Hur fungerar terapi för er?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur fungerar terapi för er?

Inläggav Liljan » 2013-08-19 13:37:30

Jag undrar hur terapi har fungerat för er andra som har autism/asperger? För mig har det fungerar dåligt.

Jag klarar t.ex inte av öppna frågor som "hur har du mått sedan sist vi sågs?" En sådan fråga är omöjlig att svara på, för hur ska jag kunna berätta hur jag har mått varje sekund sedan sist jag träffade teraputen. Rent intellektuellt så förstår jag att det har med min psykiska hälsa att göra, men jag förstår ändå inte frågan. Det slutar med att jag får göra resage och leta upp symtomen för depression och panikångest, kolla vad som stämmer överens med mig, gå in på bloggar för att se vad andra har tagit upp, leta formuleringar, skriva ner alltihop. Prata med en vän och skriva om igen. Det blir som ett skolarbete.

En annan sak är att jag bokstavstolkar. Jag kan t.ex svara "jag mår bättre nu" på en fråga. Då tolkar tydligen teraputen det som att jag mår bra. Jag menar att jag bara har haft tre panikångestanfall istället för fyra under den gångna veckan. Tre är ju bättre än fyra.

Jag vet inte hur man visar känslor, och det måste man tydligen kunna för att bli tagen på allvar.

Jag förklarar ofta vad jag gör. Exempelvis "i torsdags skrev jag ett självmordsbrev." men jag vet inte hur jag ska få fram hur jag kände. Det är som att jag saknar orden för känslor.

Nu har jag just bytt psykolog till en på habiliteringen. Jag hoppas det fungerar bättre.

Vad har ni andra autister/aspergare för erfarenheter av terapi och hur har ni löst kommunikationssvårigheterna?
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Hur fungerar terapi för er?

Inläggav blyger » 2013-08-19 13:54:45

Har lite samma sätt som dig, nu har jag ingen kontakt nu, men den jag hade först (försvann när dom sparade pengar) hon var den som nog insåg mina npf problem. Hur som så jobbar hon på barn hab, tror hon är bra där.

Hoppas ditt försök med han kommer fungera bättre! :)
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Hur fungerar terapi för er?

Inläggav colaflaska » 2013-08-19 14:02:22

Har inte funkat bra för mig. Är alldeles för van vid att fejka att jag mår bra så att ta av sig masken bara för att jag är hos en psykolog funkar inte. Har nog haft 4 st men ingen har varit speciellt bra.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Hur fungerar terapi för er?

Inläggav antonius » 2013-08-19 14:30:19

Var så länge sedan så jag minns inte så mycket, men jag tror att själva utredningen var mer ''komma underfund'' med sig själv, än själva terapin var för då hade dom ändrat attityd, lite grann, och jag inbillar mig att de insett att de hade ett hopplöst fall, inget att slösa tid/ork/energi på. Så för mig var utredningen bättre terapi och gav mig mer. Men som sagt har det väl ändrats, då fanns inte begreppet autismspektra och man vart inte diagnostiserad med AS, utan det kom senare :-)063
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur fungerar terapi för er?

Inläggav slackern » 2013-08-19 14:58:39

colaflaska skrev:Har inte funkat bra för mig. Är alldeles för van vid att fejka att jag mår bra så att ta av sig masken bara för att jag är hos en psykolog funkar inte. Har nog haft 4 st men ingen har varit speciellt bra.


Dom har säkert varit hur bra som helst. Jag kommer ihåg vad psykologen sa till mej. Svara så ärligt du kan det är då du får som bäst hjälp. Det säger ju sej självt fejkar man så blir ju terapin dålig. Det betyder inte att det är psykologerna som är dåliga.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur fungerar terapi för er?

Inläggav Stolpskott » 2013-08-19 16:31:11

1,5 år psykoterapi utan någon direkt effekt. Samtalskontakt är väll bra dock så man inte går in i väggen titt som tätt.

Fått börja hos psykolog nu, får se om det går bättre!
Stolpskott
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Örebro

Hur fungerar terapi för er?

Inläggav kapuni » 2013-08-19 17:26:32

Jag känner igen mig i det du skriver.

Jag fick tankestörningar. Kände hur min hjärna blockerades när jag skulle svara på frågor. Kan inte säga att jag har blivit hjälp under de åren. Ibland hände det att min terapeut somnade när det blev tyst eftersom jag inte visste vad jag skulle säga.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Hur fungerar terapi för er?

Inläggav colaflaska » 2013-08-19 17:30:51

slackern skrev:
colaflaska skrev:Har inte funkat bra för mig. Är alldeles för van vid att fejka att jag mår bra så att ta av sig masken bara för att jag är hos en psykolog funkar inte. Har nog haft 4 st men ingen har varit speciellt bra.


Dom har säkert varit hur bra som helst. Jag kommer ihåg vad psykologen sa till mej. Svara så ärligt du kan det är då du får som bäst hjälp. Det säger ju sej självt fejkar man så blir ju terapin dålig. Det betyder inte att det är psykologerna som är dåliga.

Ja klart, men jag kan ju inte hjälpa att jag fejkar. Klart psykologerna kan ha varit skitbra, men jag tycker inte det.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Hur fungerar terapi för er?

Inläggav nescio » 2013-08-19 18:16:06

Jag förstår inte vad det går ut på. När jag har träffat psykologer/terapeuter tänker jag att jag ska ge dem så mycket information som möjligt, så att de kan räkna ut vad det är för fel på mig och åtgärda det.

Efter en två, tre möten med psykologen tycker jag att jag sagt allt som finns att säga och förväntar mig att psykologen ska komma fram till vad det är för fel på mig. Men de bara fortsätter att prata som om vi ska fortsätta träffas hur många gånger som helst. Då brukar jag bli irriterad och ifrågasätta meningen med samtalen. Resultatet blir bara att terapin avslutas. Jag går därifrån och undrar vad som var poängen med det hela.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hur fungerar terapi för er?

Inläggav Meejj » 2013-10-07 8:50:15

Har någon provat bildterapi?
Meejj
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2013-05-30
Ort: Sthlm

Hur fungerar terapi för er?

Inläggav mondo beyondo » 2013-10-07 20:56:59

En vidareutveckling av KBT som ska passa AS:
http://svenskapsykologiinstitutet.se/terapeuter/act/

Har ingen personlig erf, men gillar KBT.

SPI skrev:Acceptance and Commitment Therapy (ACT)

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) är en utveckling av Kognitiv Beteende Terapi (KBT) som uppmärksammats i Sverige sedan drygt 10 år. Intresset för ACT ökar inom vården, psykiatrin, psykoterapin, skolan och organisationsvärlden. Sverige har legat i framkant vad gäller utveckling och utvärdering av KBT och ACT. Vi som är aktiva i Svenska psykologiinstitutet har utvecklat ACT både i Sverige och internationellt. Vi har utarbetat och utvärderat behandlingar för bl.a. smärta, stress, depression, ångest, ätstörningar, övervikt, epilepsi och aspergers syndrom med goda resultat. Vi publicerar kontinuerligt och några av våra publikationer kan ni finna här.

ACT är en beteendeterapeutisk modell för psykologi som syftar till att hjälpa människor hitta ett förhållningssätt till tankar och känslor för att kunna skapa ett rikt och värdefullt liv. Målet är inte bara minskning av problem utan att leva ett rikt, värdefullt och meningsfullt liv.

Ett grundantagande inom ACT är att vi människor inte bara undviker sådant som faktiskt är farligt eller obehagligt vi undviker också tankar, känslor och minnen som är associerade med det farliga eller obehagliga. Det kallar vi ”uppelvelsebaserat undvikande” och det har visat sig vara en starkt bidragande orsak till nedstämdhet, ångest, smärta, depression osv.

Inom ACT arbetar vi med acceptans och mindfulness processer för att inte behöva reagera impulsivt på det vi känner och tänker utan istället kunna agera utifrån vad situationen kräver, vad som är bra för oss. Det kan vara lätt att fastna i grubbleri, känslor och upplevelser. Med hjälp av en ACT terapeut kan du lära dig att hantera dina tankar och känslor så att du inte behöver onödigt lidande.

Första boken som skrevs om ACT är ”Acceptance and Commitment Therapy” (1999) av grundaren Steve Hayes och medförfattarna Kirk Strohsal och Kelly Wilson. Sedan dess har flera böcker och studier publicerats bl.a. boken ”Living beyond your pain” skriven av Svenska psykologiinstitutets medarbetare JoAnne Dahl och Tobias Lundgren. Den boken finns på svenska och heter ”Släpp taget om smärta”. En annan populär bok är ”Get out of your life and in to your life” skriven av Steve Hayes och Spencer Smith.

ACT är uppdaterad som en evidensbaserad behandling för kronisk smärta, missbruk och depression enligt American Psychology Association (APA).

Vi som jobbar med psykoterapi och behandling inom Svenska psykologiinstitutet är experter på psykologisk behandling och är anlitade utbildare och handledare såväl nationellt som internationellt inom KBT, ACT, psykoterapeutisk utvärdering och psykoterapiforskning.

Kronisk smärta och stressproblematik är något många människor lider av idag. Människor med smärtproblem hamnar ofta i onda cirklar som bidrar till att livskvaliteten minskar och ångest, depression och smärtupplevelse ökar.

Två behandlingar som idag har vetenskapligt stöd vad gäller smärta är Kognitiv Beteende Terapi (KBT) och Acceptance and Commitment Therapy (ACT).

Båda dessa behandlingar erbjuder vi inom Svenska Psykologiinstitutet. Vi har även möjlighet att erbjuda kontakt med läkare som arbetar med såväl ACT som KBT.




Moderator atoms - placerade den citerade texten inom en synlig ram.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Hur fungerar terapi för er?

Inläggav earlydayminer » 2013-10-07 20:59:00

mondo beyondo: Hade jag varit singel hade jag försökt bjuda ut dig på middag. :D
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Hur fungerar terapi för er?

Inläggav earlydayminer » 2013-10-08 7:49:41

Om du tog illa upp, ber jag om ursäkt. Det var ett annat sätt att skriva att äntligen någon som tar upp Acceptance and Commitment Therapy. Extremt subtilt, jag vet. :-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Hur fungerar terapi för er?

Inläggav mondo beyondo » 2013-10-08 21:24:50

earlydayminer skrev:mondo beyondo: Hade jag varit singel hade jag försökt bjuda ut dig på middag. :D


Tack Early, gillar dig med! :) Vad är det som gör dig så glad över att jag nämnde ACT terapi?
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Hur fungerar terapi för er?

Inläggav earlydayminer » 2013-10-09 17:24:24

mondo beyondo skrev:
earlydayminer skrev:mondo beyondo: Hade jag varit singel hade jag försökt bjuda ut dig på middag. :D


Tack Early, gillar dig med! :) Vad är det som gör dig så glad över att jag nämnde ACT terapi?


:-)225

Därför att den har visats effektiv och det är en relativt ny terapi som tagit form. Det är kul och intressant att någon annan tänker på den. :-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Hur fungerar terapi för er?

Inläggav Toblerone » 2013-10-09 17:25:29

nescio skrev:Jag förstår inte vad det går ut på. När jag har träffat psykologer/terapeuter tänker jag att jag ska ge dem så mycket information som möjligt, så att de kan räkna ut vad det är för fel på mig och åtgärda det.

Efter en två, tre möten med psykologen tycker jag att jag sagt allt som finns att säga och förväntar mig att psykologen ska komma fram till vad det är för fel på mig. Men de bara fortsätter att prata som om vi ska fortsätta träffas hur många gånger som helst. Då brukar jag bli irriterad och ifrågasätta meningen med samtalen. Resultatet blir bara att terapin avslutas. Jag går därifrån och undrar vad som var poängen med det hela.


Har du inte frågat dem då, vad deras planer är? Ofta säger ju psykologer (och även läkare, lärare, osv.) från början hur "upplägget" är tänkt, vad man börjar (och varför) och kanske även hur lång tid man beräknar att det kan ta. Och om de inte säger det, så skulle jag nog fråga.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in