Hur går man tillväga för att få LSS?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur går man tillväga för att få LSS?

Inläggav MammaMia » 2009-02-14 19:16:39

Hej!
Min son är snart 9 år, vi har i många år gått i diverse utredningar för honom och fick för ungefär ett år sen remiss till NP-avdelningen på vårt lasarett för det fanns misstanke om att han har Aspbergers.
Väntetiden har varit lång, men den är nu äntligen igång.
Det jag undrar över, om någon härinne har erfarenhet. Om slutresultatet blir att min son får en diagnos Aspbergers. Kommer jag då få en möjlighet att söka resurs enligt LSS för honom?
Jag har idag 50 % vårdbidrag, men jag förstår ju att vårdbidraget kommer förvinna om jag får igenom LSS-resurs.
OM det är så att jag får igenom det med resurs-LSS, hur stor procent resurs kan det röra sig om i så fall man kan få resurs tror ni?
Jag läste mig till att för att få det beviljat så skulle man vara i behov av det minst 20 tim/veck. Är chansen liten tror ni att få det beviljat?
Det skulle för min son göra hans liv så mycket mer kvalitativt om jag fick igenom det!
Snälla, jag önskar verkligen få vetskap om hur det ev. kan komma att bli!
Senast redigerad av MammaMia 2011-05-04 18:00:23, redigerad totalt 1 gång.
MammaMia
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2009-02-14
Ort: Strängnäs

Inläggav Savanten Svante » 2009-02-14 19:22:01

Aspergers. Vi är några här som är lite känsliga mot felstavningar.

Och, ja. Har han asperger är han berättigad till lss-åtgärder, även om det inte alltid verkar självklart att man får det man har rätt till.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 18:00:23, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-14 19:33:03

Hej,

Det går inte att säga vad man kan få eller inte få, det hänger helt på din sons behov, hur du uttrycker dig, vad du träffar för handläggare/biståndsbedömare och vad det finns för resurser där du bor. Det finns ingen praxis vid Asperger liksom, vi är alla så olika. Jag vill t ex inte ha några som helst insatser från LSS-kontoret. Däremot vill jag gärna ha hjälp från haben om de har hjälp att ge, och få tandvårdskort.

Alla insatser gör inte att vårdbidraget sänks heller. Om du måste förbereda din son en massa för t ex helgkollo och han är rejält uppvarvad när han kommer därifrån så är det ju inte mindre jobbigt på det hela taget, även om hans frånvaro en helg kan göra att du hinner med annat, som att handla, träffa andra barn, träffa vänner osv som du kanske inte kan göra i vanliga fall.

Hoppas du fått ut nåt av mitt svar.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:00:23, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav MammaMia » 2009-02-14 19:36:10

OK. jag ska då försöka stava rätt, men det är ett av mina egna personliga problem att jag har svårt att stava rätt när jag skriver vid datorn.
Men min fråga återstår, hur går jag tillväga? Och hur stor % kan det bli fråga om? Vad har ni för erfarenhet av det?
Hur lång tid brukar det ta att få det beviljat?
Vänlig hälsning MammaMia
Senast redigerad av MammaMia 2011-05-04 18:00:23, redigerad totalt 1 gång.
MammaMia
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2009-02-14
Ort: Strängnäs

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-14 19:44:01

MammaMia skrev:OK. jag ska då försöka stava rätt, men det är ett av mina egna personliga problem att jag har svårt att stava rätt när jag skriver vid datorn.
Men min fråga återstår, hur går jag tillväga? Och hur stor % kan det bli fråga om? Vad har ni för erfarenhet av det?
Hur lång tid brukar det ta att få det beviljat?
Vänlig hälsning MammaMia


Men, läste du inte mitt inlägg? Det går inte att säga vad man får och hur lång tid det tar. Det handlar om VAD du söker också. Vad vill du ha för hjälp? Det finns olika insatser, så vad för procent du talar om förstår jag inte.

Du söker LSS-insatser på LSS-kontoret, som hör till socialtjänsten, alltså stadsdelsförvaltningen eller kommunkontoret, beroende på var du bor.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:00:23, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav A » 2009-02-14 19:45:13

Jag vet inte vad du menar med LSS-resurs för det finns inte något som heter så i lagtexten.

Det du kan få från kommunen handlar om
kontaktperson
ledsagare
kontaktfamilj
korttidsvistelse
avlösarservice

Det är väl detta som kan vara aktuellt när det gälelr barn.
Detta har ni rätt till OM behovet finns OCH om det inte redan är tillgodosett.

Ni ansöker hos kommunens LSS-enhet o då får ni prata med handläggaren o diskutera de olika insatserna o vad som kan vara aktuellt för er.

Allt stöd i skolan går genom skolan och inte LSS.

Utöver vad kommunen kan göra så finns det en LSS-insats som landstinget står för, vanligen via Barnhabiliteringen, och det är Råd och stöd, i det här fallet till er föräldrar i första hand. De brukar även ha olika kurser för föräldrar.

Vårdbidraget styrs av det merarbete och de merkostnader som barnets handikapp medför, utöver vad som är normal föräldrainsats för ett barn i motsvarande ålder. Det ska i princip inte påverkas av LSS-insatser om inte ert merarbete sjunker kraftigt pga det.
Senast redigerad av A 2011-05-04 18:00:23, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav MammaMia » 2009-02-14 19:52:20

OK. Så att få en personlig assistans till min son är alltså något som jag kan glömma då med andra ord?
Han har ju sitt funk.hinder dygnet runt. Det är liksom ingen av och påknapp eller hur jag ska förklara.
Tacksam för era svar!
Senast redigerad av MammaMia 2011-05-04 18:00:23, redigerad totalt 1 gång.
MammaMia
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2009-02-14
Ort: Strängnäs

Inläggav Aspkvinna » 2009-02-14 19:54:30

MammaMia skrev:OK. Så att få en personlig assistans till min son är alltså något som jag kan glömma då med andra ord?
Han har ju sitt funk.hinder dygnet runt. Det är liksom ingen av och påknapp eller hur jag ska förklara.
Tacksam för era svar!


Hur kom du fram till den sammanfattningen?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 18:00:23, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav MammaMia » 2009-02-14 19:58:06

Vad jag kanske ville få komma fram till också är nog att jag själv inte känner ett behov av avlastning. Däremot är det mycket svårt för mig att arbeta heltid pga att min son tar och behöver min omsorg mer än andra barn behöver.
Jag får ju ett vårdbidrag, ett halvt. Tyvärr täcker det inte upp tillräckligt i förlorad ink.ers.
Det är ju vackert så att man kan få avlastning och kontaktfamilj/person m.m.
Det är nog inte där behovet föreligger och det går nog inte heller att lösas så. Min son är hos sin pappa varannan helg så jag får redan där per automatik avlastning.
Jag kan inte hålla på och flytta runt honom till ytterligare en övrig familj då.
Jag menar inte att låta otacksam.
Vad jag behöver är den vardagliga tiden, det som folk får betalt för. Alltså att jobba och tjäna pengar.
Det är vardagen som är det allra mest krävande med min lille pojk. Det är svårt att beskriva exakt hur jag känner o menar, och det kan också i ett forum mycket lätt bli missförstånd m.m.
Jag hoppas ändå att ni ska förstå vad jag menar.
Senast redigerad av MammaMia 2011-05-04 18:00:23, redigerad totalt 1 gång.
MammaMia
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2009-02-14
Ort: Strängnäs

Inläggav MammaMia » 2009-02-14 20:00:21

Aspkvinna skrev:
MammaMia skrev:OK. Så att få en personlig assistans till min son är alltså något som jag kan glömma då med andra ord?
Han har ju sitt funk.hinder dygnet runt. Det är liksom ingen av och påknapp eller hur jag ska förklara.
Tacksam för era svar!


Hur kom du fram till den sammanfattningen?


Med tanke på svarsinlägget så tolkade jag det som så att jag inte kan få en resurs till min son. Urs. om jag missförstår, det är inget jag gör på flit!

Så här stod det i inlägget typ: Det du kan få från kommunen handlar om
kontaktperson
ledsagare
kontaktfamilj
korttidsvistelse
avlösarservice
Senast redigerad av MammaMia 2011-05-04 18:00:23, redigerad totalt 1 gång.
MammaMia
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2009-02-14
Ort: Strängnäs

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-14 20:02:14

Den avlastning du kan få i den vägen, vanliga vardagar, är väl ledsagarservice (fast jag tror man ska vara över tolv då), avlösarservice, att nån kommer hem till er och är med honom så du kan handla och sånt t ex, eller korttidsvistelse, att alltså vara nånstans och kanske sova över nån dag här och där. Det behöver inte vara en annan familj, det kan vara på ett ställe med flera barn med samma behov.

Men jag vet personer som har tre barn med npf och inte får nåt sånt, så jag tror inte förutsättningarna för att få sånt idag är så höga. Själv har jag två flickor med dubbeldiagnos och det var inte lätt att få helgkollo en gång i månaden, så att få nåt ofta på vardaglig basis tror jag man ska vara rejält mycket mer funktionshindrad för att få.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:00:23, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav MammaMia » 2009-02-14 20:08:25

Tack för svar. Jag hade nog hoppats på att jag kunde få pers. assit. till honom och i vårt fall hade det varit praktiskt om jag själv hade blivit det för honom.
För vår del skulle det inte vara till en hjälp med avlösarservice, kortidsvistelse m.m.
Det handlar om att min son har stora behov av mig i sin vardag. Den tid då jag normalt skulle yrkesarbeta.
Senast redigerad av MammaMia 2011-05-04 18:00:23, redigerad totalt 1 gång.
MammaMia
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2009-02-14
Ort: Strängnäs

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-14 20:10:31

MammaMia skrev:Tack för svar. Jag hade nog hoppats på att jag kunde få pers. assit. till honom och i vårt fall hade det varit praktiskt om jag själv hade blivit det för honom.
För vår del skulle det inte vara till en hjälp med avlösarservice, kortidsvistelse m.m.
Det handlar om att min son har stora behov av mig i sin vardag. Den tid då jag normalt skulle yrkesarbeta.


Fast så är det nog för de flesta som har barn med npf. Man får ju inte diagnos för fräknar liksom.. Det ska till mer svårigheter för att få diagnos menar jag och då ställer det till det i vardagen. Det är ju för det extrajobbet som du får vårdbidrag.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:00:23, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav MammaMia » 2009-02-14 20:16:25

Nu kanske det låter som om jag tjäbblar och det är absolut inte min mening. Men "extrajobbet" är något som jag i min vardag, dygnet runt vill jag påstå sköter om min son.
Jag har verkligen heller inte trott att det är lättvindigt att få en diagnos.
Det har heller inte varit min målsättning här i livet att jag ska göra allt för att få en diagnos fastställd.
Det halva vårdbidraget kan jag också lugnt meddela uppgår definitivt inte till exempelvis ett halvtidsarbete.

Även om det nu kanske är så för dem flesta barn med npf så tycker inte jag att det försvarar varför man inte skulle kunna få assistans till ens barn.
Jag anser tvärtom att det är det något som borde arbetas FÖR!
Senast redigerad av MammaMia 2011-05-04 18:00:23, redigerad totalt 1 gång.
MammaMia
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2009-02-14
Ort: Strängnäs

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-14 20:22:39

MammaMia skrev:Nu kanske det låter som om jag tjäbblar och det är absolut inte min mening. Men "extrajobbet" är något som jag i min vardag, dygnet runt vill jag påstå sköter om min son.
Jag har verkligen heller inte trott att det är lättvindigt att få en diagnos.
Det har heller inte varit min målsättning här i livet att jag ska göra allt för att få en diagnos fastställd.
Det halva vårdbidraget kan jag också lugnt meddela uppgår definitivt inte till exempelvis ett halvtidsarbete.

Även om det nu kanske är så för dem flesta barn med npf så tycker inte jag att det försvarar varför man inte skulle kunna få assistans till ens barn.
Jag anser tvärtom att det är det något som borde arbetas FÖR!


Ja du, jag är inte politiker och inte LSS-handläggare, jag är en mamma till två småaspisar... Vill du göra nåt åt det får du engagera dig i Attention eller nån annan förening eller bli politiskt aktiv.. fast det hinner du nog inte, om det är tufft att hinna saker redan nu.

Vårdbidraget är inte kopplat till om man jobbar eller inte, det utgår ifrån antalet merarbetstimmar man har i veckan, jämfört med familjer med "normalstörda" barn, så det är inget man kan dra paralleller till. Det finns de som jobbar heltid och har kvarts vb liksom det finns de som inte jobbar alls som har helt vb, det har inte med varann att göra.

Du kan söka pengar från stipendier och fonder också. Det brukar finnas adresser till såna som vänder sig till familjer med funktionshinder i familjen i papper från habiliteringen. Fast då är det för nåt särskilt som man tror skulle gagna barnet och som man inte har råd med.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:00:23, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav morsan » 2009-02-14 21:44:21

Försäkringskassan har tydligen räknat ut att din son har behov av "merhjälp" som uppgår till ½ vårdbidrag. Om du anser att han behöver mer hjälp, kan du väl överklaga?

Kan du inte ansöka om personlig assistent? Om din son blir beviljad assistanstimmar, finns det väl inga hinder för att du ska kunna vara hans personliga assistent?
Senast redigerad av morsan 2011-05-04 18:00:23, redigerad totalt 1 gång.
morsan
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-08-13
Ort: Skåne

Inläggav Alien » 2009-02-14 22:27:11

Har du kollat här på FK:s sida, man kan tydligen skriva direkt och fråga:
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionshindrad/vardbdr/

Och här står om personlig assistans:
Handikappupplysningen

Du kan ju alltid ansöka, du kan inte få mer än nej.

Sen är det förstås som alfapetsmamma säger, att om villkoren är snåla måste man gå via föreningar, som Attention el Rikföreningen Autism och arbeta för bättre villkor. Men det kan ta lång tid.

Hur går det i skolan då, får han tillräcklig hjälp där?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:00:23, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav MammaMia » 2009-02-15 13:05:44

Jadu, med skolan så haltar det på. Visst, nu är det så med min pojke att han är en mycket lugn och fridfull grabb.

Han är inte den som tar för sig och han är ju alltid sist på "saken", vad det än månne vara. Dem andra barnen tycker att han är konstig, han har en förmåga att bl a fantisera ut i något som inte en människa begriper och då blir det en hel del fniss runt om honom. Han är ju inte heller välkommen bland "innegrabbarna" förutom när dem medvetet gör något som dem vet att min son inte kommer att klara av. Det får innegrabbarna att bli lite roade.
Min son är alltså inte jobbig i den bemärkelsen att han skulle vara väldigt livlig, utåtagerande eller så.

Tvärtom, man måste puffa på honom för att få han sysselsatt, skulle han själv få välja så skulle han vandra mellan att spela spel eller titta på tv.
Det är inte bra för Lilleman att vara så inaktiv.
Han behöver rörelse, träning, både fysisk träning för sin motorik skull och för att han ska få igång sin tjocktarm som han har oerhörda problem med.
För sin stimulans skull behöver han också träning, jag är SÅ villig att ta in information för att få honom mer intresserad av något, att bli lite nyfiken.
Han tycker om att bada i badhuset eller på sommaren i vattnet vid stranden. Jag hoppas att det kommer hålla i sig, jag och min son är varenda sommardag på stranden om vädret tillåter.

Skolan har ingen specifik resurs för enbart min son. Det finns en resurs som är för klassen och övriga skolan, men den resursen är dessutom anställd på fritids så resursen 40 timmar ska ju fördelas däremellan.
Jag i min enfald hade trott att fick min son diagnos och om vi hade haft tur en resurs genom LSS så skulle resursen ha kunnat ägna tid åt Lilleman i skolan och utanför. Jag har fått veta på NP att ev. resurs genom LSS inte kommer vara i skolan utan på fritid.
Skolan ska stå för resurs till barn med funk.hinderblev jag informerad om.
Jag hoppas att skolan kommer ställa upp med mer pers. resurs till min son (om och när) han får en diagnos.
Min grundfråga var om ni som har erfarenhet tror er att man kan bli beviljad assistenttimmar och i vilken omfattning.
Det är min grundfråga.

Ni ska veta att jag är tacksam att jag har hittat det här forumet och jag är tacksam och tar ödmjukt emot era tips och råd.
Vänlig hälsning MammaMia
Senast redigerad av MammaMia 2011-05-04 18:00:23, redigerad totalt 1 gång.
MammaMia
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2009-02-14
Ort: Strängnäs

Inläggav Alien » 2009-02-15 14:06:15

Hur är det med perceptionsstörningar, är han överkänslig mot t ex höga ljud?

Kanske kan skolan ge mera resurser efter att han fått en diagnos på papperet. Om han skulle bli mobbad el ha svårt att koncentrera sig i en stor, kanske stökig klass, så tycker jag du ska fundera på om det finns någon aspergerklass.

Det finns ett särskilt underforum för föräldrar, du kan anmäla dig här:
vill-du-skr ... t3810.html
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:00:23, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav morsan » 2009-02-15 17:30:55

Om/när han får diagnosen Asperger syndrom, kan du söka nytt vårdbidrag och kanske får du då helt bidrag i stället för halft. :wink:
Senast redigerad av morsan 2011-05-04 18:00:23, redigerad totalt 1 gång.
morsan
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-08-13
Ort: Skåne

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-15 19:20:43

morsan skrev:Om/när han får diagnosen Asperger syndrom, kan du söka nytt vårdbidrag och kanske får du då helt bidrag i stället för halft. :wink:


Helt för ett barn tror jag är svårt att få. Det ska inte finnas nån praxis beroende på sjukdom eller diagnos, men det är ändå så att det ofta är ett halvt för AS, enligt folk på FK och föräldrar jag talat med. Svårigheterna blir ju inte annorlunda för att man fått namn på dem.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:00:23, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-15 19:23:44

Resurs i skolan ska man kunna få utan diagnos, liksom du också fått vårdbidrag utan diagnos. Däremot är det ofta så i verkligheten att det är svårt att få resurs/assistent i skolan öht, oavsett diagnos eller svårigheter. Dumt nog, för ett barn som mår dåligt eller inte funkar som det ska frestar ju på hela gruppen. Det är ju oftast inte bara barnet som mår dåligt och störs av sina svårigheter.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in