Hur är ni med saker som är gratis?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav elle » 2014-07-07 17:19:41

Huggorm skrev:
elle skrev:Förra året fick jag gratis svenska tidningen Elle i en butik .
Var det gratis eller fick du betala med att göra reklam för tidningen i ditt användarnamn?

Nej faktiskt . Ingen reklam . Jag fick den bara gratis . :)
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav tahlia » 2014-07-07 18:44:14

Blir lite fundersam över vars folk springer på alla gratisgrejor hela tiden. Personligen kan jag knappt minnas något enda tillfälle.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav alixha » 2014-07-07 19:25:37

Nej jag brukar inte ta gratissaker, inte vad jag kan minnas.
Absolut inte mat dom står och gör i affärerna, snusk.
Kanske har fått en penna någon gång, hmm.

Jag fick Battlefield 4 av min kusin gratis för hon jobbar på Dice, då fick jag även med en Dice nyckelring som lite sponsring för företaget, det kanske räknas? :-)063
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav slackern » 2014-07-07 19:32:37

alixha skrev:Jag fick Battlefield 4 av min kusin gratis för hon jobbar på Dice, då fick jag även med en Dice nyckelring som lite sponsring för företaget, det kanske räknas? :-)063


Wow värsta turen ju. :D
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav Wine » 2014-07-07 19:33:25

tahlia skrev:Blir lite fundersam över vars folk springer på alla gratisgrejor hela tiden. Personligen kan jag knappt minnas något enda tillfälle.


Mässor av olika slag? Har för mig också att politiska partier ibland skänker bort saker i valstugor innan valen. Du har ju i så fall chansen nu att besöka lite olika partier i deras valstugor inför valet i höst, vem vet du kanske får något gratis användbart i Kristdemokraternas valstuga exempelvis?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav Huggorm » 2014-07-07 19:46:47

Wine skrev:
tahlia skrev:Blir lite fundersam över vars folk springer på alla gratisgrejor hela tiden. Personligen kan jag knappt minnas något enda tillfälle.


Mässor av olika slag? Har för mig också att politiska partier ibland skänker bort saker i valstugor innan valen. Du har ju i så fall chansen nu att besöka lite olika partier i deras valstugor inför valet i höst, vem vet du kanske får något gratis användbart i Kristdemokraternas valstuga exempelvis?
Ett krucifix?
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Sv: Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav tahlia » 2014-07-07 22:13:20

:D
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav kiddie » 2014-07-09 2:24:34

Klart jag tar. Inte en hel massa men ett par smyger jag på mig, gör det inte öppet såklart. Två pennor kan man väl få ta typ. Pennor behövs verkligen här. Jag vet inte varför alla tar slut hela tiden. Och finns det provsmak i affären tar jag kanske en gång till, om de inte verkar se mig. Är det ngt jag inte alls använder så tar jag inte detta.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav Tiblan » 2014-07-09 8:22:41

Om jag klarar av att gå och hittar något jag gillar kan jag gladeligen ta mer än en, typ en snygg penna med acceptabel reklam på och i rätt färger visst gärna flera. En god kola, samma där. Alla gillar inte allt så det jag inte gillar finns det andra som gillar och säkert tar flera av :-D
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Sv: Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav DIProgan » 2014-07-11 9:15:59

Wine skrev:
tahlia skrev:Blir lite fundersam över vars folk springer på alla gratisgrejor hela tiden. Personligen kan jag knappt minnas något enda tillfälle.


Mässor av olika slag? Har för mig också att politiska partier ibland skänker bort saker i valstugor innan valen. Du har ju i så fall chansen nu att besöka lite olika partier i deras valstugor inför valet i höst, vem vet du kanske får något gratis användbart i Kristdemokraternas valstuga exempelvis?

Borde gå dit o ge dem ens gamla fysikbok istället. Matteböckerna med om det inte räcker.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav kiddie » 2014-07-11 18:48:01

Valsedlar förstås. De är utmärkt storlek om man använder baksidan för memolappar eller shoppinglistor.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav kiddie » 2014-07-11 18:49:01

Sedan om man gillar pyssel kan man ta knappar som man fäster på kläder. Det är roligt att måla om dem till en blomma t ex eller ett eget budskap.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-07-22 6:27:14

Gratis brukar vara samma sak som skit.
Avlagda grejer som folk annars hade slängt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav Miche » 2014-07-22 11:44:35

KrigarSjäl skrev:Gratis brukar vara samma sak som skit.
Avlagda grejer som folk annars hade slängt.
Kanske brukar men långt ifrån alltid.

Jag hittade en annons på Blocket på ett gratis datablad, det var stort och rejält samt elektriskt höj och sänkbart, "på köpet" fick jag med en alldeles utmärkt arbetsstol. :-)Happy Det var ett företag som skänkte bort grejerna eftersom de skulle flytta till nya lokaler där sådant möblemang ingick.

Enda kruxet var att jag (och min bror som hjälpte mig) fick bära ner grejerna från tre trappor eftersom hissen var för liten men det var det helt klart värt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav kullan » 2014-07-22 11:47:24

Jag vet att många brukar skänka bort frukt på hösten. Äppelträdet ger mer än vad man själv kan ta reda på och då ställer man ut kassar med frukten och skriver en skylt:

GRATIS! Varsågod och plocka det ni får plats med.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sv: Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav tahlia » 2014-07-22 11:49:25

KrigarSjäl skrev:Gratis brukar vara samma sak som skit.
Avlagda grejer som folk annars hade slängt.

Fast nu för tiden slänger folk många saker som är fullt funktionsdugliga. Allt från soffor och köksmöbler till kläder, skor och elektronik. Leve kapitalismen, eller nåt. :/
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav Jonmpa » 2014-07-22 11:57:09

DÅ blir jag glad
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav sugrövmanövern » 2014-07-22 12:09:10

tahlia skrev:
KrigarSjäl skrev:Gratis brukar vara samma sak som skit.
Avlagda grejer som folk annars hade slängt.

Fast nu för tiden slänger folk många saker som är fullt funktionsdugliga. Allt från soffor och köksmöbler till kläder, skor och elektronik. Leve kapitalismen, eller nåt. :/
Jag kör sådant till second hand trots att folk hatar bilismen :) .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-07-22 12:22:15

tahlia skrev:
KrigarSjäl skrev:Gratis brukar vara samma sak som skit.
Avlagda grejer som folk annars hade slängt.

Fast nu för tiden slänger folk många saker som är fullt funktionsdugliga. Allt från soffor och köksmöbler till kläder, skor och elektronik. Leve kapitalismen, eller nåt. :/

Finns mycket skit som iofs är funktionsdugligt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav Huggorm » 2014-07-22 12:30:33

tahlia skrev:Fast nu för tiden slänger folk många saker som är fullt funktionsdugliga. Allt från soffor och köksmöbler till kläder, skor och elektronik. Leve kapitalismen, eller nåt. :/

Jag har kört mängder med fullt fungerande grejer till tippen. Sånt man får för att ägaren inte behöver det och sedan behöver man det inte själv och ingen annan vill ha det heller. Allt handlar om att vi har för mycket materiella tillgångar, vi överkonsumerar och handlar sådant som vi egentligen inte behöver. Bara att åka till en stormarknad på helgen efter löning och se hur folk "shoppar" all möjlig skit med salig blick och stillad konsumtionsabstinens :-)051
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav tahlia » 2014-07-22 12:39:12

Ibland är det banne mig en fördel att inte ha mer pengar än att man knappt klarar sig. Värde får en annan betydelse. Jag klämmer ur varje droppe funktion ur saker innan jag ens överväger att slänga dem, vilket gör mig miljövänlig. Oh... känns rätt skönt att se den positiva sidan av något som vanligtvis bara oroar mig hela tiden. :D
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav kiddie » 2014-07-22 12:48:33

Jag blev rädd när jag var på tippen. Det var folk som slängde jättefina saker, t ex en soffa som var i nyskick och inte ful och en antik spegel!

Jag vet att flera hellre slänger när de köper nytt än att ge bort för att de inte vill att andra ska ha det, som om deras själ följer med eller ngt.

Jag vet flera som skänkt fina saker när de flyttat dock. Bara för att det ska försvinna. Det är en bra idé.

Enda jobbiga är att jag själv inte kan hämta stora saker, har inget transportmedel till det. :(
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav Huggorm » 2014-07-22 12:50:52

På tippen i min kommun har de faktiskt ett skjul med saker som folk ställt dit som vem som helst får ta med sig hem om man vill. Jag har aldrig gått in där, man vill ju inte riskera att dra med sig onödiga grejer hem
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur är ni med saker som är gratis?

Inläggav Tiblan » 2014-07-23 6:40:00

Vad som är skit för en person kan vara en skatt för en annan.

När man slänger saker kan det ju ha flera orsaker. Slängde en gång en tvättmaskin som såg sprillans ny ut men var 12 år gammal. Anledning var att den gått sönder och riskerade att börja brinna och kostade för mycket att laga. Dumt nog klippte jag inte av elkabeln. Såg sedan när någon kånkade bort med den från soprummet och ringde och berättade om felet i alla fall för att det inte skulle börja brinna. Vad hon sen gjorde har jag ingen aning om.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in