Hur byter man hårddisk i denna?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur byter man hårddisk i denna?

Inläggav Richard » 2023-12-11 9:11:34

Jag fick erbjudande om att få köpa två laptops för 100 kr, o jag slog till. Den ena var gammal typ o jag har inte ens en strömsladd till den. Men den andra var riktigt bra!

Liten dator, liten.jpg


Windows 10 med touchskärm, inte supervass, men den är smidig att bara ha med med sig, jag brukar ha den i väskan när jag åker till min sysselsättning. Det går att surfa, spela musik, titta på film o sånt, trots att den bara har 1 eller 2 GB i RAM-minne. Den är värd 50 kr i.a.f.

Men, jag skulle vilja byta hårddisken, då den endast är på 32 GB! Så jag har installerat LibreOffice och Firefox på den, men sen får det inte plats mer.

Jag har fotograferat datorn i alla vinklar här; https://imgur.com/a/StOhPVz

Jag hittar inte nått som jag vågar skruva upp... Batteriet är helt ok o den laddas via Micro USB-uttaget.

Så, är det möjligt att sätta åtminstone en 256 GB-hårddisk? Jag har små Micro SD-kort (ett på hela 512 GB) som man kan sätta in i den o jag satt in ett 128 GB med alla mina dokument o annat jag sparar på, men jag skulle vilja installera fler program på den, o då måste de väl ligga på huvud-disken?

Jo, det går även att köra t.ex. Linux från ett Micro SD-kort, men det vill jag inte. För det har en förmåga att ploppa ut...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur byter man hårddisk i denna?

Inläggav Ignatius » 2023-12-11 11:01:13

Det är ofta svårt att meka med laptops. Tillverkarna använder specialskruvar och konstig montering för att försvåra. Om du vill meka själv så ta reda på exakta modellnamnet och sök på nätet. Har du tur hittar du någon gördetsjälv guide.
I annat fall kan du lämna in den till en professionell datorfirma. De har de verktyg och information som behövs. Självklart blir det dyrare (högre pris för hårddisken + arbete). Det är just det som är avsikten då tillverkarna gör det svårt att meka själv.
Det går faktiskt att installera Windows på SD-kort och liknande också. Hur det blir med licens vet jag inte. Förmodligen vill Microsoft sno dig på en licenspeng till. Det är du det som är avsikten med deras betalningsmodell...
Eftersom du betalt väldigt lite för datorn kan det kanske vara värt en peng för att få den att fungera bättre.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Hur byter man hårddisk i denna?

Inläggav Richard » 2023-12-11 11:30:04

Ignatius skrev:Det är ofta svårt att meka med laptops. Tillverkarna använder specialskruvar och konstig montering för att försvåra. Om du vill meka själv så ta reda på exakta modellnamnet och sök på nätet. Har du tur hittar du någon gördetsjälv guide.
I annat fall kan du lämna in den till en professionell datorfirma. De har de verktyg och information som behövs. Självklart blir det dyrare (högre pris för hårddisken + arbete). Det är just det som är avsikten då tillverkarna gör det svårt att meka själv.
Det går faktiskt att installera Windows på SD-kort och liknande också. Hur det blir med licens vet jag inte. Förmodligen vill Microsoft sno dig på en licenspeng till. Det är du det som är avsikten med deras betalningsmodell...
Eftersom du betalt väldigt lite för datorn kan det kanske vara värt en peng för att få den att fungera bättre.

Tack!

Då lämnar jag in den, tror han som fixar mobiler o surfplattor kan ta sig an den. Jag har bytt många hårddiskar på laptops, när jag gjort vid äldre datorer o satt i SSD-diskar, o det är ju ganska lätt. Men på denna hittar jag inte ens några skruvar.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur byter man hårddisk i denna?

Inläggav Ignatius » 2023-12-11 12:45:37

Med de specifikationer du anger verkar datorn mer vara en chromebook än en riktig laptop. Frågan är hur ens Windows 10 fått plats på en 32GB hårddisk.
Om du lämnar in datorn skulle jag be datorkillen kolla om det går att sätta in mer RAM-minne också. Jag tror att du skulle bli rejält mycket nöjdare med en eller annan extra GB. Risken är dock att saker är fastlödda på moderkortet och svåra/omöjliga att byta.
Och ja, jag tycker du gjort ett kanonköp! En sådan dator är definitivt värd 50 spänn. Lägger du någon tusenlapp på att förbättra den blir den kanon!
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Hur byter man hårddisk i denna?

Inläggav Richard » 2023-12-11 13:36:52

Tack för tipsen!
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur byter man hårddisk i denna?

Inläggav Dagobert » 2023-12-11 14:02:10

Skruvar under gummitassarna?
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Hur byter man hårddisk i denna?

Inläggav nallen » 2023-12-11 19:18:46

Richard skrev:Så, är det möjligt att sätta åtminstone en 256 GB-hårddisk?

Jag sökte lite på den enda beteckning jag kunde se på dina bilder, "T100H"; om jag förstår det rätt så är det en surfplatta med dockningsstation... :-)063
Iaf, jag hittade också: jag har inte ens tittat på videon själv, men det kanske ger nåt.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur byter man hårddisk i denna?

Inläggav Richard » 2023-12-12 8:09:33

Tack!

Ska titta närmare på det!
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur byter man hårddisk i denna?

Inläggav Richard » 2023-12-12 19:36:04

nallen skrev:
Richard skrev:Så, är det möjligt att sätta åtminstone en 256 GB-hårddisk?

Jag sökte lite på den enda beteckning jag kunde se på dina bilder, "T100H"; om jag förstår det rätt så är det en surfplatta med dockningsstation... :-)063
Iaf, jag hittade också: jag har inte ens tittat på videon själv, men det kanske ger nåt.

Tack, det var det!

En surfplatta alltså... Jag tog med den som vanligt o kom o tänka på vad du sa o drog lite försiktigt i skärmen. O det var mycket riktigt en surfplatta med tangentbord så man kan använda den som både och. Då förstår jag att det inte är så lätt att byta hårddisk, då den nog är fastlödd. Får köra med minneskortet!

Jag som varit ute efter en hyfsad surfplatta! Tur att jag inte hunnit köpa nån!

Asus, surfplatta, liten.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur byter man hårddisk i denna?

Inläggav nallen » 2023-12-12 20:49:11

Richard skrev:Då förstår jag att det inte är så lätt att byta hårddisk, då den nog är fastlödd.

Om videon visar rätt modell verkar det ju sitta en 2.5" SATA-disk i dockan/tangentbordet :-)063
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur byter man hårddisk i denna?

Inläggav Ignatius » 2023-12-12 23:24:50

Det är kanon! Videon visar att det går att byta HD och dessutom är det en vanlig HD och inte något kort. Det är säkert lite knepigt att få upp chassit. Om du inte fixar det så lämna bort den till en datorfixare. Även om du betalar några hundra för arbetet så blir resultatet en minidator med rejäl HD. Sätt in en rejäl SSD. Sedan kan du använda datorn till de mesta småjobb, surf, film med mera.
Att det är en surfplatta gör allt ännu bättre. Du får en e-bokläsare också.
Jag misstänker att datorn/plattan är köpt med android. Sedan har firman du köpte den av installerat Windows och den blev långsam och kass och det rymdes inga program. Därför "skänkte" de bort den för en femtilapp. Vilket slöseri! Grattis! (Jag bjuder 100 spänn om du inte vill ha datorn!)
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Återgå till IT-forum



Logga in