Hoppas på lite hjälp!..

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav Mithril » 2012-08-09 23:18:39

Hallå alla goa människor :-)Happy Jag hoppas nu på lite hjälp, min pappa är alkoholmissbrukare, och tablettmissbrukare.. (Concerta). Han har druckit varje dag sedan jag var 12, men försökt att skärpa till sig men misslyckas alltid. Han blir aldrig packad så att han inte kan gå, han dricker max 4 st 5.0:or varje dag. Men det har hänt några gånger att han blir aggressiv så jag eller min bror måste ringa polisen och be dem hämta honom.

Jag har rymt hemifrån ca 6 gånger totalt och alltid fått ett helvete när jag kommit hem. Två gånger har han slagit sönder mina mobiler. Och vägrat betala tillbaka dem. Mamma VET att jag inte trivs hemma, varje gång jag kommer hem och jag ser honom sitta i soffan utan att göra ett smack, så får det mig att vilja spy på honom.

Concerta äter han som godis, finns det någon som säljer concerta så dealar han alltid med dom tills han får sitt godis. Han är ute efter anfetaminet..

Jag har tidigare haft kontakt med BUP men får ej ha det längre, eftersom jag är 18. Habiliteringen har jag typ inte alls haft någon kontakt med, det som stör mig är att INGEN vet hur jävla dåligt jag mår.. Och jag har tänkt efter lite nu, jag vet folk som har lägenheter som SOC betalar, så min tanke är att ta med mamma till soc och prata om en egen lägenhet. Men jag vet inte hur jag ska berätta detta för mamma, kan jag gå till soc själv? och isf hur gör jag? Jag har kontakt med soc nu, men jag har stora problem med att ta kontakt med folk när jag verkligen behöver det.... :(

Jag har asperger och ADD, min ADD gör så att jag lätt glömmer saker i skolan osv.. så det är svårt för mig, att bara skriva detta är svårt! Så snälla kan någon tipsa mig om hur jag ska gå till väga?! :( Jag mår verkligen piss, jag behöver vara ensam vilket jag aldrig får när jag är hemma!! Hjälp mig..
Mithril
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2012-01-18

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav Choklad » 2012-08-10 1:35:26

Jag tycker du ska diskutera med din mamma, berätta hur du känner om det hela och föreslå att ni ser till att din pappa får hjälp. Jag vet inte hur det går till rent praktiskt att gå till socialen men prova att googla dig fram, det borde finnas något vettigt. Du kan prova att skicka ett mejl dit och fråga hur du ska göra.

Tycker det är viktigt att ni försöker se till så han får hjälp, även om du flyttar så finns din mamma kvar där och får stå ut med det. Om din bror är yngre än dig så är det ännu viktigare.

För ditt mående så tycker jag du ska ringa och boka tid på vuxenpsykiatrin, om du inte vill ringa själv så be din mamma om hjälp.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav Kostymhippie » 2012-08-10 16:44:09

Min spontana reaktion är: om din morsa vet om situationen varför gör hon inget åt det då??

Och ja, om du är 18 så kan du gå till soc själv och förklara läget, det borde bara vara att gå till närmaste socialkontor och förklara läget för dom i receptionen och be om att få boka ett möte med en handläggare snarast möjligt. Ringa kan vara lite vanskligt för oss aspies och mail riskerar att försvinna på en så stor myndighet om det inte är direkt till en specifik anställd.

Det du också behöver göra som stöd till ditt sviktande minne är att skriva ner eller spela in allt viktigt du ska göra, både i plugget och annat viktigt, kanske även privata saker om ditt minne sviktar även där.

Jag hoppas att du får hjälp snarast, din farsa verkar ha stora problem och skulle också behöva hjälp men måste vara redo för det själv först annars går det inte.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav DidiDada » 2012-08-10 17:01:16

Hej, du kan kontakta en LSS-handläggare i din stad (var bor du?). Eftersom du har både asperger, ADD och lever i ohållbara hemförhållanden borde de kunna hjälpa dig få ett boende.

Vi hade besök av en LSS-kille hos oss i går eftersom vår son, som nu är 18 och har samma diagnoser som du har, vill flytta hemifrån. Killen verkade väldigt hjälpsam och berättade att utredningstiden tar max 3 månader. Sen kan det ta lite tid extra att hitta en lägenhet. Om du får bostad genom dem kan du också få hjälp att planera inköp, städa, etc om det är svårt att få till själv i början. (vi bor i Göteborg).

Hur gammal är du? Går du i gymnasiet så kan du ha rätt till aktivitetsstöd (eller ersättning, kommer inte iåg vad det heter) så att du kan försörja dig.

Lycka till!

PS. Jag tycker också du kan prata med din mamma, men hon är kanske inte förmögen att hjälpa dig? Har du någon kompis, moster eller så som skulle kunna hänga med dig till LSS-handläggaren i så fall? Det kan vara bra att vara två så kan du få hjälp att beätta och så är ni två som kan komma ihåg vad som blev sagt. Sök på LSS-handläggare på din kommuns hemsida eller på socialsekreterare (eller berätta för mig var du bor så kan jag försöka hitta rätt person för dig om du inte gillar att ringa runt) :-)

DidiDada
DidiDada
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-03-14

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav Zima33 » 2012-08-10 19:42:47

Om du fortfarande går på gymnasiet så har dina föräldrar försörjningsplikt och då betalar inte soc för egen lägenhet.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav DidiDada » 2012-08-10 20:52:15

Nej, men aktivitetsersättning kan man ansöka om om skolgången är förlängd pga handikapet som asperger och ADD medför. Det är max 95000 per år tror jag. Vet inte om man skall skatta på detta belopp...?
DidiDada
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-03-14

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav Miche » 2012-08-10 21:38:21

Så vitt jag vet är aktivitetsersättningen skattefri men man får den först när man fyllt 19.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav Kanin » 2012-08-11 6:54:18

Miche skrev:Så vitt jag vet är aktivitetsersättningen skattefri men man får den först när man fyllt 19.

Aktivitetsersättning är inte skattefri, men 19-årsgränsen stämmer.
http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm ... aultDesc=0
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-11 11:28:02

Hej!
Det låter som din situation är mer än vad man ska behöva stå ut med och som att det inte är konstigt att du har svårt att hänga med i skolan så länge det där pågår.
Bor dina föräldrar tillsammans?
Vad tycker din mamma om du säger att du inte vill bo hemma?
Det finns ingenstans du skulle kunna bo tillfälligt åtminstone bara för att komma därifrån?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav Mithril » 2012-08-13 1:25:39

Vart kontaktar jag LSS på Gotland? Jag har ingen aning.. vart dom håller hus.
Mithril
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2012-01-18

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav Alien » 2012-08-13 1:41:24

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav nano » 2012-08-13 3:02:01

När det gäller kontakt med myndigheter, det är ibland himla bra beroende på vem man får som handläggare att ha tidigare löften eller utsagor på papper eller inspelade, det kan bli ett himla trasslande fram o tillbaka med brutna löften eller helt exemplarisk handläggning men det är svårt att veta eller om man plötsligt får ny handläggare.

Det är lagligt att spela in allt man själv deltar i utan att berätta någonting alls för den man spelar in, fråga gärna polisen, de ger ett liknande svar, det finns de som får höra att man inte får spela in och då kan man vara rätt säker på att den myndigheten fifflar eller myglar iaf på något sätt, eller iaf den personen som säger att man inte får det om man alls frågar.
En myndighet får däremot inte spela in lika lättvindigt som en privatperson, däremot kan jag inte de lagarna.

Finns flera som fått erfarenhet genom livet så fråga gärna på så får vi försöka berätta vad vi vet.
Det finns folk här inne från 20 års åldern och långt äldre än så, medelåldern ligger nog runt 35 tror jag.
Finns en massa erfarenhet som gärna delar med sig när någon frågar.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav Mithril » 2012-08-13 3:35:18

Jag kollade på sidan som länkades men det fanns flera olika handläggare för olika situationer, vet inte riktigt vilken jag ska välja.. ps jag är 18 år gammal och går i en introduktions klass för folk som har autism och asperger.. är det möjligt för mig att flytta? Jag ska försöka prata med mamma om allt.. tack för all hjälp, den här sidan är verkligen kanon :)
Mithril
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2012-01-18

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav Meppe » 2012-08-13 10:12:46

Jo, du har rätt att flytta.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav Zima33 » 2012-08-13 22:29:55

Mithril skrev:Vart kontaktar jag LSS på Gotland? Jag har ingen aning.. vart dom håller hus.

Kommunen, ring eller maila och säg att du vill prata med en LSS-handläggare. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav Mithril » 2012-08-14 8:00:04

Zima33 skrev:
Mithril skrev:Vart kontaktar jag LSS på Gotland? Jag har ingen aning.. vart dom håller hus.

Kommunen, ring eller maila och säg att du vill prata med en LSS-handläggare. :-)Happy
Tack :) Nu har jag skickat iväg ett mail, hoppas bara på ett svar. Ärligt talat så är det min vän som tipsade mig om att kontakta en handläggare. Han berättade om rättigheter som jag inte hade en blekaste aning om!
Mithril
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2012-01-18

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav Panika » 2012-08-14 17:26:37

Har ni ingen kurator på skolan? Det är också en väg att gå. Kolla det. En skolkurator kan hjälpa dig att få rätt kontakter och stödja dig så att du får hjälp.
Lycka till!
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav Mithril » 2012-08-14 23:15:45

Jag ska ringa imorgon och få en tid, men eftersom jag suger på att prata och berätta, så skulle jag kunna skriva ner hur jag tänker och tycker, sen ge pappret till dom så får dom läsa det och ställa frågor istället? :/
Mithril
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2012-01-18

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav Miche » 2012-08-14 23:59:45

Bra idé, sätt dig ner i lugn och ro och skriv, det brukar vara bra mycket mer effektivt att få fram det man vill jämfört med att sitta och försöka säga det. Kan inte personen du möter acceptera det så byt (det har du rätt till) och säg redan imorgon när du bokar tid att du kommer att skriva ner din historia och handläggaren får läsa och ställa frågor utifrån det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav Mithril » 2012-08-15 12:13:56

Nu har jag pratat med någon från LSS och de skulle skicka hem blanketter.. om vad sa hon inte... och någon tid för möte fick jag inte heller, känns ganska meningslöst.
Mithril
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2012-01-18

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav Zima33 » 2012-08-15 16:00:49

Det kanske var en DUR-utredning? De måste nog göra en sån innan man ev kan få hjälp.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav MsTibbs » 2012-08-15 16:56:33

Det finns inget amfetamin i Concerta.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav Mithril » 2012-08-15 17:35:48

Jo enligt BUP finns det en liten mängd..
Mithril
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2012-01-18

Re: Hoppas på lite hjälp!..

Inläggav Orogor » 2012-08-15 17:42:12

MsTibbs skrev:Det finns inget amfetamin i Concerta.
Mithril skrev:Jo enligt BUP finns det en liten mängd..


Concerta (och Ritalin) innehåller metylfenidat, som har vissa likheter med amfetamin.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Metylfenidat

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/substance_products.jsp?substanceId=IDE4POC3U98BGVERT1
Orogor
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2012-05-04
Ort: Rättvik

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in