Hur gör man för att gråta?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur gör man för att gråta?

Inläggav Jagers » 2012-01-24 21:54:04

Satt precis å pratade med en person som fått i hemläxa från sin psykolog att gråta.

Så jag tänkte att vi alla skulle hjälpas åt att få varandra att gråta genom olika tips och tricks.
(Hittade ingen liknande tråd på forumet)

Hur gör ni för att gråta?

Har egentligen inte så svårt för att gråta utan hjälp.
Men då jag vill gråta men inte riktigt kan så lyssnar jag på musik, Coldplay får mig ofta att gråta, eller "How to save a life" av "The Fray".
Annars brukar jag kolla på film, min värsta gråt-film är "Seven Pounds", får ta paus mitt i filmen ibland för att gå iväg och gråta/andas ut.

Ett annat trick som jag tror skulle kunna funka (ej testat) är att ta en lök och skära den i bitar, så att ögonen börjar vattna, och på så sätt aktivera den delen av hjärnan genom att lura den att man är ledsen å sen gråta ut i riktiga tårar.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav Fenren » 2012-01-24 22:01:17

jag brukar göra så jag gråter ibland när Sheyen skämtar, så att hon tror att jag tog illa upp. :lol: det är roligt :twisted:

det är ju bara att börja. precis som nästan alla ungar så kan även de vuxna lära sig att gråta på kommando.

edit: man kan också hälla salt i ögat, eller lura in en fluga där. vad är skillnaden på en 'riktig tår' och en 'falsk tår'?
Senast redigerad av Fenren 2012-01-24 22:06:50, redigerad totalt 2 gånger.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav Sheyen » 2012-01-24 22:03:16

Tja.. man kan ju hålla för näsan, ha munnen stängd och andas ut "hårt", liksom. Har man tur kommer det ut några tårar... Men har man otur kommer även ögonen ut, så det kanske inte var ett bra tips.

Ett annat tips är att dra upp de övre ögonlocken ordentligt mycket i motvind. Då lär man börja gråta.

Jag brukar gråta när jag cyklar, på grund av att vinden plågar mina ögon.

EDIT: Lökbitar innanför de nedre ögonlocken borde också funka.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-24 22:09:12

Vilken konstig uppgift! Även om det finns folk som kan gråta på beställning, så är ju det bara falska tårar.
Jag gråter väldigt lätt och är otroligt lättrörd, men en säker tearpuller för mig är att spela temat från Bröderna Lejonhjärta eller Chris Reas Tell Me There's a Heaven.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav Jagers » 2012-01-24 22:12:15

Kahlokatt skrev:Vilken konstig uppgift! Även om det finns folk som kan gråta på beställning, så är ju det bara falska tårar.
Jag gråter väldigt lätt och är otroligt lättrörd, men en säker tearpuller för mig är att spela temat från Bröderna Lejonhjärta eller Chris Reas Tell Me There's a Heaven.

Psykologen säger att personen måste lära sig gråta för att han/hon har väldigt svårt för känslor, speciellt att visa känslor, och detta övergår i panikångest som i sin tur leder till mindre trevliga saker, så därför denna uppgift.

Jag tror det är bra för alla att gråta ibland, oavsett kön, oavsett ålder, oavsett om man har svårt eller lätt för att visa känslor.
Jag älskar att gråta.
Senast redigerad av Jagers 2012-01-24 22:13:19, redigerad totalt 1 gång.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav Red and green » 2012-01-24 22:12:44

Jag har svårt att gråta, alltså offentligt.
Det är ungefär det värsta som jag kan göra. Jag hatar att vara svag och sårbar och vet inte vad det beror på. Tydligen vill jag hålla masken. Det är väldigt konstigt att det kan vara så svårt att gråta. Jag skulle göra ungefär vad som helst förutom gråta offentligt. Typ skjuta mig själv i benet osv.
Jag gråter sällan, men när det väl händer så då är det som någon skulle ha dragit ur proppen från badkaret
:-)Crying

Men om jag tittar på film, kan jag gråta väldigt lätt. Och vad jag försöker dölja det !! Om djur far illa ut, då gråter jag garanterad. Inte alls säkert om samma händer för människor, beror vad den människan betyder mig.

Jag har någonslags stornoja vad gäller att gråta.
:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav Fenren » 2012-01-24 22:13:28

Jagers skrev:Jag tror det är bra för alla att gråta ibland, oavsett kön, oavsett om man har svårt eller lätt för att visa känslor.
Jag älskar att gråta.


vad är tårarna bra till? jag förstår inte deras uppgift och vad de skulle vara bra till.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav kullan » 2012-01-24 22:14:24

Ja numera kan jag börja böla för minsta lilla. det räcker med att jag ser en bild som påminner mig om en händelse eller nåt sånt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav Jagers » 2012-01-24 22:17:33

Fenren skrev:
Jagers skrev:Jag tror det är bra för alla att gråta ibland, oavsett kön, oavsett om man har svårt eller lätt för att visa känslor.
Jag älskar att gråta.


vad är tårarna bra till? jag förstår inte deras uppgift och vad de skulle vara bra till.

Att gråta är juh mer än bara tårarna, det jag menade var att vi skulle lära varandra att uttrycka känslor, att lägga sig ner i sängen och bryta ihop och gråta floder och vara ledsen.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav snyft » 2012-01-24 22:17:46

Japanska Studio Ghibli filmen: Grave Of Fireflies fick mig att gråta och då gråter jag nästan aldrig. Så den filmen är väl ett tips jag kan ge.
snyft
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2011-10-29

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav Fenren » 2012-01-24 22:20:03

Jagers skrev:Att gråta är juh mer än bara tårarna, det jag menade var att vi skulle lära varandra att uttrycka känslor, att lägga sig ner i sängen och bryta ihop och gråta floder och vara ledsen.


jag förstår fortfarande inte vad tårarna ska vara bra för.

det skulle ju fungera lika bra utan tårarna...


hihihi snyft skrev i gråttråden!
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav Jagers » 2012-01-24 22:21:47

snyft skrev:Japanska Studio Ghibli filmen: Grave Of Fireflies fick mig att gråta och då gråter jag nästan aldrig. Så den filmen är väl ett tips jag kan ge.

Finns på Youtube :) (English dubbed) originalet kanske är bättre?

http://www.youtube.com/watch?v=2aB40f9GAN4

http://www.youtube.com/watch?v=BaXj92iOrJ4
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-24 22:22:15

Fenren skrev:
Jagers skrev:Att gråta är juh mer än bara tårarna, det jag menade var att vi skulle lära varandra att uttrycka känslor, att lägga sig ner i sängen och bryta ihop och gråta floder och vara ledsen.


jag förstår fortfarande inte vad tårarna ska vara bra för.

det skulle ju fungera lika bra utan tårarna...

att gråta är dessutom ett inlärt beteende som man lär sig i ung ålder för att andra ska uppfatta att man vill ha tröst.

hihihi snyft skrev i gråttråden!


Tydligen hjälper det till att lindra smärtan. Sedan är det väl ett överlevnadsbeteende också; mamman kommer för att hjälpa sitt lilla barn.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav Fenren » 2012-01-24 22:22:30

mina ögon tårar sig när jag gäspar
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav Fenren » 2012-01-24 22:23:23

Kahlokatt skrev:Tydligen hjälper det till att lindra smärtan. Sedan är det väl ett överlevnadsbeteende också; mamman kommer för att hjälpa sitt lilla barn.


och hur hjälper det en vuxen som är ledsen? den har inte fysiskt ont och har ingen mor som kommer springandes
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav Sheyen » 2012-01-24 22:25:58

Fenren skrev:hihihi snyft skrev i gråttråden!

Men åhhhh! Det där skulle ju jag skriva!

För övrigt tycker jag inte om att gråta. Däremot så tycker jag om att skratta. Jag skrattar flera gånger om dagen, ofta helt utan någon direkt anledning. Ibland "kittlas" det i ryggen och det kan utlösa en riktig jäkla skrattattack som utan problem kan pågå i 1 timme. Underbart. Mer skratt åt folket!

Men visst är det en fin tanke att vilja lära varandra att uttrycka känslor. Absolut.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav Jagers » 2012-01-24 22:26:04

Fenren skrev:jag förstår fortfarande inte vad tårarna ska vara bra för.

det skulle ju fungera lika bra utan tårarna...

Ja det skulle det, men jag har aldrig hört talas om någon som kan vara riktigt ledsen utan att gråta tårar(om det ändå bara är en eller två tårar)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A5t
"Ytterligare ett syfte med gråt är att lätta inre spänningar. Detta sker eftersom gråten påverkar vissa hormoner och deras verkningsmekanismer."

http://kvinnokoll.blogspot.com/2010/12/ ... halsa.html
"Jag letade och hittade bland annat en artikel av Nomi Kaim som skriver att reflexmässiga tårar innehåller till 98% vatten medans känslomässiga tårar även innehåller stresshormonet prolaktin. Vi gör alltså av med stresshormoner/gifter när vi gråter och frigör endorfiner?"

http://www.vardguiden.se/Tema/Psykisk-o ... epression/
"Håll inte tillbaka gråten. Gråt har en läkande effekt precis som skrattet."
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav Fenren » 2012-01-24 22:42:37

Jagers skrev:"Ytterligare ett syfte med gråt är att lätta inre spänningar. Detta sker eftersom gråten påverkar vissa hormoner och deras verkningsmekanismer."

Har jag aldrig märkt

Jagers skrev:"Jag letade och hittade bland annat en artikel av Nomi Kaim som skriver att reflexmässiga tårar innehåller till 98% vatten medans känslomässiga tårar även innehåller stresshormonet prolaktin. Vi gör alltså av med stresshormoner/gifter när vi gråter och frigör endorfiner?"


det tycker jag enbart tyder på att folk är stressade när de gråter. inte att man 'gör av med stressen' genom att gråta.

Jagers skrev:"Håll inte tillbaka gråten. Gråt har en läkande effekt precis som skrattet."


vilket skitsnack! varken tårar eller skratt får ett sår att läka snabbare
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav Sheyen » 2012-01-24 22:42:47

Jagers skrev:http://kvinnokoll.blogspot.com/2010/12/grata-ar-bra-for-din-halsa.html
"Jag letade och hittade bland annat en artikel av Nomi Kaim som skriver att reflexmässiga tårar innehåller till 98% vatten medans känslomässiga tårar även innehåller stresshormonet prolaktin. [...]"

Om man dricker sina (eller någon annans) känslomässiga tårar; blir man stressad då?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav snyft » 2012-01-24 23:17:21

Sheyen skrev:
Jagers skrev:http://kvinnokoll.blogspot.com/2010/12/grata-ar-bra-for-din-halsa.html
"Jag letade och hittade bland annat en artikel av Nomi Kaim som skriver att reflexmässiga tårar innehåller till 98% vatten medans känslomässiga tårar även innehåller stresshormonet prolaktin. [...]"

Om man dricker sina (eller någon annans) känslomässiga tårar; blir man stressad då?


Om man lägger samman två fel, blir de rätt?
snyft
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2011-10-29

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav Moggy » 2012-01-25 0:08:21

Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav atoms » 2012-01-25 0:20:22

Cykla omkull.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav Sheyen » 2012-01-25 8:20:54

snyft skrev:
Sheyen skrev:
Jagers skrev:http://kvinnokoll.blogspot.com/2010/12/grata-ar-bra-for-din-halsa.html
"Jag letade och hittade bland annat en artikel av Nomi Kaim som skriver att reflexmässiga tårar innehåller till 98% vatten medans känslomässiga tårar även innehåller stresshormonet prolaktin. [...]"

Om man dricker sina (eller någon annans) känslomässiga tårar; blir man stressad då?


Om man lägger samman två fel, blir de rätt?

Det vet jag inte om jag vill hålla med om. Det beror på vilka fel det gäller samt vad "fel" ens är.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hur gör man för att gråta?

Inläggav Parvlon » 2012-01-26 19:31:40

Enkelt.

Tänk på något som betyder mycket och som gått förlorat. Det ska vara omöjligt att få tillbaka, som t.ex ett liv.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in