Hur får jag vänner?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur får jag vänner?

Inläggav Shade Heartfall » 2010-10-07 16:27:31

Haiya!

En ensam, sorglig snubbe som ber om lite tips om hur man ska va ”social”?
Går i 9an och har inte haft nån riktigt ”kompis” på 3 år. Livet har liksom blivit tråkigt på sistone, sen måste jag ju visa min sociala kompetens inför arbetslivet.

Fick en flickvän 4 månader sen, vore det en bra idé o försöka bli kompis med hennes gäng eller ska jag rikta mig till killarna i klassen? Eller whut? Och i så fall hur ska jag gå tillväga?

Har ju sen så udda intressen, har svårt o hänga med i samtalen o hitta nått o prata om. Försöker studera hur andra gör, men de kör bara på om sånt man bara kan prata om när man redan är ”inne”.

Kan va en kul typ om jag väl är med folk jag känner, men pratar jag med någon jag aldrig sett förut står det helt still i huvudet. Behöver liksom tid att analysera folks personligheter innan jag kan öppna mig.

Hjälp?!?

- Shade
Shade Heartfall
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2010-08-30
Ort: Arvika

Inläggav opteron » 2010-10-07 18:00:12

Håll dig till killarna.

Fortsätt träna på att prata bland flera folk.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Ämne

Inläggav 0622 » 2010-10-07 18:10:57

Sätt dig in i ämnen som intresserar dem.
Ofta tycker man saker blir kul ju mer man kan om dem.

Om det är helt ointressant allt de talar om även när du kan det
så är det nog fel personer att umgås och bli vänner med.
Man behöver ju något gemensamt för att det skall funka.

Du måste själv bli aktiv även om det är svårt.
Inga vänner kommer dimpa ner från ovan.
Gå med i någon klubb som intresserar dig så
får du ett naturligt kontaktnät och träffar personer om och om igen.
Det underlättar.
0622
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2010-06-18
Ort: Linköping

Inläggav andypandy » 2010-10-07 18:13:01

Äsch det spelar ingen roll, huruvida dina framtida bekantskaper är tjejer eller killar. Med andra ord kan det vara en god idé att även försöka prata med tjejerna. Du har ju redan en flickvän, så tjejerna vet ju att du inte försöker att etablera en kärleksrelation. Å andra sidan kanske det är lättare att tala med killarna.
andypandy
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2009-12-16
Ort: Borås

Inläggav opteron » 2010-10-07 18:20:53

andypandy skrev:Äsch det spelar ingen roll, huruvida dina framtida bekantskaper är tjejer eller killar. Med andra ord kan det vara en god idé att även försöka prata med tjejerna. Du har ju redan en flickvän, så tjejerna vet ju att du inte försöker att etablera en kärleksrelation. Å andra sidan kanske det är lättare att tala med killarna.


Han kommer anses som bög.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Savanten Svante » 2010-10-07 18:27:11

opteron skrev:
andypandy skrev:Äsch det spelar ingen roll, huruvida dina framtida bekantskaper är tjejer eller killar. Med andra ord kan det vara en god idé att även försöka prata med tjejerna. Du har ju redan en flickvän, så tjejerna vet ju att du inte försöker att etablera en kärleksrelation. Å andra sidan kanske det är lättare att tala med killarna.


Han kommer anses som bög.


Näe.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav opteron » 2010-10-07 19:46:28

Savanten Svante skrev:Näe.


Jo, och det vet jag.. Tro mig, hur social är du idag? Asperger + för många tjejkompisar kan leda till bögbeteende, man behöver killkompisar också.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav andypandy » 2010-10-07 19:52:04

Människor som antyder att någon skulle vara bög på grund av att han har eller försöker att få kvinnliga vänner ger jag inte mycket för. Det är dessa människorna som spär på fördomarna i samhället. Skulle man undvika att skaffa sig kvinnliga vänner på grund av att det finns sådana här ruttna människor? Knappast!

opteron skrev:Asperger + för många tjejkompisar kan leda till bögbeteende,


Vilket skitsnack.
andypandy
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2009-12-16
Ort: Borås

Inläggav Shade Heartfall » 2010-10-07 21:50:57

Heh, det där med intressen verkar spela större roll än jag trott. Finns ju inte så många som ä så skumma som jag direkt. :wink:

Det verkar dock ett problem och infiltrera systemet eller va man ska säga när alla blivit så sammansvetsade och vet sin plats. Skulle det va bättre och vänta tills gymnasiet?
Hjärnan svarar liksom inte när jag sitter o försöker prata med nån, sen kommer ju bara 50 % av det jag kommer på ut. Antar att det jag är nervös över är o göra bort mig.

Crap, måste träna på det...

Har ju redan tjej, så folk fattar väl att jag inte är bög direkt. Lol.
Intressant diskussion dock...
Shade Heartfall
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2010-08-30
Ort: Arvika

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in