Hur bor du?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur bor du?

Inläggav Pikachu » 2013-02-03 22:47:48

En etta(43kvm), sovalkov, liten balkong och golvvärme i badrummet. Nyrenoverad och ja stormtivs, ska nog anlägga brädtrall på balkongen :-)Happy .
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Hur bor du?

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-03 23:25:32

På en gudsförgäten plats. Vet inte vad som flugit i mig, antagligen är det isoleringen som kommer ikapp. Men jag kan inte se det jag förut gillade, jag längtar bara bort till det jag en gång kom ifrån. Vagga runt här tills jag dör? Nej tack.

Bor i ett bohuslänskt dubbelhus från 1898, med grannar som kunde lika gärna vara spöken eller inga grannar alls, inget att göra, inget att gå till, inga mål med promenaderna, två promenader per dag i totalt mörker vintertid (pannlampa och ett butikslager reflexer krävs).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Hur bor du?

Inläggav mikael » 2013-02-06 5:15:13

Vad har jag för boendeform egentligen?



Hur jag bor!

Jag bor i en trea 74km, där rummen är jämnstora förutom vardagsrummet som är lite större där bor jag i nu.

Hyrerätt, byggt 54, stambyte, satansbyte, i somras!

Allmänyttan som fungerar bra!

Jag har en uthyrnings rum med egen ingång och pentry,toalett utan dusch 18 km, det finns en ingång till mitt vargandrum där.


Nu är det så:
Mitt sovrum är på 16 km och är ett rum då jag är särbo, men nu bor där en tjej från thailand 30 år, 145 cm lång och väger 36 kg.
Hon är mycket ambitiös, driven och har god utbildning , städjobb ,tjänar bra samt pluggar svenska på universitetet
Hennes ex är hon vän med en trevlig 47 årig man som ser betydligt yngre ut.

Vi delar köket och toaletten med dusch och badkar.

Ibland sover hon över hos vänner och vi skriver i ett anteckningsblock vad vi gör.
Hon skriver att hon ska vara borta så att jag kan föra oväsen på morgonen.
Jag är morgonmänniska och kliver tidigt upp ,såklart jag då inte vill störa henne,
Därför har vi detta block att skriva i så även hon får veta då jag är borta.

I mitt vardagsrum får mina små bekantskaper sova över och ibland idkar vi amorösa eskapader men jag är förövrigt singel för tillfället betraktar jag mig som sådan.
I uthyrningsrummet bor nu en svensk lugn, snäll , ansvarsfull , 22-årig tjej som till och från har sin pojkvän där.
Hon flyttade nyligen in men hon jobbar visst i hemtjänst.

Hon får använda min toalett med dusch samt spisen och ett köldfack i mitt kök.
Vi samsas alla om tvättstuge nyckeln, tvättstugan ligger rätt så nära och funkar mycket effektivt.



I mitt vardagsrum har jag dessutom mina vänner, umgås med dom samt har
middagsbjudningar då jag är hemkär och mest är föreningsmänniska.

Eller träffar någon kul typ på någon plats eller en kvinna ,tjej att bjuda hem.
Jag började denna livsstil då jag fick min lägenhet en tvåa då -80 för att jag skulle plugga i Dalarna och behövde någon som såg till hemmet.

Satte ut en annons i gula tidningen och en finsk ung studerande man svarade på annonsen och min far tog emot honom i lägenheten då jag befann mig i Dalarna Borlänge -Falun.

Jag hade bryggt 300 liter äppelvin som jag jobbat i 3 år med som stod i källaren, men det blev stulet av narkomangänget .
Döm om min förvåning då jag besökte min lägenhet och upptäckte att allt mitt vin var borta i källaren stulet, tre års hårt hantverkarbete borta.
Visst blev jag både besviken,ledsen och arg.
GRRRRRRRRRRR!
Dessutom hade dom stoppat tändstickor i källardörrs låsen så att dom skulle få jobba ifred med sin 300-liters vin kupp.
Att bära bort 12st, 25 liters dammejanner.


Visste det fanns en risk för detta så jag lurade i dom att en damejane var det antabus i vilket inte var sant, jag är ju ingen mördare.

Sedan kom dom och klagade att en narkoman hade dött av mitt vin men faktum var att han hade dåligt hjärta samt att mitt vin var så gott att man inte märkte hur starkt det var.
Först stjäla mitt äppelvin och sedan komma och klaga?


Om mig: Jag varken röker eller dricker, har en massa hobbies: cykla i naturen, middagar, gå på franskakonversationer, lyrikgrupp, rota i grovsoprummet för att sedan vara tvungen att kasta saker, samlarmani.

Några frågor?
Hjälp mig föreslå vad jag ska kalla min boendeform!
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Hur bor du?

Inläggav kullan » 2013-02-06 10:09:11

I ett kartonglager :(
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hur bor du?

Inläggav Crow_ » 2013-02-06 10:46:56

Jag bor i en etta på 35kvm med kokvrå i ett ganska litet (antar jag? För mig är det stort, har alltid bott mitt ute i ingenstans...) samhälle med 5000 invånare eller så.
Bor nära järnvägen i en knytningspunkt - har lika långt till tre större städer i olika landskap :mrgreen:

Trivs så jävla bra! :D
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Hur bor du?

Inläggav Tallbarr » 2013-02-06 11:03:07

mikael skrev:Vad har jag för boendeform egentligen?



Hur jag bor!

Jag bor i en trea 74km, där rummen är jämnstora förutom vardagsrummet som är lite större där bor jag i nu.

Hyrerätt, byggt 54, stambyte, satansbyte, i somras!

Allmänyttan som fungerar bra!

Jag har en uthyrnings rum med egen ingång och pentry,toalett utan dusch 18 km, det finns en ingång till mitt vargandrum där.


Nu är det så:
Mitt sovrum är på 16 km och är ett rum då jag är särbo, men nu bor där en tjej från thailand 30 år, 145 cm lång och väger 36 kg.
Hon är mycket ambitiös, driven och har god utbildning , städjobb ,tjänar bra samt pluggar svenska på universitetet
Hennes ex är hon vän med en trevlig 47 årig man som ser betydligt yngre ut.

Vi delar köket och toaletten med dusch och badkar.

Ibland sover hon över hos vänner och vi skriver i ett anteckningsblock vad vi gör.
Hon skriver att hon ska vara borta så att jag kan föra oväsen på morgonen.
Jag är morgonmänniska och kliver tidigt upp ,såklart jag då inte vill störa henne,
Därför har vi detta block att skriva i så även hon får veta då jag är borta.

I mitt vardagsrum får mina små bekantskaper sova över och ibland idkar vi amorösa eskapader men jag är förövrigt singel för tillfället betraktar jag mig som sådan.
I uthyrningsrummet bor nu en svensk lugn, snäll , ansvarsfull , 22-årig tjej som till och från har sin pojkvän där.
Hon flyttade nyligen in men hon jobbar visst i hemtjänst.

Hon får använda min toalett med dusch samt spisen och ett köldfack i mitt kök.
Vi samsas alla om tvättstuge nyckeln, tvättstugan ligger rätt så nära och funkar mycket effektivt.



I mitt vardagsrum har jag dessutom mina vänner, umgås med dom samt har
middagsbjudningar då jag är hemkär och mest är föreningsmänniska.

Eller träffar någon kul typ på någon plats eller en kvinna ,tjej att bjuda hem.
Jag började denna livsstil då jag fick min lägenhet en tvåa då -80 för att jag skulle plugga i Dalarna och behövde någon som såg till hemmet.

Satte ut en annons i gula tidningen och en finsk ung studerande man svarade på annonsen och min far tog emot honom i lägenheten då jag befann mig i Dalarna Borlänge -Falun.

Jag hade bryggt 300 liter äppelvin som jag jobbat i 3 år med som stod i källaren, men det blev stulet av narkomangänget .
Döm om min förvåning då jag besökte min lägenhet och upptäckte att allt mitt vin var borta i källaren stulet, tre års hårt hantverkarbete borta.
Visst blev jag både besviken,ledsen och arg.
GRRRRRRRRRRR!
Dessutom hade dom stoppat tändstickor i källardörrs låsen så att dom skulle få jobba ifred med sin 300-liters vin kupp.
Att bära bort 12st, 25 liters dammejanner.


Visste det fanns en risk för detta så jag lurade i dom att en damejane var det antabus i vilket inte var sant, jag är ju ingen mördare.

Sedan kom dom och klagade att en narkoman hade dött av mitt vin men faktum var att han hade dåligt hjärta samt att mitt vin var så gott att man inte märkte hur starkt det var.
Först stjäla mitt äppelvin och sedan komma och klaga?


Om mig: Jag varken röker eller dricker, har en massa hobbies: cykla i naturen, middagar, gå på franskakonversationer, lyrikgrupp, rota i grovsoprummet för att sedan vara tvungen att kasta saker, samlarmani.

Några frågor?
Hjälp mig föreslå vad jag ska kalla min boendeform!


Jag vet inte vad du ska kalla boendeformen men jag tyckte det var riktigt intressant att läsa det du skrev om ditt liv. Kanske Off Topic här men det kanske finns en "Hur lever du ditt liv"-tråd någonstans för jag vill höra mer i precis samma stil!

Jag bor i en gammal skola på landet, mycket plats och lite folk.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Hur bor du?

Inläggav Narkeremiten » 2013-02-06 11:14:36

Själv bor jag i 'storstan' (svenskt sett), i en 35-kvadraters lägenhet, för mig själv. Trivs jättebra med promenadavstånd till det mesta. Enda nackdelen med lägenheten är att den är rätt kall. Skönt på sommaren, inte så roligt på vintern.
Vintertid kunde jag lika gärna vara den sista människan i världen, då ståhej utanför i princip är obefintligt. Värre är det under sommartid då varenda unge går ur idet sitt och springer, skriker, tjuvringer och då och då sliter loss brevlådan min eller sätter in sand eller andras post i den. Det är just därför jag älskar barn.
Narkeremiten
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-01-31
Ort: Örebro

Hur bor du?

Inläggav Schmetterling » 2013-02-06 12:54:27

Angelic Fruitcake skrev:Jag bor:

- med boendestöd 2 ggr i veckan

Vad innebär ggr i det här fallet? Hur många timmar? Jag undrar för jag har precis fått beviljat en timma boendestöd/vecka vilket alla utom LSS-handläggaren verkar inse är alldeles för lite.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Hur bor du?

Inläggav treeman » 2013-02-06 12:55:18

Sambo med en underbar kvinna i Vingåker. Nyinflyttad på 112 kvm. 3 rum och kök. Den största lägenheten jag bott i, en hel villavåning.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Hur bor du?

Inläggav slackern » 2013-02-06 13:50:45

treeman skrev:Sambo med en underbar kvinna i Vingåker. Nyinflyttad på 112 kvm. 3 rum och kök. Den största lägenheten jag bott i, en hel villavåning.


Men vad fan Vingåker värsta lilla hålan. Har dom kvar den där outleten?

Hur som helst grattis till att du har blivit sambo. Det var roligt att höra.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur bor du?

Inläggav Mymlan » 2013-02-06 14:05:38

Just nu bor jag hos föräldrarna i en gulrappad tvåvåningsvilla. Tillfällig lösning kan man väl kalla det. Men har tänkt flytta till en lägenhet i stan till sommaren. Nyligen fick jag nys om en skiiiitsnygg etta på 42,5 kvadratmeter som blir ledig i maj. Dessutom var hyran inte alltför hög. Så hoppas den blir min :-) Får jag sen boendestöd nå.gång i veckan så vore det toppen!
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Hur bor du?

Inläggav border » 2013-02-06 20:08:17

Jag bor i ett kollektivhus där alla har egna "vanliga" hyreslägenheter. Ett bostadskomplex kan man nog säga, där många trapphus är ihoplänkade med korridorer emellan så att man ej behöver gå ut när man vill besöka gemensamhetslokalerna vi har. Det man har gjort är att ha tagit 10% av ordinarie bostadsytan och slagit ut på de andra utrymmena. Så ingen extra hyra. Gympasal, snickeri, matsal för 100 pers med storkök, brännugn för lera, pub/café, fotolabb, ateljé m.m. finns tillgängligt. Och så har jag en odlingslott på några kvm i anslutning till huset.

Själv bor jag i 3 RoK då jag har en son på halvtid, delad vårdnad.

Finns väl ett par linssoppeätande och rödvinsdrickande original boendes i huset, men de allra flesta märker inte ut sig. Intalar mig själv dock att en acceptans för "olikhet" skulle vara högre här, och jag har berättat för ett fåtal grannar om min AS.
border
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2012-11-21
Ort: Linköping

Hur bor du?

Inläggav Frimodig » 2013-02-06 22:03:28

Jag bor i en 2:a på 60 m2 i en hsb-förening i Uppsala. Jag har inte släppt in nån, förutom hantverkare, de senaste 3 åren. Jag har ett projekt att försöka ändra på det i år. Jag vill ha hit dottern och barnbarnen och sonen och hans fru. Men idag är det omöjligt. Jag måste sätta upp fler Billy-bokhyllor så alla böcker kommer upp från golven, sen måste jag börja dammsuga och tvätta golven i köket och badrummet regelbundet. Sen måste jag ge bort en massa prylar och kanske sälja en del.

Bortsett från barn och barnbarn har jag bara behov att ta hem ett par brudar från Etiopien, som jag haft kontakt med länge. De är snygga, skärpta och riktigt vassa. Och intressanta, eftersom de tänker såpass annorlunda, och kan berätta om hur det är att vara svart brud i Sverige. Jag kanske blir rätt hämndgirig. Tur att de har klarat sig så bra på egen hand.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Hur bor du?

Inläggav Lindansare » 2013-02-06 22:11:35

Relativt nybyggd vill, ca 200 m2 i ett väl ansett område relativt centralt i en medelstor/stor svensk stad.

Ha ha. Luddigare kan det inte bli.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Hur bor du?

Inläggav bellzan » 2013-02-06 22:18:18

bor i ghettot
bellzan
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2012-05-23

Hur bor du?

Inläggav slackern » 2013-02-06 22:20:28

bellzan skrev:bor i ghettot


Då kanske den här låten passar bra. ;)

slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur bor du?

Inläggav Frimodig » 2013-02-08 20:57:19

slackern skrev:
bellzan skrev:bor i ghettot


Då kanske den här låten passar bra. ;)



Elvis är anmärkningsvärt bra. Tom efter lumpen, ibland.

Var är ghettona i Sverige?

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Hur bor du?

Inläggav slackern » 2013-02-08 21:28:12

Frimodig skrev:
slackern skrev:
bellzan skrev:bor i ghettot


Då kanske den här låten passar bra. ;)



Elvis är anmärkningsvärt bra. Tom efter lumpen, ibland.

Var är ghettona i Sverige?

Lennart Frimodig


Det brukar väll vara miljonprograms områden som pekas ut i Sverige.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur bor du?

Inläggav Nessie » 2013-02-10 6:12:16

Bor med mamma, två lägenheter ihopslagna till en villket ger mig tillgång till egen kokvrå och toa, tyvärr ingen dusch :-)063
Nessie
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-12-23

Hur bor du?

Inläggav kapuni » 2013-02-10 12:42:02

I en alldeles för liten studio med havsutsikt och solnedgångsutsikt i ett gammalt hotell som är omgjort till bostäder, tillsammans med min fiancé.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Hur bor du?

Inläggav Avanti » 2013-02-10 17:48:45

etta anordnad av socialen. har en köksplatta, säng och en bordsskiva där jag äter. fjärde våningen, vilket jag gillar. då får jag utsikt över den grå betongvärlden.
Avanti
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2013-02-09

Hur bor du?

Inläggav marxisten » 2013-02-10 19:47:54

I villa hos mina päron. Vi bor i ett litet småländskt brukssamhälle där jag trivs ypperligt. Gillar ej stadens stress utan föredrar när det är nära till naturen och inte så mycket folk i närheten. Enda nackdelen är att det ej finns 100mbit fiberlan här, utan bara 8mbit i kopparledningar. :mrgreen:

Har dock nyligen ansökt om att få en servicelägenhet så får se när jag flyttar. Blir i sådana fall en etta eller tvåa. Och det kommer nog bli kul då det där förmodligen kommer finnas tillgång till 100mbit. :wink:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Hur bor du?

Inläggav Uddaaspergare » 2013-02-11 3:06:02

Jag bor i en tvåa centralt nånstans i sverige.. :lol: skämt o sido så trivs man i denna fina lägenhet men har inte kunnat uppskattat det fullt ut och det är väl denna förbannade autism som ställer till det antar jag... nån personal runt hörnet vill jag aldrig ha mer för då tar jag hellre livet av mej för bli styrd av andra hatar jag så det kryper obehag i mej när jag tänker på det :-)006
Uddaaspergare
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2011-09-21

Hur bor du?

Inläggav Schmetterling » 2013-02-11 12:45:34

Jag bor i en tvåa om 58 kvadratmetrar tillsammans med min äkta hälft och vårt tvååriga barn några minuters tunnelbanefärd från Stockholms innerstad.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in