som den jag är utan att fundera för mycket om vad jag borde eller inte borde säga.
Ulfur
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-12-20

Hur gör man om man gillar någon?

Inläggav Miche » 2013-05-14 9:24:01

Ulfur skrev:Om du vill ha ett tips så var bara dig själv. Om han inte gillar den du är och hur du beter dig så är han inget bra sällskap för dig endå.

Väldigt bra skrivet och något som är värt att upprepas flera gånger!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur gör man om man gillar någon?

Inläggav tahlia » 2013-05-14 11:57:09

animal skrev:Att sluta (eller börja) gilla någon/något är bara en fråga om att, med övertygelse, vilja det tillräckligt starkt.


Trodde inte att du av alla människor skulle börja låta som en yrande livscoach. Önskar att det låg något i det du sade dock, skulle göra livet fan så mycket lättare för samtliga människor.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in