holabaloo!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

holabaloo!

Inläggav ChickWithDick » 2009-08-07 10:04:45

tjo på er med-jordbor! :P

mitt namn är otto, jag är ett regnbågsbarn som älskar att dansa, sjunga, hoppa i älvar, vakna upp utan kläder på okända och intressanta platser, åka utomlands på rejvpartyn och hitta intressanta pojkar och flickor å kramas med. :D

jag är trettio år å har aldrig haft jobb i hela mitt liv. mina föräldrar adopterade mej när de jobbade i utlandet på ett flykting-läger.

[b]efter nitton års kontakt med pzykologen fick jag så meine aschpbergersss-diagnos i maj i år. sålunda begåvad med min nya bokstavsdiagnos så har jag farit ut i livet som en inoljad rymdraket mot solen för att finna min lycka.[/b]

[b]jag är ihop med en underbar tjej som också jobbar som min personliga assistent. hon har kropp som cameron diaz. snart vill jag bli pappa..
:o :o :o

så, jag undrar hur jag ska va för att ha aschppärgär? 8)
Senast redigerad av ChickWithDick 2011-05-04 20:50:48, redigerad totalt 1 gång.
ChickWithDick
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2009-08-07

Inläggav ChickWithDick » 2009-08-07 11:31:10

test
Senast redigerad av ChickWithDick 2011-05-04 20:50:48, redigerad totalt 1 gång.
ChickWithDick
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2009-08-07

Inläggav Whiteline » 2009-08-07 13:47:57

Ahhh, scary colors! *flyr*

I vilket fall, om man är aspergare så har man vanligtvis inte en så stökig bakgrund som du verkar ha, och är därför vanligtvis ganska stel. Till och börja med, vad har (herrn?) för symptom om man får fråga? Eg., vad var motiveringen till att diagnosticera dig med AS?

Och, är du säker på att du inte har komorbid ADHD? :P
Senast redigerad av Whiteline 2011-05-04 20:50:48, redigerad totalt 1 gång.
Whiteline
 
Inlägg: 119
Anslöt: 2009-02-26
Ort: Linköping

Inläggav rapchic » 2009-08-07 14:13:34

nog för om man går länge utan diagnos, är det inte lite halvt vanligt att man börjar själv medecinera sig? (typ alcohol, droger etc)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 20:50:48, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav mondo beyondo » 2009-08-07 14:20:40

Då är jag den andra halvan som inte fick hjälp av droger. Har dock aldrig provat amfetamin utom som medicin nu då förstås. Men annat och väldigt självdestruktivt. Mådde såklart bara sämre av det, lixom alla missbrukare gör. Varför vissa fortsätter är väl frågan.... En kusin dog av överdos i en knarkkvart på söder på -70 talet. Synd för det Tony! Ingen annan missbrukare i släkten, vad jag vet. Men suga på napp (läs ciggisar) det finns hos var och varannan släkting.

Chickwithdick, du känns som en klockren adeehåådare. Attention har ett forum där jag tror du gör stor succé:)
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 20:50:48, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav KrigarSjäl » 2009-08-07 14:54:43

Verkar mest som ytterligare en snurrpelle.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:50:48, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav carl » 2009-08-07 15:48:20

Hur är det man gör nu.. ?
jo just det..
:-)202
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:50:53, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Moggy » 2009-08-07 15:49:28

KrigarSjäl skrev:Verkar mest som ytterligare en snurrpelle.


+1
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 20:50:53, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav geocache » 2009-08-07 16:02:55

Hej Moggy!

+1... vad betyder det, i sammanhanget...?
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 20:50:53, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Parvlon » 2009-08-07 16:08:53

Undrar om inte detta är TS's blogg: http://fredrikolausson.blogg.se
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 20:50:53, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Danne » 2009-08-07 16:16:31

geocache skrev:+1... vad betyder det, i sammanhanget...?

Det betyder att man tycker samma sak som den man citerade.
Ett lite tråkigt sätt att säga det, men ganska vanligt på forum.

Jag förstår inte vad som är så skoj med trollning.
Det känns som ungefär samma nivå som busringande fjortisar.
D.v.s. ringer upp, säger "prutt" och sen slänger på luren... *fniss, tihi och fnitter*
Oerhört osofistikerad humor alltså.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:50:53, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Pemer » 2009-08-07 16:20:15

Word!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:50:53, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav ChickWithDick » 2009-08-07 16:35:48

Whiteline skrev:Ahhh, scary colors! *flyr*

I vilket fall, om man är aspergare så har man vanligtvis inte en så stökig bakgrund som du verkar ha, och är därför vanligtvis ganska stel. Till och börja med, vad har (herrn?) för symptom om man får fråga? Eg., vad var motiveringen till att diagnosticera dig med AS?

Och, är du säker på att du inte har komorbid ADHD? :P


jag är ju faktiskt diagnoozad med adhd oxå... men det kunde inte förklara... vissa saker som jag gjort. till exempel så är de så att jag inte reagerar på normalt sätt...

typ, om nån skäller på mej så förändras inte min sinnes-stämning alls. om jag är glad är jag glad, om jag är lessen är jag lessen, oavsett hur mycket personen blir arg eller våldsam.

jag har aldrig blivit arg eller våldsam, men när jag varit glad har jag ofta förstört saker eller slagit nån på käften av ren lycka... typ om jag sett en nasse på gatan eller nåt sånt.

jag kan känna empati med folk, och bli lessen om jag ser nån annan som är lessen. men jag kan inte känna ånger lixom, om jag är orsaken till det hela.

men jag har inga problem med social kommunikation. därför säger dem på institutionen att jag har "veeldigt miiiild azzberger". de var själva väldigt tveksamma. finns en psykopatologist jag haft en jag var en elva-åring, och han skakar på huvet och säger han kan skriva en läkar-avhandling om lilla mej.

jag är en sån som folk börjar snacka med på bussen å vill ha mej på fester sen bara efter fem minuter typ. sen så blir jag alltid påraggad av både killar å tjejer (inte bara du som miss-tagit mej för en tjej =) ). jag är bi-sexuell å gillar å kramas å goza med både pojkar å flickor. är inte jag på bilden dock, utan tjejen från antiloops video "in my mind". den berättar rätt mycket om mej. jag vet inte vad jag gör, folk vill ligga med mej oavsett om jag går på ravepartyn, reggaefester, fotbollskrogar å t.o.m stekarfester. när jag å tjejen äter ute på nån krog så brukar det oftast komma fram killar till mej och vilja prata eller flörta med mej. dom tror jag och tjejen är ett par tjej-kompisar ute för att spana.

men sen så var jag en liten sadist i grundskolan. så därför bup kallades in, efter en... incident med ett brännbollsträ.

så här gick det till...

det var en solig dag i maj i början på 90-talet. fåglarna kvittrade, molnen svalkade med sina skuggor, vi hade alla brännboll under skolgympan. jag var klassens clown, alla gillade mej, t.o.m lärarna, trots att jag var en riktig liten elvizp.

fanns den här tjejen i min klass. var när jag gick i fyran å nyss fyllt elva. hon var blond, mager å lång å hon hade stora glasögon och tandställning. vi kan kalla henne jenny. hon var mobbad och jag var den enda i klassen som pratade med henne. hon hade ett sött leende, och hon brukade sitta ensam å äta lunch. då åt jag lunch med henne.

det brukade vi göra. jag hoppades att hon ville krama mej, men sade aldrig det. folk brukar vilja krama mej.

så var det tillbakz till brännbolls-planen.

det var i pausen, och jag stod där med klubban å kliade mej i ryggen med den. jenny gick till mej. hon tittade på mej.

hon log. jag log tillbaks.

stunden efter så låg hon på backen grinande i foster-ställning, med händerna för ansiktet. hennes stora fina glasögon låg tre meter bort. de var trasiga. ena bågen hade vridits så den såg kul ut, och det var lite blod på det spruckna glaset.


jag stod kvar, höll min klubba på axeln och tittade på henne. det var lite blod på min klubba också.

alla i klassen sprang fram och ställde sej i en ring runt jenny. det var totalt tyst. jag njöt av fåglarnas sång och solen som värmde mej i ansiktet.

så lyfte idrottsläraren upp mej i ena armen. han lyfte mej hårt. det gjorde ont.

han vände om på mej, och skrek "vad har du gjort, din satans ungjävel!" han såg mer rädd ut än arg. tyckte det var lite lustigt. han grep mej så hårt om armen att klubban föll på sanden.

han drog mej till rektorn. blev lite lessen över att han drog i mej så hårt att det gjorde ont. skulle följt med i alla fall.

hos rektorn så satt vi i en timma. han sade att det var mycket allvarligt och han var röd i ansiktet. han sade väldigt mycket. jag lyssnade inte så noga. han bara babblade på medan jag tittade på gräset i fönstret bakom han.

hemma hos mina föräldrar fick jag stryk. det var lite förnedrande. men mer om det sen :(

i alla fall var det den händelsen som fick mej att hamna hos psykologer för det första. men det tog lång tid innan dom pratade med mej, och innan dess hann mycket hända...
Senast redigerad av ChickWithDick 2011-05-04 20:50:53, redigerad totalt 1 gång.
ChickWithDick
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2009-08-07

Inläggav Whiteline » 2009-08-07 17:07:47

Om du är ett troll, så är du jävligt bra. Jag tänker gå på min gut instinct, som säger att du inte är det. :P

I vilket fall, den enda diagnosen som jag vet (som lekman märk väl) som skulle kunna passa in på ditt "problembeteende" är psykopati (antisocial personlighetsstörning, typ som huvudkaraktären i "One Flew Over the Cuckoo's Nest".) Om du faktiskt har känslor på det sätt du beskriver för andra människor så utesluter det dock den diagnosen så vitt jag vet. Om du ÄR en psykopat så innebär det att du är en av de otroligt sällsynta psykopatiska aspergarna som folk teoretiserade kring mycket efter att AS blivit uppmärksammat i media som kopplat till våld.

Kan du försöka utveckla lite mer ingående vad du menar med att bli "ledsen om någon annan blir ledsen?" Kan du bestämma dig för att sluta känna dig ledsen "tillsammans" med någon annan?

Under incidenten med slagträt, vad kände du innan du slog till? Vad kände du efteråt?
Senast redigerad av Whiteline 2011-05-04 20:50:53, redigerad totalt 1 gång.
Whiteline
 
Inlägg: 119
Anslöt: 2009-02-26
Ort: Linköping

Inläggav KrigarSjäl » 2009-08-07 17:20:57

Skulle huvudkaraktären i Gökboet vara sociopat, vad grundar du det på?
Om du med huvudkaraktär avser filmens huvudkaraktär framstår han mest av allt som en rebell som vägrar inrätta sig i systemet och ta order.
Annars är det indianen som är huvudkaraktären, det vet alla som läst boken.

Den nya användaren är med största sannolikhet ett troll, bara så ni vet.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:50:53, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Parvlon » 2009-08-07 17:28:31

En adopterad (diva?). Psykopat. Bi-sexuell. Fått en hjärnskada av ett baseballträ. Asperger. Aldrig arbetat. . Är "ihop" med sin PA.
I första inlägget frågas det om soc kommer sno framtida barn.
Jo, jag tror jag satsar mina slantar på Troll med. För mycket info helt enkelt.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 20:50:53, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav carl » 2009-08-07 17:36:01

Whiteline skrev:Om du är ett troll, så är du jävligt bra. Jag tänker gå på min gut instinct, som säger att du inte är det. :P

I vilket fall, den enda diagnosen som jag vet (som lekman märk väl) som skulle kunna passa in på ditt "problembeteende" är psykopati (antisocial personlighetsstörning, typ som huvudkaraktären i "One Flew Over the Cuckoo's Nest".) Om du faktiskt har känslor på det sätt du beskriver för andra människor så utesluter det dock den diagnosen så vitt jag vet. Om du ÄR en psykopat så innebär det att du är en av de otroligt sällsynta psykopatiska aspergarna som folk teoretiserade kring mycket efter att AS blivit uppmärksammat i media som kopplat till våld.

Kan du försöka utveckla lite mer ingående vad du menar med att bli "ledsen om någon annan blir ledsen?" Kan du bestämma dig för att sluta känna dig ledsen "tillsammans" med någon annan?

Under incidenten med slagträt, vad kände du innan du slog till? Vad kände du efteråt?


Jag har inte läst boken. Så jag grundar mina åsikter på filmen där Nicholson spelar huvudpersonen. Själva konflikten ligger ju i om huvudkaraktären verkligen borde vara där om vad som räknas som stört i vårt moderna samhälle. Jag kan tänka mig att man skulle kunna torrt och fantasilöst se han som en psykopat, men det är ju det historien inte vill att man ska göra.

Förövrigt så känns TS historia väldigt dramatiserad. Om det har hänt så är det uppbyggt efteråt.
Jag skulle nog satsa på ett troll jag med.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:50:53, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav KrigarSjäl » 2009-08-07 18:53:34

Se honom som, heter det.

Nej, det finns inga som helst indikationer på sociopati i filmen.
Möjligtvis hos Nurse Ratched, men inte hos någon av de intagna.
Vet du ens vad psykopati/sociopati är och hur det vanligtvis yttrar sig?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav carl » 2009-08-07 18:59:03

KrigarSjäl skrev:Se honom som, heter det.

Nej, det finns inga som helst indikationer på sociopati i filmen.
Möjligtvis hos Nurse Ratched, men inte hos någon av de intagna.
Vet du ens vad psykopati/sociopati är och hur det vanligtvis yttrar sig?


Tack för rättelsen med han/honom, jag brukar blanda ihop dem. ;)


Var det en retorisk fråga eller en seriös fråga och vem var det riktat till?
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Koboshi » 2009-08-07 19:05:56

En fråga.... Vad menar ni med Troll?
Senast redigerad av Koboshi 2011-05-04 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Inläggav Charley? » 2009-08-07 19:13:58

Ja, ett troll eller en tjackpundare.

(Ett forumtroll är en person som skriver bullshit enbart i syfte att provocera andra för egen underhållning.)
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Koboshi » 2009-08-07 19:18:59

Ah tack ^_^ Lärde mig nått nytt.
Senast redigerad av Koboshi 2011-05-04 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Inläggav Pikachu » 2009-08-07 23:57:56

Hur som helst så verkar den här personen vara ganska grandios, villket är ett tecken på psykopati, det känns också som om denna människa inte egentligen undrar om aspergerdrag. Vet förmodligen allt om dragen redan med all psykologkontakt. Gissningsvis kan det tänkas handla om ett slags förnekande som personen vill få bekräftat av att vi ska tycka den är psykopat.
Senast redigerad av Pikachu 2011-05-04 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Inläggav Alien » 2009-08-08 1:47:41

KrigarSjäl skrev:Skulle huvudkaraktären i Gökboet vara sociopat, vad grundar du det på?
Om du med huvudkaraktär avser filmens huvudkaraktär framstår han mest av allt som en rebell som vägrar inrätta sig i systemet och ta order.
Annars är det indianen som är huvudkaraktären, det vet alla som läst boken.

Den nya användaren är med största sannolikhet ett troll, bara så ni vet.

Off-topic, men varför ser alla Nicholsons rollfigur som en hjälte? Han är en våldsam återfallsförbrytare, som själv myglat sig in på sjukhuset för att slippa fängelset. Säkert har han någon störning men kanske inte psykopati, och galen är han inte heller.
Så här står det i eng wikipedia:
a recidivist criminal serving a short sentence on a prison farm for statutory rape, is transferred to a mental institution. This is a ploy to avoid hard labor and serve the rest of his sentence in a more relaxed environment. He is anti-authoritarian with a history of violence, but he exhibits no signs of mental illness.


On topic fattar jag inte varför någon slår till någon den tycker om med basebollträ, en sadistisk impuls? Eller är det helt enkelt "skönlitteratur"?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in