Hundens sämsta vän - allt fler hundar vanvårdade TV4

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hundens sämsta vän - allt fler hundar vanvårdade TV4

Inläggav Alien » 2013-05-30 23:31:48

Program i TV kl 00.00 (och påt TV4 Play).

Svensk dokumentär från 2013. I byn Ställdalen i Bergslagen hittade man 50 hundar i en trerumslägenhet varav åtta var döda. Det är bara ett av alla vanvårdsärenden som uppdagats på senare tid. I programmet medverkar personer som genom sitt yrke kommer i kontakt med misskötta djur.
http://www.tv4play.se/program/dokument% ... ent=puffar

Tänkte se det - om jag klarar av det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hundens sämsta vän - allt fler hundar vanvårdade TV4

Inläggav tahlia » 2013-05-30 23:37:05

Har länge förespråkat hundlicens. Licens för alla djur faktiskt. Gör man bort sig ryker licensen och kan man inte visa upp en licens får man inte skaffa ett djur - väldigt enkelt men tydligen vansinnigt svårt att få till.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hundens sämsta vän - allt fler hundar vanvårdade TV4

Inläggav Moggy » 2013-05-31 0:33:28

Fattar inte vad det är med folk som har djur och vanvårdar dom. Finns folk som inte klarar av det, dom blir anmälda och fråntagna djuren och sen håller dom på och skaffar nya hela tiden och döljer det för myndigheterna. Om man inte tycker om att ta hand om djuren så borde man väl vara ointresserad av att skaffa några. Fattar inte vad som rör sig i dessa personers skallar, Och varför skaffa man så många att det är omöjligt att klara av hygienen även om man nu gillar djur och är kapabel att ta hand om några.

Varför proppar man en lgh full men katter och hundar?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hundens sämsta vän - allt fler hundar vanvårdade TV4

Inläggav Kruppe » 2013-05-31 0:41:51

tahlia skrev:Har länge förespråkat hundlicens. Licens för alla djur faktiskt. Gör man bort sig ryker licensen och kan man inte visa upp en licens får man inte skaffa ett djur - väldigt enkelt men tydligen vansinnigt svårt att få till.
Ja, det vore nog en mycket bra idé. Bara det inte blir alltför restriktivt för gamla och handikappade, förstås. Två med MS (tror jag det är dom har) bor i samma byggnad som jag bor i, men dom tar bra hand om sina hundar.
Kruppe
Inaktiv
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-05-20

Hundens sämsta vän - allt fler hundar vanvårdade TV4

Inläggav Alien » 2013-05-31 1:42:35

Jag känner bara Avliva! - de fd hundägarna förstås.

En del kan förstås vara totalt okunniga om hur de ska ta hand om hunden el ha blivit psykiskt sjuka. Vem annan vill leva i en lägenhet tillsammans med en massa hundar som tvings göra sina behov inomhus (vilken stank) och låta flera hundar som dött ligga kvar i lägenheten?

En del tröttnar tydligen på hunden och lämnar den i en annan del av staden. Somliga har tydliglen sadister, de slår och sparkar sina hundar. Jag skulle ha velat veta mer vad som hände hundägarna. Vad de än fick för straff så var det för litet.

Hundar som var vandrande benrangel när de kom till Hundstallet och hade dött om de inte blivit omhändertagna. Som inte bara fått bättre hull utan också börjat lita på människor igen. Hundar som var så rädda att de kröp ihop i ett hörn och trodde varje rörelse skulle bli ett slag. De flesta var rädda för män. Hundar som gjorde utfall och bet vid varje rörelse. Hundar som inte kunde rahabiliteras utan var så mentalt förstörda att de måste avlivas.

Här berättas om en tax som nu är lyckig i sitt nya hem (tror han var med i programmet också):
Abbe fick följa med till jobbet där han snabbt hittade en plats med bra utsikt i fikarummet. Särskilt medelålders män fick sig ett rejält skall. Säkert ett resultat av tidigare upplevelser. Vi fick tips av Hundstallet att förse honom med köttbullar eller annat godis varje gång detta hände. Och det har verkligen hjälpt. Nu har det gått över en månad och ex antal köttbullar senare så har vi en glad och trygg kille som nästan inte skäller alls på våra medelålders grannar och medarbetare.
http://hundstallet.se/nyheter/manadens- ... 2013-abbe/

Det är alldeles för lätt att skaffa husdjur. Eftersom jag inte kan avliva alla elaka hundägare så vill jag stöda Svenska Hundföreningen och Hundstallet i stället:
Hundstallet drivs av Svenska Hundskyddsföreningen och är en ideell medlemsbaserad verksamhet. Verksamheten lämnar varje år ett underskott på lite drygt två miljoner kronor som täcks upp av donationer och avkastning från tidigare investerade medel. Därför är vi i ständigt behov av nya medlemmar samt gåvor från allmänheten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hundens sämsta vän - allt fler hundar vanvårdade TV4

Inläggav Zima33 » 2013-05-31 15:52:38

tahlia skrev:Har länge förespråkat hundlicens. Licens för alla djur faktiskt. Gör man bort sig ryker licensen och kan man inte visa upp en licens får man inte skaffa ett djur - väldigt enkelt men tydligen vansinnigt svårt att få till.

Det måste ju fortfarande kontrolleras, är väl det som blir svårt. Djuren kan ju fortfarande fara illa även om ägaren har licens.
Vi borde ha licens för barn också kanske? Folk som inte har licens får inte skaffa barn? 8)
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Hundens sämsta vän - allt fler hundar vanvårdade TV4

Inläggav sugrövmanövern » 2013-05-31 16:21:15

tahlia skrev:Har länge förespråkat hundlicens. Licens för alla djur faktiskt. Gör man bort sig ryker licensen och kan man inte visa upp en licens får man inte skaffa ett djur - väldigt enkelt men tydligen vansinnigt svårt att få till.
Ett utomordentlig anledning för smuggelhundsverksamhet att expandera. De ställer inga frågor, de vill bara ha pengarna i handen.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hundens sämsta vän - allt fler hundar vanvårdade TV4

Inläggav Kruppe » 2013-05-31 17:07:04

Det är sant, förstås. Och sedan så kan Svensson som fått en tjuvparning med blandrasvalpar som följd också sälja sina valpar utan att registrera försäljningen. Det skulle kanske krävas att folk visade upp sina licenser för poliser eller andra, men det skulle vara svårt att genomföra i praktiken och så skulle det ju kosta enorma mängder pengar för samhället.
Kruppe
Inaktiv
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-05-20

Hundens sämsta vän - allt fler hundar vanvårdade TV4

Inläggav Kruppe » 2013-05-31 17:10:05

Jag ska nog stödja hundstallet med ett belopp. Verkar vara en bra verksamhet.
Kruppe
Inaktiv
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-05-20

Hundens sämsta vän - allt fler hundar vanvårdade TV4

Inläggav Azo85 » 2013-05-31 17:58:57

Lättast är väl att förbjuda handel med varelser för nöjes skull. Borde vara det mest "humana".
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Hundens sämsta vän - allt fler hundar vanvårdade TV4

Inläggav Alien » 2013-07-06 19:24:15

Då skulle ju inga sällskapshundar finnas kvar, och de kan betyda mycket för ensamma människor.

Men visst är det många som aldrig borde fått ta hand om ett värnlöst djur.

"Ägarna av en rottweiler i en söderförort åtalas för djurplågeri. Vanvården gick så långt att tiken togs om hand och tvingades avlivas.

Den halta hunden hade inte tagits till veterinär trots att den på grund av led- och höftproblem haft svårt att både gå och ligga. En veterinär konstaterade att hon troligen lidit svårt under ett år. Enligt vittnen ska hunden även ha tvingats vara ute i flera timmar i 15 minusgrader."
(DN Sthlm 2013-07-04)

Vilka monster som kunde utsätta sin stackars hund för detta. Livstids förbud att hålla djur! Men om hunden haltat omkring i ett år, varför anmälde ingen tidigare? :cry:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hundens sämsta vän - allt fler hundar vanvårdade TV4

Inläggav slackern » 2013-07-06 19:57:16

Jo synd om alla hundar som får följa med som en mode detalj.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hundens sämsta vän - allt fler hundar vanvårdade TV4

Inläggav Azo85 » 2013-07-06 22:47:30

Alien skrev:Då skulle ju inga sällskapshundar finnas kvar, och de kan betyda mycket för ensamma människor.


Mitt liv och alla andras liv som ofrivilligt utsätts för icke hemmahörande varelser i en urban miljö skulle bli lättare. Skulle betyda en del för mig om jag slapp höra grannens hund yla eller se avföring placerad på gång och cykelvägar. Ska inte påstå att mitt liv har blivit sämre för att jag blivit biten av en hund men det är svårt att få det till en positiv upplevelse. Mitt liv skulle bli bättre om ingen annan hade hund eller katt. Varelser som enbart vistas inlåsta i en lägenhet har jag färre argument för att förbjuda.

Skulle samtidigt lösa problemen med människor som får för sig att besväras över hur ägodelar behandlas.

Blir förmodligen närmast förbjudet under min livstid. Kommer bli så höga krav att ingen människa med ett arbeta får ihop det. Redan i dag nästan strängare regler när det gäller djur. Lämna hund får man inte göra mer än 6 timmar? Men man får lämna barn i en mycket stökig miljö 10 timmar utan problem.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Hundens sämsta vän - allt fler hundar vanvårdade TV4

Inläggav alixha » 2013-07-07 10:01:31

tahlia skrev:Har länge förespråkat hundlicens. Licens för alla djur faktiskt. Gör man bort sig ryker licensen och kan man inte visa upp en licens får man inte skaffa ett djur - väldigt enkelt men tydligen vansinnigt svårt att få till.


Håller med.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in