Hur definieras "klasstillhörighet"?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Milyc » 2008-10-07 0:22:15

Vad Göran Perssons gårdköp och höga inkomst beträffar vet jag mycket väl att han är avlönad av staten. Frågan är dock: Ska statsministerposten som innebär ett sådant stort ansvar för så många olika saker också medföra en hög lön?

Om svaret är "ja" så uppstår frågan: Ska ingen som representerar ett sk "arbetarparti" kunna tacka ja till en ansvarsfull och således högavlönad post i samhället eftersom de då inte längre kan representera alla dessa arbetare som inte har dessa höga löner?

Om svaret på den frågar är "ja" så uppstår frågan: Hur ska ett sk "arbetarparti kunna skaffa sig makt i samhället för att förbättra för "arbetarna"?

För det är väl att Göran Persson och hans fru har tillräckligt höga inkomster för att göra detta som stör dig Eddie, och inte att de väljer att göra just denna sak?
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:11:56, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Milyc » 2008-10-07 0:26:45

Eddie The Man skrev:Det är OK med dig, va?

Svaret på den frågan är också svaret på frågan: "vill du hamna på min ignorelista?"
Det var bland det mäst patetiska sättet att reagera på att någon argumenterar emot en på ett diskussionsforum. :lol:
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:11:56, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Milyc » 2008-10-07 0:33:18

Moggy skrev:
Milyc skrev:Lars Ohly är emot privatskolor därför att han(och Vänsterpartiet) tycker att alla skolformer ska drivas offentligt så att alla barn ska kunna välja den typ av skola de vill. Nu är det så att den typ av skola hans dotter går i har en inriktning som idag bara finns i privat regi, medan Vänsterpartiets mål är att den istället borde finnas i offentlig så att alla barn kan välja den, inte bara de som har föräldrar som har råd med privatskoleplats.

Är det då fel att han låter sin dotter välja den, om han har råd med det samtidigt som han arbetar för att den och andra liknande skolor istället skulle drivas offentligt så att alla barn skulle kunna göra samma val som hans dotter, även om de har föräldrar med lägre inkomster.


Tror du på det där själv? Tror du verkligen att han arbetar för nåt sånt?

Det hela är snarare ett tecken på den vanliga falskheten som kommunister använder. Prata om rättvisa och solidaritet samtidigt som dom själva lever gott som överklass.

Oavsett Ohlys innersta tankar och pålitlighet så går resonemanget ihop logiskt och påvisar att det inte automatiskt behöver finnas någon motsättning mellan att låta ens dotter gå i privatskola och förespråka att alla skolor borde drivas offentligt.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:11:56, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Moggy » 2008-10-07 0:47:38

Milyc skrev:
Moggy skrev:
Tror du på det där själv? Tror du verkligen att han arbetar för nåt sånt?

Det hela är snarare ett tecken på den vanliga falskheten som kommunister använder. Prata om rättvisa och solidaritet samtidigt som dom själva lever gott som överklass.


Oavsett Ohlys innersta tankar och pålitlighet så går resonemanget ihop logiskt och påvisar att det inte automatiskt behöver finnas någon motsättning mellan att låta ens dotter gå i pravatskola och förespråka att alla skolor borde drivas offentligt.


Det visar ändå på en falskhet i hans sätt att resonera.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:11:56, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Milyc » 2008-10-07 1:00:01

Nej, det gör det inte. Min förklaring till hans agerande som du ifrågasatte om jag själv trodde på är den förklaring Ohly själv uppgav i partiledarutfrågningen i SVT inför förra valet.

Tycker du att han måse tvinga dottern att välja linje på gymnasiet med hänsyn till hans egen politiska karriär för att vara trovärdig?
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:11:56, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Moggy » 2008-10-07 1:03:23

Milyc skrev:Nej, det gör det inte. Min förklaring till hans agerande som du ifrågasatte om jag själv trodde på är den förklaring Ohly själv uppgav i partiledarutfrågningen i SVT inför förra valet.

Tycker du att han måse tvinga dottern att välja linje på gymnasiet med hänsyn till hans egen politiska karriär för att vara trovärdig?



Ok, vi har uppenbart olika åsikter och inställning i frågan.

Jag anser att politiker ska visa att dom tror på det dom själva står för, för att verka trovärdiga.

Nu bryr jag mig inte så mycket då det känns väldigt främmande för mig att jag nånsin skulle rösta på V.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:11:56, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Milyc » 2008-10-07 1:47:49

Moggy skrev:Jag anser att politiker ska visa att dom tror på det dom själva står för, för att verka trovärdiga.


Tycker du att Fredrik Reinfeldt innan han kom till makten och kunde avskaffa gratisinträdet på statliga museum för att vara trovärdig måste propsa på att han själv med familj skulle betala inträdesavgift där eftersom han förespråkade att en såden skulle införas för att visa att han verkligen tror på inträdesavgifter på statliga museum?

Moggy skrev:Nu bryr jag mig inte så mycket då det känns väldigt främmande för mig att jag nånsin skulle rösta på V.


Om det är V:s politik man tycker det är fel på tycker jag man kan argumentera mot den istället för att försöka misstänkligöra företrädare för att inte mena vad de säger.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:11:56, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Moggy » 2008-10-07 10:28:38

Milyc skrev:
Moggy skrev:Nu bryr jag mig inte så mycket då det känns väldigt främmande för mig att jag nånsin skulle rösta på V.


Om det är V:s politik man tycker det är fel på tycker jag man kan argumentera mot den istället för att försöka misstänkligöra företrädare för att inte mena vad de säger.


Fast saken den att en av anledningarna till att jag inte gillar V är just att dom inte själva lever som dom lär. Nu finns det väl en del vettigt folk inom V med, men just Lars Ohly har jag mycket lågt förtroende för och inte enbart för vilket skola som hans dotter går i.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:11:56, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2008-10-07 10:34:50

Milyc skrev:
Moggy skrev:Jag anser att politiker ska viss att dom tror på det dom själva står för, för att verka trovärdiga.


Tycker du att Fredrik Reinfeldt innan han kom till makten och kunde avskaffa gratisinträdet på statliga museum för att vara trovärdig måste propsa på att han själv med familj skulle betala inträdesavgift där eftersom han förespråkade att en såden skulle införas för att visa att han verkligen tror på inträdesavgifter på statliga museum?


Tycker inte att det är samma sak, och tycker för övrigt att det är helt rätt med inträde på museum då jag anser att kultur ska vara lönsam och inte bekostas med skattemedel.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:11:56, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Milyc » 2008-10-07 11:55:44

Moggy skrev:Tycker inte att det är samma sak, och tycker för övrigt att det är helt rätt med inträde på museum då jag anser att kultur ska vara lönsam och inte bekostas med skattemedel.


Men det anser jag att det är. Tycker du verkligen att Ohly skulle ha tvingat sin dotter att välja en annan gymnasielinje bara för att linjen hon ville gå drivs i en regi han och hans parti tycker att den inte borde göra med hänsyn till hans politiska karriär?

För övrigt tycker jag också att man gott kan betala för sig om man vill gå på museum, men det är en politisk sakfråga som man liksom V:s politik i allmänhet kan ha åsikter om utan att genom vad jag uppfattar som osaklig argumentation söka underkräva trovärdigheten hos partier vars politik man inte stödjer. Du skulle ju ändå aldrig rösta på Ohly oavsett vilken gymnasielinje hans dotter gick på.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:11:56, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Den stora tråden om klasser

Inläggav Ganesh » 2008-10-07 15:06:53

Klass (som i klasskamp och arbetarklass, inte Vi i Femman) är uppenbarligen ett kontroversiellt ämne.

Det kommit flera trådar som tar upp olika aspekter på klass. Detta är ett försök att samla diskussion kring klass, klasstruktur och klassmotsättningar.

Frågor:

1. Finns det samhällsklasser i Sverige idag?
2. Vilka klasser är det i så fall?
3. Finns det klassmotsättningar i Sverige, eller lever klasserna i harmoni med varandra?
4. Finns det en dominerande/härskande klass i Sverige?
5. Hur ser den moderna medelklassen ut i Sverige, vad består den av och hur är dess maktställning?
6. Om medelklassen är den dominerande klassen i Sverige, vilka är dess maktresurser? Vad baserar den sin maktställning på?
7. Håller arbetarklassen på att förlora sin starka ställning?
8. Klasser och klassmotsättningar förändras hela tiden. Men finns det en härskande elit i Sverige?
9. Eller finns det flera konkurrerande eliter?
10. Eller möjligen ingen dominerande elit alls?
11. Övriga intressanta frågor i ämnet? Lägg gärna till.

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om klasser
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 16:12:01, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Charley? » 2008-10-07 16:33:27

Men lägg av. TREDJE tråden om samma ämne?


1. Finns det samhällsklasser i Sverige idag?
Ja.
2. Vilka klasser är det i så fall?
Sjuklingar, brottslingar, arbetare, akademiker, överklass.
3. Finns det klassmotsättningar i Sverige, eller lever klasserna i harmoni med varandra?
Klass mot klass, måste striden stå.
4. Finns det en dominerande/härskande klass i Sverige?
Ja.
5. Hur ser den moderna medelklassen ut i Sverige, vad består den av och hur är dess maktställning?
Medelklassen involverar de som har ett arbete som kräver speciell utbildning.
6. Om medelklassen är den dominerande klassen i Sverige, vilka är dess maktresurser? Vad baserar den sin maktställning på?
Det är det inte.
7. Håller arbetarklassen på att förlora sin starka ställning?
Ja, vi sjuklingar tar över.
8. Klasser och klassmotsättningar förändras hela tiden. Men finns det en härskande elit i Sverige?
Ja, vi kallar oss för "de psykotiska".
9. Eller finns det flera konkurrerande eliter?
Det skulle väl vara pundarna då.
10. Eller möjligen ingen dominerande elit alls?
Fy på dig.
11. Övriga intressanta frågor i ämnet? Lägg gärna till.
Nä.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:12:01, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-07 20:33:38

Är det inte så att Lars Ohlys dotter går på en ordinär friskola som får kommunala bidrag, och inte har terminsavgifter och som alltså vem som helst kan söka till? Eller har jag fått det om bakfoten? Skolan det handlar om är det gymnasium som drivs av Fryshuset i Stockholm.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:11:56, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Milyc » 2008-10-07 20:42:01

De exakta detaljerna känner inte jag till bättre än du. Det enda jag vet är vad jag hört journalister komfrontera Ohly med några gånger och vad han svarat, dvs: Det är hennes val att gå där och att linjen inte finns kommunalt men att han och Vänsterpartiet skulle vilja att den gjorde det istället.

Dottern är ju faktiskt inte offentlig person så man måste kanske gräva en aning för att få reda på saker om henne.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:11:56, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Moggy » 2008-10-07 22:09:03

Milyc skrev:
Moggy skrev:Tycker inte att det är samma sak, och tycker för övrigt att det är helt rätt med inträde på museum då jag anser att kultur ska vara lönsam och inte bekostas med skattemedel.


Men det anser jag att det är. Tycker du verkligen att Ohly skulle ha tvingat sin dotter att välja en annan gymnasielinje bara för att linjen hon ville gå drivs i en regi han och hans parti tycker att den inte borde göra med hänsyn till hans politiska karriär?



Ok, givetvis ska hans dotter kunna gå den utbildning hon vill utan att ta hänsyn till sin fars politik. Hon ska ju inte behöva drabbas då hon kanske inte ens är aktiv eller medlem i V.

Just det här fallet blir lite skevt när det handlar om en "oskyldig person" som skulle drabbas av faderns politiska åsikter.

Men det är lite av principen som jag är emot att ledande vänsterpartister kommer undan med rätt mycket, samtidigt som det blir storm bland journalisterna när det visar sig att nån moderat inte betalt TV-avgiften, och tvingas avgå för en sån struntsak.

Det är så uppenbart att media är politiskt vinklande...-
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Zombie » 2008-10-08 0:53:40

Jag tycker den här trådidén är bra.
Startinlägget ställer en rad relevanta frågor utan att påstå så mycket. Och lämnar uttryckligen öppet för fler.

Det finns flera trådar om det här sedan förut också. Här är de två jag har uppe på "senaste inläggen" just nu:
ar-du-arbetare-el-kanner-du-att-du-tillhor-arbetarklassen-t7209.html
hur-defineras-klasstillhorighet-t7210.html

*************************************************************

Drar väl ett av mina Karthagines (bara så att det ska stå någonstans; kanske har någon skrivit det i en av de länkade trådarna, orkar inte plöja dem):

Det finns (minst) en arbetarklass. Men det gav jag upp att argumentera för på det här forumet någon gång i våras eller när det var.

Mitt intryck rent allmänt (undantag finns givetvis): tillhör man den eller har mött och sett den så vet man att den finns (inpå bara benen ofta nog); har man inte mött den eller sett vad det var man mötte så är det ingen idé att någon försöker övertyga en.

Dels har den (oförskyllt) varit för politiskt misskrediterad under hela den rådande högervågen (sedan ett tag innan Sovjets fall);
dels har den vanligtvis legat nedanför medelklassens radar i social status, och det är vanligtvis medelklassen och uppåt som sätter ämnen, ramar och språk för det offentliga samtalet (eller mediakolporteringen);
dels är det (typ) bara vissa sociologer, vissa ur arbetarklassen och jag som vet att det finns kulturmönster, språkkoder och annat utöver lönenivåer (som för övrigt också missuppfattas till stor del) som definierar en klass även neråt på den sociala skalan. När det gäller överklassen och dess underavdelningar är det konstigt nog flera som inser den saken.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:12:01, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Garum » 2008-10-08 2:09:01

Frågor:

1. Finns det samhällsklasser i Sverige idag?

Självklart finns det olika samhällsklasser.

2. Vilka klasser är det i så fall?

Det är en lite klurig fråga att svara på, men rent allmänt kan man säga att det finns en samhällselit bestående av människor med höga utbildningar, ekonomiska resurser och familjeband som besitter de ledande positionerna i samhället i form av politiska poster, ledare för stor och medelstora företag, finansmän, mediamoguler etc plus då deras familjemedlemmar, fruar och barn.

Sen steget under finns den sk "klätterklassen", dvs medelklassen som består av akademiker, egna företagare och kanske den översta "arbetararistrokratin" bestående av väldigt välbetalda arbetare och deras familjer.

Efter detta kommer den mer tradionella arbetarklassen bestående av underbetalda jobbare a la sjukvårdsbiträden, lokalvårdare, diskare, chaffisar OSV plus deras anhöriga

Längst ner kommer de utslagna, kriminella, missbrukarna och den nyanlända imorterade underklassen, som bebor
gettoliknande områden, som inte oftast har jobb utan blir försörjda med försörjningstöd, socialbidrag och andra liknande bidrag av olika dignitet.

Detta är nu en generalisering men i grova drag kan man säga att den stämmer.

3. Finns det klassmotsättningar i Sverige, eller lever klasserna i harmoni med varandra?
Klart att det finns klassmotsättningar, grupper som har det sämre vill ha det bättre, de mäktigaste grupperna vill hålla de andra tillbaka för att bevara sin makt och inflytande, även om motsättningarna inte är lika hårda som i som i andra länder (ännu)

4. Finns det en dominerande/härskande klass i Sverige?

Ja, det finns det i allra högsta grad och den kan grovt sett delas in i två tora undergrupper, dels den gamla aristokratin och finansfamiljerna som tillsammans med nytillkomna stjärnskott, fortafarande utövar ett betydade inflytande över landet (Wallenbergarna , Stenbeck etc)

Sen den politiska adeln bestående av socialdemokratin som fungerar som en alternativ språngbräda mot makten och härligheten, den är också (numera) genomsyrad av släkt och familjeband, olika politiska poster visar tendenser att börja gå i arv, se namn som Bodström, Lejon, Sahlin vars ättelägg gjort politiska karriärer, inom en icke allt för avlägsen framtid kommer vi att få se den 3 generationens "arvspolitiker" träda in på den politiska scenen, det kommer att bli allt svårare för "nykomlingar" att göra karriär.

5. Hur ser den moderna medelklassen ut i Sverige, vad består den av och hur är dess maktställning?

Den moderna medelklassen består av tjänstemän, akademiker på mellannivå och välbetalda arbetare, dess maktresurser består av dess stora antal då den utgör en stor del av väljarkåren och är politiskt medveten om att hälla sig ajour om vad som händer och nyttjar som rösträtt för att tillvara sina i9ntressen.

6. Om medelklassen är den dominerande klassen i Sverige, vilka är dess maktresurser? Vad baserar den sin maktställning på?

Se ovan.

7. Håller arbetarklassen på att förlora sin starka ställning?

Ja, då den håller på att försvinna i en allt snabbare takt och uppgår alltmer i den traditionella medelklassen både när det gäller inkomster och värderingar.

8. Klasser och klassmotsättningar förändras hela tiden. Men finns det en härskande elit i Sverige?

Ja, det finns det och kommer alltid att finnas, både i Sverige som i alla andra mänskliga samhällen på jorden.

9. Eller finns det flera konkurrerande eliter?

Ja, för att uttrycka det lite skämtsamt societeten konkurerrar med sosseteten.

10. Eller möjligen ingen dominerande elit alls?

Det har alltid funnits, finns och kommer alltid att finnas en dominerade elit i alla mänskliga samhällen, det är en del av den mänskliga naturen, sen kan man kalla den för olika saker och individerna som de består av kommer att skifta, men eliterna består.

11. Övriga intressanta frågor i ämnet? Lägg gärna till.

Sverige kommer att bli ett mycket hårdare och mer polariserat samhälle framöver, tyvärr med allt tuffare samhällsklimat, speciellt med tanke på det växande utanförskap som våra allt större mängder av migranter som tanklöst släpps in och som vi inte kan ta hand om på ett vettigt sätt, detta är en tickande bomb, bävar för den dag den kommer att detonera...
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 16:12:01, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-08 20:09:40

1. Finns det samhällsklasser i Sverige idag?

Ja

2. Vilka klasser är det i så fall?

Arbetarklass, Medelklass (Övre och lägre), Överklass samt en underklass av icke arbetande, sjukskrivna och utslagna.

3. Finns det klassmotsättningar i Sverige, eller lever klasserna i harmoni med varandra?

Det finns sannerligen klassmotsättningar i Sverige precis som i alla andra länder jag känner till något om

4. Finns det en dominerande/härskande klass i Sverige?

Nja, det finns det men den är inte särskilt homogen.

5. Hur ser den moderna medelklassen ut i Sverige, vad består den av och hur är dess maktställning?

För komplicerat att svara på

6. Om medelklassen är den dominerande klassen i Sverige, vilka är dess maktresurser? Vad baserar den sin maktställning på?

En blandning av ekonomiska resurser och kulturellt och ideologiskt övertag.

7. Håller arbetarklassen på att förlora sin starka ställning?

Sedan länge.

8. Klasser och klassmotsättningar förändras hela tiden. Men finns det en härskande elit i Sverige?

Det finns flera konkurrerande eliter

9. Eller finns det flera konkurrerande eliter?
Ja

10. Eller möjligen ingen dominerande elit alls?
Jo

11. Övriga intressanta frågor i ämnet? Lägg gärna till.

Frågor tänker jag inte lägga till men intressanta aspekter är hur klassmotsättningarna har internationaliserats, på grund av kapitalets och produktionens internationalisering - de utarmade proletärerna finns oftast inte runt gathörnet längre utan i något land långt bort.
Det är en anledning till att man inte ser klasssamhället lika tydligt även om jag tycker det har blivit tydligare igen.

Klassystemet i Sverige har också etnifierats i och med de invandrare som kommit hit och fått den lägsta statusen och de enkla jobben.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:12:01, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Aspkvinna » 2008-10-10 18:38:18

Står fast vid min tanke om att så länge man försöker behålla klassindelning så blir det svårt att fördömma kastsamhället i Indien.

Jag gillar ingen sorts indelning varken klass eller kast.

Historia, ja, framtid, nej.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:12:01, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Ganesh » 2008-10-10 18:45:28

Aspkvinna skrev:Står fast vid min tanke om att så länge man försöker behålla klassindelning så blir det svårt att fördömma kastsamhället i Indien.

Jag gillar ingen sorts indelning varken klass eller kast.

Historia, ja, framtid, nej.



Verkligheten är ett klassamhälle. Indien är både och. Det är så det ser ut. Trist men sant.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 16:12:01, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Alien » 2008-10-10 19:17:57

Klart det finns samhällsklasser idag, men kanske mer komplicerade än för 50 år sen.

Jag skulle vilja lägga till frågan om klass och skola. Det sägs att skolan är anpassad för medelklassbarnen, och att arbetarklassen (el den icke högutbildade) klassen missgynnas. Och missgynnas mer nu än tidigare.

Detta pga att barnen fått för ostrukturerad undervisning. Den gamla pluggskolan var bättre för läsbegåvade från underklassen. Medelklassbarnen klarar sig ändå, de har fått det med sig hemifrån.

Minns att min dotters lärarinna sa i mellanstadiet att nu skulle barnen arbeta självständigt, söka kunskap själva, men alla barn klarade inte det. Tydligen kom det order ovanifrån och ingen frågade vad lärarna tyckte.

Sen tillkommer diverse machoattityder, i förorterna och på landet som kan göra att killar från arbetarklassen halkar efter.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:12:01, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Aspkvinna » 2008-10-10 21:03:34

Ganesh skrev:
Aspkvinna skrev:Står fast vid min tanke om att så länge man försöker behålla klassindelning så blir det svårt att fördömma kastsamhället i Indien.

Jag gillar ingen sorts indelning varken klass eller kast.

Historia, ja, framtid, nej.


Verkligheten är ett klassamhälle. Indien är både och. Det är så det ser ut. Trist men sant.



Visst men något som jag helt klart är emot! Har alltid varit, hur det nu kom in i mitt huvud som barn, och kommer så att alltid vara.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in