Hur får man folk att förstå stressproblem?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav Flinta » 2018-04-29 17:02:52

Karamell skrev: Det har tagit mig själv 40 år att fatta hur stresskänslig jag är, ville inte se det förut. Så antar att det kommer ta 40 år för alla andra också då att fatta?
Vill du ödsla din resterande tid och energi på att få NT att förstå? Kan vara onödigt om man inte ser det som sin livsuppgift. Kanske är det bättre att du söker dig till sammanhang där du inte behöver förklara dig så mycket, där folk fattar ändå?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav nomemorytoday » 2018-04-29 21:12:48

Flinta skrev:Vill du ödsla din resterande tid och energi på att få NT att förstå? Kan vara onödigt om man inte ser det som sin livsuppgift. Kanske är det bättre att du söker dig till sammanhang där du inte behöver förklara dig så mycket, där folk fattar ändå?

Klokt - ligger på kö för tillträde till nästa lediga loop.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav Vildsvin » 2018-04-30 2:25:58

Leibniz skrev:Angående situationen med Avicii så tycker jag att det är väldigt talande för hur samhället ser på psykisk sjukdom med likgiltighet och oförståelse. Inställningen är fortfarande att det som inte syns, det finns inte, och det är bara att skärpa till sig. Dessutom verkar man från samhällets sida värdera människoliv väldigt lågt.

Självmordsrisken i gruppen med autismspektrumdiagnoser är en faktor 10 större än normalgruppen. Detta är förmodligen på grund av den extra känsligheten vi har.

Live fast, die young!


Tycker inte alls att Avicii passar in här. Han blev känd som väldigt ung och då flockas folk som vill ha pengar. Eller åtminstone kändisskap, tänker på tjejen som fotade sig naken i hans garderob och la ut på Instagram efter hans död.

Man är inte stresskänslig om man kommer så långt som han gjorde. Omgivningens press på att han skulle uppträda igen och dra in pengar och fansens press på att han skulle försörja dem med musik kommer vi aldrig komma i närheten av.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Hur får man folk att förstå stressproblem?

Inläggav Karamell » 2018-04-30 7:34:07

Flinta skrev:Att dom ska väcka dig senare skulle du kunna påtala för din handläggare om du inte gjort det.

Lagade ni maten tillsammans eller hur blev maten till? Vilket stöd fick du med matlagning?

Tror inte dom gör det, men jag kan ju tjata lite till. Nu pratar jag alltså om BST hemma. I fängelse gick man till dukat bord.

nescio skrev:
Karamell skrev:Som jag skrev om här t.ex:
Hur länge satt du inne?

6,5 mån.
Karamell
 
Inlägg: 3129
Anslöt: 2016-03-28

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in