Högre studier

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Högre studier

Inläggav Marjatta » 2020-02-15 18:36:49

Om här finns människor som tagit sig fram till examen från högskola eller universitet vore det väldigt intressant att få höra om era erfarenheter.

Själv har jag en massa avbrutna studier bakom mig. Har läst biologiska ämnen men lyckades aldrig plugga. Det som fastnade fastnade och det räckte NÄSTAN alltid för att klara tentan. Nästan. De gånger det inte gick visste jag inte hur jag skulle ta igen det så de tentorna förblev ogjorda. Jag hade nåt slags konstant panik under de där åren, och även när jag klarade tentorna kände jag mig misslyckad.

Nu läser jag sånt som jag tycker är på riktigt kul och spännande, inom humaniora. Vad jag hittills har insett är att det för mig är jätteviktigt att ligga lite före planeringen, samt att prioritera att läsa på sånt sätt att det är roligt. "Nu ska jag tugga i mig de här 60 sidorna" är tråkigt. Komplettera föreläsningsanteckningar genom att pussla ihop info från flera olika böcker är mycket, mycket skojsigare. Min hjärna tycker om att få pussla ihop.

Sen vart det här bär vet jag ändå inte. Jag läste en termin på heltid och det var skitjobbigt på slutet. Dels hade min plan att ligga före skurit, och dels sov jag dåligt, och dels ... ja. Jag är lite orolig att jag kanske faktiskt inte har ork för heltidsstudier. Vi får se ...

Som sagt, andras erfarenheter vore väldigt välkomna!
Marjatta

Anslöt: 2020-02-15

Högre studier

Inläggav nescio » 2020-02-15 20:32:18

Jag kom alltid efter direkt. Jag tröttnade på att läsa böckerna efter ca 10 sidor. Jag läste in det viktigaste några dar innan tentan. (och hade glömt allt två veckor senare)
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Högre studier

Inläggav Zia1985 » 2020-02-15 21:04:24

Mår jag bra går det lätt som en plätt, mår jag mindre bra är det ren och skär panik för att CSN och mitt studentboende ska strula som gör att jag tar mig igenom.
Har pluggat i ett och ett halvt år på högskolenivå och trots att jag haft många svåra perioder så har jag klarat samtliga kurser. Ett mirakel.
Mina betyg är dock som en berg och dalbana.
Men när det går bra så ligger jag i framkant, förbereder mig inför föreläsningar, går på föreläsningarna och läser igenom allt en gång till efteråt.
Ämnen som jag tycker är tråkiga är dock alltid jobbigt.
Men, älskar högre studier. Hade jag varit ekonomiskt oberoende så hade jag pluggat på heltid tills den dagen jag går hädan.
Zia1985

Anslöt: 2019-10-20

Högre studier

Inläggav Marjatta » 2020-02-15 21:07:05

Zia1985 skrev:Hade jag varit ekonomiskt oberoende så hade jag pluggat på heltid tills den dagen jag går hädan.

Oh ja! Vore underbart. Somliga åker jorden runt när de blir pensionärer. Andra roar sig med universitetens halvtidskurser. Det är inte jättemånga som gör så men de brukar vara en hyggligt stor klick!
Marjatta

Högre studier

Inläggav Alien » 2020-02-23 3:27:01

Jag studerade vid universitetet för länge sedan. Jag läste språk eftersom jag var intresserad av det. Sedan försökte jag läsa ekonomi för det skulle vara nyttigt. Det gick inte alls, inget fastnade. Jag klarade inte av att studera något som jag inte var intresserad av. Dessutom var det grupparbete och jag kände att jag inte passade in bland ekonomistudenterna.

Men sedan var frågan vad jag skulle bli för något efter alla dessa språkstudier. Lärare tycktes vara det enda, men jag förstod att jag inte alls skulle passa till det. Från mobbad elev till mobbad lärare?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Högre studier

Inläggav slackern » 2020-02-23 16:22:05

Alien skrev:Men sedan var frågan vad jag skulle bli för något efter alla dessa språkstudier. Lärare tycktes vara det enda, men jag förstod att jag inte alls skulle passa till det. Från mobbad elev till mobbad lärare?

För att bli lärare behöver du plugga på lärarhögskolan ett vist antar år eller pedagogik där. Så vilken nivå ligger du på har du en fil.kand? Eller högre?

Annars låter ju som att ha pluggat språk att översättare eller tolk vore det logiska valet.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Högre studier

Inläggav Marjatta » 2020-02-23 17:36:24

Tolk tycker jag verkar rätt krävande.

Översättning är väl inte jättebra betalt, särskilt inte i början innan man fått upp vana och snabbhet - det beror iofs på vad man jämför med, men översättare skär inte direkt guld med täljkniv. Jobbar ofta hemifrån, vilket har både för- och nackdelar.

Jag kontaktade en gång en översättningsbyrå ang. uppdrag, facköversättning. Tyvärr släppte jag det och gjorde inget av det. Tyckte att de uppdrag man får i början verkar så tråkiga (användarmanual för termometer etc.) men kan ju bli roligare sen.

Själv har jag tyvärr bara engelska att översätta från. Fick ändå en idé - det kan vara värt att ta tag i, särskilt som jag börjar ha fler fält jag har grepp om än biologi och naturvetenskap. Tack för uppslaget, slackern!
Marjatta

Högre studier

Inläggav Alien » 2020-02-23 21:27:02

Tolkning kan vara rätt krävande och stressigt, särskilt när det gäller vid rättegångar.

När det gäller översättning av skönlitterära verk så måste man kunna skriva väl själv. Ofta är det författare som är översättare. De är vana att skriva och känner till ordens valörer. Inget som jag skulle klara av.

Översätta facklitteratur förutsätter att man är kunnig inom fackområdet. Det verkar Marjatta vara så hon har möjligheter.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Högre studier

Inläggav ankhh » 2020-02-23 21:57:34

Ja. Jag var på föredrag för ett bra tag sedan där en översättare sade just det: de flesta tror att man måste vara bra just på det främmande språk man översätter från, men inser inte att man måste vara ännu bättre på att skriva svenska för att kunna översätta följsamt till god svenska.

Handlade förstås om skönlitteratur.
ankhh
Inaktiv

Anslöt: 2016-06-27

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in