Hur föräldrar sköter sina barn

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur föräldrar sköter sina barn

Inläggav Kahlokatt » 2009-05-20 22:19:53

Moderator Alien:
Delade Grattistråden då nedanstående är off-topic där.

Jag vet inte ens om jag skulle vilja ha barn (tycker om barn, men vet inte om jag skulle orka med att vara förälder) och jag hatar sådana där "livmodersfascister" som tycker att man inte är kvinna om man inte har fött fem barn utan bedövning, ammat allihop, tvättat tygblöjor och burit allihop i indianska bärsjalar - så jag skulle knappast se mig själv som moralens väktare. :roll:
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 19:34:56, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Titti » 2009-05-21 1:02:41

Kahlokatt skrev:Jag vet inte ens om jag skulle vilja ha barn (tycker om barn, men vet inte om jag skulle orka med att vara förälder) och jag hatar sådana där "livmodersfascister" som tycker att man inte är kvinna om man inte har fött fem barn utan bedövning, ammat allihop, tvättat tygblöjor och burit allihop i indianska bärsjalar - så jag skulle knappast se mig själv som moralens väktare. :roll:


Jag måste bara berätta då att jag har fött fem barn utan annan bedövning än lite lustgas, ammat allihop, tvättat tygblöjor - men aldrig lyckats få till det där med bärsjalar så det köpte jag en till min vuxna dotter nyligen istället... :)

(lite roligt att du så på pricken lyckades pricka in det mesta - jo, jag har lagat den mesta barnmaten själv också...)
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:34:56, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kikarn » 2009-05-21 1:07:03

Titti skrev:Jag måste bara berätta då att jag har fött fem barn utan annan bedövning än lite lustgas, ammat allihop, tvättat tygblöjor - men aldrig lyckats få till det där med bärsjalar så det köpte jag en till min vuxna dotter nyligen istället... :)

(lite roligt att du så på pricken lyckades pricka in det mesta - jo, jag har lagat den mesta barnmaten själv också...)


:D Jag satte mig på fingrarna tidigare idag bara för att hindra mig själv från att skriva ett liknande inlägg. Måste säga att jag tycker att det är smidigare att ha fem barn, än det var att ha ett. Och jo, utan bedövning, ammat till leda (bortsett från att jag fick pumpa ett halvår då det ena barnet är född med lkg-spalt) och tygblöjjor, lammfällar från Nya Zeeland, och hela kittet här med. Barnmat på burk är en lyx när man skall någonstans, annars är det självfallet ( :P ) något man kokar och mosar ihop bäst själv!

Den tiden är inte det värsta: nu pratar vi tonår och vuxenår, och det är nu utmaningen börjar..... :?
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:34:56, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav serpentin » 2009-05-21 7:10:03

Kikarn skrev: Den tiden är inte det värsta: nu pratar vi tonår och vuxenår, och det är nu utmaningen börjar..... :?


Ojdå. Jag som hade hoppats på att kunna andas ut då. ;o)
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 19:34:56, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Panika » 2009-05-21 8:07:35

Själv använder jag en sån här sele.
Den bästa uppfinningen någonsin. Tillverkad i svenskt naturmaterial.
Enda bebisattiraljen jag har kvar...

LillPanika ammade jag i tre år.
Tygblöjor - självklart!
Mat på burk är gift och socker, så nej tack.
Att koka en palsternacka är inte gastronomi, det klarar vem som helst.

Således har mina barn aldrig använt sig, eller blivit bekanta med varken napp eller nappflaska.

Ekologiska ullkläder, fårfällar...

Helyllemorsa, helt enkelt. Jobbig jävel för "moderna" mammor.
Udda men intressant inslag på Öppna förskolan...
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 19:34:56, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav ford » 2009-05-21 8:15:09

Tycker du låter som en jättebra mamma, synd att inte alla som skaffar barn har samma inställning bara. :D
Senast redigerad av ford 2011-05-04 19:34:56, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav serpentin » 2009-05-21 12:06:38

Panika skrev:LillPanika ammade jag i tre år.
Tygblöjor - självklart!
Mat på burk är gift och socker, så nej tack.
Att koka en palsternacka är inte gastronomi, det klarar vem som helst.

Således har mina barn aldrig använt sig, eller blivit bekanta med varken napp eller nappflaska.

Ekologiska ullkläder, fårfällar...

Helyllemorsa, helt enkelt. Jobbig jävel för "moderna" mammor.
Udda men intressant inslag på Öppna förskolan...


Jag hade nog velat bli vän med dig om vi träffats på öppna förskolan. Jag dras till personer av "den typen". Nu blev jag själv lite udda dit vi gick.

Jag hade egentligen bestämt mig för det naturliga föräldraskapet men det blev inte riktigt så av olika anledningar.

Men hemlagad mat kändes självklart. Mitt hungriga barn ville inte amma längre när hon var 8 månader och för att få sova åtminstone några timmar gick vi över till välling vid nattningen. Ingen napp. Ekologiskt så långt det går.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 19:34:56, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Kikarn » 2009-05-21 12:17:35

Panika skrev:Helyllemorsa, helt enkelt. Jobbig jävel för "moderna" mammor.
Udda men intressant inslag på Öppna förskolan...


Öppna förskolan, fy tvi vale, besökte en sådan en gång och aldrig mer. Då var pojkarna små. Med mitt fjärde barn hamnade jag i en grupp med mammor som ville fortsätta träffas och jag var med några gånger, men lyckades inte behålla min motivation för att träffa dem i längden; att hålla tider, planera in en träff i månaden hos någon, fixa till fika när det var min tur och allt det där. Kraven runtomkring dessa träffar - som faktiskt var roliga egentligen - blev för strukturerade för mig.

Jag har väldigt svårt för föräldrar som skall lägga vikt på att "vara kvinna och man i relationen" ,som "åker på charter utan ungarna" - fast att ungarna får vara med och suga på brödkanter rästen av året - som har barnvakt var och varannan helg för att gå ut, som fortsätter leva tonårsliv efter att de fått barn, etc, etc, etc. Sådan förfärlig fördömare är jag... :oops: OCH har skitsvårt för människor som prioriterar märkeskläder för tusenlappar till barn, som växer ur det på några veckor och som därmed bidrar till överkonsumtionen i samhället, som ex det här med barnkonsumtion är en mycket stor bov i dramat till...

Lika bra att medge med en gång att jag är vänsterpartist, som bor på landet och tycker att solidaritet är ett begrepp som innefattar såväl tankar om rättvisa i samhälle samt att konsumera hållbart. Globala orättvisor är något som upprör mig, och bara tanken på att indiska ungar inte kan dricka sitt vatten, att många åkrar är förgiftade pga textilindustrin; för att vi har ett konsumtionsparadigm i västvärlden som har bidragit till att textil och kläder har en livslängd på tre månader gör mig rabiat, ursinnig och upprörd.

Och som sagt, barnkonsumtionen är en mycket stor bov i dramat. Idag är allt som köptes förra året inte längre gångbart. Jag tackar HM, KappAhl, Lindex och tidningar som Vi föräldrar för detta! :twisted: :twisted:
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:34:56, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav missbutterfly » 2009-05-21 12:28:43

ford skrev: synd att inte alla som skaffar barn har samma inställning bara. :D


Varför är det synd? I min värld finns det annat som upptar tid (och intresse) än tvätt av nerbajsade tygblöjor. (Det är inte så roligt som det kanske låter... tro mig. :wink: )
Göra egen barnmat när det finns färdig på burk?! Hmm. :?
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 19:34:56, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav Kikarn » 2009-05-21 12:44:11

missbutterfly skrev:
ford skrev: synd att inte alla som skaffar barn har samma inställning bara. :D


Varför är det synd? I min värld finns det annat som upptar tid (och intresse) än tvätt av nerbajsade tygblöjor. (Det är inte så roligt som det kanske låter... tro mig. :wink: )
Göra egen barnmat när det finns färdig på burk?! Hmm. :?


Kan det handla om synsätt på hur vi skall ta tillvara på jordens resurser? Blöjjor är en otroligt skrymmande avfallspost, att ha såpass med blöjjor att man kan fylla en maskin sparar en hel del på sikt, både pengar (både inköp och ev sopavgifter för den som bor i hus) samt minskar sopberget ganska rejält under ett barns blöjperiod. Jag är inte på något sätt tygblöjsaktivist, och har använt både och, alltiettblöjjor är praktiska när man inte är hemma eller åker iväg på semester och dyligt, men som sagt, otroligt dyrt att hålla sig med. Därmed har jag inte sagt att det är hundra miljövänligt att tvätta heller, men där kan man välja att använda mer miljövänliga preparat om man vill gå så långt.

Burkmat genererar massor av tomburkar och blir onödigt dyrt även det. När man ändå lagar mat till rästen av familjen så är det inte så jobbigt att ha en saltsnål kastrull vid sidan av och att frysa in det som inte går åt vid tillfället etc. Har man inte onödigt mycket pengar att röra sig med sparar man nog lätt närmare en tusing per månad på att göra barnmaten själv. Men visst, åker man iväg är en burk smidig att stoppa i väskan, så även där har jag varit lite generös mot mig själv. Man behöver inte bestiga berg, men inte heller flyga över småkullar.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:34:56, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav KrigarSjäl » 2009-05-21 12:58:24

Om du vill klaga på miljöförstöring & överkonsumtion tycker jag du ska vända dig direkt till industri & storföretag istället för att köra moralpredikan om hur andra ska leva.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:34:56, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kristofer » 2009-05-21 13:00:44

"Miljöpartisten; regnskogen är snart slut.
Ekofascisten råder bot; rada upp bilisterna och skjut."
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 19:34:56, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Zombie » 2009-05-21 13:05:35

Låt föräldrarna utbyta erfarenheter av barnaskötsel utan att tillskriva dem en massa skuldbelägganden de inte kommer med. Ni som inte är föräldrar alltså. Starta egna trådar mot miljömedvetenhet, eller vad det nu är ni upprör er över, istället.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:34:56, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kikarn » 2009-05-21 13:17:16

KrigarSjäl skrev:Om du vill klaga på miljöförstöring & överkonsumtion tycker jag du ska vända dig direkt till industri & storföretag istället för att köra moralpredikan om hur andra ska leva.


Jag har valt för egen del, men visst, kommer det på tal så uttalar jag precis det jag tänker och de slutsatser jag har kommit fram till. Att vända sig till industri och storföretag är helt lönlöst i sammanhanget, det är det här hela deras företagside bygger på: det är bättre att försöka bilda opinion och väcka tankar hos enskilda konsumenter, i den mån man kan. Och att försöka få människor att se de alternativ som faktiskt finns, även om de inte alltid är lättillgängliga.

i det här ämnet har jag inget emot att moralpredika. Läste de flesta årgångar av Vi föräldrar, föräldratidningen framför alla andra sedan slutet på sexititalet fram till slutet på åttiotalet/början på nittiotalet; i slutet så hände det något märkligt. Från att ha massor av "köp begagnat", "tänk ekologiskt hållbart", "gör om så det blir nytt", "kolla mosters källare" så uppstod helt plötsligt modereportage för mycket små barn (undrar om inte det finns något ägarbyte någonstans på vägen av tidningen som en gång var bra), och idag är det i stort sett en annonsblaska med ett och annat riktat konsumtionsreportage, psykologartikel etc, insprängt mellan annonserna. Unga idag har ingen motvikt att hämta någonstans och produktionen är inte ett dugg intresserad av att andra faktorer får högre dignitet i föräldrarskap och konsumtion.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:34:56, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav ford » 2009-05-21 13:35:31

missbutterfly skrev:
ford skrev: synd att inte alla som skaffar barn har samma inställning bara. :D


Varför är det synd? I min värld finns det annat som upptar tid (och intresse) än tvätt av nerbajsade tygblöjor. (Det är inte så roligt som det kanske låter... tro mig. :wink: )
Göra egen barnmat när det finns färdig på burk?! Hmm. :?


låt bli att skaffa barn då, för jag har inte mycket till övers för föräldrar som tar sig rätt att satsa på sig själva på barnens bekostnad.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 19:35:01, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kristofer » 2009-05-21 13:46:27

Kanske det är så att fjärilsfröken hellre lägger den tiden på att umgås med sitt barn istället för med spisen och tvätthon? Vad vet jag...
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 19:35:01, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Kikarn » 2009-05-21 13:48:27

ford skrev:
missbutterfly skrev:
ford skrev: synd att inte alla som skaffar barn har samma inställning bara. :D


Varför är det synd? I min värld finns det annat som upptar tid (och intresse) än tvätt av nerbajsade tygblöjor. (Det är inte så roligt som det kanske låter... tro mig. :wink: )
Göra egen barnmat när det finns färdig på burk?! Hmm. :?


låt bli att skaffa barn då, för jag har inte mycket till övers för föräldrar som tar sig rätt att satsa på sig själva på barnens bekostnad.


:) Här MÅSTE jag bara invända trots min egen inställning.

Man blir inte en duktigare eller bättre FÖRÄLDER för att man väljer att göra vissa saker som att tvätta blöjjor och laga barnmaten själv, eller att amma ens; allt det där är påhäng som inte säger ett skvatt om kapaciteten man har i sitt föräldrarskap, eller vilken kvalitet det finns i det överhuvudtaget. Faktum är att missbutterfly har en viktig poäng, man skall inte skjuta över sina egna mål och skapa en arbetsbelastning som innefattar att man inte har tid att prioritera tid och anknytningsskapande med sitt barn. Det är egentligen väldigt förnuftigt och klokt tänkt!
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:35:01, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Duras » 2009-05-21 13:56:20

missbutterfly skrev:Göra egen barnmat när det finns färdig på burk?! Hmm. :?


Om man har tid och ork och tycker det är trevligt att göra egen barnmat ska man givetvis göra det. Jättebra.

Om man inte kan göra egen barnmat eller tycker det tar för lång tid eller nåt så köper man burkar. Också jättebra.

Eller så gör man både och.

Spelar ingen roll hur man gör bara man ser till barnets bästa i första hand.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 19:35:01, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Kikarn » 2009-05-21 13:59:29

Kristofer skrev:Kanske det är så att fjärilsfröken hellre lägger den tiden på att umgås med sitt barn istället för med spisen och tvätthon? Vad vet jag...


Tid är väl kanske inte riktigt det jag hade mätt med i det här fallet, för det tar inte mycket tid i anspråk. Tycker att det tar längre tid att åka och köpa det man behöver än att omvandla det man har hemma för samma ändamål. Det kostar mindre och tar mindre tid, att tvätta upp blöjjor några gånger i veckan än att ta sig till affären och köpa dem.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:35:01, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Kikarn » 2009-05-21 14:00:40

Duras skrev:Spelar ingen roll hur man gör bara man ser till barnets bästa i första hand.

Sett ur det här perspektivet så är det absolut det viktigaste att barnet får sitt näringsbehov tillgodosett, håller med!
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:35:02, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Kristofer » 2009-05-21 14:00:56

Mitt inlägg var mest av allt ett exempel riktat till Ford. Han behöver lära sig att inte dömma och tycka att alla ska göra som han anser är det enda rätta.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 19:35:02, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Kikarn » 2009-05-21 14:16:10

Kristofer skrev:Mitt inlägg var mest av allt ett exempel riktat till Ford. Han behöver lära sig att inte dömma och tycka att alla ska göra som han anser är det enda rätta.


Ber om ursäkt för att jag var snabb med att replikera då det inte var ställt till mig, men jag faller lätt för att ämnet ligger i min intressesfär. Har haft smått i huset under sidådär 14-15 år, så för mig har det varit en stor del av min vardag och tillvaro.

Tid, pengar, kontroll och mijlö är det jag hävdar att man vinner genom att blanda metoder eller göra mer av det själv, just sett till föda för barnet/amning om det går/tygblöjjor etc.

Ser man det som en belastning skall man förstås välja bort det, men jag kan inte svara på vad man vinner på att köpa allt färdigt.

Är väldigt uppriktigt nyfiken och hoppas att någon från "andra hörnan" svarar, för jag vill väldigt väldigt gärna veta seriöst!
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:35:02, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav ford » 2009-05-21 14:17:21

Kristofer skrev:Kanske det är så att fjärilsfröken hellre lägger den tiden på att umgås med sitt barn istället för med spisen och tvätthon? Vad vet jag...


Läste du vad jag skrev: "satsa på sig själva på bekostnad av barnen", det innebär inte att prioritera umgänge med barnen framför spisen och tvätthon, utan att nedprioritera barnen till förmån för självförverkligande/egna intressen. Sätter man inte barnen i första rummet skall man inte ha ungar.

Det var faktiskt det jag ansåg att man kunde läsa mellan raderna, i hennes inlägg: att hon hade egna intressen, som hon ville ta sig tid till, istället för att satsa 110% på sitt ev. barn.

Som förälder har du inga rättigheter gentemot dina barn, enbart skyldigheter och det är av just den anledningen man skall tänka sig för mer än en gång, innan man skaffar ungar.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 19:35:02, redigerad totalt 3 gånger.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav sugrövmanövern » 2009-05-21 14:18:55

Tygblöjor :?: . Deep tankar from sugrovmanoveren.

Har nu googlat och funnit att man då har någon slags inlägg i tyg som man lägger där bajset och kisset kommer ut. Sedan tvättar man blöjan och inlägget.

Men alltså... Hur får man bort bajset, skrapar man bort det värsta med någon slags bajsskrapa först, eller lägger man in allt bajs i tvättmaskinen och hoppas på ett mirakel?

Blir det inte äckligt i tvättmaskinen med all avföring?

Tänker tex på när man har hundvalpar, då kommer det ju bajs och kiss på hundfiltarna. Superäckligt, då gäller det att ha tillgång till tvättstuga för man vill ju inte ha bajsrester i sin egen tvättmaskin :) .

Sedan så blir det så att de som tvättar efter en får en ganska äcklig tvättmaskin egentligen. Ganska elak känner man sig. Hur känner barnägare, känner de sig lite elaka mot grannen som får tvätta efter att bajsblöjorna åkt runt i maskinen, eller har alla tygblöjanvändare egen tvättmaskin? Hur klarar man av att tvätta sina egna kläder direkt efter en blöjmaskin, kör man en tom 90 graders maskin för att få bort bajsrester?
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 19:35:02, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in