Hur beräknas tidpunkt för försäkringsfall för sjukersättning

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur beräknas tidpunkt för försäkringsfall för sjukersättning

Inläggav ankhh » 2016-07-13 0:10:23

Jo, på senare tid har jag mått så skruttigt och varit sjukskriven så mycket att jag börjat fundera på att ansöka om sjukersättning, och därmed läser jag förstås på om formalia. Nu behöver jag råd om en punkt jag inte får klarhet i.

Jag har arbetat ofrivillig deltid större delen av mitt liv, men heltid de senaste åren. Det var först då jag, genom problem som uppstod, anade vad som kunde vara fel, och fick utredning med AS-diagnos som resultat vid c:a 50 års ålder. (Dessutom har jag diverse autoimmuna (fysiska) sjukdomar.) I och med att jag har arbetat heltid borde jag kunna få en hyfsat hög inkomstrelaterad ersättning trots en massa sjukskrivningsperioder om den s.k. antagandeinkomsten beräknas från när jag ansöker och 5 år bakåt. Men - här kommer frågan! - hur vet man när Försäkringskassan anser att försäkringsfallet har uppkommit? Det står:

Försäkringsfall är den tidpunkt då nedsättningen av den försäkrades arbetsförmåga nått den grad och varaktighet som krävs för rätt till sjukersättning

(Kap. 5 i FKs vägledning för sjukersättning, https://www.forsakringskassan.se/wps/wc ... OD=AJPERES

Skulle de få för sig att besluta att "försäkringsfallet" inträffade x antal år tillbaka blir det mycket lägre ersättning. Så jag undrar, är det någon här som har fått sjukersättning som äldre, och gick då FK på ansökningsdatum eller hittade de på en tidigare tidpunkt då "försäkringsfallet" inträffade?
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Hur beräknas tidpunkt för försäkringsfall för sjukersättning

Inläggav Truls » 2016-07-13 1:08:30

Hej! Försäkringsfallet kommer att fastställas till den tidpunkt då din arbetsförmåga kan anses ha blivit stadigvarande nedsatt. Det kan den inte anses ha blivit förrän efter du slutat arbeta sista gången. För innan det hade du ju arbetsförmåga eftersom du jobbade heltid så att säga. Sannolikt skulle försäkringsfallet fastställas till när din senaste rehabinsats avslutades (medicinsk eller arbetslivsinriktad). Typ senaste medicinjustering, samtalsterapi, arbetsträning eller liknande.
Truls
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2016-06-22

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in