Hundar: Kronofogden kan ta dem!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hundar: Kronofogden kan ta dem!

Inläggav Alien » 2013-12-09 16:10:51

När kronofogden inte hittade några utmätningsbara tillgångar tog hon Liselotte Loods hundvalpar.
– Jag driver en hobbykennel. Det var en massa saker som gick fel när kronofogden var här. Nu har jag vänt mig till Högsta domstolen för att få rätsida på övergreppen, säger Liselotte, 33.

Sedan tidigare är kronofogdemyndigheten i Kristianstad JO-anmäld för tilltaget att ta de sex veckor gamla valparna för att få in pengar till fordringsägarna för Liselottes skulder på drygt 200 000 kronor.
http://www.expressen.se/kvp/fogden-brot ... miljehund/

Ja, finns det inga andra tillgångar så. Det var ju meningen att de skulle säljas. Men kronofogden vet för lite om hundar; valpar ska inte tas från sin mor förrän de är tolv veckor gamla. Och kronofogden tog även sällskapshunden.

- Inte nog med det. Mot alla regler la de beslag också på vår dotters alldeles egen hund, tre och ett halvtåriga Billy. Hon grät och vi var chockade.
Köpte tillbaka hunden
Den delen av eländet reddes ut genom att Liselottes pappa köpte tillbaka Billy från kronofogden för 4 000 kronor.
- I deras egna bestämmelser står alldeles klart att de inte får utmäta familjehundar och andra sällskapsdjur. Och de fem valparna kunde de inte alls hantera. Nu är de 16 veckor. Sett med kronofogdens ögon har de sjunkit betydligt i värde.
Det var många turer kring kullen med de fem små kinesiska nakenhundarna, varav två var puffar alltså med päls. Ett par veckor efter utmätningen skickades de av kronofogden till ett inackorderingshem.
- Jag anmälde kronofogden till tingsrätten för brott mot djurskyddslagen och en del andra lagöverträdelser i samband med indrivningen, säger Liselotte.
Annullerade annonsen
I det läget, i avvaktan på domstolens beslut, kunde myndigheten inte sälja valparna. Tjänstemännen fick annullera annonserna de satt ut på blocket. Valparna återvände till modern i hemmet i Bjärnum utanför Kristianstad, men var fortfarande formellt i kronofogdens ägo.
- Fast i ett uselt skick. Kronofogden hade inte heller uppfyllt sina löften om vaccineringar och veterinärvård.


Tycker mest synd om valparna. De har förlorat dyrbar tid när de behövde sin mors fysiska och psykiska omvårdnad.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hundar: Kronofogden kan ta dem!

Inläggav Miche » 2013-12-09 17:24:40

Låter som om de gått över sina befogenheter och dessutom gjort sig skyldiga till djurplågeri.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hundar: Kronofogden kan ta dem!

Inläggav Parvlon » 2013-12-09 18:21:28

Förjävligt att man ser liv som ägodelar.

Svar från fogden:

När det gäller djur är grundregeln att vi inte utmäter privatpersoners sällskapsdjur. I de fall vi utmäter djur handlar det i regel om att de ingår i någon form av affärsverksamhet.
http://www.kronofogden.se/25259.html
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Hundar: Kronofogden kan ta dem!

Inläggav Feline » 2013-12-09 18:32:21

Finns ett klassiskt fall där en bondgård utmättes och bonden lämnade gården på utsatt dag.
Senare hittades djuren döda pga fogden inte hade sett till djuren.

Myndigheter i den demokratiska diktaturen kallad Sverige har snart upphört att förvåna mig. :roll:
Feline
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2013-09-03

Hundar: Kronofogden kan ta dem!

Inläggav Alien » 2013-12-09 19:32:13

Hoppsan, jag skrev fel. Det är kattungar som inte får tas ifrån mamman förrän vid 12 v, valpar kan tas från 8 v. Men 6 v är hursomhelst för tidigt, man tycker att en myndighet som Kronofogden borde känna till djurskyddsbestämmelserna:

Så länge hundvalpar behöver moderns mjölk och omvårdnad
får de inte skiljas från henne annat än tillfälligt, och tidigast vid
8 veckors ålder. Valparna får heller inte lämna uppfödaren förrän
tidigast vid åtta veckors ålder om det inte finns särskilda skäl.
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/f ... jo11_2.pdf

Skulder kan inte vara att sådant särskilt skäl, snarare att mamman har blivit sjuk.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hundar: Kronofogden kan ta dem!

Inläggav plåtmonster » 2013-12-09 19:44:30

Jag är inte ett spänhuvud, bara kronofogde.

(obs avser inte att se ner på sågspån de har förmodligen ett högre omdöme ;))
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hundar: Kronofogden kan ta dem!

Inläggav Miche » 2013-12-09 20:04:15

Feline skrev:Finns ett klassiskt fall där en bondgård utmättes och bonden lämnade gården på utsatt dag.
Senare hittades djuren döda pga fogden inte hade sett till djuren.

Myndigheter i den demokratiska diktaturen kallad Sverige har snart upphört att förvåna mig. :roll:

Finns det en källa på det?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hundar: Kronofogden kan ta dem!

Inläggav Feline » 2013-12-09 21:21:53

Miche skrev:
Feline skrev:Finns ett klassiskt fall där en bondgård utmättes och bonden lämnade gården på utsatt dag.
Senare hittades djuren döda pga fogden inte hade sett till djuren.

Myndigheter i den demokratiska diktaturen kallad Sverige har snart upphört att förvåna mig. :roll:

Finns det en källa på det?


Förmodligen, fast jag är osäker på vart jag skall börja leta... :-)063 Det var många år sedan!
Feline
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2013-09-03

Hundar: Kronofogden kan ta dem!

Inläggav Azo85 » 2013-12-09 23:22:56

Lättast vore att förbjuda människor att äga djur för nöjes skull så skulle det här aldrig ske. Har man betalat pengar för hunden så är det en egendom enligt mig och då bör den kunna omhändertas för vidare försäljning om man har valt att skuldsätta sig på det viset.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Hundar: Kronofogden kan ta dem!

Inläggav Alien » 2013-12-10 3:06:07

Man kan givetvis inte ta hand om barnets eget djur. Dessutom är djur inte saker utan levande varelser. Tar kronofogden hand om djur borde den kunna se till att ta hand om dem också. Och följa Jordbruksverkets regler (inte ta bort valparna från modern innan de är 8 veckor gamla).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in