Hur använder ni Spotify och vilket sätt ger er bästa ljudet?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur använder ni Spotify och vilket sätt ger er bästa ljudet?

Inläggav Lynx-66 » 2023-06-11 14:37:55

Mina förutsättnngar är att skicka Spotify till en vanlig förstärkare, antingen via Bluetooth eller via USB-kabel från en stationär dator.

Kört ett tag med appen i mobilen och via BT.
Nu kör jag via appen i datorn och USB-kabel.

Har självklart inställningen "Mycket hög" dvs så bra ljud som möjligt.
Min spontana reaktion är att appen från datorn ger ett aningen bättre ljud.

Nu var equalizern i Spotify-appen inte så detaljerad och lättinställd, men tror jag kommit hyfsat nära det jag behöver.
Måste dra ner diskanten då mina nya diskanter spelar aningen högre än originalarna.

Lite svårt att förklara skillnaden jag tycker mig höra, men via wifi till mobilen och sen BT till förstärkaren låter mer "radio" och kablat nätverk till datorn och sen USB till förstärkaren låter mer "CD".
Lite mer fylligt typ.

Nån mer med samma erfarenhet eller annan?
Lynx-66
 
Inlägg: 1978
Anslöt: 2019-11-16

Hur använder ni Spotify och vilket sätt ger er bästa ljudet?

Inläggav Lynx-66 » 2023-06-13 17:33:33

Ja, jag får uppdatera denna tråd med att jag bytt till Deezer, för att deras högsta kvalitet ska var flac-filer.

Synd att de inte har ASIO-stöd dock, men jag kan inte klaga på ljudet.
Parallellt med Deezer körde jag först DeskFX Audio Enhancer eftersom jag behöver en equalizer,
så jag kan justera ljudet efter frekvensmätningar jag gör från lyssningsplatsen.

Ibland kom det små små korta sprak i ljudet, så nu har jag gjort en del ändringar.

Nätverkskabeln var cat5, så den byttes till cat6 (hjälpte inte)
Laborerat med inställningarna för USB-drivrutinen till förstärkaren/DAC'en (hjälpte inte)
Slutligen testar jag nu en resurssnålare equalizer: Equalizer APO

Nu verkar det som jag slipper sprakljuden, men har inte lyssnat så länge än :-)Happy
Lynx-66
 
Inlägg: 1978
Anslöt: 2019-11-16

Hur använder ni Spotify och vilket sätt ger er bästa ljudet?

Inläggav Richard » 2023-06-14 5:25:31

Jag använder gratis Spotify med reklamblockerare... Så snål är jag!

Har datorn, eller en separat dator, kopplad till surroundsystemet.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur använder ni Spotify och vilket sätt ger er bästa ljudet?

Inläggav Lynx-66 » 2023-06-14 9:25:30

Richard skrev:Jag använder gratis Spotify med reklamblockerare... Så snål är jag!

Har datorn, eller en separat dator, kopplad till surroundsystemet.


Skönt att slippa reklamen, som ibland har högre volym än musiken.
Lynx-66
 
Inlägg: 1978
Anslöt: 2019-11-16

Hur använder ni Spotify och vilket sätt ger er bästa ljudet?

Inläggav Zia1985 » 2023-06-14 10:12:10

Jag har Tidal för att en autistisk vän till mig är hysterisk med ljud och sa att Tidal är bäst. Blev mer eller mindre tvingad att byta. :lol:
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Hur använder ni Spotify och vilket sätt ger er bästa ljudet?

Inläggav Furienna » 2023-06-14 13:24:50

Zia1985 skrev:Jag har Tidal för att en autistisk vän till mig är hysterisk med ljud och sa att Tidal är bäst. Blev mer eller mindre tvingad att byta. :lol:

Ha hörlurar på dig som jag, så behöver du inte bry mig om någon annans åsikt.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Hur använder ni Spotify och vilket sätt ger er bästa ljudet?

Inläggav nescio » 2023-06-14 13:47:55

Ibland kör jag Spotify på surfplattan jag använder nu. Ibland kör jag det på en laptop. Ibland ansluter jag externa högtalare till laptoppen. Jag använder Spotify högst en gång i månaden.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hur använder ni Spotify och vilket sätt ger er bästa ljudet?

Inläggav Lynx-66 » 2023-06-15 13:38:37

Zia1985 skrev:Jag har Tidal för att en autistisk vän till mig är hysterisk med ljud och sa att Tidal är bäst. Blev mer eller mindre tvingad att byta. :lol:


Ja, Tidal verkar poppis för ljudkvalitén.
Har inte jämfört ljudet, men på papperet verkar de streama flac de också om jag jämför liknande prisnivå.
Eller kör du dubbla kostnaden och ännu mer upplöst ljud?

Kanske jämför mer om ett år när mitt abonnemang löper ut :-)Happy
Fast kommer hålla mig till lossless flac och det räcker med 16-bit 44.1KHz, för nuförtiden så hör jag inget över 12000 Hz i alla fall :lol:
För 10 år sen hängde öronen med till 16000 Hz åtminstone.
Lynx-66
 
Inlägg: 1978
Anslöt: 2019-11-16

Hur använder ni Spotify och vilket sätt ger er bästa ljudet?

Inläggav Zia1985 » 2023-06-15 14:38:33

Lynx-66 skrev:
Zia1985 skrev:Jag har Tidal för att en autistisk vän till mig är hysterisk med ljud och sa att Tidal är bäst. Blev mer eller mindre tvingad att byta. :lol:


Ja, Tidal verkar poppis för ljudkvalitén.
Har inte jämfört ljudet, men på papperet verkar de streama flac de också om jag jämför liknande prisnivå.
Eller kör du dubbla kostnaden och ännu mer upplöst ljud?


Nej du, kör basic, allt annat vore pärlor för svin. :lol:
Men Tidals katalog suger. Ljudet är bra men är det allt?
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Hur använder ni Spotify och vilket sätt ger er bästa ljudet?

Inläggav RapeRegs » 2023-06-15 17:24:14

Lynx-66 skrev:Nätverkskabeln var cat5, så den byttes till cat6 (hjälpte inte)
Laborerat med inställningarna för USB-drivrutinen till förstärkaren/DAC'en (hjälpte inte)


Att du tror att nätverkskabeln på något sätt skulle spela roll gör att jag misstänker att du bör börja med att sätta dig in i hur det blir ljud i högtalarna och skilja mellan digital och analog signal.
Du kan aldrig ha någon kvalitetsförlust annat än fel bitrate / skräpkälla / felaktigt bajsformat innan DACen. Om du nu inte på något sätt lyckas åstadkomma enorm packetloss, men då får du som sagt packetloss.

Om en USB-drivrutin på något sätt skulle påverka signal/brus-förhållandet i DACen så är det första du ska göra att se över ditt sätt att koppla ihop dina komponenter och fundera över hur USB kom in i skiten.

Sprakljud är förmodligen spikar eller brus från någon närliggande komponent efter eller direkt bakom DACen, kartlägg var det uppstår genom att mäta upp med nätverksanalysator eller oscilloskop (om det är tillräckligt frekvent). Det är först när du har en analog signal som kablage, omgivande fält, impedansanpassade kontaktytor osv blir relevanta.
RapeRegs
 
Inlägg: 1950
Anslöt: 2015-06-19

Hur använder ni Spotify och vilket sätt ger er bästa ljudet?

Inläggav Lynx-66 » 2023-06-19 12:23:15

Zia1985 skrev:
Lynx-66 skrev:
Zia1985 skrev:Jag har Tidal för att en autistisk vän till mig är hysterisk med ljud och sa att Tidal är bäst. Blev mer eller mindre tvingad att byta. :lol:


Ja, Tidal verkar poppis för ljudkvalitén.
Har inte jämfört ljudet, men på papperet verkar de streama flac de också om jag jämför liknande prisnivå.
Eller kör du dubbla kostnaden och ännu mer upplöst ljud?


Nej du, kör basic, allt annat vore pärlor för svin. :lol:
Men Tidals katalog suger. Ljudet är bra men är det allt?


Jämfört med Spotify, så har jag inte märkt nån skillnad på utbudet hos Deezer. Inte än.
Lite info på nätet säger att utbudet är lite lägre, men beror nog på vad man har för musiksmak.

Sen är det ju skillnader i användargränssnitt.
Jag tycker Deezer är lite dåliga på att visa om det är ett album eller bara en singel i diskografin.
Och om jag visar alla, sorterar i release-datum och sen hoppar in i ett album, så får man börja om med visning/sortering när man går tillbaka till diskografin.
Sånt gör mig tokig...
Lynx-66
 
Inlägg: 1978
Anslöt: 2019-11-16

Återgå till IT-forum



Logga in