Hur bli av med Ask i Chrome

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur bli av med Ask i Chrome

Inläggav Flia » 2013-07-30 19:05:38

Det gick ju inte att uppdatera Java utan att installera ask toolbar och search.ask.com.

Sen avinstallerade jag det jag kunde hitta med Revo Uninstaller, och bytte startsida och sökmotor i Chrome.

Men det spelar ingen roll hur många gånger jag byter tillbaka i Chrome, likförbannat kommner ask tillbaks som startsida.
Har scannat med Spybot och AdWcleaner, men de hittar inget. Har sökt igenom datorn efter "ask" och inte hittat nåt där heller.

Har windows 8.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav Wine » 2013-07-30 19:07:58

Vet inte om jag fattat det rätt nu men går du inte in i inställningsmenyn och ändrar sökmotor?

Sökning

Ange vilken sökmotor som används när du söker från adressfältet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav Flawed » 2013-07-30 19:09:49

Så lätt blir man inte av med ask och Babylon och liknade fulware.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav Miche » 2013-07-30 19:10:34

Jag har kämpat på samma sätt (och det går att uppdatera utan att få eländet, man ska bara vara jävligt uppmärksam och inte godkänna de frågorna).

Skaffa Ccleaner och leta rätt på eländet i Verktyg, Avinstallera samt kolla vad som startas automatiskt (tänk på att det är flera flikar, bl.a. en egen för Chrome). Titta dessutom igenom Tilläggen i Chrome och avaktivera allt du inte valt själv (förutom det som din virusscanner har installerat).

Wine skrev:Vet inte om jag fattat det rätt nu men går du inte in i inställningsmenyn och ändrar sökmotor?

Det hjälper inte, ask installerar skit som ställer tillbaka.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav Wine » 2013-07-30 19:13:05

Miche skrev:...
Wine skrev:Vet inte om jag fattat det rätt nu men går du inte in i inställningsmenyn och ändrar sökmotor?

Det hjälper inte, ask installerar skit som ställer tillbaka.


Ok, har inte haft det problemet själv, kanske eftersom jag inte använder ett windows OS.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav Zirre » 2013-07-30 19:27:14

Man kan avinstallera ask i Windows "ta bort program" eller nåt sånt i kontrollpanelen.
Sen när man installerar eller uppdaterar java kolla att det inte är ikrysssat nåt om ask.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav Flawed » 2013-07-30 19:50:41

Det roligaste är när man ska ladda ner något och så klickar man på den stora ikonen där det står download fast man egentligen skulle ha klickat på det jättelilla texten där det stod download .
Så får man dras med sökmotorn Sodom resten av livet.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav Miche » 2013-07-30 21:59:53

Det är pyssligt att bli av med eländet, men med lite envishet går det (det gäller bara att vara mer envis än idioterna som skapade eländet).

Snacka om usel marknadsföring, skriva programvaror som smyginstalleras och skapar ett helvete för folk...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav Zirre » 2013-07-30 23:07:56

Det är väl ask toolbar ni pratar om? Den avinstalleras enkelt via operativsystemets kontrollpanel.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav Miche » 2013-07-30 23:45:26

Zirre skrev:Det är väl ask toolbar ni pratar om? Den avinstalleras enkelt via operativsystemets kontrollpanel.

Japp, men sidan som öppnas när man skapar en ny flik forsätter att bli ask. Det är inte lätt att bli av med skiten.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav Hundralappen » 2013-07-30 23:54:47

Avinstallera chrome och installera utan ASK bara?
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav Miche » 2013-07-31 0:04:38

Hundralappen skrev:Avinstallera chrome och installera utan ASK bara?

Har du provat eller gissar du bara?

Flia, följ mina tips, jag har gjort samma sak på två olika datorer relativt nyligen (en med XP och en med Windows 7, tror knappast det skiljer sig mot Windows 8).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav Hundralappen » 2013-07-31 0:12:03

Miche skrev:
Hundralappen skrev:Avinstallera chrome och installera utan ASK bara?

Har du provat eller gissar du bara?


Jag hoppas bara att infon om ASK ligger inne i själva programet. En ominstallation lär ta bort det direkt. Men det är klart det kan ligga djupare. Men tar ju inte allt för många minuter att installera Chrome.

Så, det var mest en gissning. Men den borde gå såvida inte infon om ASK kommer återskapas med något i bakgrunden.

Sen borde CCleaner kirra biffen om det skulle vara så.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav Flia » 2013-07-31 1:11:28

Det är inte ask toolbar vi pratar om. Den har jag avinstallerat med Revo Uninstaller (som gör samma sökningar som CCleaner efter varje avinstallation).

Det här ligger nånstans i Chrome, eftersom jag sökt igenom hela datorn.

Ska prova ominstallera Chrome.... Fast så fort jag loggar in så får jag ju tillbaka alla inställningar ändå, så det hjälper nog inte.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav Flia » 2013-07-31 1:13:19

Hundralappen skrev:
Miche skrev:
Hundralappen skrev:Avinstallera chrome och installera utan ASK bara?

Har du provat eller gissar du bara?


Jag hoppas bara att infon om ASK ligger inne i själva programet. En ominstallation lär ta bort det direkt. Men det är klart det kan ligga djupare. Men tar ju inte allt för många minuter att installera Chrome.

Så, det var mest en gissning. Men den borde gå såvida inte infon om ASK kommer återskapas med något i bakgrunden.

Sen borde CCleaner kirra biffen om det skulle vara så.


Det är inte Chrome som installerade ask, det var JRE (Java runtime environment). Där fanns inget alternativ att avstå från ask, det finns flera inlägg om att folk är arga på det i olika forum.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav Miche » 2013-07-31 2:03:23

Jag upprepar det jag skrev ovan så att du inte missar det (jag har drabbats av Ask och gjort mig av med eländet med hjälp av nedanstående)!
Miche skrev:Skaffa Ccleaner och leta rätt på eländet i Verktyg, Avinstallera samt kolla vad som startas automatiskt (tänk på att det är flera flikar, bl.a. en egen för Chrome). Titta dessutom igenom Tilläggen i Chrome och avaktivera allt du inte valt själv (förutom det som din virusscanner har installerat).

EDIT: Ändrade formuleringen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav Zirre » 2013-07-31 9:19:05

Miche skrev:
Zirre skrev:Det är väl ask toolbar ni pratar om? Den avinstalleras enkelt via operativsystemets kontrollpanel.

Japp, men sidan som öppnas när man skapar en ny flik forsätter att bli ask. Det är inte lätt att bli av med skiten.

Då måste man ändra i inställningarna för vad som ska vara när man öppnar ny flik. Om det ska vara en viss sida eller om det ska vara "tomt". Typ så.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav kullan » 2013-07-31 9:51:08

Jag blev inte av med Ask toolbar förränn jag installerade om Firefox. Fick in skiten när jag installerade Java en gång. Men när Firefox blev ominstallerat och även Java blev ominstallerat så försvann det. Det går så jädra fort när man ska uppdatera och installera programvara. Sist fick jag in MSN - News eller vad den heter som startsidan när jag öppnade Firefox. då hade jag uppdaterat Skype. Nu var just det lätt åtgärdat men har man dålig koll vissa gånger får man in en massa konstigt på datorn.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav Hundralappen » 2013-07-31 11:09:11

kullan skrev:Jag blev inte av med Ask toolbar förränn jag installerade om Firefox. Fick in skiten när jag installerade Java en gång. Men när Firefox blev ominstallerat och även Java blev ominstallerat så försvann det. Det går så jädra fort när man ska uppdatera och installera programvara. Sist fick jag in MSN - News eller vad den heter som startsidan när jag öppnade Firefox. då hade jag uppdaterat Skype. Nu var just det lätt åtgärdat men har man dålig koll vissa gånger får man in en massa konstigt på datorn.


Där står nästan alltid en tydlig ruta i stil med:
[X] I also want to install XXXX

Man får ju helt enkelt lära sig att bocka ur dom man inte vill ha. Så länge det inte är shareware så får man leva med det där. Företagen måste ju få in stålar på nåt vänster. Hellre ett klick att jag inte vill ha ASK än att hela programet är sönderbesudlat med reklam, liksom.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav Flia » 2013-07-31 12:21:00

Snälla ni, läs vad jag skrivit tidigare så jag slipper dessa råd om vad jag redan gjort.

Jag upprepar då...

Det finns ingen "ask" eller "search.ask.com" i CCleaners avinstallationsverktyg. Inte heller i Windows verktyg, eller Revo Uninstaller.
AskToolbar fanns, den är avinstallerad.

Det var inte en vanlig Java-uppdatering utan JRE, och där finns ingen möjlighet att avböja installation av ask.

Ändringarna i Chrome har jag gjort många gånger, men search.ask.com kommer alltså tillbaka som "ny flik" och som "startsida", oavsett vad jag väljer själv.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav Hundralappen » 2013-07-31 12:34:28

Men du har alltså installerat om Chrome?
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav Miche » 2013-07-31 14:07:09

Har du tittat på uppstartsfliken för Chrome i Ccleaner?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav Zirre » 2013-07-31 15:23:44

Har du kollat i "avinstallera program" i windows kontrollpanel?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hur bli av med ask i Chrome

Inläggav Miche » 2013-07-31 16:00:11

Zirre skrev:Har du kollat i "avinstallera program" i windows kontrollpanel?

Det funkar inte för att bli av med skiten!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in