Hur backupar ni?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur backupar ni?

Inläggav gadas » 2012-11-11 19:53:22

Hur backupar ni egentligen, människa ?! :wink:

Nu ska du få lära dig något som kan rädda saker för resten av livet åt dig. Dvs om du inte redan kan det - vilket är ganska troligt, särskilt som du har AS.

Men det finns människor som inte tycker att man behöver kopiera det man skriver och annat man behandlar på datorn (en utvikning: Minns ni att datoranvändning runt 1980 kallades för ADB - Automatisk DataBehandling! Riktigt sakligt faktiskt...).

Ofta blir dessa människor (ack, dessa... :wink: ) förkrossade när data försvinner och det skulle jag också bli - eftersom jag minutiöst noga ser till att ha backup så det vore verkligen överraskande...

Men det kunde man ju ha begripit från början. Jag blir nästan förkrossad, åtminstone förbluffad, inför hur naiva somliga kan vara. Men du hade väl backup? - Va? Nää...

Hur backupar ni t ex inlägg som ni sitter och skriver här - för den händelse att allt skulle låsa sig eller slockna?

Hur ofta backupar ni annat ni skrivit på datorn?

Med vilka media - USB, CD, DVD, extra hårddisk, andra datorer, fjärrlagring typ Dropbox ...?

Flyttar ni filer manuellt eller har ni ett backup-program (Automatisk DataBehandling...) ?

I hur många exemplar? Och på hur många olika typer av media?

Hur förvarar ni datamedia?

Hur ofta har ni behövt använda backupen?

Har backupen klarat sig?

Hur glada har ni varit då? :)

Hur ser ni på behovet av backup? Min syn är den att de enda som inte behöver backupa är dom som programmet på SVT just nu handlar om - de som inte använder dator...



PS. Ursäkta alla ordkorvar, men jag är bipolär 2 och ganska hypoman nu...



Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Att leva som aspergare.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hur backupar ni?

Inläggav kullan » 2012-11-11 19:56:49

Jag kopierar ingenting. Backupar inte heller egentligen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hur backupar ni?

Inläggav Sheyen » 2012-11-11 19:58:16

Jag lärde mig ju ingenting...
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Hur backupar ni?

Inläggav Meppe » 2012-11-11 19:58:33

Har en extern hårddisk som jag backupar till. Huvudhårddisken är indelad i 2 delar, en för program som jag skulle bli tvungen att installera om ifall något hände och en för mina filer. Behöver alltså inget program för att ta backupar, kopierar bara filerna.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Hur backupar ni?

Inläggav Krillo » 2012-11-11 20:00:40

Beror på hur viktig data.

Från låg till hög:

annan partition
usb-sticka
molnet
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Hur backupar ni?

Inläggav Kimmelie » 2012-11-11 21:10:34

Jag är mer noggrann med att backuppa själva systemet än min privata data... :lol: Men det beror på att jag meckade rätt mycket med Arch Linux, och det är mycket jobb att installera om allt från scratch. En gång råkade jag ut för en rejäl krash där filsystemet skadades, så jag fick till sist återställa en backup som var 2 veckor gammal. Det var en hel del jag förlorade på de 2 veckorna.

Efter det bestämde jag mig för att bli mer noggran med backupper, och gjorde ett skript där jag cirkulerar mellan 4 backupper för själva systemet, men bara en backupp för data... Det skriptet la jag till i autostart, eftersom jag alltid stänger av datorn på natten, så jag kör det en gång om dan. Avbryter det om jag startar om fler gånger på samma dag. (Det körs inte förrän jag godkänt det.)

Nu håller jag på och provar lite andra linux-distar, för jag tycker inte om de senaste förändringarna i Arch. För tillfället fokuserar jag på Slackware. Så just nu blir det inga backupper, har inte fått in nån rutin på det än. Så bland det första jag gjorde, efter 3 dagars ansträngning att att komma i ordning med det, var att krascha det... (Jag fick hjärnsläpp helt enkelt och gjorde en urdum grej...) När jag fått ihop det mesta på nytt så gjorde jag en backupp - av systemet, men inte av min data...

Jag använder rsync. Om nån vill ha mitt script, så säg till.
Jag har 2 hårddiskar på min stationära dator, en ssd och en mekanisk, så jag har en partition på den mekaniska disken för backupper. Jag har en extern disk också, som jag också har backupper på.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Hur backupar ni?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-11 21:15:37

Med ojämna mellanrum dvs alldeles för sällan. Men jag försöker att hålla minst två kopior på det mesta. Svårigheten är att hålla reda på vad man har var. En extra hårddisk förslår inte om man har mer material på externa hårddiskar än man vad har på datorn.
Bilder behåller jag i kameran så länge jag inte har backupat dem från datorn.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Hur backupar ni?

Inläggav Vildsvin » 2012-11-11 21:18:08

Gör sedan länge allt kontorsarbete i Google Docs. Andra saker backar jag upp i Dropbox.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Hur backupar ni?

Inläggav Red and green » 2012-11-11 21:41:20

Automatisk backup i Time machine. Behöver inte göra nåt själv.

iCloud också.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Hur backupar ni?

Inläggav Micke » 2012-11-11 23:49:03

USB och CD (eller DVD). Ibland även på andra datorer, och det händer att jag skriver ut texter på skrivaren för att ha det sparat även i pappersform.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Hur backupar ni?

Inläggav Parvlon » 2012-11-12 0:13:44

Dropbox använder jag bara för att överföra grejjer mellan datorer, istället för bärbart media. Jag förlorade flera gigabyte "för mig värdefull" data för x antal år sedan och har sedan dess hellre en backup för mycket än för litet. Hur spelar ingen större roll, när det skiter sig.. Configfiler är jag inte så noga med, kan tänka mig att skicka upp dem till dropbox i framtiden,
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Hur backupar ni?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-12 8:25:22

Molnet = En kopia till NSA/FRA och okänd säkerhet
Appleprodukter med AppleID = Fjärrstyrd radering.. (How Apple and Amazon Security Flaws Led to My Epic Hacking

Ett tips är annars att rotera 2 st backupenheter så att om t.ex åskan tar disk + backup så finns det ändå en kvar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur backupar ni?

Inläggav gadas » 2012-11-12 15:52:00

Micke skrev:USB och CD (eller DVD). Ibland även på andra datorer, och det händer att jag skriver ut texter på skrivaren för att ha det sparat även i pappersform.



Ungefär som jag - det låter bra! :-)Happy

Pappersutskrift är underskattat, låt vara att det blir lite besvärligt att söka och redigera... men det är ändå en sistahandskopia som inget virus i världen slå ut - möjligen pappersätande bakterier :wink:
För att spara papper och toner kan man enkelt dra ner textstorlek till knappt läsbart, när man får sämre syn som äldre bör det ändå gå att läsa med lupp, åtminstone av yngre personer...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hur backupar ni?

Inläggav Flia » 2012-11-12 16:03:40

Saker som ingen annan får se skulle jag aldrig spara till molnet. De hamnar på cd.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Hur backupar ni?

Inläggav kullan » 2012-11-12 16:09:00

Förlåt en korkad fråga: Men vad är molnet för nåt?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hur backupar ni?

Inläggav barracuber » 2012-11-12 16:09:46

gadas skrev:
Micke skrev:USB och CD (eller DVD). Ibland även på andra datorer, och det händer att jag skriver ut texter på skrivaren för att ha det sparat även i pappersform.



Ungefär som jag - det låter bra! :-)Happy

Pappersutskrift är underskattat, låt vara att det blir lite besvärligt att söka och redigera... men det är ändå en sistahandskopia som inget virus i världen slå ut - möjligen pappersätande bakterier :wink:

Håller med om att papper är underskattat. Man kan ju OCR-scanna in i nåt text-format och sedan skapa sökindex. Det är väldigt vanligt när man digitaliserar exempelvis gamla kyrkböcker, arkiv och sånt.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Hur backupar ni?

Inläggav barracuber » 2012-11-12 16:11:24

kullan skrev:Förlåt en korkad fråga: Men vad är molnet för nåt?

Alla cloudtjänsterna. Dropbox, Google Drive, iCloud, Amazon Cloud, Skydrive, Box.com, sygarsync.com, finns hur många som helst. Kommer hela tiden nya också.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Hur backupar ni?

Inläggav kullan » 2012-11-12 16:12:33

barracuber skrev:
kullan skrev:Förlåt en korkad fråga: Men vad är molnet för nåt?

Alla cloudtjänsterna. Dropbox, Google Drive, iCloud, Amazon Cloud, Skydrive, Box.com, sygarsync.com, finns hur många som helst. Kommer hela tiden nya också.


Aha! Då förstår jag mer. :)
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hur backupar ni?

Inläggav Zirre » 2012-11-12 16:35:05

USBhdd, har Norton ghost men använder sällan.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hur backupar ni?

Inläggav Miche » 2012-11-12 16:45:28

Kör mina backuper helt automagiskt till molnet, kör flera olika tjänster där jag har olika saker!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur backupar ni?

Inläggav barracuber » 2012-11-12 17:01:35

Själv kör jag just nu en mix av bland annat:
    - Time Machine på extern HDD (när jag kör OS X)
    - Backup and Restore på extern HDD (när jag kör Win7)
    - Dropbox
    - Google Drive
    - Sygarsync.com
    - Box.com
    - extern HDD rent allmänt för saker som mitt iTunes musikbibliotek (cirka 1800 album)

Miche skrev:Kör mina backuper helt automagiskt till molnet, kör flera olika tjänster där jag har olika saker!

Helt automagiskt? ja det finns säkert massvis med sätt att göra det så det svåra är inte att få till automatiken. Det svåra, som jag ser det, och som även Bjäbbis var inne på här:
Bjäbbmonstret skrev:...Svårigheten är att hålla reda på vad man har var.

nämligen frågor som:
    - var har man lagt vad
    - vad vill man lägga var
    - vad vill man ha kvar på sin(a) dator(er) / mobil / platta / <enhet>
    - vad vill man INTE ha kvar på sin(a) dator(er) / mobil / platta / <enhet>
    - hur gör man om man kör flera OS på en dator / enhet (de bör inser jag rent logiskt ses som separata enheter men ändå...)
    - vilken/vilka av alla 33 trillioner verktyg/tjänster vill man välja (och för guds skull för ditt eget välbefinnande - strunta i dem du INTE väljer)
    - ska man betala för tjänsten eller inte
    - hur löser man mobiliteten
Svårigheten är att komma på hur man vill ha det. Att komma på en strategi helt enkelt. Man kan inte kopiera någon annans strategi rakt av eftersom alla har olika setup och miljöer. Däremot kan man såklart hämta idéer från andra. Det stora problemet tror jag är att inse relevansen (utan att bryta ihop) och få tid själv att hinna fundera på hur man organisera upp sitt eget. Dras man sedan med ett stort kontrollbehov eller perfektionistiska självkrav då lär man inte någonsin blir färdig med detta på den här sidan graven.. 8) :lol:
Men hellre göra något what so ever - även om det inte är perfekt - än att sitta med your thumb up your arse...Try it you might like it :D
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Hur backupar ni?

Inläggav Miche » 2012-11-12 17:17:46

Jag kör Box till mina bilder nu (slog i taket på Dropbox när jag blev med bra digitalkamera och några större filer får inte plats i gratisversionen av Box, filmer och lite annat i Dropbox, en del viktiga saker även i Google Drive.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur backupar ni?

Inläggav lillmupp » 2012-11-12 23:56:02

Ser tre parametrar:
1) Hur stor skulle en förlust vara om datat förlorades
2) Hur känslig är informationen
3) Hur viktigt är det att få tillgång till informationen snabbt efter förlust

Dessa tre paramterar är inte ortogonala (t.ex. kan viss data vara mycket viktig och känslig).

Använd för
1) CD/DVD som är arkivgodkänd eller en molntjänst
2) CD/DVD eller extern hårddisk. USB-sticka kan gå men en ska komma ihåg att billiga USB-stickor kan hålla sämre än en hårddisk.
3) Molntjänst eller NAS (Network Attached Storage) med två diskar i RAID 0 (RAID = Redundant Array of Inexpensive Disks; 0 = speglade diskar, dvs att samma innehålla skrivs på på båda drivarna. Går en sönder, byt till ny som sedan automatiskt får nytt innehåll av den hela.) Med NAS RAID 0 förlorar en egentligen inte datat alls. Men visst. åskan kan vara framme så en kan kombinera med lösning 1)

Molntjänster kräver tillgång till Internet och om åskan är framme kanske en båda tappat sin hårddisk och moln-kontakt.. då är det bra med andra alternativ.

En får försöka värdera hur mycket energi/arbete/pengar en vill lägga ner på hanteringen. Lägger en ner tillräckligt, med arbete och pengar på backup, är risken för förlust typ noll.

Problemet att hålla reda på allt en har i backup är ett annat problem ;)
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Hur backupar ni?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-13 0:20:40

RAID-0 är alltså flera diskar som ger högre hastighet till priset av ökad osäkerhet. Medan RAID-1 ger ökad säkerhet med spegling. ;)

Skulle dock rekommendera RAID-5 eller någon av dess derativ där flera data-diskar och standby-diskar används. Så att man kan hantera att två diskar kraschar samtidigt. UPS är också en väldigt bra idé.

ZFS är ett filsystem med väldigt smarta algoritmer där RAID, felkontroll, striping osv kombineras dynamiskt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till IT-forum



Logga in